mogelijk pakketfraude
vrijdag 13 april 2018 om 21:46
Een raar verhaal, maar ik hoop dat iemand mij gerust kan stellen of raad kan geven.
Deze week waren mijn man en ik niet veel thuis, waardoor wij twee eer een briefje van post.nl in onze brief vonden.
Er zou een pakketje voor ons zijn, en omdat wij twee maal niet thuis waren, moesten wij deze op het postkantoor ophalen.
Ondanks dat wij niks besteld hadden, ging mijn man vandaag toch naar het postkantoor.
Het bleek nu dat een ander persoon vanmiddag al het pakket had opgehaald.
Het stond dus op iemand anders naam, maar op ons adres.
Uiteraard heb ik al gehoord/gelezen over fraude met pakketjes, dat mensen een dag erna bij jou aan huis komen om het pakketje op te halen.
en dat je dit pakketje dus nooit moet mee geven, en het bedrijf moet contacteren.
Maar deze persoon heeft het pakketje dus via het postkantoor verkregen en ondertekend.
En via track en trace kunnen wij ook niet zien van wie de afzender is.
Ik weet niet zo goed wat wij kunnen verwachten of doen.
Zit niet echt op deurwaarders te wachten, terwijl wij hier niks aan kunnen doen.
Wie o wie kan mij raad geven of gerust stellen?
Deze week waren mijn man en ik niet veel thuis, waardoor wij twee eer een briefje van post.nl in onze brief vonden.
Er zou een pakketje voor ons zijn, en omdat wij twee maal niet thuis waren, moesten wij deze op het postkantoor ophalen.
Ondanks dat wij niks besteld hadden, ging mijn man vandaag toch naar het postkantoor.
Het bleek nu dat een ander persoon vanmiddag al het pakket had opgehaald.
Het stond dus op iemand anders naam, maar op ons adres.
Uiteraard heb ik al gehoord/gelezen over fraude met pakketjes, dat mensen een dag erna bij jou aan huis komen om het pakketje op te halen.
en dat je dit pakketje dus nooit moet mee geven, en het bedrijf moet contacteren.
Maar deze persoon heeft het pakketje dus via het postkantoor verkregen en ondertekend.
En via track en trace kunnen wij ook niet zien van wie de afzender is.
Ik weet niet zo goed wat wij kunnen verwachten of doen.
Zit niet echt op deurwaarders te wachten, terwijl wij hier niks aan kunnen doen.
Wie o wie kan mij raad geven of gerust stellen?
vrijdag 13 april 2018 om 22:49
Ik zou even contact opnemen met Post.Nl morgen, mét de afhaalbewijzen en het verhaal uitleggen.
Hier ook veel gezeur met pakjes geweest maar je moet wel degelijk je ID laten zien, daar kwam ik achter toen ik een pakje op wilde halen dat ik gemist had en de man bij het postagentschap (in een Brunawinkel) die me al jaren kent me het pakje niet mee kon geven omdat mijn ID verlopen was.. niet op gelet.
Aan de hand van de 3S code kan Post.Nl zien wie de afzender is en zal het met een sisser aflopen. Maak je niet teveel zorgen, wel die bewijsjes goed bewaren, Post.Nl is morgen bereikbaar per telefoon en als je echt in de rats zit kan je ze ook NU twitteren, dan krijg je meestal binnen een uurtje antwoord.
Gewoon doen en zeggen wat je hier verteld. Komt wel goed maar hoe langer je wacht hoe lastiger het wordt dus morgen meteen actie ondernemen.
Dan ben je er ook vanaf, en kan je evt. de afzender -of Post.Nl doet dat voor je- op de hoogte stellen. Met het opgegeven ID kunnen ze iig nagaan dat het iemand is die niet op jouw adres ingeschreven staat: aan hen de schone taak te bewijzen dat jij hebt gezegd: laat je pakketje maar hier bezorgen.
En dat kan niet... echt, niet te druk maken: alleen als je niks laat horen na pak m beet een week zullen ze denken: raar, als je zo'n bewijsje krijgt bel je toch minstens even op of stuur je een berichtje dat er iets niet klopt? En dat ga je doen dus.. komt goed! Je HEBT toch niks besteld? Dus kunnen ze ook je tel.nr. niet hebben genoteerd, je hebt ook geen mailtje gehad met een bevestiging van een bestelling (krijg ik ALTIJD van Bol.com en nog wat zaken waar ik spullen bestel).
Laat je nog even weten hoe het is afgelopen?
Hier ook veel gezeur met pakjes geweest maar je moet wel degelijk je ID laten zien, daar kwam ik achter toen ik een pakje op wilde halen dat ik gemist had en de man bij het postagentschap (in een Brunawinkel) die me al jaren kent me het pakje niet mee kon geven omdat mijn ID verlopen was.. niet op gelet.
Aan de hand van de 3S code kan Post.Nl zien wie de afzender is en zal het met een sisser aflopen. Maak je niet teveel zorgen, wel die bewijsjes goed bewaren, Post.Nl is morgen bereikbaar per telefoon en als je echt in de rats zit kan je ze ook NU twitteren, dan krijg je meestal binnen een uurtje antwoord.
Gewoon doen en zeggen wat je hier verteld. Komt wel goed maar hoe langer je wacht hoe lastiger het wordt dus morgen meteen actie ondernemen.
Dan ben je er ook vanaf, en kan je evt. de afzender -of Post.Nl doet dat voor je- op de hoogte stellen. Met het opgegeven ID kunnen ze iig nagaan dat het iemand is die niet op jouw adres ingeschreven staat: aan hen de schone taak te bewijzen dat jij hebt gezegd: laat je pakketje maar hier bezorgen.
En dat kan niet... echt, niet te druk maken: alleen als je niks laat horen na pak m beet een week zullen ze denken: raar, als je zo'n bewijsje krijgt bel je toch minstens even op of stuur je een berichtje dat er iets niet klopt? En dat ga je doen dus.. komt goed! Je HEBT toch niks besteld? Dus kunnen ze ook je tel.nr. niet hebben genoteerd, je hebt ook geen mailtje gehad met een bevestiging van een bestelling (krijg ik ALTIJD van Bol.com en nog wat zaken waar ik spullen bestel).
Laat je nog even weten hoe het is afgelopen?
vrijdag 13 april 2018 om 22:50
Als je AfterPay of Klarna niet betaald, staat er toch echt binnen no time een deurwaarder op de stoep.
Aangifte online doen met je DigiD, kun je meteen AfterPay of Klarna de PDF van de aangifte mailen mocht je een betalingsherinnering in de bus krijgen.
Kutsituatie, hoor.
Aangifte online doen met je DigiD, kun je meteen AfterPay of Klarna de PDF van de aangifte mailen mocht je een betalingsherinnering in de bus krijgen.
Kutsituatie, hoor.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
vrijdag 13 april 2018 om 22:54
Je weet dus niet hoe het besteld is. Overigens gaan die Afterpaymails naar een e-mailadres dat niet van TO is.Restera schreef: ↑13-04-2018 22:50Als je AfterPay of Klarna niet betaald, staat er toch echt binnen no time een deurwaarder op de stoep.
Kutsituatie, hoor.
En dan staat er een deurwaarder; nou en? Er is geen zaak. Het is wel een goede tip idd om aan Post NL te vragen wie de afzender is, dan kun je je verhaal daar neer leggen.
vrijdag 13 april 2018 om 22:56
Klopt, maar als ze die in de bus (zoals ik al schreef) krijgt, heeft ze in ieder geval een poot om op te staan. Geen enkele deurwaarder gaat weg met de boodschap: ”hebben we niet besteld”.minnimouse schreef: ↑13-04-2018 22:54Je weet dus niet hoe het besteld is. Overigens gaan die Afterpaymails naar een e-mailadres dat niet van TO is.
En dan staat er een deurwaarder; nou en? Er is geen zaak. Het is wel een goede tip idd om aan Post NL te vragen wie de afzender is, dan kun je je verhaal daar neer leggen.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
vrijdag 13 april 2018 om 22:56
Via de email een bericht ontvangen?minnimouse schreef: ↑13-04-2018 22:46Bij ons hadden de buren de pakketten aangenomen. Wij hebben aangeboden dat de winkel ze op mochten komen halen. En volgens mij is het nog altijd ‘wie eist, bewijst’. Ga maar naar de rechter hoor. Zou mooi zijn, het is nl. heel simpel om zomaar een willekeurig adres op te geven. Dat is geen enkel bewijs. Overigens kregen wij een grote bek, terwijl er bij ons thuis voor bijna 1000 euro aan kleding lag. Uiteindelijk werd het een principe kwestie en de uitkomst was dat ze afstand deden van de kleding. Hebben we vrienden, die het niet breed hebben, mee blij gemaakt. We hebben de oplichtster ook nog aan de deur gehad en gefilmd, maar daar is niks mee gedaan.
Aan het verhaal van TO vind ik het wel vreemd dat de oplichter weet dat het pakket op het postkantoor ligt. En dat hij weet waar.
Mijn vriend haalde trouwens ook vaak mijn pakketjes op. Alleen met een krabbeltje en verder niks.
vrijdag 13 april 2018 om 22:57
Nee natuurlijk niet, daarom is het goed als TO informatie verzamelt en een logboek aanlegt.
vrijdag 13 april 2018 om 22:57
Melding doen is niet hetzelfde als aangifte doen.minnimouse schreef: ↑13-04-2018 22:20Als ik een pakketje afhaal dan hoef ik hoogstens mijn ID te laten zien en daar staat mijn naam op. Naar mijn adres is nog nooit gevraagd.
Wel raar dat die persoon weet dat het op het postkantoor ligt??
Overigens heeft aangifte doen geen zin. Wij hebben vorig jaar met pakketfraude te maken gehad en volgens de Politie konden we geen aangifte doen. Bij ons is het een lang verhaal geworden uit principe. We zijn er nog mee op de radio geweest. Bij ons is het goed afgelopen.
En frustrerend dat de politie er niets mee deed. Ik ben slachtoffer geworden van id fraude en ook daar deed de politie niets mee
vrijdag 13 april 2018 om 22:59
Als er bij mij een pakketje wordt bezorgd wat niet van mij is dan weiger ik hem.
Zou hij op een servicepunt gebracht zijn dan doe ik niets. Ik verwacht immers niets. Ik heb niets besteld dus ik hoef ook niet te reageren. Zij hebben geen poot om op te staan. Zij kunnen niet bewijzen dat ik hem op heb gehaald. Daarvoor moeten ze kenmerken van mijn ID hebben en die hebben ze niet.
Zou hij op een servicepunt gebracht zijn dan doe ik niets. Ik verwacht immers niets. Ik heb niets besteld dus ik hoef ook niet te reageren. Zij hebben geen poot om op te staan. Zij kunnen niet bewijzen dat ik hem op heb gehaald. Daarvoor moeten ze kenmerken van mijn ID hebben en die hebben ze niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
vrijdag 13 april 2018 om 23:00
Ja dat zou idd kunnen. Ben benieuwd om welke winkel het gaat. De winkel waar het bij ons om ging had blijkbaar de mogelijkheid om achteraf te betalen maar dat ging niet via Klarna, maar gewoon via hun zelf.
Ja, dat ophalen van pakketjes kan gewoon idd. Adres is mij nog nooit gevraagd.
Misschien heeft deze oplichter er bewust voor gekozen om het af te laten geven op een afhaalpunt, anders moet je maar net gokken dat het bij het afhaalpunt terechtkomt als de bewoners niet thuis zijn en de buren niks aannemen.
vrijdag 13 april 2018 om 23:01
Dat is waarLucky_Birdie schreef: ↑13-04-2018 22:57Melding doen is niet hetzelfde als aangifte doen.
En frustrerend dat de politie er niets mee deed. Ik ben slachtoffer geworden van id fraude en ook daar deed de politie niets mee![]()
In ons geval was het geen ID fraude want ons adres was misbruikt, maar onze namen niet.
Vervelend dat jou dit overkomen is. ID fraude is heel erg! Daar kun je heel lang en heel veel ellende van hebben. Hoe kwamen ze aan je gegevens als ik vragen mag? Weet je dat? En heb je er nu nog last van? En waarom deed de Politie daar niks mee? Kon je wel aangifte doen?
vrijdag 13 april 2018 om 23:25
Als je de 3S code hebt en de postcode kun je toch op de site van PostNL zien van wie het pakket komt?
Daarnaast wel aangifte doen want mochten er problemen uit voortkomen dan ligt je aangifte er alvast EN kan de politie het ID wat is gebruikt om zich te identificeren laten achterhalen.
Bizar inderdaad dat het zo makkelijk is om de boel op te lichten.
Daarnaast wel aangifte doen want mochten er problemen uit voortkomen dan ligt je aangifte er alvast EN kan de politie het ID wat is gebruikt om zich te identificeren laten achterhalen.
Bizar inderdaad dat het zo makkelijk is om de boel op te lichten.
vrijdag 13 april 2018 om 23:34
Dat hoeft dus niet. Adres noemen is voldoende. Dit geldt alleen als het aangetekend is verstuurd. Dat is iets anders dan gewone pakketpost.retrostar schreef: ↑13-04-2018 22:45Je moet aantonen dat jij degene bent aan wie het pakketje verzonden is.
Ik dacht niet dat het op het servicepunt toegestaan was om het pakje mee te geven aan een ander. Het ID wordt ook genoteerd en als jouw kenmerken daar niet opstaan zijn het servicepunt/ de verzender aansprakelijk.
vrijdag 13 april 2018 om 23:35
Joh. Bij de eerste brief, belt ze op en legt ze de situatie uit. No way dat er dan nog deurwaarders komen.
zaterdag 14 april 2018 om 00:27
Dit inderdaad.
Toen er misbruik is gemaakt van mijn oude adres heb ik het incassobureau van Klarna gebeld.
Ze kwamen er toen achter dat er een andere naam stond en 1 of ander willekeurig emailadres.
Kreeg daar een ander telefoonnummer voor de fraude afdeling en ben toen bij de politie geweest.
Het is toen eigenlijk best vlot en netjes opgelost.
Kreeg toen trouwens ook te horen dat Klarna geen deurwaarders stuurt omdat ik hiernaar vroeg dus ik zou me daar niet te druk over maken.
Gewoon even met ze bellen wanneer je een brief krijgt.
zaterdag 14 april 2018 om 01:38
In dat geval heeft het afgiftepunt een probleem en mag je er gevoeglijk vanuit gaan dat ze het pakje dus zelf hebben gehouden: je moet je niet voor niets identificeren en/of iemand machtigen je pakje af te halen.
Zoals ik al eerder schreef: bij de Brunawinkel waar men me bij voor- en achternaam kent en zelfs die van mijn hond, weet waar ik woon kreeg ik mijn pakketje niet mee toen bleek dat mijn ID verlopen was... lullig voor mij maar eerst verlengen want stel dat... pakje kapot, verkeerde in het pakketje... Dat deden ze dus mooi niet.
Volgens mij hoef je je dus ook nergens druk om te maken maar wel even via twitter of telefoon morgen even bellen naar Post.Nl of twitteren, ik zou twitteren en daar screenshots van maken, een telefoongesprek opnemen kan ook maar je moet wel kunnen bewijzen dat je verbaasd heb gevraagd wat dat was én de 3S codes doorgeven.
Ook even vragen waar het vandaan kwam, als het bv Bol.com is even bellen en vertellen wat er gebeurd is. Met de T&T code kunnen ze makkelijk achterhalen wat er besteld is en hoe.
En je kan meteen zeggen dat het vanaf nu HUN probleem is. Zou mooi worden... even rondloeren waar er zelden mensen thuis zijn overdag en dan met dit soort onzin opgescheept worden.
Je hebt niks opgehaald, ze hebben geen nr. van je legitimatie dus echt TO maak je geen zorgen.
Als je ID gestolen was én je had mailtjes gehad met 'bedankt voor je bestelling' (en daar niet op gereageerd) zou ik me zorgen maken, nu is er echt niks aan de hand.
Als je niks opgehaald hebt ook al heb je het wél besteld gaat het tenslotte ook weer terug naar de afzender na verloop van tijd.
En nogmaals: ze gaan maar zoeken naar degene wiens ID daar bekend is, hebben ze het niet genoteerd is dat dus de reden waarom ik mijn pakje niet meekreeg met een verlopen ID ook al wisten ze echt wel wie ik was.
'Voor onze eigen veiligheid Lenn, mógen we gewoon niet doen, sorry'.
En zo is het, had ook alle begrip. Zo ben jij beschermt tegen gezeur
zaterdag 14 april 2018 om 08:02
Klopt als een bus! Die bedrijven hebben de hele dag mensen aan de telefoon met dit soort verhalen, vooral mensen die niet te goeder trouw zijn en geen zin hebben om hun pakket te betalen. Zij zijn dus niet vatbaar voor verhalen dat je het niet besteld hebt enz. Dat zegt iedereen die niet wil betalen, incl verhalen dat ze het niet hebben opgehaald.....
Er staan hier echt heel veel naïeve reacties, even uitleggen aan het bedrijf dat verstuurd heeft en dan komt het wel goed...........
Het enige voordeel kan zijn dat er ook een andere naam genoteerd is bij PostNL.
Ik wens je succes TO, neem de luchtige adviezen niet te harte. Ga contact opnemen met de verzender, PostNL enz. Ga dossier maken. Het kan echt lastig worden.
summer is a state of mind
zaterdag 14 april 2018 om 08:20
Een deurwaarder die het probleem van een bedrijf (leveren zonder betaling vooraf) op zich neemt en daar dan mijn probleem van probeert te maken staat toch echt vrij snel tegen een dichte deur te praten bij mij hoor. Ik heb nergens voor getekend, dus hij heeft gewoon geen zaak. Als ze daar een zaak van willen maken bij de rechter, prima. De bewijslast ligt bij hen en ik heb die spullen niet, dus veel succes. Ik snap best dat een deurwaarder intimiderend kan doen en dat ze getraind zijn om het probleem bij jou neer te leggen, maar in dit geval is het echt niet jouw probleem en laat het je dus ook niet wijs maken dat het jouw probleem is.
zaterdag 14 april 2018 om 09:11
Klopt, maar wel hele vervelende situatie als het zo gaat lopen.aikidoka schreef: ↑14-04-2018 08:20Een deurwaarder die het probleem van een bedrijf (leveren zonder betaling vooraf) op zich neemt en daar dan mijn probleem van probeert te maken staat toch echt vrij snel tegen een dichte deur te praten bij mij hoor. Ik heb nergens voor getekend, dus hij heeft gewoon geen zaak. Als ze daar een zaak van willen maken bij de rechter, prima. De bewijslast ligt bij hen en ik heb die spullen niet, dus veel succes. Ik snap best dat een deurwaarder intimiderend kan doen en dat ze getraind zijn om het probleem bij jou neer te leggen, maar in dit geval is het echt niet jouw probleem en laat het je dus ook niet wijs maken dat het jouw probleem is.
Je krijgt er zoveel gedoe van allemaal.
Hopen maar dat het bij TO zo’n vaart niet gaat lopen.
summer is a state of mind
zaterdag 14 april 2018 om 09:26
Bij het ophalen bij postkantoor moet je Id laten zien wat al genoeg bewijs is dat jij het niet kan zijn geweest.
Had je het pakje aangenomen van de bezorger was het een ander verhaal.
Bij track &trace staat er altijd een naam en van welk bedrijf het afkomt.
Als je aangifte doet heb je dus een naam en kan de eventuele oplichter zo in de kraag gevat worden.
Aanmaningen op jouw adres kunnen sowieso niet op jou verhaalt worden als de naam niet overeenkomt.
Want je kunt aantonen dat jij niet de fraudeur bent
Sowieso ook even met het bedrijf bellen en de situatie uitleggen.
Had je het pakje aangenomen van de bezorger was het een ander verhaal.
Bij track &trace staat er altijd een naam en van welk bedrijf het afkomt.
Als je aangifte doet heb je dus een naam en kan de eventuele oplichter zo in de kraag gevat worden.
Aanmaningen op jouw adres kunnen sowieso niet op jou verhaalt worden als de naam niet overeenkomt.
Want je kunt aantonen dat jij niet de fraudeur bent
Sowieso ook even met het bedrijf bellen en de situatie uitleggen.
anoniem_292993 wijzigde dit bericht op 14-04-2018 10:10
52.16% gewijzigd
zaterdag 14 april 2018 om 09:57
Het hoeft natuurlijk geen fraude te zijn. Als de besteller per ongeluk twee getallen heeft omgedraaid in het adres en op basis van de track-and-trace de boel heeft opgehaald bij het postkantoor, bijvoorbeeld.
(Heb ik wel eens gehad - dat ik een pakketje maar niet kreeg en dat er steeds beweerd werd dat ik niet thuis was toen ze "langskwamen" en uiteindelijk heb ik het maar bij het postkantoor laten bezorgen - achteraf had ik mijn huisnummer verkeerd staan).
(Heb ik wel eens gehad - dat ik een pakketje maar niet kreeg en dat er steeds beweerd werd dat ik niet thuis was toen ze "langskwamen" en uiteindelijk heb ik het maar bij het postkantoor laten bezorgen - achteraf had ik mijn huisnummer verkeerd staan).
zaterdag 14 april 2018 om 11:03
Daar is natuurlijk niets vreemds aan, dat ziet de oplichter toch allemaal via de T&T code (die de oplichter in via de mail gehad heeft).minnimouse schreef: ↑13-04-2018 22:46
Aan het verhaal van TO vind ik het wel vreemd dat de oplichter weet dat het pakket op het postkantoor ligt. En dat hij weet waar.
zaterdag 14 april 2018 om 11:08
zaterdag 14 april 2018 om 11:13
Uiteraard. Ik snap mijn eigen reactie ook niet.