Inkomensverschillen vrienden groter ->problemen vriendsch

maandag 16 oktober 2017 om 09:30
Zelf met voorstellen komen?
En dit met je vrienden bespreken? Ik zou het heel vervelend vinden als mijn vriendin zich buiten gesloten voelt. Ik zou dus fijn vinden als je dit aankaart.
En zou dan met liefde ipv theater elke week wat anders gaan doen af en aan zodat die vriendin of vriend ook gewoon mee kan.
En dit met je vrienden bespreken? Ik zou het heel vervelend vinden als mijn vriendin zich buiten gesloten voelt. Ik zou dus fijn vinden als je dit aankaart.
En zou dan met liefde ipv theater elke week wat anders gaan doen af en aan zodat die vriendin of vriend ook gewoon mee kan.
maandag 16 oktober 2017 om 09:32

maandag 16 oktober 2017 om 09:41
Dus je bent wel jaloers. Het gaat dus helemaal niet over de aandacht die je krijgt van ze?Stellagibson schreef: ↑16-10-2017 09:39Ik wil niet als een jaloerse tut overkomen. Het is ook niet dat we arm zijn. En het is natuurlijk maar waar je het mee vergelijkt. Maar we zijn door een ongelukkige start pas later in het arbeidsproces gekomen, en daardoor hebben we die achterstand zeg maar nooit meer helemaal ingelopen.
Sommige vrienden zijn aan hun vierde koophuis toe, of zijn al hypotheek vrij. Of sparen 1000 euro per maand.
Dat zou hier nooit kunnen. Zoveel verdien ik niet eens per maand. Zo tussen onze vier muren ben ik happy, maar als ik mezelf vergelijk met degene met wie ik ooit in de klas zat, en die mijn vrienden zijn, dan ben ik wel eens een beetje verdrietig. Want dit is het. Financieel wordt het niet meer in onze beroepsgroep. Er speelt ook wel een zekere mate van jaloezie mee denk ik. Dat vind ik super rot van mezelf.
Maar echt wat ze bezitten en hebben.
Daar kan je wat aan doen. Meer geld genereren.
Of gewoon gelukkig zijn met jouw leven.
maandag 16 oktober 2017 om 09:47
Dit dus.. wees tevreden! Mijn oma zei altijd; een ander zijn boeken zijn duister te lezen. Ik zeg niet dat de vriendengroep niet zo bemiddeld is als dat ze doen voorkomen, maar schone schijn komt veel voor..Fee-de-Goede schreef: ↑16-10-2017 09:41Dus je bent wel jaloers. Het gaat dus helemaal niet over de aandacht die je krijgt van ze?
Maar echt wat ze bezitten en hebben.
Daar kan je wat aan doen. Meer geld genereren.
Of gewoon gelukkig zijn met jouw leven.
Nou ja.. dat dus..
maandag 16 oktober 2017 om 09:48
Hou op met jezelf vergelijken met anderen! Daarmee maak je heel veel kapot en het slaat nergens op. Het zit in jou, het ligt niet aan je vrienden dat jij ontevreden en jaloers bent.Stellagibson schreef: ↑16-10-2017 09:39Ik wil niet als een jaloerse tut overkomen. Het is ook niet dat we arm zijn. En het is natuurlijk maar waar je het mee vergelijkt. Maar we zijn door een ongelukkige start pas later in het arbeidsproces gekomen, en daardoor hebben we die achterstand zeg maar nooit meer helemaal ingelopen.
Sommige vrienden zijn aan hun vierde koophuis toe, of zijn al hypotheek vrij. Of sparen 1000 euro per maand.
Dat zou hier nooit kunnen. Zoveel verdien ik niet eens per maand. Zo tussen onze vier muren ben ik happy, maar als ik mezelf vergelijk met degene met wie ik ooit in de klas zat, en die mijn vrienden zijn, dan ben ik wel eens een beetje verdrietig. Want dit is het. Financieel wordt het niet meer in onze beroepsgroep. Er speelt ook wel een zekere mate van jaloezie mee denk ik. Dat vind ik super rot van mezelf.
Man en ik verdienen ook bovenmodaal en hebben een mooi, groot huis. Daar hebben we ook jaloerse reacties op gekregen (gelukkig niet van onze vrienden). Terwijl wij gewoon hetzelfde zijn als toen we in ons kleine tweekamerhuisje woonden. Tja, wij verdienen nou eenmaal meer omdat we andere banen hebben. En wat we verder met ons geld doen, gaat niemand wat aan. Wij gaan graag luxe uit eten. Jouw vrienden gaan graag op stedentrips, shoppen. Laat ze lekker en wees blij voor ze. Wat ondernemen jullie wel samen?

maandag 16 oktober 2017 om 09:52
Probeer twee dingen los van elkaar te zien.
1- je hebt een ander inkomensniveau
2- daar voel jij iets bij.
Ik heb een paar singles om me heen en die zeggen gewoon: Ik kan wel mee eten maar ik wil max dit en dit uitgeven.
Dat kun jij ook doen, dat scheelt een boel gedoe.
Dat zij daarnaast andere zaken ondernemen is aan hen. Je kunt ook keuzes maken, dus wel aansluiten bij een paar theatervoorstellingen per jaar.
Dan sluit je in mei aan als ze gaan reserveren.
Wat je er verder bij voelt zou ik buiten de vriendschap en de activiteiten proberen te houden.
Niemand heeft er iets aan en echte vrienden houden rekening met elkaar.
1- je hebt een ander inkomensniveau
2- daar voel jij iets bij.
Ik heb een paar singles om me heen en die zeggen gewoon: Ik kan wel mee eten maar ik wil max dit en dit uitgeven.
Dat kun jij ook doen, dat scheelt een boel gedoe.
Dat zij daarnaast andere zaken ondernemen is aan hen. Je kunt ook keuzes maken, dus wel aansluiten bij een paar theatervoorstellingen per jaar.
Dan sluit je in mei aan als ze gaan reserveren.
Wat je er verder bij voelt zou ik buiten de vriendschap en de activiteiten proberen te houden.
Niemand heeft er iets aan en echte vrienden houden rekening met elkaar.

maandag 16 oktober 2017 om 09:53
Wat ik gelijk denk, hoe doen ze dat met de kinderen? Toen wij in die situatie zaten, koophuis, werk, kinderen, hadden we echt geen tijd en altijd oppas voor weekendjes weg, winkelen, uitgaan etc.
We zagen elkaar op verjaardagen en 2x per jaar met zn allen uit eten.
Nu hebben wij het ook gewoon gemiddeld, nog 2 studerende kinderen, dat hebben onze vrienden niet. Die doen ook veel meer en kopen veel meer. Zullen we samen zomaar tussendoor naar ..... musical? Dan trek ik gewoon mn mond open, ga gezellig, maar wij gaan niet mee, budget om even zomaar 200 euro uit te geven is er niet. Schaam ik me niet voor, maar ik misgun hun de musical ook niet.
TO je kan er niks mee, dit is de situatie, die moet je accepteren. Wees gelukkig met je gezin en kamperen vind ik 10x leuker dan in een hotel.
We zagen elkaar op verjaardagen en 2x per jaar met zn allen uit eten.
Nu hebben wij het ook gewoon gemiddeld, nog 2 studerende kinderen, dat hebben onze vrienden niet. Die doen ook veel meer en kopen veel meer. Zullen we samen zomaar tussendoor naar ..... musical? Dan trek ik gewoon mn mond open, ga gezellig, maar wij gaan niet mee, budget om even zomaar 200 euro uit te geven is er niet. Schaam ik me niet voor, maar ik misgun hun de musical ook niet.
TO je kan er niks mee, dit is de situatie, die moet je accepteren. Wees gelukkig met je gezin en kamperen vind ik 10x leuker dan in een hotel.
maandag 16 oktober 2017 om 09:58
To, wat maakt het dat je jaloers bent? Vind je het gewoon vervelend dat je niet mee kunt doen met je vrienden of zou je ook gewoon die dingen willen doen? Komt het voort uit dat je spijt heb van keuzes in het verleden en je realiseert dat jij hetzelfde had kunnen hebben als zij? Wat maakt het dat je jou leven nu als simpel ziet en daarvoor niet? Zie je dat simpele leven als inferieur? Je bent best tevreden, was je voorheen gewoon gelukkig? Is het echt iets dat alleen uit jouzelf komt, of maken je vrienden er ook opmerkingen over? En stel dat je het wel allemaal had kunnen doen/betalen, had je het dan ook echt gedaan? Of ben je jaloers op het gemak waarmee ze in het leven staan, want ze kunnen al die dingen gewoon doen en jij niet?Stellagibson schreef: ↑16-10-2017 09:47Het verschil is trouwens nog groter dan ik dacht. Afgelopen half jaar zijn vier vriendenstellen verhuisd naar huizen van 4 tot en met 7 ton (ja echt!) ik viel stijl achterover.
Ineens ben ik ze toch wat met andere ogen gaan bekijken. En ik weet dat dat aan mij ligt. Maar het verklaard wel veel.
Ik wist niet eens dat zulke hoge inkomens bestonden joh. Ik was best tevreden met ons leven. Maar ben ineens erg aan het vergelijken en me bewust van ons 'simpele' leventje.
Probeer eens voor jezelf op een rijtje te zetten, waardoor je je jaloers voelt. Kijk eens kritisch naar je leven en je wensen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Tsja, in onze vriendengroep is er ook een vrij groot inkomensverschil. En naast inkomensverschillen ook verschillen in gezinssituatie. Tweeverdieners zonder kinderen hoeven helemaal geen top salaris te hebben om financieel meer ruimte te hebben dan een eenverdiener gezin met 2 kinderen.
Er wordt onderling voor gezorgd dat er regelmatig dingen worden ondernomen die voor iedereen haalbaar zijn qua geld en andere zaken. Bij dingen als vrijgezellenfeesten en zo waar geld wordt ingelegd bepaald degene die het minste in wil of kan leggen. Maar daarnaast worden er ook dingen ondernomen onderling die niet voor iedereen haalbaar zijn. Je kunt niet van mensen verwachten dat er nooit naar een duur restaurant gegaan wordt of naar het theater omdat vrienden zich dat niet kunnen veroorloven. Dat zijn dingen waarbij je je toch echt zal moeten neerleggen.
Er wordt onderling voor gezorgd dat er regelmatig dingen worden ondernomen die voor iedereen haalbaar zijn qua geld en andere zaken. Bij dingen als vrijgezellenfeesten en zo waar geld wordt ingelegd bepaald degene die het minste in wil of kan leggen. Maar daarnaast worden er ook dingen ondernomen onderling die niet voor iedereen haalbaar zijn. Je kunt niet van mensen verwachten dat er nooit naar een duur restaurant gegaan wordt of naar het theater omdat vrienden zich dat niet kunnen veroorloven. Dat zijn dingen waarbij je je toch echt zal moeten neerleggen.
ja, je bent jaloers.
Jij kijkt alleen maar naar het financiële gedeelte. Maar die mensen die sparen en hun huis afbetaald hebben. zijn die nog steeds gelukkig in dezelfde relatie? Hebben zij ook 3 kinderen? Of zien zij hun kinderen altijd? Zijn zij helemaal gezond? etc etc.
Voor de buitenwereld lijkt iedereen het allemaal beter te doen.
Ik denk dat jij er vooral een probleem mee hebt dat je het maatschappelijk financieel minder hebt dan je vrienden. Voor je vrienden zal dit waarschijnlijk niet zo veel uitmaken. Maar hoe reageer jij wanneer jullie samen zijn? Ga je wel mee shoppen in een andere stad, maar koop je niets en ga je mee voor de gezelligheid. Of zeg je in elke winkel "wat mooi, maar ja dat kan ik niet betalen?"
Wij hebben het financieel ook goed. En sommige van onze vrienden doen het veel beter, maar we hebben ook vrienden die van een uitkering moeten rondkomen of een heel laag inkomen hebben. Het zijn en blijven allemaal vrienden. En ja, natuurlijk doe je soms andere dingen met elkaar. En wanneer we mensen die weinig te besteden hebben een weekendje uitnodigen, dan betalen wij ook het meeste., want wij nodigen hen dan ook uit. Maar we doen ook genoeg leuke dingen die weinig/geen geld kost.
Natuurlijk hebben we het wel eens over de inkomsten verschillen. Maar ik weet niet of dat iedereen met ons zou willen ruilen. Want elk huisje heeft zo zijn kruisje. En feiten kan je niet zo maar veranderen.
Belangrijk is wel dat jij je kinderen leert dat een hoog inkomen niet het allerbelangrijkste is in je leven. En dat je ze leert om te genieten van het leven en te waarderen van wat je wel hebt.
Jij kijkt alleen maar naar het financiële gedeelte. Maar die mensen die sparen en hun huis afbetaald hebben. zijn die nog steeds gelukkig in dezelfde relatie? Hebben zij ook 3 kinderen? Of zien zij hun kinderen altijd? Zijn zij helemaal gezond? etc etc.
Voor de buitenwereld lijkt iedereen het allemaal beter te doen.
Ik denk dat jij er vooral een probleem mee hebt dat je het maatschappelijk financieel minder hebt dan je vrienden. Voor je vrienden zal dit waarschijnlijk niet zo veel uitmaken. Maar hoe reageer jij wanneer jullie samen zijn? Ga je wel mee shoppen in een andere stad, maar koop je niets en ga je mee voor de gezelligheid. Of zeg je in elke winkel "wat mooi, maar ja dat kan ik niet betalen?"
Wij hebben het financieel ook goed. En sommige van onze vrienden doen het veel beter, maar we hebben ook vrienden die van een uitkering moeten rondkomen of een heel laag inkomen hebben. Het zijn en blijven allemaal vrienden. En ja, natuurlijk doe je soms andere dingen met elkaar. En wanneer we mensen die weinig te besteden hebben een weekendje uitnodigen, dan betalen wij ook het meeste., want wij nodigen hen dan ook uit. Maar we doen ook genoeg leuke dingen die weinig/geen geld kost.
Natuurlijk hebben we het wel eens over de inkomsten verschillen. Maar ik weet niet of dat iedereen met ons zou willen ruilen. Want elk huisje heeft zo zijn kruisje. En feiten kan je niet zo maar veranderen.
Belangrijk is wel dat jij je kinderen leert dat een hoog inkomen niet het allerbelangrijkste is in je leven. En dat je ze leert om te genieten van het leven en te waarderen van wat je wel hebt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 16 oktober 2017 om 10:08
O wie weet hebben ouders mee geholpen met inleg bij hypotheek.Stellagibson schreef: ↑16-10-2017 09:47Het verschil is trouwens nog groter dan ik dacht. Afgelopen half jaar zijn vier vriendenstellen verhuisd naar huizen van 4 tot en met 7 ton (ja echt!) ik viel stijl achterover.
Ineens ben ik ze toch wat met andere ogen gaan bekijken. En ik weet dat dat aan mij ligt. Maar het verklaard wel veel.
Ik wist niet eens dat zulke hoge inkomens bestonden joh. Ik was best tevreden met ons leven. Maar ben ineens erg aan het vergelijken en me bewust van ons 'simpele' leventje.
En je weet niet of al die stellen zo gelukkig zijn dat zie je niet achter al die gesloten deuren.
maandag 16 oktober 2017 om 10:11
Waarom zou het schone schijn zijn? Is het alleen geaccepteerd dat iemand anders meer verdient als er ergens anders iets mis is? Leuk dat ze een mooi huis hebben, maar hun relatie is kut? Leuk dat ze lekker kunnen shoppen, maar hun hond is net dood gegaan? Leuk die stedentrip, maar ze is verminderd vruchtbaar. Zoiets? Alsof het feit dat een ander het goed heeft alleen acceptabel is als er iets anders in hun leven mis is. Wees gewoon blij voor een ander en tevreden met wat je zelf hebt.
maandag 16 oktober 2017 om 10:18
Accepteren en gewoon er eerlijk over zijn.
Wij hebben ook een periode gehad waarin wij echt op het geld moesten letten.
Gewoon eerlijk gezegd dat we heel graag willen blijven afspreken maar dat dat bij ons thuis zal moeten op chips en Lidl wijn
Echt nooit scheve gezichten over gehad.
Uiteraard gingen we niet mee naar theater en uit eten, maar ik ben er geen vrienden door verloren.
Wij hebben ook een periode gehad waarin wij echt op het geld moesten letten.
Gewoon eerlijk gezegd dat we heel graag willen blijven afspreken maar dat dat bij ons thuis zal moeten op chips en Lidl wijn
Echt nooit scheve gezichten over gehad.
Uiteraard gingen we niet mee naar theater en uit eten, maar ik ben er geen vrienden door verloren.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
maandag 16 oktober 2017 om 10:21
Elk huisje heeft z'n kruisje Nessemeisje.. dat weet je soms niet. Mij interesseert het inkomen van een ander totaal niet. Ik probeer TO enkel aan te geven dat het er aan de buitenkant misschien mooi uitziet, maar dat je niet naar de binnenkant kan kijken.. dat het ook kan zijn dat de situatie alles behalve jaloersmakend is. Je hebt mij nergens horen zeggen dat een inkomen acceptabel is als.. in tegendeel.. Mijn ouders zijn meer dan goed bemiddeld, maar hebben wel een dochter met kanker.. dat bedoel ik meer..nessemeisje schreef: ↑16-10-2017 10:11Waarom zou het schone schijn zijn? Is het alleen geaccepteerd dat iemand anders meer verdient als er ergens anders iets mis is? Leuk dat ze een mooi huis hebben, maar hun relatie is kut? Leuk dat ze lekker kunnen shoppen, maar hun hond is net dood gegaan? Leuk die stedentrip, maar ze is verminderd vruchtbaar. Zoiets? Alsof het feit dat een ander het goed heeft alleen acceptabel is als er iets anders in hun leven mis is. Wees gewoon blij voor een ander en tevreden met wat je zelf hebt.
Wees tevreden..
Nou ja.. dat dus..
maandag 16 oktober 2017 om 10:22
Dit.nessemeisje schreef: ↑16-10-2017 10:11Waarom zou het schone schijn zijn? Is het alleen geaccepteerd dat iemand anders meer verdient als er ergens anders iets mis is? Leuk dat ze een mooi huis hebben, maar hun relatie is kut? Leuk dat ze lekker kunnen shoppen, maar hun hond is net dood gegaan? Leuk die stedentrip, maar ze is verminderd vruchtbaar. Zoiets? Alsof het feit dat een ander het goed heeft alleen acceptabel is als er iets anders in hun leven mis is. Wees gewoon blij voor een ander en tevreden met wat je zelf hebt.
Het lijkt wel alsof mensen zich moeten schamen als ze het goed hebben, alsof ze dat moeten compenseren met iets anders dat dan niet goed zou gaan.
TO, het is wat het is, daar kun je weinig aan veranderen.
Ga voor jezelf na waar die jaloezie vandaan komt, zit je behalve dat verder wel goed in je vel?
Ga daarmee aan de slag, en wees blij voor je vrienden dat ze het goed hebben.
maandag 16 oktober 2017 om 10:25
heb je het er met je vrienden wel over gehad dat je je buitengesloten voelt hierdoor?
jaloezie is jouw probleem, daar moet je zelf mee in het reine zien te komen
maar ik vind dat je vrienden zich ook best bewust kunnen zijn dat jullie minder te besteden hebben en daar af en toe rekening mee houden. Je kunt toch ook leuke dingen doen die geen of weinig geld kosten?
jaloezie is jouw probleem, daar moet je zelf mee in het reine zien te komen
maar ik vind dat je vrienden zich ook best bewust kunnen zijn dat jullie minder te besteden hebben en daar af en toe rekening mee houden. Je kunt toch ook leuke dingen doen die geen of weinig geld kosten?
maandag 16 oktober 2017 om 10:26

maandag 16 oktober 2017 om 10:26
Herkenbaar. Ik heb het zeker niet slecht, maar al mijn vrienden en kennissen hebben het veel ruimer. Wonen in duurdere huizen, hebben een ruimere levensstijl, gaan langer en verder op vakantie, nemen een nieuwe badkamer en gaan naar de restaurants die ik niet kan betalen. Ik leerde hen overigens kennen toen ik zelf nog vet carriere maakte en nu zit in door omstandigheden in een parttime en veel minder veeleisende baan.
Voor mij zit daar de crux. Ik werk aanzienlijk minder hard dan de meeste van mijn vrienden.
Huizen van 7 ton komen niemand zomaar aanwaaien, daar moet hard en veel voor gewerkt worden en daar komt veel stress bij kijken. Ik heb die stress niet meer, dat is me veel meer waard.
Voor mij zit daar de crux. Ik werk aanzienlijk minder hard dan de meeste van mijn vrienden.
Huizen van 7 ton komen niemand zomaar aanwaaien, daar moet hard en veel voor gewerkt worden en daar komt veel stress bij kijken. Ik heb die stress niet meer, dat is me veel meer waard.

maandag 16 oktober 2017 om 10:28
bloosje schreef: ↑16-10-2017 10:21Elk huisje heeft z'n kruisje Nessemeisje.. dat weet je soms niet. Mij interesseert het inkomen van een ander totaal niet. Ik probeer TO enkel aan te geven dat het er aan de buitenkant misschien mooi uitziet, maar dat je niet naar de binnenkant kan kijken.. dat het ook kan zijn dat de situatie alles behalve jaloersmakend is. Je hebt mij nergens horen zeggen dat een inkomen acceptabel is als.. in tegendeel.. Mijn ouders zijn meer dan goed bemiddeld, maar hebben wel een dochter met kanker.. dat bedoel ik meer..
Wees tevreden..
Dan leg je je jaloerse gevoel bij de ander neer. "Zij hebben wel veel geld, maar ze hebben een dochter met kanker. Daar hoef ik dus niet jaloers op te zijn." Ik denk dat het beter is om zelf met dat gevoel aan de slag te gaan.

maandag 16 oktober 2017 om 10:30
Stellagibson schreef: ↑16-10-2017 09:44Ik ben best jaloers. Misschien heb je gelijk. Erg eigenlijk om zo uit te spreken. Maar het is vooral zo dat onze beleveniswereld en uitgavenpatroon zo met elkaar verschilt en steeds meer wordt, dat we steeds minder kunnen levelen. Dat vind ik moeilijk merk ik.
Tja, jaloers zijn zit in jezelf.
Wij hebben vrienden die (geschat) samen meer dan twee keer verdienen wat wij verdienen. Is echt nooit een probleem, we doen dingen die wij ons kunnen veroorloven.
We hebben ook vrienden die iets meer dan de helft verdienen van wat er hier binnen komt. Ook nooit een probleem, we doen dingen die zij zich kunnen veroorloven.
Iedereen is blij voor elkaar als iemand bij is met wat hij heeft. Mijn derdehands auto is net zo goed als die vrienden hun nieuwe. De zevendehands van die vrienden die het minder hebben ook.
maandag 16 oktober 2017 om 10:30
En een laag inkomen ook niet.
Ik heb vrienden die het financieel heel zwaar hebben en een ernstig zieke peuter hebben.
Het financieel wel of niet goed hebben heeft totaal niets te maken met de vraag of het op andere vlakken goed met je gaat. Het heeft dus geen enkele zin om de link daartussen te leggen.