mogelijk pakketfraude
vrijdag 13 april 2018 om 21:46
Een raar verhaal, maar ik hoop dat iemand mij gerust kan stellen of raad kan geven.
Deze week waren mijn man en ik niet veel thuis, waardoor wij twee eer een briefje van post.nl in onze brief vonden.
Er zou een pakketje voor ons zijn, en omdat wij twee maal niet thuis waren, moesten wij deze op het postkantoor ophalen.
Ondanks dat wij niks besteld hadden, ging mijn man vandaag toch naar het postkantoor.
Het bleek nu dat een ander persoon vanmiddag al het pakket had opgehaald.
Het stond dus op iemand anders naam, maar op ons adres.
Uiteraard heb ik al gehoord/gelezen over fraude met pakketjes, dat mensen een dag erna bij jou aan huis komen om het pakketje op te halen.
en dat je dit pakketje dus nooit moet mee geven, en het bedrijf moet contacteren.
Maar deze persoon heeft het pakketje dus via het postkantoor verkregen en ondertekend.
En via track en trace kunnen wij ook niet zien van wie de afzender is.
Ik weet niet zo goed wat wij kunnen verwachten of doen.
Zit niet echt op deurwaarders te wachten, terwijl wij hier niks aan kunnen doen.
Wie o wie kan mij raad geven of gerust stellen?
Deze week waren mijn man en ik niet veel thuis, waardoor wij twee eer een briefje van post.nl in onze brief vonden.
Er zou een pakketje voor ons zijn, en omdat wij twee maal niet thuis waren, moesten wij deze op het postkantoor ophalen.
Ondanks dat wij niks besteld hadden, ging mijn man vandaag toch naar het postkantoor.
Het bleek nu dat een ander persoon vanmiddag al het pakket had opgehaald.
Het stond dus op iemand anders naam, maar op ons adres.
Uiteraard heb ik al gehoord/gelezen over fraude met pakketjes, dat mensen een dag erna bij jou aan huis komen om het pakketje op te halen.
en dat je dit pakketje dus nooit moet mee geven, en het bedrijf moet contacteren.
Maar deze persoon heeft het pakketje dus via het postkantoor verkregen en ondertekend.
En via track en trace kunnen wij ook niet zien van wie de afzender is.
Ik weet niet zo goed wat wij kunnen verwachten of doen.
Zit niet echt op deurwaarders te wachten, terwijl wij hier niks aan kunnen doen.
Wie o wie kan mij raad geven of gerust stellen?
vrijdag 13 april 2018 om 22:08
InderdaadLucky_Birdie schreef: ↑13-04-2018 22:04En wat zei het postkantoor er van dat het dus mogelijk is om zonder het bewijs met de code erop het pakje op te halen?
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
vrijdag 13 april 2018 om 22:09
Volgend het postkantoor zijn de regels verandert.Lucky_Birdie schreef: ↑13-04-2018 22:04En wat zei het postkantoor er van dat het dus mogelijk is om zonder het bewijs met de code erop het pakje op te halen?
Je moet jezelf wel kunnen bewijzen dat jij die persoon bent, maar niet meer of jij daadwerkelijk op dat adres woont.
(vind dit echt belachelijk)
vrijdag 13 april 2018 om 22:10
Zit dit idd te overwegen
vrijdag 13 april 2018 om 22:12
Ok, maar je moet toch dat bewijs laten zien?
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
vrijdag 13 april 2018 om 22:16
Klopt. Ik haal pakketje op en noem adres. Vervolgens ID / rijbewijs laten zien. Maar vriend kan ook gaan, ook als pakket op mijn naam staat.
vrijdag 13 april 2018 om 22:18
Ik heb nog nooit dat briefje moeten laten zien.
Kon ook gewoon pakje voor een ander ophalen. Krabbeltje zetten en klaar.
*edit: oh wel altijd legitimeren en daar moeten ze het nummer van invoeren*
Idioot.
Ik zou zeker even melding maken bij de politie. Mocht er dan iets gebeuren heb je jezelf toch al wat ingedekt.
Heb je het afhaalbewijs nog? Die zou ik wel bewaren.
Idioot.
Ik zou zeker even melding maken bij de politie. Mocht er dan iets gebeuren heb je jezelf toch al wat ingedekt.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
vrijdag 13 april 2018 om 22:20
Als ik een pakketje afhaal dan hoef ik hoogstens mijn ID te laten zien en daar staat mijn naam op. Naar mijn adres is nog nooit gevraagd.
Wel raar dat die persoon weet dat het op het postkantoor ligt??
Overigens heeft aangifte doen geen zin. Wij hebben vorig jaar met pakketfraude te maken gehad en volgens de Politie konden we geen aangifte doen. Bij ons is het een lang verhaal geworden uit principe. We zijn er nog mee op de radio geweest
minnimouse wijzigde dit bericht op 13-04-2018 22:21
2.26% gewijzigd
vrijdag 13 april 2018 om 22:21
vrijdag 13 april 2018 om 22:22
ja gelukkig hebben wij nog het afhaalbewijs.wiezel schreef: ↑13-04-2018 22:18Ik heb nog nooit dat briefje moeten laten zien.
Idioot.
en mijn man heeft ook nog een kopie kunnen maken van de track en trace, waarin staat hoe laat en wie het pakket heeft opgehaald.
vrijdag 13 april 2018 om 22:28
Je hebt niet getekend voor ontvangst, dus niets aan de hand. Jij hebt het pakket niet en de leverancier kan ook op geen enkele manier bewijzen dat jij het hebt. Dus als er een rekening komt kun je die gewoon weigeren te betalen. Het is het probleem van de leverancier.
Ik zou even met de politie contact opnemen of ze een aangifte een goed idee vinden.
Ik zou even met de politie contact opnemen of ze een aangifte een goed idee vinden.
vrijdag 13 april 2018 om 22:29
Wat wil je met het afhaalbewijs bewijzen? En met de tracktrace?
Je zou hier best wel eens gedoe van kunnen krijgen.
Deze pakketten zijn waarschijnlijk besteld via ‘achteraf betalen’. Dat betekent dat men na levering moet betalen.
Omdat waarschijnlijk niet jullie e-mailadres is opgegeven zie je nu nog geen factuur.
Pas als er herinneringen (incl incassokosten enz) gaan komen dan komen deze via de post, op jullie adres.
De fraudeur heeft jullie adres opgegeven als factuur en aflever adres.
Geen idee hoe je dit kunt oplossen, dat je gedoe gaat krijgen lijkt wel aannemelijk. Hopen dat het niet al te dure spullen waren.
Deze pakketten zijn waarschijnlijk besteld via ‘achteraf betalen’. Dat betekent dat men na levering moet betalen.
Omdat waarschijnlijk niet jullie e-mailadres is opgegeven zie je nu nog geen factuur.
Pas als er herinneringen (incl incassokosten enz) gaan komen dan komen deze via de post, op jullie adres.
Geen idee hoe je dit kunt oplossen, dat je gedoe gaat krijgen lijkt wel aannemelijk. Hopen dat het niet al te dure spullen waren.
summer is a state of mind
vrijdag 13 april 2018 om 22:33
Ons bedreigden ze ook met deurwaarders maar ze hebben geen poot om op te staan. Bewijs maar eens dat wij dat besteld hebben. Wij hadden de pakketten overigens nog in ons bezit (niet zelf aangenomen trouwens, lang verhaal).c_est_moi schreef: ↑13-04-2018 22:29Wat wil je met het afhaalbewijs bewijzen? En met de tracktrace?
vrijdag 13 april 2018 om 22:35
Is niet correct hoor, de handtekening bij PostNL is natuurlijk onleesbaar, legitimatie wordt niet geregistreerd. Ga dan maar bewijzen dat je het niet opgehaald hebt. Pakket was naar jou adres, jij hebt het briefje in de bus gehad.aikidoka schreef: ↑13-04-2018 22:28Je hebt niet getekend voor ontvangst, dus niets aan de hand. Jij hebt het pakket niet en de leverancier kan ook op geen enkele manier bewijzen dat jij het hebt. Dus als er een rekening komt kun je die gewoon weigeren te betalen. Het is het probleem van de leverancier.
Waarom zou het door een ander opgehaald zijn..... zo redeneert de betaalmaatschappij.
Het probleem van de leverancier is het niet. Het bedrag zal vermoedelijk nu open staan bij een bedrijf als After Pay of Klarna, die zijn niet zo lief of begripvol. Willen gewoon geld, zij nemen het betaalrisico over van de leverancier.
Echt, je bent niet zomaar van een dergelijke factuur af met een verhaal dat jij het niet besteld en opgehaald hebt.
vrijdag 13 april 2018 om 22:37
Het is zo makkelijk om te frauderen. Ons overkwam dit toen ons huis te koop stond (appartement in een groot complex in een grote stad). Politie vertelde dat dat vaak gebeurt bij te koop staande huizen en zeker in een groot appartementencomplex in een grote stad. Dan hopen ze dat men elkaars buren niet kent en dat er geen belletje gaat rinkelen als er een pakket voor mevrouw Jansen op nummer 291 komt, terwijl daar een meneer De Vries woont.
Ze hopen dan dat de mensen in het te koop staande huis al verhuisd zijn en dus de buren (waarvan ze dus hopen dat die je niet kennen) je pakket aannemen.
Is bij ons zo dus ook gebeurd. Maar het is gewoon dom; als ik kwaad in de zin heb en een bedrijf wil oplichten kan ik dus met een buurman onder 1 hoedje spelen. Buurman pakt zogenaamd nietsvermoedend het pakket aan en ik weet zogenaamd van niks en heb wel spullen in mijn bezit. Ja, zo simpel is het bij sommige bedrijven. Maar goed, het kledingbedrijf waar het bij ons om ging gaf er heen zak om en er ging geen belletje rinkelen dat ze op deze manier veel fraude in de hand werken.
Dan niet.
Ze hopen dan dat de mensen in het te koop staande huis al verhuisd zijn en dus de buren (waarvan ze dus hopen dat die je niet kennen) je pakket aannemen.
Is bij ons zo dus ook gebeurd. Maar het is gewoon dom; als ik kwaad in de zin heb en een bedrijf wil oplichten kan ik dus met een buurman onder 1 hoedje spelen. Buurman pakt zogenaamd nietsvermoedend het pakket aan en ik weet zogenaamd van niks en heb wel spullen in mijn bezit. Ja, zo simpel is het bij sommige bedrijven. Maar goed, het kledingbedrijf waar het bij ons om ging gaf er heen zak om en er ging geen belletje rinkelen dat ze op deze manier veel fraude in de hand werken.
Dan niet.
vrijdag 13 april 2018 om 22:38
Het gaat niet alleen om het bewijs dat je het besteld hebt maar dat het bij je afgeleverd is of dat je het opgehaald hebt. Dus je hebt de goederen. Daar gaan ze moeilijk over doen.minnimouse schreef: ↑13-04-2018 22:33Ons bedreigden ze ook met deurwaarders maar ze hebben geen poot om op te staan. Bewijs maar eens dat wij dat besteld hebben. Wij hadden de pakketten overigens nog in ons bezit (niet zelf aangenomen trouwens, lang verhaal).
Bewijzen dat je besteld hebt is idd niet makkelijk, hoewel als het jouw ip adres is waar vandaan besteld is dan wordt het al weer makkelijker
vrijdag 13 april 2018 om 22:44
Dat is inderdaad het enige voordeel die wij hebben.minnimouse schreef: ↑13-04-2018 22:33Ons bedreigden ze ook met deurwaarders maar ze hebben geen poot om op te staan. Bewijs maar eens dat wij dat besteld hebben. Wij hadden de pakketten overigens nog in ons bezit (niet zelf aangenomen trouwens, lang verhaal).
De naam en handtekening (die degene heeft geplaatst na het ophalen bij postkantoor) komt totaal niet overeen met ons (de bewoners die op ons adres staan ingeschreven)
Het enige wat mij frustreert is dat het postkantoor niet verder kijkt dan de handtekening,
En dat hier daardoor deurwaarders komen (mijn ouders hadden altijd schulden, met deurwaarders enzo , hier zit ik dus echt niet op te wachten)
vrijdag 13 april 2018 om 22:45
Je moet aantonen dat jij degene bent aan wie het pakketje verzonden is.
Ik dacht niet dat het op het servicepunt toegestaan was om het pakje mee te geven aan een ander. Het ID wordt ook genoteerd en als jouw kenmerken daar niet opstaan zijn het servicepunt/ de verzender aansprakelijk.
Ik dacht niet dat het op het servicepunt toegestaan was om het pakje mee te geven aan een ander. Het ID wordt ook genoteerd en als jouw kenmerken daar niet opstaan zijn het servicepunt/ de verzender aansprakelijk.
retrostar wijzigde dit bericht op 13-04-2018 22:48
25.71% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
vrijdag 13 april 2018 om 22:46
Bij ons hadden de buren de pakketten aangenomen. Wij hebben aangeboden dat de winkel ze op mochten komen halen. En volgens mij is het nog altijd ‘wie eist, bewijst’. Ga maar naar de rechter hoor. Zou mooi zijn, het is nl. heel simpel om zomaar een willekeurig adres op te geven. Dat is geen enkel bewijs. Overigens kregen wij een grote bek, terwijl er bij ons thuis voor bijna 1000 euro aan kleding lag. Uiteindelijk werd het een principe kwestie en de uitkomst was dat ze afstand deden van de kleding. Hebben we vrienden, die het niet breed hebben, mee blij gemaakt. We hebben de oplichtster ook nog aan de deur gehad en gefilmd, maar daar is niks mee gedaan.c_est_moi schreef: ↑13-04-2018 22:38Het gaat niet alleen om het bewijs dat je het besteld hebt maar dat het bij je afgeleverd is of dat je het opgehaald hebt. Dus je hebt de goederen. Daar gaan ze moeilijk over doen.
Bewijzen dat je besteld hebt is idd niet makkelijk, hoewel als het jouw ip adres is waar vandaan besteld is dan wordt het al weer makkelijker![]()
Aan het verhaal van TO vind ik het wel vreemd dat de oplichter weet dat het pakket op het postkantoor ligt. En dat hij weet waar.
vrijdag 13 april 2018 om 22:47
Er komt niet zomaar een deurwaarder aan je deur hoor. De opdrachtgever moet wel een zaak hebben en als ze die niet hebben, dan is de kans groot dat de deurwaarder de zaak niet eens aanneemt.trikkie schreef: ↑13-04-2018 22:44Dat is inderdaad het enige voordeel die wij hebben.
De naam en handtekening (die degene heeft geplaatst na het ophalen bij postkantoor) komt totaal niet overeen met ons (de bewoners die op ons adres staan ingeschreven)
Het enige wat mij frustreert is dat het postkantoor niet verder kijkt dan de handtekening,
En dat hier daardoor deurwaarders komen (mijn ouders hadden altijd schulden, met deurwaarders enzo , hier zit ik dus echt niet op te wachten)