Napraattopic 20

09-01-2015 19:07 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

lees hier de OP van het napraattopic

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 09-01-2015 19:50
Reden: Link aangepast
% gewijzigd

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Amaqanda schreef op 11 januari 2015 @ 00:14:

Het is natuurlijk ook per vrije school heel verschillend. Net als met reguliere basisscholen, die zijn niet allemaal slecht en ook niet allemaal goed.Precies. Daarom zal je mij ook nooit een bepaalde denominatie aan zien raden. Beter een goeie gewone basisschool dan een slechte montessorischool, zegmaar.
Wat leuk Brex
quote:Istar_ schreef op 11 januari 2015 @ 00:15:

[...]

Klopt. Die van ons was helaas slecht. alhoewel kind een geweldige kleutertijd heeft gehad.Die hier in de buurt zag er goed uit en ook een goed verhaal. Ik ken 2 kinderen die op die school zitten en dat zijn leuke slimme meiden, dus ze doen daar vast iets goed
Ik denk inderdaad dat je niet als basis voor een onderwijsmethode moet kiezen, maar de keus beter kan laten afhangen van het gevoel van de school (of je moet akkoord gaan met een school een uur rijden van huis)
Amaqanda: "Zien wij er uit als een zwangerschapstest?"
quote:Lady-Voldemort schreef op 11 januari 2015 @ 00:17:

[...]

Precies. Daarom zal je mij ook nooit een bepaalde denominatie aan zien raden. Beter een goeie gewone basisschool dan een slechte montessorischool, zegmaar.Precies. De montessori hier in de buurt schijnt echt om te huilen te zijn!
In het begin reed ik er wel een eind voor (tot ik ging verhuizen). Ik had dan ook heel bewust voor de vrije school gekozen. Ik (en kind ook) mis nog steeds de jaarfeesten en de warmte.
De school waar zoon naar toe gaat is heel klein. Die hebben namelijk maar 4 groepen (1-2 3-4 5-6 en 7-8) en max 25 kinderen per klas dus maximaal 100 leerlingen( dit schooljaar hadden ze er 80). Zo heerlijk! Tijdens de rondleiding kon de directrice ook gewoon alle namen van de kinderen en ik zag echt ontzettend op tegen klassen van 30 kinderen. Zoon kennende is dat niet zo bevorderlijk voor hem.
quote:Amaqanda schreef op 11 januari 2015 @ 00:21:

[...]

Precies. De montessori hier in de buurt schijnt echt om te huilen te zijn!Soms is het label er wel, maar de praktijk ver te zoeken. Ligt ook aan de docenten die niet voldoende zijn opgeleid volgens de methode en de gedachte hierachter .
quote:Istar_ schreef op 11 januari 2015 @ 00:22:

In het begin reed ik er wel een eind voor (tot ik ging verhuizen). Ik had dan ook heel bewust voor de vrije school gekozen. Ik (en kind ook) mis nog steeds de jaarfeesten en de warmte.De vrije school is hier ook ruim 10 kilometer vandaan.
quote:BrutusExemplaar schreef op 11 januari 2015 @ 00:20:

Ik denk inderdaad dat je niet als basis voor een onderwijsmethode moet kiezen, maar de keus beter kan laten afhangen van het gevoel van de school (of je moet akkoord gaan met een school een uur rijden van huis)

Veel gewone basisscholen nemen ook wel wat mee van vernieuwingsonderwijs. Mijn dochter zat op een gewone basisschool, en daar zag je een heleboel kenmerken van Dalton, ze hadden alleen het certificaat niet. En toen ik er een paar jaar had gezeurd gingen ze ineens ook heel veel doen aan hb-onderwijs .

Dalton ben ik trouwens wel enthousiast over. Maar dan nog geldt: beter een goeie gewone school dan een slechte Daltonschool.
Ik heb zelf op een jenaplanschool gezeten. Wat ik heel fijn vond is dat ik daar gewoon in groep 3 zat en spelling mee kon doen met groep 4 en zo door tot groep 7. Zo waren er ook kinderen die met rekenen of spelling wat achter liepen en dan niet hoefden te blijven zitten, maar gewoon met 1 onderdeel op een wat lager niveau meedoen en dan extra begeleiding om het op te trekken.

En het samenwerken, de niveauverschillen in 1 klas waardoor de ouderen de jongeren helpen. De kringgesprekken (wij hadden er heel veel, een spreekwoordenkring, krantenkring, boekenkring enz) en de weekvieringen. Wat ik het allerleukste vond: je gaat vanaf groep 3 al echt op kamp en dan ieder jaar weer

Ik ben stiekem heel blij dat zoon ook naar een jenaplanschool gaat.
O brr, vanaf groep 3 op kamp.
Voor elke onderwijsvorm is wel wat te zeggen en het verschilt per kind. Het ene kind uit het gezin kan het goed doet op Montessori, terwijl het andere kind daar niet uit de verf komt (meer structuur nodig, te veel vrijheid, te dromerig).

De reguliere scholen worden (gekukkig) ook steeds minder standaard. Een klas die op het zelfde tempo werkt en leert bestaat niet. De helft is eerder klaar en de andere helft heeft meer tijd nodig. Het echte klassikale onderwijs verdwijnt.
quote:Istar_ schreef op 11 januari 2015 @ 00:33:

O brr, vanaf groep 3 op kamp.

Mijn moeder is de eerste 3 jaar mee geweest

Als het zover is ben ik de eerste die zich aanmeldt als vrijwilliger
Wat is het doel achter vanaf groep 3 op kamp dan?

Ik vind het helemaal niet bij de ontwikkeling van het kind passen.
Ama, zo gaat het bij ons ook deels. Kinderen wisselen soms van klas voor bepaalde lessen.

En wij gaan inderdaad ook al vanaf groep 3 op kamp (een nacht).
quote:BrutusExemplaar schreef op 11 januari 2015 @ 00:37:

Ama, zo gaat het bij ons ook deels. Kinderen wisselen soms van klas voor bepaalde lessen.

En wij gaan inderdaad ook al vanaf groep 3 op kamp (een nacht).Bij ons ook 1 nacht inderdaad
quote:Istar_ schreef op 11 januari 2015 @ 00:37:

Wat is het doel achter vanaf groep 3 op kamp dan?

Ik vind het helemaal niet bij de ontwikkeling van het kind passen.Ik moet zeggen dat ik het eenmaal op kamp ook echt nog kleine hummeltjes vind. Anders dan op school. Zeker als je ze 's avonds in de bedjes stopt.

Sommige leerlingen worden voor het slapen opgehaald en in de ochtend weer gebracht.
Wat is de visie er achter Brex?
Mijn man is vannacht ook uit logeren en dat vind ik op dit moment een groter probleem dan 7 jarige
Ahhhhh

Ik ga naar bed. Truste dames.
quote:BrutusExemplaar schreef op 11 januari 2015 @ 00:37:

Dat deden ze bij mij op de lagere school (een hele lullige Rooms-Katholieke) ook al. Op een gegeven moment zat ik in de vijfde te rekenen, terwijl ik officieel in de derde zat. Ik heb ook nog een jaartje wiskunde gedaan, omdat de rekenmethode op was.

Helaas kwam er toen een nieuwe directeur die al die nieuwerwetse fratsen afschafte en toen mocht ik alle rekenstof opnieuw doen, hoera. En op het VO wachtte me ook nog een jaartje verveling, want die wiskunde kende ik dus ook al.

Kortom: leuk dat groepsoverstijgend onderwijs maar als er geen lange-termijn plan achter zit heb je er geen ruk aan.
Ik weet alleen dat er bij ons altijd een groot project rondom kamp was. Een soort jaarproject met een thema. Nu is het ook zo dat ons kamp in de onderbouw echt maar op een half uur met de auto van school was
Voornamelijk hechting van de groep, maar echt een pedagogisch onderbouwd antwoord heb ik niet voor je.

Groep 3/4 gaan samen op kamp
Al was het op school geweest, voor mij zou het iig een flink minpunt zijn geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven