Kunnen wij eigenlijk nog wel ergens tegen?!

21-02-2008 08:38 600 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al lezende in een topic over een uitnodiging die niet goed geformuleerd was of zoiets...bedacht ik mij ineens dat wij (ook ik) een wel erg hypergevoelig volkje zijn geworden. Alles moet precies goed verwoord worden, zo omzichtig mogelijk gebracht en vooral niet te dichtbij komen want oh oh oh.... En hemel behoed ons van kritiek, dat mag natuurlijk niet.

Ook op mijn werk merk ik het, een losse opmerking van bijv. de teamleidster kan het hele team in rep en roer krijgen. Een collega die tegen een klant fijne dag verder zegt, heeft meer dan eens een snauw gekregen (daarom zeg ik het dus niet.

Op feestjes kun je beter niet een wijntje teveel drinken, want je mocht maar iets niet tactisch genoeg brengen. Dat mag je dan maanden later nog horen.

Kortom: Kunnen wij eigenlijk nog wel ergens tegen? Zijn wij niet een pietstie te overgevoelig geraakt voor alles wat niet helemaal in ons straatje past?

Raken wij nou niet een beetje te overstuur van een per ongeluk lomp gebrachte opmerking?
De lading van een gevoel misschien, maar het is geen goed argument in een meningsverschil. Dat zijn twee verschillende dingen.

Maar als iemand mij een kutwijf wil vinden mag dat hoor, en als ik ze op dat moment van nog lager discussie niveau dan mijn schoenzool inschat...dan mag dat ook.
Ja, tuurlijk kun je het ene moment meer hebben dan het andere. Maar op sommige topics heb ik zelf al zoiets van: nou ik reageer al niet eens meer. Dan hangt daar al zo'n venijnig sfeertje, en daarmee ga je in mijn ogen voorbij aan een goede discussie.

En wat volgens mij ook veel mensen niet begrijpen, is dat je het echt niet eens hoeft te worden met elkaar.

In een leuke en goede discussie respecteer je de mening van een ander, ook al ben je het er niet mee eens. En dan ga je niet gooien met geslachtsdelen of zo als je het niet kunt winnen.
Ow ergenis nummer 1

Openingspost met probleem. Daar komen reacties op en niet allemaal leuke, gewoon meningen die niet alleen maar positief zijn. Na 2/3 bladzijdes komt TO reageren met "wat een felle reacties" als je niet normaal kan reageren reageer dan niet....wil dus alleen meelullers.

Ik kan daar dus boos om worden. Zeker als men meeschrijft op een topic en alle topicvriendinnetjes komen TO helpen, terwijl ik me niet voor kan stellen dat 20 dames psies dezelfde mening hebben als TO.

brrrr heeel erg brrr
Ik staak een discussie wanner er geschermd wordt met leeftijd.

Onbeschoft gedrag is immers niet leeftijd gebonden toch?

Dus een voorbeeld; iemand twintig jaar ouder dan ik beledigd mij. ik geef dat beleefd maar duidelijk aan en dan wordt er geschermd met de uitspraak maar ik ben zoveel ouder dus.. ( dooddoenner van niks..)

Dan heb ik gedronken en gegeten.

Volwassen zijn is je verantwoording pakken, ook in de verloop van een gesprek of discussie. En dat is ongeacht leeftijd.

Niet iedereen kan dat.

( wil dat. )

Lichtgevoelig of tactloos; beide situaties betreffen het ego van de mens. En die is nou eenmaal gevoelig voor kritiek..

Iets anders wordt het wanner het respectloos en kwetsend wordt..

Dan denk ik dat er sprake is van op een ander botvieren dat je jezelf voelt tekort schieten. Of dat nou door gebrek aan zelfvertrouwen, eigenwaarde of wat dan ook komt.
..popcorn?
quote:traincha2 schreef op 21 februari 2008 @ 09:43:

[...]

Dat ligt ook aan de manier van discussieren. Sommigen wekken alleen al door hun defensieve postings irritatie op.Ook, en bij mij word de irritatie ook opgewekt op het moment dat er van alles bijgesleept wordt wat er niks mee te maken heeft.
Schelden is nergens voor nodig. Je verlaagt jezelf en het getuigd niet van respect. Vaak eisen deze mensen wel respect voor henzelf, maar walsen wel over een ander heen. Ook niet echt eerlijk.

Ik geloof in Karma... als je een ander goed behandelt komt het vanzelf wel een keer terug. En ik geloof in het schorpioen zijn; ik steek 2 keer zo hard terug, mocht iemand mij meerdere keren steken.

Ik kan best wel wat hebben. Ik kan alleen heeeeel slecht tegen onrechtvaardigheid. Als iemand iets te mekkeren heeft over mij en ik vind dat diegene een punt heeft dan kan ik er tegen en daar ga ik van nadenken. Herhaaldelijk gemekker en gezeur om niets, daar gaan mijn nekharen van overeind staan. Ik blijf dan uit de buurt van zo'n zeurkous. Negatieve energie!

Mensen kunnen soms zooooo zeuren. Ik omring mij liever met positieve mensen die de humor van de dingen in kunnen zien.
Humor, ja dat wordt ook vaak persoonlijk opgevat.

Ik vind bv de humor van Fleur geweldig, alleen fleur is vaak degene die afgebrand wordt. Ik kan zo vreselijk vaak lachen om haar opmerkingen, vreselijk hard vaak, maar ze zetten je soms wel aan het denken. Vaak als je dan even laat weten dat je de humor waardeerd, wordt je gelijk als groepje troll neergezet en "we gaan weer rellen" jammer, maar ik hou van humor....echt...
Zeuren doen we als de beste tegenwoordig volgens mij. Zeuren als de krant iets te laat is, zeuren als we geen zitplaatsje in de bus krijgen, zeuren als de koffie nog bijgevuld moet worden op het werk, zeuren als ze dat lekkere broodje niet meer hebben, zeuren als de pc niet snel genoeg opstart, zeuren als die vriendin geen kaartje heeft gestuurd....

Dan heb ik het over zeuren he, niet over irritant vinden.

Zeurvolkje...
quote:Mooncatcher schreef op 21 februari 2008 @ 09:58:

Humor, ja dat wordt ook vaak persoonlijk opgevat.

Ik vind bv de humor van Fleur geweldig, alleen fleur is vaak degene die afgebrand wordt. Ik kan zo vreselijk vaak lachen om haar opmerkingen, vreselijk hard vaak, maar ze zetten je soms wel aan het denken. Vaak als je dan even laat weten dat je de humor waardeerd, wordt je gelijk als groepje troll neergezet en "we gaan weer rellen" jammer, maar ik hou van humor....echt...Als iets met humor gebracht wordt dan valt het vaak beter. Maar niet iedereen heeft de gave van humor en niet iedereen heeft dezelfde humor. Iets wat de een grappig vind, vind de ander weer helemaal niks.
Mjah maar net als dat een ander mijn mening niet begrijpt, kan dezelfde persoon mijn humor misschien ook niet begrijpen, betekend niet dat als ik een uitgesproken kans zie een humoristsche uitspraak te doen, ik hem bij me hou.

Ik zie dat humor vaak ziet als een persoonlijke aanval. Tja en dan is de weg kwijt.
Als er geen humor was op dit forum dan was ik allang weggebleven
psies, saai forum werd het dan, maar blijkt wel weer dat het forum door de jaren heen een incassatievermogen van 0 heeft.

Hoeveel huilies lopen er niet tegenwoordig. Allemaal op kussentjes dragen, en de vievs die met 2 maten meten.
ik vind ook dat er veel te veel gezeurd word. Iedereen staat tegenwoordig zo op zijn strepen dat er bijna geen ruimte meer is voor een menselijke vergissing. Het is alleen maar nemen nemen nemen, terwijl van geven weinig sprake is. Zeuren om de kleinste dingen inderdaad, zoals minny in haar voorbeeld aangeeft. Soms denk ik: Nedrland mag wel eens een flinke injectie relativeringsvermogen krijgen.

Ik ergerde me daar heel erg aan, maar tegenwoordig stopt het bij verbazing. Want wanneer ik me erger, wordt het mijn probleem. Dus in plaats van me te ergeren aan de onbeschofte meneer voor me bij de kassa, denk ik nu: "Goh wat raar dat hij zo doet." en zelf blijf ik vriendelijk. Lukt natuurlijk niet altijd. Maar uiteindelijk heeft die meneer een probleem en is het bijna zielig dat hij niet fatsoenlijk tegen de kassajufrouw kan zijn.

Hier op het forum zijn er inderdaad hele lange tenen, grote ego's en koppige mensen. Maar ja, dat hoort er nou eenmaal bij toch? Ik ben zelf eigenlijk nooit echt op een missie in een topic als in: Mensen moeten mijn mening begrijpen en navolgen. Ik geef mijn mening en kan die ook onderbouwen. En soms heb ik het fout en dan geef ik dat toe. Maar ik haal verder weinige persoonlijke validatie uit het forum. Vind het interessant om andermans meningen te lezen, leer veel, maar al is het hele forum het gronding met me oneens, dan nou ja, dan is dat maar zo.

Trouwens veel mensen kennen ook het verschil tussen assertief en agressief niet, valt me ook op. Maar dat was geloof ik al genoemd.
Ja vreemd is dat, je hebt huilies die worden weggehoond, en je hebt ze er tussen die een heel leger van beschermers om zich heen hebben. En hoe dat komt?

Oh, en praat me niet van die twee maten der Angels...!
quote:heejhallo schreef op 21 februari 2008 @ 10:11:

Trouwens veel mensen kennen ook het verschil tussen assertief en agressief niet, valt me ook op. Maar dat was geloof ik al genoemd.Nog niet volgens mij, maar het klopt wel!
quote:nola schreef op 21 februari 2008 @ 09:30:

Valt er iets te verzinnen over wat wel en niet kan waar we het allemaal eens over kunnen zijn??Nee, er zijn nou eenmaal mensen die altijd ergens tegenin gaan. En dat geeft ook niet, want dat hoort bij ze. Sommige mensen houden nou eenmaal van conflict situaties en anderen van harmonie (je kan wel zien dat ik net op een management cursusje ben geweest )
oh, die vievs, die kunnen echt niets hebben.

En confronteer je ze met dingen als met 2 maten meten, gaan ze gewoon op ignore stand. Heb een paar maanden geleden 3 mailtjes gestuurd, wachtend op antwoord, mooi niet dat ik het kreeg... grom.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Misschien moeten we collectief wel naar een management cursusje gaan
Inderdaad het verschil tussen agressief en assertief weten bepaalde mensen niet. Vroeger kon ik mij druk maken om een iemand die meteen loopt te schelden en foeteren als iets niet naar zijn of haar zin is. Nu lach ik erom.

Is toch ook wel humor? Hij of zij zet zichzelf voor lul.

Verbale agressie is gewoon een teken van zwakte.

Of zouden de mensen het gewoon te druk hebben en tegen een burn-out aanzitten? Daar wordt je ook prikkelbaar van.
quote:heejhallo schreef op 21 februari 2008 @ 10:11:

Hier op het forum zijn er inderdaad hele lange tenen, grote ego's en koppige mensen. Maar ja, dat hoort er nou eenmaal bij toch?

Hoort erbij, maar merk wel dat in de jaren dat ik zit mensen willen doordouwen. Niemand hoeft mijn mening te begrijpen, maar zou het waarderen als mijn mening wel werd geaccepteerd zijnde mijn mening, en niet mij als persoon af te branden omdat mijn mening niet met de jouwe strookt, en dat zie je gewoon veel, en vind ik niet kunnen.

Er zijn vaker topics geopend over het forum, en het meerendeel zegt dat het forum er niet beter op is geworden, hoe komt dat dan? Vast niet omdat we elkaar het licht in de ogen gunnen, want velen doen dat dus niet.
Zonet zag ik staan dat het vroeger beter was, in de zin van toleranter. Nu ben ik zelf nog maar 22, maar voor mijn gevoel is de maatschappij altijd zo geweest als dat hij nu is. Ik denk alleen dat we allemaal het idee hebben, dat je, als je eenmaal volwassen bent niet meer te maken hoort te hebben met pesten, schelden en aso-gedrag. Je bent dan toch immers volwassen? We hoorden als kinderen tenminste altijd: "Doe toch niet zo kinderachtig, gedraag je toch eens volwassen!". Maar volgens mij doet volwassen- of kindzijn er niet toe. Het is waarschijnlijk gewoon menselijk. En dat voor je gevoel het toen allemaal beter was? Ik doe ook altijd liever tegen kinderen als ze met een karretje tegen mijn enkels rijden dan als een of ander "volwasssen" van boven de 30 dat doet. De sukkel

Ik bedoel zeg maar een beetje, het gras lijkt altijd groener bij de buren, maar in werkelijk is dat zelden zo.
Dat is wel het probleem, een mening in een discussie wordt gezien als iemands gehele persoonlijkheid. En soms komen mensen daar niet meer van af, zeker niet als ze die "fout" vroeg in hun forum carriere maken.
Ik denk echt wel dat de mentaliteit met de jaren veranderd, de een heeft het niet in de gaten en de ander ergert zich eraan.

Verbale agressie hoeft geen verbale agressie te zijn. Dat is maar relatief, wat jij ziet als verbale agressie kan ik zien als iemand die voor zijn mening opkomt. Jij roept dan dat diegene zwak is, hoeft dus in mijn ogen niet te zijn. En daar ligt dus het struikelblok, wat jij te ver vindt gaan, hoef ik niet zo te vinden.

Hoevaak lees je niet "wat een felle reacties" terwijl die niet gegeven zijn, maar het wel als zodanig wordt opgevat.
Maar wat vind jij dan wel te ver gaan Mooncatcher? Verbale agressie vind ik toch zeker wel iemand dood wensen, uitschelden voor de meest vreselijk ziektes. Dit is toch niet relatief? Dit is verbale agressie. Objectief gezien.
Klopt, ik vind die felle reacties vaak gewoon eerlijke meningen en eigenlijk nog wel meevallen. Als iemand mij daar van beticht dan krijg ik de neiging om een demonstratie te geven van hoe fel ik eigenlijk kan zijn! Op het forum hou ik me nog in moet ik zeggen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven