Inkomensverschillen vrienden groter ->problemen vriendsch

16-10-2017 09:30 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Accepteren. Wat had je anders in gedachten?
MonicaG schreef:
16-10-2017 14:08
Dit klinkt al heel anders dan 'ik ben jaloers omdat zij meer hebben dan ik': je mist een stuk gemeenschappelijke factor, en dat is heel begrijpelijk.

Het is net alsof je een groep single vriendinnen hebt waarbij de een na de ander een relatie en gezin krijgt, die laatst overgebleven single vriendin zal ook 'jaloers' zijn, niet omdat ze het haar vriendinnen niet gunt en misschien wil ze zelf zelfs niet echt een relatie, maar wel omdat ze aansluiting met de groep mist.

Je kunt in dat geval denk ik maar 2 dingen doen: focussen op de zaken die je wel nog gemeenschappelijk hebt met de groep, of in andere contacten investeren waar je meer gelijk mee loopt.
dit is wel een goede vergelijking inderdaad. het klinkt alsof daar de schoen wringt, in het gebrek aan aansluiting en het gevoel 'achter te blijven' in het oude leven dat je voorheen deelde en nu niet meer. TO framet het nu als een probleem van financieel achterblijven, maar het is misschien meer een probleem van dingen niet meer delen.
als het echte vrienden zijn, zou dat geen onoverkomelijk bezwaar moeten vormen, want dan willen zij ook graag dat het contact blijft, en als je het bespreekbaar maakt komen er vast mogelijkheden om samen andere dingen te doen. En anders inderdaad, je vriendenkring uitbreiden. Dat is heus niet onmogelijk als je halverwege de 40 bent.
Stellagibson schreef:
16-10-2017 14:49
Zelf voor gekozen inderdaad.
Maar na een omscholing uiteindelijk toch op een andere plek terecht gekomen. Zoals zovelen uit mijn oorspronkelijke vakgebied.
Ik vind wat ik doe leuk. Maar rijk worden zal hem niet worden. En nee dat is niet het grootste goed. Dat besef ik me ook wel. Maar geld is me blijkbaar toch belangrijker dan ik dacht. Ik vind dat best erg om me te realiseren eigenlijk. Overigens speelt dit andersom bij mijn vrienden niet hoor. Dat gevoel zit echt in mij!

Propje van maken....weg ermee.

Of steeds ontevredener worden en iedereen meeslepen zoals je gezin.
Stellagibson schreef:
16-10-2017 14:25
Dat vind ik een goede invalshoek hoor. Maar gek genoeg raak ik de laatste tijd mijn realiteitszin een beetje kwijt. Ik dacht namelijk altijd dat we het financieel oké hadden. Maar nu er wat meer over loonsverhoging en inkomen wordt gepraat word ik eigenlijk alleen maar onzeker.
Voor de goede orde: we verdienen samen iets onder de 3000 netto. Hoger zal het niet worden. Geen ort geen reiskosten vergoeding geen bonus en geen dertiende maand. Wel beiden een auto want nodig voor werk. 3 kinderen die op sport en muziek zitten. Een koophuis met hypotheek van 1100 euro. Misschien dat ik een gek realiteits beeld heb maar onze vrienden verdienen dit gemakkelijk 6x. Ik maak geen grapje. Spaargeld is 2000 omdat we helaas afgelopen maanden flinke financiële tegenslagen hebben gehad. Maar we vullen dat wel weer aan. Maar meer dan 250€ per maand sparen zit er niet in.

Die 3000 per maand is best aardig natuurlijk. Maar in verhouding vind ik wel dat jullie woonlasten hoog zijn. Meer dan 1/3 die keus heb je destijds zelf gemaakt. Je kinderen doen sport én muziek, dat is ook best fors.

Wij hadden tot vorig jaar ook ongeveer dat inkomen, maar met dertiende maand dus net iets meer. Onze woonlasten waren echter maar 750 en onze kinderen doen alleen sport óf muziek. Keuzes waardoor er weer andere dingen mogelijk zijn. Je kunt niet hebben én tegoed houden.
Stellagibson schreef:
16-10-2017 11:10
Het is niet altijd een kwestie van niet willen. En in onze vriendengroep speelt ook het maken van de juiste keuzes op het juiste moment een rol. We hebben bijna allemaal dezelfde studie gedaan. Maar er zijn meerdere factoren die meespelen. Als ik kijk naar het werk dat ik en mijn man doen dan werken wij harder dan sommige vrienden. Sommige sectoren verdienen alleen echt ondermaats. En dan heb ik me al om laten scholen ook. Inmiddels ben ik op een leeftijd dat ik inderdaad moet gaan accepteren. Maar dat stemmetje blijft zeuren. En ik vind dat best stom van mezelf.
Waarom denk je dat jij harder werkt dan een ander?
Je klinkt heel onaardig.
Het probleem ligt niet bij 'vrienden verdienen meer dan ik' maar bij 'ik ben zielig want ik verdien het meer dan een ander'.
Andersom schreef:
16-10-2017 14:56
Die 3000 per maand is best aardig natuurlijk. Maar in verhouding vind ik wel dat jullie woonlasten hoog zijn. Meer dan 1/3 die keus heb je destijds zelf gemaakt. Je kinderen doen sport én muziek, dat is ook best fors.

Wij hadden tot vorig jaar ook ongeveer dat inkomen, maar met dertiende maand dus net iets meer. Onze woonlasten waren echter maar 750 en onze kinderen doen alleen sport óf muziek. Keuzes waardoor er weer andere dingen mogelijk zijn. Je kunt niet hebben én tegoed houden.

Er zijn nogal wat mensen die erg veel moeite hebben met dat concept, zo ook TO schijnbaar.
Stellagibson schreef:
Maar na een omscholing uiteindelijk toch op een andere plek terecht gekomen. Zoals zovelen uit mijn oorspronkelijke vakgebied.
Ik vind wat ik doe leuk. Maar rijk worden zal hem niet worden. En nee dat is niet het grootste goed. Dat besef ik me ook wel. Maar geld is me blijkbaar toch belangrijker dan ik dacht. Ik vind dat best erg om me te realiseren eigenlijk. Overigens speelt dit andersom bij mijn vrienden niet hoor. Dat gevoel zit echt in mij!

Realiseer je dat dat gevoel dus in jou zit en dat je nooit tevreden zult zijn, hoeveel geld je ook hebt. Het is nml allemaal relatief en er zullen altijd mensen zijn met meer geld.

Een vriendin van mij zei laatst dat ze het soms te druk had met haar eigen praktijk en dat vervelend vond en verzuchtte toen dat ze er bovendien toch niet echt rijk van werd.
Daar kregen we een discussie over want ik vind haar heel rijk. Koophuis met waarde van zo'n 4-5 ton bijna afgelost voor haar 45ste, 2 paarden, genoeg geld voor leuke dingen.
Maar zij zei het omdat ze per uur betaald wordt en dat extra werk in avonden en weekenden voor haar dus niet 'genoeg' opleverde gezien de offers die ze ervoor moest maken. En ze vergeleek zichzelf met ondernemers (waarvan het inkomen los van inspanning per uur staat) die investeerden in onroerend goed en vakantiehuizen hadden. En Haar drie kinderen die veel kosten en straks gaan studeren waar hun spaargeld dan weer voor een groot deel aan op gaat, maakte ook dat ze niet 'echt rijk' werd terwijl het natuurlijk al een grote rijkdom is als je de studie van je kinderen volledig kunt betalen.

Maar zij had dus echt oprecht het gevoel van: rijk ben en word ik toch niet.
anoniem_356031 wijzigde dit bericht op 16-10-2017 14:59
0.03% gewijzigd
Stellagibson schreef:

ik vind je dapper, dat je dit zo durft toe te geven, mooi inzicht
Stellagibson schreef:
Nouja, fijn dat je iig echt inziet dat het gevoel in jou zelf zit. Begrijp me niet verkeerd.. Ik vind geld ook erg belangrijk en vind dat geen schande. Mede daarom doe ik ook wat ik doe. Fantastische baan maar ik werk zo'n 30-40% meer dan ik zou willen. Soms kijk ik kortdurend jaloers naar een vriendin die 1/3e werkt van wat ik werk, een fijn koophuis heeft, een huwelijk, een pracht van een zoon en dan vind ik het erg dat wij dat allemaal nog niet hebben want ik wil het ook zo graag... Maar dan bedenk ik me dat ik nu offers breng om dat alles straks ook mee te mogen maken met een ruimer budget dan wanneer wij nu voor hetzelfde zouden kiezen. Blijkbaar vind ik dat budget belangrijker dan het NU vervullen van mijn wensen.

Ik breng dus nu offers i.p.v. straks met het risico dat ik straks bijvoorbeeld alsnog niet goed heb kunnen sparen, geen kinderen blijk te kunnen krijgen oid.. Wie weet pakt het voor mij giga ruk uit en als dat gebeurt zal ik daarmee moeten leven. Maar ik weet waarom ik gekozen heb en denk dat ik daar achter kan blijven staan. Ik denk dat je daar winst te behalen hebt; onderzoeken waarom je toentertijd voor de softe sector koos en die keuze weer gaan waarderen.
anoniem_347524 wijzigde dit bericht op 16-10-2017 15:03
4.16% gewijzigd
Stellagibson schreef:
16-10-2017 14:25
Dat vind ik een goede invalshoek hoor. Maar gek genoeg raak ik de laatste tijd mijn realiteitszin een beetje kwijt. Ik dacht namelijk altijd dat we het financieel oké hadden. Maar nu er wat meer over loonsverhoging en inkomen wordt gepraat word ik eigenlijk alleen maar onzeker.
Voor de goede orde: we verdienen samen iets onder de 3000 netto. Hoger zal het niet worden. Geen ort geen reiskosten vergoeding geen bonus en geen dertiende maand. Wel beiden een auto want nodig voor werk. 3 kinderen die op sport en muziek zitten. Een koophuis met hypotheek van 1100 euro. Misschien dat ik een gek realiteits beeld heb maar onze vrienden verdienen dit gemakkelijk 6x. Ik maak geen grapje. Spaargeld is 2000 omdat we helaas afgelopen maanden flinke financiële tegenslagen hebben gehad. Maar we vullen dat wel weer aan. Maar meer dan 250€ per maand sparen zit er niet in.
Stellen die samen 18.000 euro netto verdienen? Ik zou graag weten wat die doen. Vriend en ik hebben samen per maand ongeveer 7.500 euro netto te besteden en dat is echt veel. Ik ken nog twee stellen in mijn omgeving die dat verdienen, rest zit er allemaal ruim onder.
On topic: ik heb voornamelijk vriendinnen die een stuk minder verdienen. Is nog nooit geen probleem geweest, ook met hen ga ik weekendjes weg. En ja dan slaap ik in een hostel, maakt het echt niet minder leuk.
Stellagibson schreef:
16-10-2017 14:08
Ja hoor, soms best wel! Maar het heeft zo weinig zin.
Ik heb sociologie gestudeerd. Zelfs toen was het al niet de studie met de meeste perspectieven. Maar ik dacht dat ik de hele wereld aan kon, en ik deed gewoon waar ik gelukkig van werd. Ik heb mij nooit gerealiseerd dat daar inderdaad geen droog brood in te verdienen viel. Als ik het over kon doen, had ik het toch wel anders gedaan. Maar het is zo zonde van mijn tijd om me daar druk over te maken.
Trouwens mijn gevoel van onbehagen heeft er niet mee te maken dat ik mensen dingen misgun. Maar ik droom ook al jaren van die ene vakantie, en die komt er ook maar niet van. Dus ik zou het ook supertof voor mezelf vinden als ik financieel eens zou doorgroeien. Maar voor nu lijkt het er in ieder geval niet op. Mijn man is eind 50, dus die zou ook niet ineens nog gouden bergen gaan binnenhalen. We zijn gelukkig, daar ligt het niet aan. Maar wat ik een ander gun, gun ik mezelf ook snap je? Ik vind ook dat ik het verdien en er hard voor werk. Maar ja.

Vanzelf komt het inderdaad niet. Dat moet je iets voor doen of misschien iets voor laten.

Jouw kinderen hebben muziekles, stop daarmee een spaar 150 per maand voor die reis. Of hun je kinderen die lessen en stop met dromen over die onbetaalbare vakantie.
Ik denk ook dat je met jullie inkomen wellicht meer kunt bereiken dan je denkt, door kritisch naar je gewone uitgaven te kijken. Bespaar op zaken waar je op kunt besparen, en die droomreis komt ineens een stuk dichterbij.
(en ik wil niet in herhaling vallen maar ook ik dacht direct dat jullie hypotheek vrij hoog is tov het inkomen)
Stellagibson schreef:
16-10-2017 14:04
Ik ben 44, nieuwe vrienden zoeken is dan niet meer zo als toen je studeerde. De vrienden die wij hebben zijn nog van de tijd dat we student waren. Zelden of nooit gaat daar iemand van af, en heel af en toe komt daar iemand bij. Vooral toen de kinderen nog echt klein waren kwamen er soms wat nieuwe tijdelijke kennissen bij. Maar van echt nieuwe duurzame vriendschappen was nooit sprake. Maar even voor de goede orde: ik zoek ook geen nieuwe vrienden!

Er kan wel weinig bij jou hè? Er zit geen enkel perspectief in jullie toekomst qua werk, nieuwe vrienden zoeken kan niet, dit kan niet, dat kan niet.
riesling schreef:
16-10-2017 14:59
Stellen die samen 18.000 euro netto verdienen? Ik zou graag weten wat die doen. Vriend en ik hebben samen per maand ongeveer 7.500 euro netto te besteden en dat is echt veel. Ik ken nog twee stellen in mijn omgeving die dat verdienen, rest zit er allemaal ruim onder.

Ik denk 1100,- keer 6 ;-)
Ik krijg geen 7.500 binnen, dat is 2 personen. Dus netto ongeveer 3.800 met nog vakantiegeld en bonus. En dat is echt al veel.
Persoonlijk ken ik niemand die bruto 200.000 per jaar verdiend. Of het moet een ZZP-er zijn met een minimaal uurtarief van 125 en dat zijn er ook maar enkelen in Nederland.
Star² schreef:
16-10-2017 15:21
Ik denk 1100,- keer 6 ;-)
Ok, dan is het een ander verhaal.
De hypotheekrente is nog steeds erg laag. In onze omgeving verhuizen veel mensen, oa omdat dit een manier is om je hypotheek open te breken. Ze gaan dan naar een iets duurder huis, maar betalen netto op maandbasis juist minder. Ideale constructie die wij ook wel overwogen hebben. We zouden namelijk best graag ook wat minder hypotheek betalen.
Echter, wij hebben geconcludeerd helemaal niet blij te worden van zo'n iets duurder huis (want al met al erg weinig voordelen tov ons huidige huis). In dat geval zou verhuizen dus puur een financiële beslissing zijn, dat kan. Maar dat doen wij niet, we blijven liever wonen waar we wonen omdat we daar gelukkiger zijn. Kost ons geld, dat weten we. Hierdoor sparen we minder hard, jammer dan, eigen keuze.
Is zoiets voor jullie mogelijk wel een idee?
Stellagibson schreef:
16-10-2017 15:19
Hypotheek is hoog omdat we in een dure regio wonen.

Huren kan ook hè, of kleiner wonen, of op een flat of appartement oid. Jullie wilden een huis en hadden daar zo veel geld voor over dat andere dingen niet konden. Dan kun je nu niet ineens al die andere dingen wel willen, die je eerst minder belangrijk vond.
TO, tel je zegeningen!

En ga je diep, diep schamen.
Stellagibson schreef:
16-10-2017 15:18
Die werken zelfstandig of in de financiële sector. In welke sector werk jij als je 7500 netto binnenkrijgt?

Ah. Maar als zelfstandige moet je ook zelf zorgen voor je pensioen, en voor een buffer bij arbeidsongeschiktheid (of een dure verzekering daarvoor betalen). En zeker voor een buffer voor mindere tijden, als er minder werk is bijv. Het is niet slim dat die mensen dat allemaal uitgeven, want dan kunnen ze deze levensstijl niet voortzetten als ze (moeten) stoppen met werken.
Ze zijn vrij dom bezig, vind ik dan.

Heb even gegoogled op salarissen voor financiële adviseurs (zo rond de 60k) en voor finance managers (gemiddeld 80k), dat komt neer op zo'n 3000-4000 netto per maand.
Pientjexxxx schreef:
16-10-2017 15:30

En ga je diep, diep schamen.
want?
ze is ook maar een mens???
Stellagibson schreef:
16-10-2017 15:26
Maar wat doe je dan?
Waarom maakt het zo uit waar Riesling precies die 3800 mee verdient?
Ik werk ook in de financiele sector en ben nog relatief jong. Ik denk dat je een vertekend beeld hebt van de inkomens, ik zit bij de hogere inkomens, lang niet iedereen haalt dit. En zzp-ers moeten inderdaad zelf alles regelen, ik ken geen ZZP-er met het uurtarief wat bij 200K hoort.

En wat mensen al zeggen: keuzes maken. Ik ga nu 3x per jaar op vakantie en meerdere weekenden weg. Dat kan straks met een duurder huis en kinderen niet meer. Ook een reden waarom ik 1 (misschien 2) kind wil. Omdat ik dingen wil kunnen blijven doen.
anoniem_355860 wijzigde dit bericht op 16-10-2017 15:40
31.07% gewijzigd
Dat gevoel is rot, ook van de andere kant. Er zijn vriendinnen waar ik niet alles aan vertel om negatieve reacties te voorkomen. Maar je dat er niks aan. Aan de andere kant: jullie verdienen ook niet heel veel, ik zou toch eens kijken of jij als de kinderen ouder zijn niet meer kunt gaan werken.
Stellagibson schreef:
16-10-2017 15:36
Waarvoor?
Omdat ik vind dat je best wel tevreden mag zijn met een prima gezin met 3 (naar ik aanneem gezonde) kinderen, een eigen huis, 2 auto's voor de deur en voldoende inkomen om rond te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven