Is het erg dat taal verandert?

25-11-2019 10:17 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een beginnende discussie over het feit dat taal verandert wil ik daar hier verder of discussiëren.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Pandax schreef:
25-11-2019 10:43
Dat is niet omdat taal verloedert, maar omdat mensen met een laag opleidingsniveau zich door de opkomst van sociale media publiek schriftelijk kunnen uitdrukken. Dat was twee decennia geleden nog voorbehouden aan mensen met een hoger opleidingsniveau. Wat je las was daarom vaker gespeld conform schoolregels dan nu.
Dat is zeker waar. In de jaren ‘20 kon ook niet iedereen goed spellen. Maar toen had je geen Twitter.
Lady*Voldemort schreef:
25-11-2019 10:42
Als het nieuwe woorden zijn waar nog geen Nederlands woord voor was heb ik er ook geen bezwaar tegen. Het Nederlands stikt al eeuwen van de leenwoorden en er is geen enkele reden om daar nu ineens boos over te worden. Ik erger me wel aan uitingen als 'ik ben een guy'. Voor die guy is een prima Nederlands woord beschikbaar immers.
Persoonlijk vind ik het ook een uitstekend uitgangspunt om een Nederlands woord te gebruiken als dat er is, maar ik hoor zoveel mensen leuke dingen doen met verengelste taal dat ik het jammer zou vinden om taalpurisme tot regel te verheffen.
Prima voor ambtelijke stukken, maar informele uitingen graag zo creatief en expressief mogelijk.
Maar daar verschillen de meningen over, en dat is ook prima.
Nee. Niet erg, niet meer dan logisch. Dat is altijd al zo geweest. Kijk alleen maar eens naar een tekst uit de vorige eeuw. Taal is een levend iets. En dat zouden we niet moeten willen veranderen.

Google eens op brieven uit de vorige eeuw en je ziet heel veel voorbeelden van hoe het Nederlands is veranderd door de jaren heen en hoe snel dat ging. Nog niet zo heel lang geleden kreeg je gewoon een dikke onvoldoende als je schreef 'Beste Jan, de mensen vermaakten zich' omdat het officieel 'Mijn Waerde Jan, den menschen hadden goed vermaek' had moeten zijn ;-)

we zijn ook letters gaan inslikken. Kijk bijvoorbeeld naar het polygoon journaal waar overdreven werd gearticuleerd altijd. Dat gebeurt niet meer op TV nu.

Of een gedicht van 1870
En soeckt ghy dan alleen te vlieden,
De min in naere eensaemheyt,
Daer ghy (ghescheyden van de lieden)
V groene jeught in dorheyt slijt?
Lief laet u raden,
Waerde proncksteres,
Neemt in genaden
Vwen slaef, (Voochdes)
En blijft mijn Herderes
Snarky schreef:
Het is trouwens ook typisch Nederlands om strakke, van bovenaf opgelegde regeltjes voor Goed en Fout te hebben die vooral heel geschikt zijn om iemand op te be/veroordelen.

Over vervoegingsfouten etc. heb ik geen oordeel, behalve als ze gemaakt worden door een leerkracht Nederlands :proud:

Ik heb wel een heel duidelijk oordeel over gemakzucht. TO's die een OP schrijven zonder hoofdletters, spaties en interpunctie en hun betoog doorspekken met 'afkortingen' als 'me man' en 'lees maar is een boek' kan ik met de beste wil van de wereld niet serieus nemen. Vooral niet als ze beginnen te mekkeren over dyslexie zodra ze op hun luie taalgebruik worden aangesproken.
Cateautje schreef:
25-11-2019 10:43
Ja, dat doe ik meestal, ik verleng zoveel mogelijk woorden, maar het gaat hier niet om iets dat ervoor of erachter plaatsvind.

Zou best kunnen hoor, dat ik het fout heb. Dit soort dingen weet ik nooit.

Net zoals: ervan uitgaan. Of is het: er vanuit gaan? Ik heb echt geen idee.
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-11-2019 10:44
Gewoon 'smurft' of 'gesmurft' invullen. Dan hoor je vanzelf of het pv (stam + t) of voltooid deelwoord (langer maken of ex-kofschip gebruiken) is.
Dankje, dat snap ik ook wel, maar wat ik niet snap is wat er werkwoorderig is aan het woord verloederen, vandaar ik het als voltooid deelwoord behandel. Je kan niet bezig zijn met iets te verloederen. Snappie?
Bij veranderen kan ik me er nog iets bij voorstellen
RikM schreef:
25-11-2019 10:49

Dit is het enige onderdeel van Nederlands dat ik moeilijk vind (en ik ben nota bene docent Nederlands). Dus als iemand me dit ooit nog in Jip-en-Janneketaal kan uitleggen: graag.

Het heeft er iig mee te maken of het eigenlijke werkwoord aan elkaar staat (uitgaan van) of niet. Ik probeer de hele constructie zo veel mogelijk te vermijden.
Die 'beginnende discussie' ging niet over dat taal verandert, maar over dat mensen interessanter proberen over te komen door (foutief) Engels te gebruiken terwijl er gewoon Nederlandse woorden voor bestaan.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Cateautje schreef:
25-11-2019 10:51
Dankje, dat snap ik ook wel, maar wat ik niet snap is wat er werkwoorderig is aan het woord verloederen, vandaar ik het als voltooid deelwoord behandel. Je kan niet bezig zijn met iets te verloederen. Snappie?
Snap het wel, maar soms moet je een beetje flexibel zijn met taal:

"Het huis verloedert waar je bij staat."

"Ik verloeder mijn kinderen niet!"

"Verloeder jezelf niet zo!"
Cateautje schreef:
25-11-2019 10:39
Ik weiger al sinds de invoering me aan het groene boekje te houden.
Sinds 1914?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
RikM schreef:

Ik gebruik altijd de laatste, maar volgens mij kan het beide.
Snarky schreef:
Het is trouwens ook typisch Nederlands om strakke, van bovenaf opgelegde regeltjes voor Goed en Fout te hebben die vooral heel geschikt zijn om iemand op te be/veroordelen.
Ha! Deze discussies over taal, grammatica en spelling zijn in Engeland juist ook heel hevig. Mensen kunnen heel uitgebreid discussiëren over de Oxford comma of verkeerd gebruik van your en you’re. Of over het overmatig gebruik van “like”.

Ook in Frankrijk is dit soort onderwerpen heel actueel.

Nee hoor, dit is niet iets typisch Nederlands.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 10:54
0.42% gewijzigd
Cateautje schreef:
Dat de taal verandert waar je bijstaat, betekent nog niet dat hij verloedert.

Hartstikke werkwoorderig. Als dat zou bestaan. Dus punten voor een nieuw woord.
Cateautje schreef:
Je kunt zelf wel verloederen. Je kunt het alleen niet BIJ iets doen.

Je verloedert als je een Ma Flodder wordt.
Nitflex schreef:
25-11-2019 10:53
Ha! Deze discussies over taal, grammatica en spelling zijn in Engeland juist ook heel hevig. Mensen kunnen heel uitgebreid discussiëren over de Oxford comma of verkeerd gebruik van your en you’re. Of over het overmatig gebruik van “like”.

Ook in Frankrijk is dit soort onderwerpen heel actueel.

Nee hoor, dit is niet iets typisch Nederlands.
Het Engelse taalgebied is heel, heel veel groter dan Engeland
Snarky schreef:

Dat is dan weer een verrijking van de taal ;-)
Ik zoek dat soort dingen altijd even op:

https://onzetaal.nl/taaladvies/ervanuitgaan
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Cateautje schreef:
Het is allemaal de schuld van de prefix. Werkwoorden die al een prefix (ge-, ver-, be-) in de stam hebben krijgen die niet meer in het voltooid deelwoord, waardoor je het verschil tussen persoonsvorm en voltooid deelwoord niet meer in één oogopslag ziet. De fouten die daardoor gemaakt worden zijn ook echt niet iets van de laatste paar jaar, ik kom ze ook tegen in (veel) oudere teksten. En een correctieprogramma gaat je ook niet helpen, want die programma's zien het verschil ook niet.
Quincy2 schreef:
25-11-2019 10:55
Dat is dan weer een verrijking van de taal ;-)
Kijk. Evolutie waar je bijstaat.
Taal verandert inderdaad voortdurend en dat vind ik geen probleem. Ik vind het alleen erg jammer dat men maar woorden gaat goedkeuren omdat steeds meer mensen niet de moeite nemen om het fatsoenlijk te spellen. Sommige dingen zijn echt niet zo moeilijk als je er even je best voor doet. Als ik niet weet hoe ik een woord moet spellen of wanneer ik twijfel of iets aan elkaar hoort of los, dan zoek ik dat even op en weet ik het meteen voor de volgende keer. Helaas zijn de meeste mensen te gemakzuchtig of het interesseert hen niet.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 25-11-2019 10:57
0.28% gewijzigd
MarvelousMrsMaisel schreef:
25-11-2019 10:52
Snap het wel, maar soms moet je een beetje flexibel zijn met taal:

"Het huis verloedert waar je bij staat."

"Ik verloeder mijn kinderen niet!"

"Verloeder jezelf niet zo!"
Dan zal het een uitzondering zijn op werkwoorden, zoals denken en neuken.

Moet er, ter verdediging, wel bij melden dat ik 48 jaar geleden taalles kreeg, dus ik weet niet alles meer. :$
Vervoeging van werkwoorden staat gelukkig helemaal los van de betekenis. Fijn juist, dan kun je ook een woord dat je niet kent vervoegen.
RikM schreef:

Oh dat weet ik ook nooit. Ik wilde die uitdrukking zojuist in dit topic nog gebruiken, maar ik heb er maar een beetje omheen geschreven om nog meer scherpslijperij te voorkomen :proud:
Snarky schreef:

Het bestaat, zoals je kunt lezen en is door mij het bestaan ingeworpen.

Dat vind ik wel heel leuk, op een creatieve manier met woorden spelen. Is, denk ik, een typisch Rotterdamse gewoonte.
oudebaas schreef:
25-11-2019 10:41
Een leenwoord is wat anders dan een anglicisme. Een leenwoord wordt gebruikt als er voor dat woord geen goed Nederlands woord bestaat of als dat Nederlandse woord weer een wat andere lading heeft.
Verder zijn er instellingen waar men uit prestigeoverwegingen Engels hanteert. Zo worden colleges gegeven in gebroken Engels aan studenten die zelf ook een betere uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands hebben. Dit is zonde, zo wordt de kennisoverdracht oppervlakkiger omdat zowel zender als ontvanger met een gemankeerde woordenschat communiceren.
Ja precies. Zelfs al woont een expat al 20 jaar in een land, bijvoorbeeld sinds zijn studententijd in het Verenigd Koninkrijk, dan nog zal hij maar een fractie van de woordenschat hebben van een leeftijdgenoot die er geboren en getogen is.
Zo ken ik iemand die zelf lerares Engels is, daar gewoond heeft, en getrouwd is met een Brit met wie ze nu in Nederland woont. Maar als ze ruzie hebben dan gaat ze altijd terug naar het Nederlands. Want als het er écht om gaat, dan kan je je gewoon niet goed uitdrukken in een taal die niet je moedertaal is.

En die docenten hier in Nederland hebben niet eens die 20 jaar woon-ervaring in het VK, die gaan met hun steenkolenengels les staan geven aan leerlingen die ook maar de helft verstaan. Over psychologie, filosofie en andere moeilijke vakken waarbij het juist essentieel is dat je je genuanceerd kan uitdrukken.
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven