Napraattopic 2024.2, met geklets
vrijdag 2 februari 2024 om 09:38
Beste forummers,
Welkom in napraat punt 2
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/op-napraat/list_messages/249598
En hierbij ook de link naar deel 167:
overig/napraat-167-eentje-meer-n-eentje ... 2885/16###
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.
Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-deel-2-zonder-geklet ... ges/468401
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Moderator team
Welkom in napraat punt 2
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/op-napraat/list_messages/249598
En hierbij ook de link naar deel 167:
overig/napraat-167-eentje-meer-n-eentje ... 2885/16###
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.
Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-deel-2-zonder-geklet ... ges/468401
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Moderator team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

dinsdag 6 februari 2024 om 19:10
Solomio schreef: ↑06-02-2024 19:05Ik kreeg het op een gegeven moment ongevraagd bij mijn diclofenac. Nog nooit maagklachten gehad, maar die wilde ik natuurlijk ook niet krijgen.
Dus ik braaf aan de omeprazol.
En ineens maagklachten.
Eerst dacht ik dat dat door de diclo kwam en ik dus net op tijd aan de omeprazol was bwgonnen.
Totdat ik me realiseerde dat de omeprazol mss de maagklachten veroorzaakte.
Gestopt, maagpijn weg.
Omeprazol voorschrijven aan iemand zonder maagklachten is natuurlijk ook een beetje bijzonder.

dinsdag 6 februari 2024 om 19:10
Ja. Zou het wel even via mail vragen, voordat een lolbroek het op het modtopic ziet en jouw nick gebruikt.MrsMorrison schreef: ↑06-02-2024 19:08Okee bedankt voor de antwoorden!
En met hetzelfde emailadres kan natuurlijk he? Sorry voor de vragen...
anoniem_65e068bdece4c wijzigde dit bericht op 06-02-2024 19:11
21.59% gewijzigd
dinsdag 6 februari 2024 om 19:11
dinsdag 6 februari 2024 om 19:11
Nee logisch dat je niet mag stoppen hoor.Irma_3110 schreef: ↑06-02-2024 19:00Ik heb het met mijn HA over de richtlijn gehad. Je krijgt eerst 2 weken, als de klachten dan terug komen voor 6 weken. Als ze dan weer terugkomen, is een gastroscopie aangewezen. En gewoon weer langer gebruiken, al naar gelang van de uitslag van die scopie natuurlijk.
Bij mij had de assistente gewoon het recept steeds verlengd en al op langdurig gezet zonder verder overleg, totdat ik zelf wilde verminderen en daarna bij de KNO-arts zat, die tot de conclusie kwam dat ik stembandspasme had door stille reflux. Daarna bij de huisarts dat gesprek en dus ook het (vertraagde) advies voor een scopie.
@joppie: ik had een nachtmerrie dat ik stikte. Door de irritatie schoten mijn stembanden in een spasme en dat vertaalde ik gelijk maar in een "zinnig verhaal" in mijn slaap... Bij is mijn slokdarm dusdanig geïrriteerd dat er een voorstadium van een voorstadium van slokdarmkanker is geconstateerd en een middenrifbreukje, dus ik mag niet stoppen.
Bij mij was het gelukkig iets wat overgingen ik ben toen na overleg met de huisarts gestopt met slikken.
Maar mensen gaan voorbij
dinsdag 6 februari 2024 om 19:12
Lady*Voldemort schreef: ↑06-02-2024 19:10Omeprazol voorschrijven aan iemand zonder maagklachten is natuurlijk ook een beetje bijzonder.
Neu.
Het is vaak een voorzorgsmaatregel bij medicatie en pijnstillers die slecht voor de maag zijn.
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
dinsdag 6 februari 2024 om 19:14
Nee, dat was ineens de richtlijn bij diclofenac. Want dat is Heel Gevaarlijk voor je maag.Lady*Voldemort schreef: ↑06-02-2024 19:10Omeprazol voorschrijven aan iemand zonder maagklachten is natuurlijk ook een beetje bijzonder.
Na een maagverkleining mag je het niet meer gebruiken, maar ik kan niet zonder.
Inmiddels zijn ook daar de richtlijnen aangepast. Vermoedelijk omdat mijn maagje gewoon diclo kan hebben.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 6 februari 2024 om 19:14
Niet helemaal eens... Toen ik ziek werd, kreeg ik hooggedoseerde prednison voorgeschreven. Met het complete pred-pakket: omeprazol, een botopbouwer en calcichew. Gewoon, vanwege de botafbrekende en maagslopende werking van prednison in de dosering die ik moest nemen voor langere tijd.Lady*Voldemort schreef: ↑06-02-2024 19:10Omeprazol voorschrijven aan iemand zonder maagklachten is natuurlijk ook een beetje bijzonder.
dinsdag 6 februari 2024 om 19:18
Eigenlijk niet, het wordt vaak bij chronisch NSAID-gebruik gegeven als maagbeschermer. Ik weet het juiste mechanisme niet meer maar een nsaid heeft als bijwerking iets wat in de maag tot maagzweren kan leiden.Lady*Voldemort schreef: ↑06-02-2024 19:10Omeprazol voorschrijven aan iemand zonder maagklachten is natuurlijk ook een beetje bijzonder.

dinsdag 6 februari 2024 om 19:19
Nou je het zegt, mijn zoon kreeg het inderdaad ook toen na dat ongeluk.PoesmetLaarzen schreef: ↑06-02-2024 19:12Neu.
Het is vaak een voorzorgsmaatregel bij medicatie en pijnstillers die slecht voor de maag zijn.
Maar ik denk toch wel dat het een verschil maakt of je maagbeschermers voorgeschreven krijgt bij maagklachten of uit voorzorg. In het tweede geval lijkt me de kans op rare bijwerkingen toch groter.
Ja mijn moeder kreeg ze ook toen ze Diclofenac slikte voor haar gordelroos. Mijn man moest ook een jaar lang Omeprazol slikken vanwege twee soorten bloedverdunners een jaar na het plaatsen van een stent.PoesmetLaarzen schreef: ↑06-02-2024 19:12Neu.
Maar mensen gaan voorbij

Haha nou ja het maakt op zich niet zoveel uit maar wel makkelijker ivm herkenbaar zijn voor anderen. Maar ik wil eigenlijk niet meer te loepen zijn en dit is de enige manier. Een andere nick an sich is voor mij geen probleem.
Maar dankjewel voor de antwoorden nogmaals!
dinsdag 6 februari 2024 om 19:20
dinsdag 6 februari 2024 om 19:23
Wijndruifje schreef: ↑06-02-2024 19:18Eigenlijk niet, het wordt vaak bij chronisch NSAID-gebruik gegeven als maagbeschermer. Ik weet het juiste mechanisme niet meer maar een nsaid heeft als bijwerking iets wat in de maag tot maagzweren kan leiden.
Niet alleen NSAID hoor.
Ik ben niet altijd sarcastisch. Soms slaap ik.
dinsdag 6 februari 2024 om 19:24
Welke klachten kreeg jij er dan van? Ik ben ook niet voor langdurig gebruik maar ik zag het bij zoveel stageplekken als de norm. Moeilijk om er dan als student tegen in te gaan

dinsdag 6 februari 2024 om 19:24
Toevallig had ik de vrijdag voor kerst weer een 'vervangende' huisarts die me geen diclo wilde voorschrijven, want maagverkleining.
Vind ik altijd weer bijzonder: blijkbaar kunnen ze in één oogopslag zien dat ik een maagverkleining heb gehad, maar niet in diezelfde oogopslag dat ik afwijkende afspraken heb over het gebruik van diclo.
En ik had ze zeer dringend nodig om de kerst door te komen.
Vind ik altijd weer bijzonder: blijkbaar kunnen ze in één oogopslag zien dat ik een maagverkleining heb gehad, maar niet in diezelfde oogopslag dat ik afwijkende afspraken heb over het gebruik van diclo.
En ik had ze zeer dringend nodig om de kerst door te komen.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 6 februari 2024 om 19:25
Maagpijn vooral. Afschuwelijke maagpijn.Wijndruifje schreef: ↑06-02-2024 19:24Welke klachten kreeg jij er dan van? Ik ben ook niet voor langdurig gebruik maar ik zag het bij zoveel stageplekken als de norm. Moeilijk om er dan als student tegen in te gaan![]()
Inmiddels blijkt dat je bij langdurig gebruik meer risico loopt op bepaalde tekorten, o.a.vit B12 en calcium geloof ik.
David Dunning
David Dunning

dinsdag 6 februari 2024 om 19:27
dinsdag 6 februari 2024 om 19:27
Ik kreeg dus met kerst advies om tramadol te nemen tegen de pijn en daar dan idd ook een maagbeschermer bij.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 6 februari 2024 om 19:28
??? Ik ken alleen maar de gewoonte dat juist stagiairs en leerlingen worden aangemoedigd om dit soort dingen te vragen, om kritisch te blijven en om zelf dingen na te zoeken in het farmacotherapeutisch kompas en zo. Wat jammer als jij dit soort vragen niet durft te stellen!Wijndruifje schreef: ↑06-02-2024 19:24Welke klachten kreeg jij er dan van? Ik ben ook niet voor langdurig gebruik maar ik zag het bij zoveel stageplekken als de norm. Moeilijk om er dan als student tegen in te gaan![]()

Ik slik al ruim 30 jaar Omeprazol, ben begonnen met Losec. Mijn maag sluit niet waardoor maagzuur terugloopt in m'n slokdarm.
Met een ouder die is overleden aan slokdarmkanker en een broer die 8 jaar geleden de diagnose kreeg maar inmiddels schoon is verklaard, blijft ik Omeprazol slikken tot ik erbij neerval.
Met een ouder die is overleden aan slokdarmkanker en een broer die 8 jaar geleden de diagnose kreeg maar inmiddels schoon is verklaard, blijft ik Omeprazol slikken tot ik erbij neerval.
dinsdag 6 februari 2024 om 19:30
B12 klopt, calcium weet ik niet. Omdat je maag minder zuur is, loop je de kans dat je minder of geen intrinsic factor meer aanmaakt, die nodig is om B12 op te kunnen nemen. Dit is dus een van de vormen waarbij het slikken van extra B12 niet heel veel zal opleveren, omdat dat ook weer verminderd opgenomen wordt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in