Mansplaining

05-10-2015 19:07 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kennen forum bezoekers hier de term mansplaining? Het is als een man aan een vrouw uitlegt hoe ze moet denken of voelen over een onderwerp dat voornamelijk om vrouwen gaat. Bijvoorbeeld een man die aan een vrouw uitlegt hoe ze moet reageren op ongevraagde complimenten van een man. Hier is een video met meer informatie:



http://everydayfeminism.com/2015/10/wha ... splaining/



Hebben mensen hier ervaring mee? Wat voor soort mansplaining komen jullie vaak tegen?
Alle reacties Link kopieren
TO begint he?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De beste mansplaining: vrouwen geven niet om lengte, alleen een paar cm is maar gevoelig, size doesn't matter.



Is het weer die tijd van de maand?
Ik ken alleen mansplaying. Erg leuk, vooral bij vervelende kerels.
Maar serieuzer: ja, er zijn van die lulletjes die denken dat ze te maken hebben met een dom niet technisch vrouwtje en allerlei zaken moeten uit leggen.



Aan de andere kant is het grootste deel van die kerels gewoon hoffelijk bezig, er zijn gelukkig maar weinig echte vrouwen haters. Je kan ook op elke slak zout leggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 05 oktober 2015 @ 19:08:

TO begint he?



Tja, ik ben een man en deed het vroeger heel veel. Het is ook een soort sociale conditioning, voelt ook heel goed als man om het te doen. Uitleggen aan een vrouw hoe ze moet reageren of gedragen op bepaalde dingen, of hoe ze moet denken over bepaalde dingen.



Ik herinner dat ik een keer een discussie had met een meisje over verkrachting en aanmelden bij de politie. Bij mij leek het logisch dat een vrouw die verkracht wordt meteen naar de politie stapte, ook al waren er voornamelijk mannen daar. Nu begrijp ik heel goed dat dat niet zomaar logisch is.
Alle reacties Link kopieren
Whut?



Nee ik ken het niet als term en ben eigenlijk te lui om het linkje te bekijken.



Maar als ik t goed begrijp heb ik hier weleens mee te maken als blonde vrouw bij de bouwmarkt/elektronicawinkel/computerzaak. Altijd weer leuk als blijkt dat ik meer weet dan ze in eerste instantie denken (ben vrij technisch, kan redelijk klussen en werk zelf in de IT). Vooral als ze eerst een verhaal tegen mijn vriend beginnen die er vervolgens geen hol van begrijpt en mij vragend aankijkt. Sommige verkopers voelen zich dan wat beschaamd, sommigen merken het niet eens op en blijven tegen mijn vriend lullen alsof ik niet besta. Meestal maak ik dan een gevatte opmerking, of mijn vriend kijkt nog vragender naar mij. Als t echt heel erg is ga ik dan gewoon weg.
wat een irritante vent in dat filmpje.

hij doet precies wat ie staat uit te leggen en hij praat alsof ie het aan een stel debielen aan het uitleggen is
Alle reacties Link kopieren
Oh, misschien moet ik toch eens het linkje bekijken...



Ik herken het trouwens niet direct (gelukkig).
quote:gemini2011 schreef op 05 oktober 2015 @ 19:18:

Whut?



Nee ik ken het niet als term en ben eigenlijk te lui om het linkje te bekijken.



Maar als ik t goed begrijp heb ik hier weleens mee te maken als blonde vrouw bij de bouwmarkt/elektronicawinkel/computerzaak. Altijd weer leuk als blijkt dat ik meer weet dan ze in eerste instantie denken (ben vrij technisch, kan redelijk klussen en werk zelf in de IT). Vooral als ze eerst een verhaal tegen mijn vriend beginnen die er vervolgens geen hol van begrijpt en mij vragend aankijkt. Sommige verkopers voelen zich dan wat beschaamd, sommigen merken het niet eens op en blijven tegen mijn vriend lullen alsof ik niet besta. Meestal maak ik dan een gevatte opmerking, of mijn vriend kijkt nog vragender naar mij. Als t echt heel erg is ga ik dan gewoon weg.

Zoooo herkenbaar



Dat iemand dat doet, ok, het komt ook vaker voor dat vrouwen minder technisch zijn (vinden veel vrouwen leuk om zo hulpeloos te zijn, snap niet waar om maar ok), maar er zijn er bij die er gewoon niet aan willen dat anno 2015 vrouwen ook een diploma kunnen hebben van de technische universiteit, of monteur kunnen zijn, of in de IT werken...en dat vind ik wel jammer. Vlak vrouwen overigens niet uit want die zeggen ook vaak 'ja wij vrouwen zijn niet zo technisch he' en dan merk ik vaak op dat ze voor zich zelf mag spreken, kom nu toch zeg...
Alle reacties Link kopieren
quote:gemini2011 schreef op 05 oktober 2015 @ 19:18:

Whut?



Nee ik ken het niet als term en ben eigenlijk te lui om het linkje te bekijken.



Maar als ik t goed begrijp heb ik hier weleens mee te maken als blonde vrouw bij de bouwmarkt/elektronicawinkel/computerzaak. Altijd weer leuk als blijkt dat ik meer weet dan ze in eerste instantie denken (ben vrij technisch, kan redelijk klussen en werk zelf in de IT). Vooral als ze eerst een verhaal tegen mijn vriend beginnen die er vervolgens geen hol van begrijpt en mij vragend aankijkt. Sommige verkopers voelen zich dan wat beschaamd, sommigen merken het niet eens op en blijven tegen mijn vriend lullen alsof ik niet besta. Meestal maak ik dan een gevatte opmerking, of mijn vriend kijkt nog vragender naar mij. Als t echt heel erg is ga ik dan gewoon weg.



Dat is niet perse mansplaining. Dat is meer mannen die denken in stereotypes (vrouw weet weinig van technische zaken, mannen juist heel veel).



Mansplaining is als je bijvoorbeeld zegt dat je irritant vind dat die verkoper stiekem naar je borst kijkt, en je vriend gaat je uitleggen dat het allemaal onschuldig bedoeld is.
het gaat over de drang van bepaalde mannen om alles beter te moeten weten dan een vrouw en dus alles uitleggen.

en dan met name zaken waar vrouwen eigenlijk meer verstand van hebben en waar ze dus als man de ballen verstand van hebben.
De definitie staat nog niet helemaal, lijkt het.
Tja ik vind het vaak slachtoffer gedrag, sorry, echt een Amerikaanse trend waar zeikwijven over al privileged white men zien en heel de tijd zitten te mokken. Een gevoel is niet per se een feit. Vrouwen emancipatie is nog een issue, maar daar moeten vrouwen zelf ook aan mee werken en we zouden bepaalde zeer vrouw onvriendelijke gebruiken niet moeten tolereren want cultuur.
Alle reacties Link kopieren
Hm, filmpje gezien, vervelende vent vooral. Ik herken het trouwens wel, maar niet specifiek bij mannen. Vind het vooral een beetje vergezocht en overdreven. Daarnaast is het een 'witte mannen wereld' waar we in leven en kom je onbedoeld rascisme en seksisme bij 'witte mannen' vaak tegen. Het is hun wereld en ze staan er niet bij stil dat het 'hun' wereld is. Ik hoop dat ik dit duidelijk genoeg uitleg. Volgens mij is daar ook wen term voor.

Verder vind ik het vooral een overdreven Amerikaans filmpje met psychologie van de koude grond. (Met een man die mansplaining uit aan het leggen is dmv mansplaining... ofzoiets)
Ohja, een witte mannen wereld. In Nederland? Echt niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 05 oktober 2015 @ 19:34:

Ohja, een witte mannen wereld. In Nederland? Echt niet.Nee? Wie dan wel?
Ah dus als ik t goed begrijp gaat een man mij vertellen hoe ik me als vrouw moet gedragen/hoe iets bedoeld is/hoe ik moet reageren?



2 woorden heb ik daarvoor....



Fuck off
Alle reacties Link kopieren
quote:ikkanffniksverzinnen schreef op 05 oktober 2015 @ 19:23:

[...]





Dat is niet perse mansplaining. Dat is meer mannen die denken in stereotypes (vrouw weet weinig van technische zaken, mannen juist heel veel).



Mansplaining is als je bijvoorbeeld zegt dat je irritant vind dat die verkoper stiekem naar je borst kijkt, en je vriend gaat je uitleggen dat het allemaal onschuldig bedoeld is.



Als iemand bewust naar mijn borsten kijkt en dat staat mij niet aan dat vertel ik diegene gerust dat mijn ogen een stukje hoger zitten. Of het dan vervolgens een man, vrouw, hond of wat dan ook is die mij verteld dat diegene het onschuldig bedoelt dat kan mij verder niets schelen. Als het mij ongemakkelijk maakt, heb ik prima het recht om daar iets op te zeggen.



Waarom dit grote onderscheid tussen mannen en vrouwen? Je kan als 'mens' toch ook iets aan een ander 'mens' uitleggen/je visie delen? Waarom maakt het dan uit of ik een man ben of een vrouw? Als een vrouw tegen een man zegt dat die man moet stoppen met naar haar tieten te staren, dan kan ik als vrouw zijnde toch ook prima zeggen dat het "onschuldig" is?

O, en niemand vertelt mij hoe ik "moet" denken. Zowel mannen niet als vrouwen niet. Ik vind het hartstikke leuk en interessant om andermans visie te horen. En daarbij geldt weer, het zal me echt een worst wezen of je dan een kut of een lul hebt. Maar jij kan me niet vertellen hoe ik me moet voelen.



Hoe zit het trouwens dan met transgenders?
Alle reacties Link kopieren
Op overgevoelige Amerikaanse zaken ook lekker hysterisch reageren:.



Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven