Levensverhaal

11-12-2019 10:03 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader wordt over een paar maanden 75. Ik wil hem als kado zijn eigen biografie geven. Hij heeft alles al, maar zijn levensverhaal in boekvorm zou hij geweldig vinden. Zelf ben ik niet zo'n schrijver en ik weet niet hoe ik zoiets moet aanpakken. Ik heb even gegoogeld en er zijn allerlei bureautjes die zoiets verzorgen. Sommige werken met vragenlijsten en lijken me erg onpersoonlijk, vaak zijn ze erg duur. Wie heeft hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf een boek met foto’s en herinneringen maken. Je vraagt wat familie en vrienden om anecdotes en herinneringen en schrijft die in korte stukjes tussen de foto’s door. Lijkt mij veel persoonlijker dan een compleet verhaal.
Daarbij moet je ook maar afwachten wat zo’n bureau ervan maakt.
bethweeter schreef:
11-12-2019 10:11
Ik zou zelf een boek met foto’s en herinneringen maken. Je vraagt wat familie en vrienden om anecdotes en herinneringen en schrijft die in korte stukjes tussen de foto’s door. Lijkt mij veel persoonlijker dan een compleet verhaal.
Daarbij moet je ook maar afwachten wat zo’n bureau ervan maakt.

Eens. Leuk idee!
Geen bureau inschakelen, onnodig geld uitgeven voor iets waar geen hart in zit.
Wij hebben met 60ste trouwdag van opa en oma als familie zoiets gedaan, alle foto's verzameld, alle herinneringen samen opgehaald en beschreven. Persoonlijke dingen erbij, zoals het oude zakhorloge van opa, bloemen van oma die ze vroeger altijd had ect.

Het was een heel werk, zijn er toch een jaar mee bezig geweest maar absoluut het mooiste wat ik ooit iemand heb kunnen geven. Voor m'n opa en oma bestond er ook niks mooiers. Het kado An sich en de wetenschap dat we dat als familie samen hadden gedaan :heart:
Ook mooi was dat beide opa's en oma's nog een broer/ zus hadden zodat er ook wat extra was over hun kindertijd.
Ik begrijp t niet helemaal. Wil je hem zijn eigen kant en klare biografie geven? Maar dan staat er toch vanalles niet in...? Of weet jij alles van hem? Of zou zo'n bureautje dan met hem zelf in gesprek gaan?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft zoiets laten doen, nog niet zo lang geleden. Hij was erg enthousiast over het bureautje dat dat voor hem verzorgde. Hij kon in samenwerking met een soort ghostwriter een prachtig boek laten schrijven en heeft dat aan alle kinderen en kleinkinderen gegeven. Ik heb even nagevraagd: het bureautje heette uw-biografie.nl.
Je kunt een "levensverhalenschrijver" vragen, dat kan betaald, maar ook bij sommige lokaties van Humanitas en vrijwilligerscentrales. Dan komen ze wel bij je vader zelf om zijn verhaal op te tekenen.

Je kunt het ook zelf doen. Dit heb ik gedaan toen mij ouders 70 werden. Ik heb overal gespeurd naar foto's en verhalen. Bij mijn vaders verjaardag heb ik van alles aan mijn moeder gevraagd, bij mijn moeders verjaardag aan mijn vader. Natuuurlijk kun je ook andere familieleden vragen om foto's en verhalen.

Aan de hand van hun vertellingen en gegevens heb ik verder gegoogled naar bijv. oude adressen (google maps - streetview voor foto's), werkgevers, scholen en zo.
Online afbeeldingen en gegevens kun je downloaden, oude foto's scannen.

Bij bijv. Albelli, Cebe en (mijn favoriet) Fotofabriek kun je software downloaden om een album te maken. Oefen er even mee, er zijn allerlei mogelijkheden, en je kunt ook tekst toevoegen. De gescande en gedownloade afbeeldingen geef je ook een plekje en het boek is klaar.

Ook al ben je niet zo'n schrijver, het hoeft geen literair hoogstandje te worden. Zijn er familieleden met wie je dit samen kunt doen en waar iemand tussen zit die een beetje leuk kan schrijven?
bethweeter schreef:
11-12-2019 10:11
Ik zou zelf een boek met foto’s en herinneringen maken. Je vraagt wat familie en vrienden om anecdotes en herinneringen en schrijft die in korte stukjes tussen de foto’s door. Lijkt mij veel persoonlijker dan een compleet verhaal.
Daarbij moet je ook maar afwachten wat zo’n bureau ervan maakt.
Zo'n bureau (er zijn ook vrijwilligers, maar niet overal) gaat dan naar de persoon zelf toe om zijn levensverhaal op te schrijven. Dit gebeurt in een aantal ontmoetingen. Als ze het goed doen (er zijn verschillende methodes om een levensverhaal te maken) worden er vooraf afspraken gemaakt over van alles, zoals de vormgeving, de oplage, of het gedrukt wordt of in een klapper wordt gedaan etcetera, en vooral, dat de persoon voor wie het boek wordt gemaakt in alle gevallen het laatste woord heeft. Zo krijgt de persoon, als het goed is, bij elke nieuwe ontmoeting te zien wat er tot dan toe is gemaakt en heeft de persoon het volle recht dingen te wijzigen, aan te vullen of te verwijderen.

Als je het liever zelf doet en je vader ermee wil verrassen, is het zelf verzamelen van informatie en materiaal (zie mijn bericht hierboven) beter. En ook nog eens erg leuk om te doen, is mijn ervaring. Ik heb mijn ouders er veel beter door leren kennen!
Alle reacties Link kopieren
Ontzettend bedankt voor alle reacties en goede suggesties. Ik laat het toch het liefst door een professional doen, dat zal mijn vader ook waarderen. Ik heb inmiddels contact opgenomen met het bureautje dat Campania noemde. De prijs viel me erg mee en we kunnen zelf helemaal bepalen hoe we het willen.
Als dat het best voelt moet je dat doen! Succes ermee!
Ik ken mensen die zelf zaten te prutsen met het interviewen van hun ouders. Maar uiteindelijk kwam er weinig op papier.

Mijn tante heeft ervaring met een ander bureau. Het is een prachtig levensverhaal geworden. Ook leuk voor de kinderen en kleinkinderen.
En... mocht pappa/mamma dement worden, dan is zo'n boekje van onschatbare waarde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven