Honden op straat

20-01-2026 10:03 187 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Ik vroeg me af hoe jullie aankijken tegen het spontane gedrag van honden op straat.

Vanmorgen bijvoorbeeld, liep ik op de stoep en kwam er een vrouw met een (grote flinke) hond aan. Hij was wel aangelijnd, maar liep meteen op me af en ging luid aan me snuffelen voor ik er erg in had. Ik keerde me er meteen van af en zei "nee", want ik ben daar niet van gediend.
Toen zag ik dat ik een vlek had gekregen op mijn (echt toevallig net gewassen) witte jas. Ik balen, dus roep die vrouw na dat mijn jas nu vies is geworden terwijl die net gewassen was. Zegt ze "niks aan te doen" en loopt door. Ik heb nog wel even teruggeroepen dat ik vind dat mensen hun hond maar gewoon bij zich moeten houden. Maar ze negeerde me. Ik vond het zo onbeschoft.

Prima als jij een hond hebt en natuurlijk is zo'n beest enthousiast. Maar andere mensen hoeven toch niet ongevraagd een hond tegen zich opspringend of iets dergelijks te hebben?
Ik heb soms het idee dat hondeneigenaren het gedrag van hun hond maar normaal vinden, ook al heeft een ander daar hinder door, zoals bijvoorbeeld een vieze jas of luid geblaf,.

Hoe kijken jullie hiernaar?
Nyx• schreef:
20-01-2026 11:07
En dan ruzie krijgen, omdat “wie denk je wel dat je mijn kind zo aanspreekt” (stevig nee, omdat mijn hond niet aangeraakt wil worden door vreemden).

Koekoek.
Ohja, die krijg ik ook geregeld.

Conclusie; asociale mensen heb je overal. Sommigen hebben honden, kinderen, of geen van beiden. Maar ergernis is er overal en bij iedereen wel eens.
Frost schreef:
20-01-2026 11:04
Sterker; ik hoor geregeld een ouder tegen het kind zeggen "kijk, hondje! Doe maar aaien!"

En dan ben ik degene die dan moet roepen "nee, doe maar helemaal niet aaien!"

Serieus? Dat is heel erg!
I wanna live my life with the volume full!
dianaf schreef:
20-01-2026 11:02
Ik geef mensen met honden de ruimte. Ik loop hard en dan ga ik altijd met een ruime boog om mensen met een hond heen.
Veel mensen zijn zich helaas totaal niet bewust van hun omgeving, waardoor ze (of hun hond) schrikken van je. En ik heb geen zin in een reactieve hond in mijn kuit of zo.
Dit gebeurt ook overdag als je ze van voren nadert of iets zegt (meestal gewoon Goedemorgen of zo). Men is toch echt vaak druk met de telefoon of muziek aan het luisteren met de hond aan de lange lijn.
Soms roepen ze iets van: hij doet niets hoor! Maar daar geloof ik niet zo in. Juist de honden van die mensen gaan naar je blaffen (schrik ik van) of springen op je af (uit enthousiasme). Dat is gewoon niet 'niets'.
Als er een loslopende hond op mij afdendert, roep ik altijd iets van: roep je hond terug! Ik ken die hond niet. Ik weet niet of hij vriendelijk is of niet en ik wil niet besprongen worden. Wordt niet gewaardeerd...

Ik geef mensen met een hond de ruimte. Als ze mij de ruimte geven (doen er ook genoeg) dan zeg ik altijd dank je wel. Bij loslopende honden ga ik vaak uit voorzorg wandelen of stop helemaal.

Zelf vaak meegemaakt dat een hond met me mee rent als ik aan het hardlopen ben en het baasje zowel staat te roepen naar de hond als naar mij of ik even wil stoppen. Nee, je zag me van te voren aankomen en je weet hoe je hond reageert, jammer voor je.
elisa55 schreef:
20-01-2026 10:24
Ik ga meestal aan de kant lopen ja. Maar deze stoep had niet veel uitwijkmogelijkheden en ik had net door het raam naar m'n dochter gezwaaid dus merkte hem te laat op.

Had zij met kort aangelijnde hond ook niet verder kunnen uitwijken en moest ze wel dicht langs je passeren omdat jij zelf niet aan de kant liep? Dan vind ik het inderdaad een gevalletje: kan gebeuren.

elisa55 schreef:
20-01-2026 11:05
Ik vind zelf gewoon hard blaffen niet echt iets waar andere mensen mee belast zouden moeten worden.

Tja, dat geldt voor zoveel dingen. Je hebt niet alles in de hand, zelfs kinderen maken nog weleens herrie die je niet direct in de hand hebt en waar andere mensen dan weer liever niet mee belast worden.
Frost schreef:
20-01-2026 11:13
Ohja, die krijg ik ook geregeld.

Conclusie; asociale mensen heb je overal. Sommigen hebben honden, kinderen, of geen van beiden. Maar ergernis is er overal en bij iedereen wel eens.

Precies. Asociaal gedrag is zeker niet alleen voorbehouden aan hondeneigenaren.
Je hebt katten, logisch dat de hond je dan even wil besnuffelen
Dat ik honden leuk vind betekent niet dat ik denk dat anderen dat ook vinden. Het gaat weleens mis maar ik let in principe goed op en probeer ervoor te zorgen dat een ander geen last van mijn hond heeft. Wel zo netjes
koekies zijn lekker
Mee eens hoor. Ik ben gek op honden, maar ik ben er niet van gediend als een hond mij aanraakt als ik gewoon ergens loop.
Heb ook best vaak gehad dat door het enthousiasme van de hond mijn kleren vies werden. Sommige honden springen tegen je op, smeren slijm aan je kleding of de horror: drukken hun natte neus in je kruis. Loop je dan met een nat kruis op je broek :|
Dus ja, als het mogelijk is qua ruimte: hou je hond even kort. Ik doe dan mijn best met een boog erom heen te lopen.
granny71 schreef:
20-01-2026 11:20
Dat maakt het uiteraard niet oké. Als baasje hoor je dat bij te sturen.
Nyx• schreef:
20-01-2026 11:06
Wat was het doel van het naroepen?

Ik heb een hond en ik hou ook niet van honden die tegen me op springen.
Andere mensen zullen zich ook wel eens aan mijn hond ergeren. Ik sta niet altijd op 100% alert, ondanks dat ze kort aan de lijn zit.

Heel veel mensen, ook die zonder hond, veroorzaken overlast zonder dat ze het doorhebben, omdat het ze niet boeit en ze alleen op zichzelf gericht zijn.
Erkenning. En excuses. Ik baalde dat mijn jas vies was geworden doordat die hond niet werd tegengehouden. Had net echt heel veel moeite gedaan om hem schoon te houden.
En zoals iemand eerder al schreef, ik zou het echt rot vinden als ik iets vies zou maken bij een ander en zou dan zeker sorry zeggen.
aikidoka schreef:
20-01-2026 10:59
Je hebt geen volledige controle over de wereld om je heen. Het is niet leuk als een hond je jas vies maakt door eraan te snuffelen. Het is ook niet leuk als het regent en je krijgt er vieze spatten op van een langs rijdende auto. Beide voorbeelden zijn niet gemeen, hoogstens onoplettend van de ander. Dat ben je zelf ook wel eens, toch? Of ben jij perfect?
Dat weet ik ook wel. En ik ben zeker ook niet perfect.
Een sorry had gewoon aardig geweest. Dat zou ik zelf wel doen namelijk.
sneeuwvrouw schreef:
20-01-2026 11:01
Ik vind honden niet leuk. Inderdaad dat ze springen tegen m’n benen, het snuffelen aan m’n kruis, achter me aanrennen in het bos, tegen m’n heg aan plassen. Dat de baasjes de poep niet opruimen. Vorige week 2 uur staan boenen op m’n witte schoenen omdat ik in de poep trapte omdat ik op m’n dochter lette ipv kijken naar de stoep… zoo smerig! En ook in het bos, ik snap goed dat er maatregelen moeten komen. Er zijn simpelweg veel te veel honden. Die poepen overal in het bos. Vreselijk. Hier in het bos lopen de hele dag honden.. ik kom helaas nooit in het bos.
Ik snap je hoor. Dat is wel echt vervelend.
Countess_Dracula schreef:
20-01-2026 11:25
Dat maakt het uiteraard niet oké. Als baasje hoor je dat bij te sturen.
Bedoel meer, dat mensen To ook asociaal kunnen vinden omdat haar katten in andermans tuin poepen.
We leven nu eenmaal niet alleen op de wereld.
BeeDifferent schreef:
20-01-2026 11:06
Wat flauw.

Ik zit hier met mijn koffietje een beetje te kletsen. Daar is het forum voor (voor mij). En ook als ik een afwijkende mening heb dan te topicopener mag dat toch. Wat heeft dat met erg te maken?
Dat mag zeker!
Ik vond het gewoon grappig dat je zei dat je het overdreven vindt dat ik hiervoor een topic aanmaakte, maar je het toch leuk vindt te reageren.
Geniet van je koffie!☕️
S-Groot schreef:
20-01-2026 11:16
Had zij met kort aangelijnde hond ook niet verder kunnen uitwijken en moest ze wel dicht langs je passeren omdat jij zelf niet aan de kant liep? Dan vind ik het inderdaad een gevalletje: kan gebeuren.

De hond had wel aan de kant kunnen gaan hoor, ik stond aan een muurkant
zegmaar en zij bij het gras.

Tja, dat geldt voor zoveel dingen. Je hebt niet alles in de hand, zelfs kinderen maken nog weleens herrie die je niet direct in de hand hebt en waar andere mensen dan weer liever niet mee belast worden.
Ja dat is ook zo hoor.
granny71 schreef:
20-01-2026 11:20
Nou als het zo werkt en dus altijd een goede reden is kan ik.elke hond wel aan me laten snuffelen. 😅
granny71 schreef:
20-01-2026 11:30
Bedoel meer, dat mensen To ook asociaal kunnen vinden omdat haar katten in andermans tuin poepen.
We leven nu eenmaal niet alleen op de wereld.
Eens. En als mensen daar iets van vinden hebben ze het recht om bij me aan te bellen en hun beklag te doen.
Ik baal er ook van als een hond tegen me aanspringt of komt snuffelen. Maakt niet eens uit of mijn kleding daar dan vies van wordt. Hou je hond bij je als er andere voetgangers zijn.
BeeDifferent schreef:
20-01-2026 10:27
Mja, ik vind het een beetje gezeur.

Shit van je vlek. Maar het is niet dat er iets heel vreselijks is gebeurd. Ja ze had de riem wat korter kunnen houden, dat was fijner geweest.

Vind je het ook jammer-de-bammer, 'shit van de vlek' als ik even mijn loopneus afveeg aan jouw jas, bij gebrek aan een eigen zakdoek?

Dat vind ik namelijk niet heel veel anders (en niet minder asociaal) dan een baasje van een hond die haar/zijn viervoeter z'n natte snotneus even lekker tegen mijn jas laat drukken.

Omdat het 'maar een hond is', is blijkbaar ineens van ales geoorloofd.
Ik vind honden EN kinderen die ongevraagd/ enthousiast op je afkomen altijd irritant.

En de baasjes/ ouders ook als zij het de normaalste zaak van de wereld vinden en gaan lachen alsof ze verwachten dat jij ze net zo schattig vindt als zij.
Gelukkig kan je jas in de was.
Wat eten we vanavond?
Sess schreef:
20-01-2026 11:45
Vind je het ook jammer-de-bammer, 'shit van de vlek' als ik even mijn loopneus afveeg aan jouw jas, bij gebrek aan een eigen zakdoek?

Dat vind ik namelijk niet heel veel anders (en niet minder asociaal) dan een baasje van een hond die haar/zijn viervoeter z'n natte snotneus even lekker tegen mijn jas laat drukken.

Omdat het 'maar een hond is', is blijkbaar ineens van ales geoorloofd.

Appels met peren.

En verder lees je wat selectief. Dat is namelijk niet echt de strekking van wat ik zeg.
Maar prima hoor. Leef je uit :lol:
makreel schreef:
20-01-2026 11:52
Gelukkig kan je jas in de was.
de mijne niet
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Als hondenbezitter vind ik dit soort dingen altijd dubbel. Want ja ik probeer mijn honden kort te houden en mij netjes aan de regels te houden maar ik ben ook maar een mens. Hond is hier wel eens ontsnapt uit de voordeur en dan was iemand ook vreselijk kwaad omdat mijn Hond op haar af kwam rennen en springen. Ik kan er ook niks aan doen even. Hetzelfde met gezinnen met peuters die dan in een losloopgebied gaan lopen en die kinderen dan gillen als mijn hond naar ze toekomt. Of laatst toen een hele kinderopvang in het bos was en mijn hond op de jas van een kind had geplast die midden in een grasveld lag. Ik doe echt mijn best maar jeetje, het zijn geen robots.

Net als het topic laatst van je plassen tegen het muurtje van je voortuin, dan mag ik helemaal niks meer met mijn dieren. En ik train mij suf met ze, besteed er heel veel tijd aan, maar het gaat soms niet altijd helemaal vlekkeloos.
Jemoederheethenk6 schreef:
20-01-2026 11:57
Als hondenbezitter vind ik dit soort dingen altijd dubbel. Want ja ik probeer mijn honden kort te houden en mij netjes aan de regels te houden maar ik ben ook maar een mens. Hond is hier wel eens ontsnapt uit de voordeur en dan was iemand ook vreselijk kwaad omdat mijn Hond op haar af kwam rennen en springen. Ik kan er ook niks aan doen even. Hetzelfde met gezinnen met peuters die dan in een losloopgebied gaan lopen en die kinderen dan gillen als mijn hond naar ze toekomt. Of laatst toen een hele kinderopvang in het bos was en mijn hond op de jas van een kind had geplast die midden in een grasveld lag. Ik doe echt mijn best maar jeetje, het zijn geen robots.

Net als het topic laatst van je plassen tegen het muurtje van je voortuin, dan mag ik helemaal niks meer met mijn dieren. En ik train mij suf met ze, besteed er heel veel tijd aan, maar het gaat soms niet altijd helemaal vlekkeloos.
Ik denk dat het er vooral om gaat dat er geen sorry vanaf kan, dat sommige eigenaren de schouders ophalen. Ik lies hier ook veel (niet bij jou) de ' ja maar jij' ' en ' hunniedoentook'
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven