Napraat- en uitvechttopic 3

17-04-2010 23:22 2899 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het grote napraattopic :-) Hierin kunnen jullie reageren, onderling discussiëren, off-topicen over het beleid e.d., kortom: alle reacties plaatsen die in dit topic en in de moderatortopics niet passen. Let op:

- de angels en Naomi lezen hier niet per definitie mee en reageren hier dus ook niet op alles.

- vragen aan Naomi kunnen gesteld blijven worden in Vragen aan Vivamod

- we gaan in dit topic uit van zelfregulering; we gaan niet modereren en betreden is op eigen risico

NB: er wordt wél gemodereerd op privacy en uitermate grove beledigingen!
quote:delphicat schreef op 23 april 2010 @ 12:02:

[...]

Je kind pijn doen uit woede of frustratie is minder erg?

Nee niet minder erg.

Systematisch, beheerst je kind slaan in volle overtuiging vind ik wel eng.

Weer niet enger dan kinderen systematisch pijn doen omdat je jezelf niet in de hand hebt, maar ook eng.
Nee Delph, je kind pijn doen is sowieso erg. Maar ik kan me voorstellen dat ouders soms uit hun slof schieten en daardoor een kind te hardhandig aanpakken. Gevoel is dan even sterker dan verstand. Ik ga er dan vanuit dat je daarna als ouder wel bedenkt dat dat niet handig was, en dat je in ernstige gevallen als ouder daar hulp voor zoekt.

Maar bij volle verstand je kind pijnigen met behulp van een attribuut en erbij uitleggen dat je het doet uit liefde, ik denk dat dat voor de ontwikkeling van een kind schadelijker is.
Klopt, Delphicat. En dus? Wat is je punt?

Ik vind het gewoon een beetje storend worden, de uithalen van Etosha. Sorrie meid, ik snap je frustratie best maar ik snap niet waarom je geen gebruik hebt gemaakt van het aanbod van Naomi om dingen uit te praten. Een uurtje heen en weer mailen had wellicht al een heleboel frustratie weg kunnen halen. Ik vind jouw manier niet zo netjes, steeds terug komen op wat er mis is gegaan.
Mrs Caricos leek me geen trol, ik ben dus benieuwd op basis waarvan dit geconcludeerd is. Gaat daar nog uitleg over volgen.

Verder eigenlijk helemaal eens met wat Christiane schrijft.

Het lijkt me erg naief om te denken dat dit soort fundamentalisten niet kunnen bestaan. Je ziet het normaalgesproken niet als je niet tot die kring behoort, ik vond het dus eigenlijk wel interessant om eens een kijkje in haar denkwereld te krijgen. Omdat er verder geen evolutie (gheghe) in de discussie met haar zat, heb ik haar na een tijdje verder genegeerd. Maar ik kreeg toch echt niet de indruk dat ze een trol was.

Is het topic nog ergens terug te vinden?
mahna mahna tuduuuudududu
quote:schampie schreef op 23 april 2010 @ 11:55:

Ik denk wel dat het hier ook schromelijk overdreven wordt. Als je naar die Nanny programma's kijkt dan denk ik ook wel dat ik die kinderen een flink pak op hun broek zou geven. Als ze krijsend hun andere broertjes of zusjes in elkaar slaan. Laten we elkaar geen mietje noemen zeg. Soms dagen kinderen je wel degelijk uit, dat je ze bijna een mep geeft. Ik denk alleen niet dat dit van God afkomt, onzin.

Zij gaf als voorbeeld voor een aanleiding van 'tuchtigen' een kind dat met de deur slaat nadat je het hebt verteld niet met de deur te slaan.

En 'tuchtigen' is niet 'bijna een mep geven', het is je kind vertellen: ik ga je nu 3x slaan met een houten latje en dat vind ik ook heel erg maar het moet, want ongehoorzaamheid doet pijn. En daarna gaan we samen binnen voor vergeving.

We hebben het over 3 zeer jonge kinderen, tussen de 4 jaar en 20 maanden.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Om anderen jouw normen op te leggen is sowieso al fout. Iedere ouder doet het op zijn eigen manier. Slaan is onmacht. Toch kunnen kinderen hun ouders zo tarten dat het wel gebeurt. Dat het kind daar de kans voor krijgt, ja dat ligt weer aan de ouders.

Maar begrijp je je kinderen niet dan leidt dit ook vaak tot grote conflicten. Kinderen slaan uit naam van God? Onzin.
quote:Bambi schreef op 23 april 2010 @ 12:06:

Ik vind het gewoon een beetje storend worden, de uithalen van Etosha. Sorrie meid, ik snap je frustratie best maar ik snap niet waarom je geen gebruik hebt gemaakt van het aanbod van Naomi om dingen uit te praten. Een uurtje heen en weer mailen had wellicht al een heleboel frustratie weg kunnen halen. Ik vind jouw manier niet zo netjes, steeds terug komen op wat er mis is gegaan. Ja en daaaaar zit dus mijn frustratie!!! Ik probeer nu al tien weken (!) een afspraak te maken met Naomi maar ze heeft geen tijd, is te druk en reageert dan weer vier weken niet op haar mail. Ik wil wel maar ik kan niet!!! En nu krijg ik een mail dat ik dat niet op het forum mag zeggen omdat ik haar dan in een kwaad daglicht stel en zij zich niet kan verdedigen maar als ik het NIET zeg, dan kan IK me niet verdedigen.
quote:Bambi schreef op 23 april 2010 @ 12:06:

* eerste punt was mosterd.... *

Mij punt was eigenlijk dat jij net zo vasthoudend bent als Etosha. Maar ik geloof dat we het daarover eens zijn. Ik stoor me daar verder niet aan, vond alleen het verwijt naar Etosha in die zin opmerkelijk.
anoniem_26715 wijzigde dit bericht op 23-04-2010 12:11
Reden: moutarde
% gewijzigd
quote:delphicat schreef op 23 april 2010 @ 12:02:

[...]

Je kind pijn doen uit woede of frustratie is minder erg?Dat is een interessante vraag, waar ik nav MrsC ook al over heb nagedacht. Ik ben er nog steeds niet uit. Het lijkt me psychisch voor een kind beschadigender als het slaan een weloverwogen en systematisch onderdeel van de opvoeding uitmaakt. Aan de andere kant is er dan weer minder risico dat het uit de hand loopt en een kind de vernieling wordt ingeslagen.
quote:schampie schreef op 23 april 2010 @ 11:55:

Ik denk wel dat het hier ook schromelijk overdreven wordt. Als je naar die Nanny programma's kijkt dan denk ik ook wel dat ik die kinderen een flink pak op hun broek zou geven. Als ze krijsend hun andere broertjes of zusjes in elkaar slaan. Laten we elkaar geen mietje noemen zeg. Soms dagen kinderen je wel degelijk uit, dat je ze bijna een mep geeft. Ik denk alleen niet dat dit van God afkomt, onzin.

In onmacht een keertje uithalen is niet oké, maar wel menselijk.

Je hebt ws niet gelezen hoe het slaan eraan toegaat in huize Caricos, anders zou je dit nooit zeggen.
quote:Feesie schreef op 23 april 2010 @ 12:11:

Dat is een interessante vraag, waar ik nav MrsC ook al over heb nagedacht. Ik ben er nog steeds niet uit. Het lijkt me psychisch voor een kind beschadigender als het slaan een weloverwogen en systematisch onderdeel van de opvoeding uitmaakt. Aan de andere kant is er dan weer minder risico dat het uit de hand loopt en een kind de vernieling wordt ingeslagen.

Hans Dorrestijn heeft een heel mooi en wrang verhaal geschreven hierover. Een jongetje dat in constante angst leeft, omdat zijn vader pas straft als hij helemaal gekalmeerd is. En dat kan dus dagen later zijn, en volstrekt onverwacht.

Een verhaal dat me altijd is bijgebleven.
Schampie, maakt het uit dan of het van God afkomt?
quote:Etosha schreef op 23 april 2010 @ 12:08:

[...]

Ja en daaaaar zit dus mijn frustratie!!! Ik probeer nu al tien weken (!) een afspraak te maken met Naomi maar ze heeft geen tijd, is te druk en reageert dan weer vier weken niet op haar mail. Ik wil wel maar ik kan niet!!! En nu krijg ik een mail dat ik dat niet op het forum mag zeggen omdat ik haar dan in een kwaad daglicht stel en zij zich niet kan verdedigen maar als ik het NIET zeg, dan kan IK me niet verdedigen.Etosha, met alle respect maar het gaat ons verder niks aan wat er tussen jou en Naomi speelt. Kan dit nu echt niet op een andere manier de wereld uitgeholpen worden?
Alle napraattopics staan bol met volhardende meningen dus daar kan die van mij ook nog wel bij, lijkt mij zo. Het schijnt jou wat te storen? De link met Etosha vind ik wat anders, ik heb geen ouwe koeien die me nog frustreren. Dus mijn welgemeende tip aan Etosha was dus ook om het eens uit te praten.

En dat lukt kennelijk niet in real life omdat Naomi het te druk heeft. Dat mag geen nieuws heten. Kan het niet via de mail dan? Of lekker ouderwets per telefoon?
quote:Bambi schreef op 23 april 2010 @ 12:16:

Alle napraattopics staan bol met volhardende meningen dus daar kan die van mij ook nog wel bij, lijkt mij zo. Het schijnt jou wat te storen?Volgens mij schrijf ik net nog dat het mij niet stoort.
quote:frizzy schreef op 23 april 2010 @ 12:06:

Nee Delph, je kind pijn doen is sowieso erg. Maar ik kan me voorstellen dat ouders soms uit hun slof schieten en daardoor een kind te hardhandig aanpakken. Gevoel is dan even sterker dan verstand. Ik ga er dan vanuit dat je daarna als ouder wel bedenkt dat dat niet handig was, en dat je in ernstige gevallen als ouder daar hulp voor zoekt.

Maar bij volle verstand je kind pijnigen met behulp van een attribuut en erbij uitleggen dat je het doet uit liefde, ik denk dat dat voor de ontwikkeling van een kind schadelijker is.

Bij volle verstand, uit naam van God en tegelijkertijd je afkeur uitspreken over mensen die hun kinderen níet slaan, want slaan is écht nodig om een kind respect en gehoorzaamheid te leren.

Want kijk maar naar al het geweld en het weinige respect wat kinderen tegenwoordig nog hebben: komt allemaal omdat ze níet getuchtigd worden....

Dit soort uitspraken werden door Mrs C gedaan. En ik ben ervan overtuigd dat er niets verzonnen was.
quote:delphicat schreef op 23 april 2010 @ 12:13:

[...]

Hans Dorrestijn heeft een heel mooi en wrang verhaal geschreven hierover. Een jongetje dat in constante angst leeft, omdat zijn vader pas straft als hij helemaal gekalmeerd is. En dat kan dus dagen later zijn, en volstrekt onverwacht.

Een verhaal dat me altijd is bijgebleven.Brrr. Ik zag dat Robo de Noorse autoriteiten heeft gecontacteerd. Ik ben benieuwd of daar een antwoord op komt. Ik vraag me ook af in hoeverre de instanties anders omgaan met gezinnen waar slaan op religieuze gronden onderdeel van de opvoeding uitmaakt, dan met gezinnen waar mishandeling uit onmacht en frustratie voortkomt.
quote:frizzy schreef op 23 april 2010 @ 12:06:

Maar bij volle verstand je kind pijnigen met behulp van een attribuut en erbij uitleggen dat je het doet uit liefde, ik denk dat dat voor de ontwikkeling van een kind schadelijker is.Ja, dat weet ik dus niet, of dat schadelijker is of niet. Ik heb (gelukkig) geen ervaring met de materie.
Jij hoefde je niet te verdedigen, Etosha, je kwam gisteren uit jezelf weer met ouwe koeien het topic op.
Oh, het topic staat er nog hoor Feesie, Onderaan bij de kinderenpijler. (over time-out)
@Etosha, we hebben hier eind vorige week over gemaild, ik heb toen gezegd dat ik op korte termijn geen afspraak kon maken ivm een overvolle agenda. Eind deze week (nu dus) zou ik meer duidelijkheid moeten krijgen over een aantal afspraken zodat ik ook een afspraak met jou kon inplannen. Ik begrijp uit je mail dat je daar geen behoefte meer aan hebt. Mijn aanbod staat echter nog open, dus laat maar weten of je erop terug komt. Dan kunnen we vandaag of maandag nog een afspraak plannen (waar wel iets meer tijd tussen zit, maar dat is niet anders).

De reden dat ik jou eerst mailde is erg simpel: ik las, in de chaos die mijn mailbox is, als eerste een link naar een bericht van jou in het napraattopic en heb daar dan ook als eerste naar gekeken. Pas toen ik bijna klaar was met het tikken van je mail ontdekte ik wat er nog meer allemaal speelde op het forum. Geen kwestie van A belangrijker vinden dan B dus.

groetjes, Naomi
quote:Feesie schreef op 23 april 2010 @ 12:14:

[...]

Etosha, met alle respect maar het gaat ons verder niks aan wat er tussen jou en Naomi speelt. Kan dit nu echt niet op een andere manier de wereld uitgeholpen worden?Kennelijk niet anders post Etosha dat niet op het forum
Mooi, Delphicat. Het zal best irritant zijn hoor, dat ik weer met dat offtopic kom maar het is nogal actueel zeg maar, met 12-gebanden wegens offtopic op het mod.topic.
quote:delphicat schreef op 23 april 2010 @ 12:19:

[...]

Ja, dat weet ik dus niet, of dat schadelijker is of niet. Ik heb (gelukkig) geen ervaring met de materie.

Ik weet het ook niet. Feitelijk maakt het ook niet uit, ik ben uit principe tegen het slaan van kinderen (alhoewel ik weleens een tik heb gehad en daar niets aan over heb gehouden).

Krijg wel een beetje de rillingen van de post van Delphi van dat verhaal van Hans Dorrestijn...
quote:Dushi74 schreef op 23 april 2010 @ 12:22:

[...]

Kennelijk niet anders post Etosha dat niet op het forum

Naomi reageert hier nu zelf ook weer, dus blijkbaar moet het inderdaad zo. Dan heb ik niks gezegd.

* gaat maar eens in het fameuze time-out topic kijken....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven