Napraattopic 2025.9 met geklets

28-10-2025 10:17 382 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Welkom in napraat 2025.9 met geklets.

Hierin kunnen jullie volop napraten over alles wat er op het forum gebeurt en in jullie dagelijks leven.
Een paar regels:
- er mag wel gesproken worden over wat iemand schrijft, maar niet over wat of hoe iemand is.
- er mag niet gehint of gehengeld worden naar vorige nicks.
- er mag hier wel besproken worden of iemand trollt.
- bashen van het andere napraattopic is niet toegestaan.

De normale regels van het hele forum gelden natuurlijk ook hier.

Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... 35907716

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
SirDidymus schreef:
08-11-2025 13:34
Pfff weekend begint al fijn, een berg gezeik met een moeder van een leerling... en allemaal via de app he, als ik bel wordt er niet opgenomen. Zo flauw.

En ik, met mijn peen en uiengezicht, trek me dat allemaal weer teveel persoonlijk aan, ipv het gewoon zakelijk te bekijken.
Optie om niet meer te reageren of desnoods nog een appje met dat je best bereid bent haar te woord te staan maar dan wel telefonisch?
There is always something happening, and it's usually right now
SirDidymus schreef:
Pfff weekend begint al fijn, een berg gezeik met een moeder van een leerling... en allemaal via de app he, als ik bel wordt er niet opgenomen. Zo flauw.

En ik, met mijn peen en uiengezicht, trek me dat allemaal weer teveel persoonlijk aan, ipv het gewoon zakelijk te bekijken.
Niet mee via de app antwoorden en een belafspraak met haar maken.

Bemoeien ouders zich tegenwoordig ook al met de rijlessen?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
SirDidymus schreef:

Gaat er iemand beschadigd raken als jij niet direct reageert?
Ja> korte zakelijke reactie waarbij je verwijst naar belafspraak.
Nee> botte zakelijke reactie, waarbij je aangeeft op welke werkdagen jij telefonisch bereikbaar bent.

En ik sta ook in de afstand-nemen en vanaf die afstand proberen te lachen om de situatie én mijn reactie nadat ik weer een ouder moet uitleggen dat ik nóg 28 leerlingen heb.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Moiren schreef:
08-11-2025 13:44
Niet mee via de app antwoorden en een belafspraak met haar maken.

Bemoeien ouders zich tegenwoordig ook al met de rijlessen?

De meesten gelukkig niet, en heel eerlijk ik vind ook dat kinderen van 17 bijna 18 ook best zelf in staat zijn om dingen te regelen.

Ouders mogen uiteraard altijd bellen voor vragen, maar verder loopt alles gewoon tussen leerling en mij.

Maar krijg nu dus het verwijt dat leerling nog geen 18 is, en dus niet zelf in staat is zelfstandig dingen te regelen mbt haar examen. (Machtiging aan CBR doorvoeren)

En nu begin ik door haar stelligheid te denken of ze daar wellicht een punt heeft?
Grobbekuiken_ schreef:
08-11-2025 13:41
Optie om niet meer te reageren of desnoods nog een appje met dat je best bereid bent haar te woord te staan maar dan wel telefonisch?

Ja heb het nu ook gelaten voor wat het is, doorgegeven dat een persoonlijk gesprek wat mij betreft gewenst is, en nu ga ik weekend houden. Haha.
feow schreef:
08-11-2025 13:50
Gaat er iemand beschadigd raken als jij niet direct reageert?
Ja> korte zakelijke reactie waarbij je verwijst naar belafspraak.
Nee> botte zakelijke reactie, waarbij je aangeeft op welke werkdagen jij telefonisch bereikbaar bent.

En ik sta ook in de afstand-nemen en vanaf die afstand proberen te lachen om de situatie én mijn reactie nadat ik weer een ouder moet uitleggen dat ik nóg 28 leerlingen heb.

Haha ja afstand nemen... dat moet ik idd doen. Maar ik ben iemand die dus lastig van een afstand zakelijk iets kan laten liggen omdat ik het me dus persoonlijk aantrek. Dat is overigens mijn tekortkoming, daar kan die moeder dan weer niks aan doen.

Maar ik ben gewoon begaan met leerling en ook eigenlijk geschrokken van haar reactie omdat ik me van geen kwaad bewust was, en nu dus aan mezelf ga twijfelen of de "fout" wellicht toch bij mij ligt. En dat vind ik kut, dat schuldgevoel zeg maar...
SirDidymus schreef:
08-11-2025 14:35
De meesten gelukkig niet, en heel eerlijk ik vind ook dat kinderen van 17 bijna 18 ook best zelf in staat zijn om dingen te regelen.

Ouders mogen uiteraard altijd bellen voor vragen, maar verder loopt alles gewoon tussen leerling en mij.

Maar krijg nu dus het verwijt dat leerling nog geen 18 is, en dus niet zelf in staat is zelfstandig dingen te regelen mbt haar examen. (Machtiging aan CBR doorvoeren)

En nu begin ik door haar stelligheid te denken of ze daar wellicht een punt heeft?
Dan ben je ook niet in staat de verantwoordelijkheid te dragen die hij auto rijden hoort. Punt.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
SirDidymus schreef:

Even helemaal uit het blote hoofd hoor, dus verbind hier geen consequenties aan. Voor zover ik dacht te weten, mag je ervan uitgaan dat iemand van die leeftijd zelfstandig genoeg acht wordt om dit soort dingen zelf te regelen, omdat hij/zij tenslotte met toestemming van de ouders rijlessen volgt bij jou en dit een uitvloeisel is daarvan. Dan mag jij veronderstellen dat die toestemming richting CBR er ook is.

En nu een antwoord waar je vast meer aan hebt, maar helaas niet vandaag nog: leg deze vraag neer bij de juristen van de brancheonderneming. Die hebben hier vast eerder over nagedacht of weten waar ze dit moeten opzoeken. En heb je het daar neergelegd, dan kun je alleen maar wachten op hun reactie, dus leg het tot die tijd naast je neer. Om maar even makkelijk te zeggen... Lullig dat mensen je zo aan het twijfelen kunnen brengen door een enkele uitroep...Terwijl ze achteraf misschien net zo hard twijfelen als jij, maar dat krijg je niet meer mee.
SirDidymus schreef:

Klinkt meer alsof moeder haar eigen schuldgevoel dat ze kind daarbij niet voldoende geholpen heeft, op jou probeert af te schuiven. Wanneer je jezelf in staat acht om een auto te besturen, kun je ook een machtiging doorvoeren. En als je dat niet kunt, kun je daar hulp bij vragen. Nu is het misgegaan (denk ik) en is het opeens jouw fout? Vooral van je af laten glijden!
SirDidymus schreef:

Als ondernemer wil ik je adviseren een zakelijk abonnement te nemen als je dat nog niet hebt. Vervolgens in het weekend en 's avonds niets lezen wat op de app binnenkomt. En telefoon niet opnemen.

Uiteraard ook geen e-mails lezen. Gedoe komt altijd op vrijdagmiddag of in het weekend binnen. Ik heb inmiddels geleerd dat maandag reageren vroeg genoeg is.
Raisonneur schreef:
08-11-2025 14:55
Klinkt meer alsof moeder haar eigen schuldgevoel dat ze kind daarbij niet voldoende geholpen heeft, op jou probeert af te schuiven. Wanneer je jezelf in staat acht om een auto te besturen, kun je ook een machtiging doorvoeren. En als je dat niet kunt, kun je daar hulp bij vragen. Nu is het misgegaan (denk ik) en is het opeens jouw fout? Vooral van je af laten glijden!
Even weggehaald voor herkenbaarheid...

Goed, de lucht lijkt inmiddels geklaard te zijn na een gesprek. Dat vind ik altijd wel fijner.

Maar wel een goed idee even echt na te gaan of ik juridisch gezien fout zou zijn hier gezien kind nog niet volwassen is? (Heb dit nog nooit zo meegemaakt eerlijk gezegd...)
sirdidymus wijzigde dit bericht op 08-11-2025 15:53
35.04% gewijzigd
Phlox24 schreef:
08-11-2025 15:08
Als ondernemer wil ik je adviseren een zakelijk abonnement te nemen als je dat nog niet hebt. Vervolgens in het weekend en 's avonds niets lezen wat op de app binnenkomt. En telefoon niet opnemen.

Uiteraard ook geen e-mails lezen. Gedoe komt altijd op vrijdagmiddag of in het weekend binnen. Ik heb inmiddels geleerd dat maandag reageren vroeg genoeg is.

Op zaterdag werk ik altijd nog dus ben ik ook nog bereikbaar tot 17.00 ongeveer. Maar heb wel dat ik op zondag vaak examens boek, administratie doe en dus ook mails en appjes beantwoordt omdat ik dan toch bezig ben. Dat is mijn eigen schuld en moet ik eigenlijk gewoon niet meer doen... haha.
Op die leeftijd verdienen veel jongeren al een paar jaar geld met een bijbaan, daar wordt ook al e.e.a. aan zelfstandigheid van ze verwacht. En ouders kunnen meedenken/begeleiden als er eens iets mis gaat, dat lijkt me een leerproces waar jongeren al voor hun 18de mee beginnen. Begeleiding is primair aan de ouders, zou ik denken, niet aan hun baas of docent. Maar ik ben niet juridisch onderlegd op dit gebied.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
SirDidymus schreef:
08-11-2025 15:17
Op zaterdag werk ik altijd nog dus ben ik ook nog bereikbaar tot 17.00 ongeveer. Maar heb wel dat ik op zondag vaak examens boek, administratie doe en dus ook mails en appjes beantwoordt omdat ik dan toch bezig ben. Dat is mijn eigen schuld en moet ik eigenlijk gewoon niet meer doen... haha.
Het heeft ons genekt, dus wij zijn ermee gestopt. Werken alleen nog van maandag tot en met vrijdag kantoortijden. Ondanks dat onze klanten over de hele wereld wonen. Vrije tijd en met je hoofd niet bij je werk zijn is zo belangrijk.
Ik vraag me af of het informatierecht bij een 17-jarige ook gaat over het moeten afgeven van een machtiging. Scholen hoeven ook niet ieder formulier dat ingeleverd moet worden aan ouders te melden. Maar ik ben geen jurist, dus goed om het na te vragen. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust.
@Sir: als er al iemand is die in gebreke is gebleven is het die moeder en niet jij. Jij hebt immers geen gezag over de betreffende 17-jarige.
"Walchelijk!"
In dierbare herinnering aan Viola Holt, 1949-2025
Lady*Voldemort schreef:
08-11-2025 16:27
@Sir: als er al iemand is die in gebreke is gebleven is het die moeder en niet jij. Jij hebt immers geen gezag over de betreffende 17-jarige.
Precies de ouders en die moeten dat regelen. Het liefst in samenspraak met de 17 jarige. Vanaf 18 kan je als kind ineens veel meer in Nederland. Maar dan nog is begeleiding wenselijk. Trek het je niet aan. Je mag echt wel zelf initiatief verwachten.
Afkoelen heeft gewerkt
SirDidymus schreef:

Ik wist niet precies wat je bedoelde met die machtiging maar ik was wel nieuwsgierig naar het juridische aspect van bijvoorbeeld de grote bedragen die er soms gepaard gaan met het behalen van je rijbewijs icm 17 jaar zijn.

Heb wat aan chatgpt voorgelegd (ik vermoed dat dat niet exact is wat je bedoelt, maar vond het toch wel interessant):

>>De overeenkomst met een rijschool is een commerciële overeenkomst [dit ging over een 17-jarige die bijv. een lespakket bij jou koopt]
Zonder ouderlijke toestemming is die vernietigbaar. De rijschool moet dan in principe het geld teruggeven (voor zover de lessen nog niet zijn gevolgd).

Je kunt dus als ouder zeggen:
“Mijn kind van 17 heeft dit afgesloten zonder toestemming, ik vernietig deze overeenkomst op grond van art. 1:234 BW.”

>>CBR (rij-examen)
Een examenaanvraag bij het CBR is geen gewone commerciële overeenkomst, maar een publiekrechtelijke handeling. Dat betekent: er is geen sprake van een koop- of dienstenovereenkomst in de zin van het BW.
Het CBR accepteert dat jongeren van 17 zelf een examen kunnen aanvragen, want dat hoort bij het 2toDrive-programma.

Dus: de ouder kan een examenaanvraag bij het CBR niet zomaar vernietigen, omdat die valt onder de wettelijke regeling die jongeren van 17 dat recht geeft.
s-groot wijzigde dit bericht op 08-11-2025 17:25
5.80% gewijzigd
Okee, ook nog even over die machtiging gelezen en gevraagd :proud:

- De CBR-machtiging is een persoonlijke, digitale toestemming:
👉 de leerling (ook als die 17 is) moet zelf via Mijn CBR met DigiD de rijschool machtigen.

- Wie draagt waarvoor verantwoordelijkheid?
🧑‍🎓 De leerling (ook als minderjarige) .De leerling is verantwoordelijk om de machtiging zelf te geven, omdat het een persoonlijke handeling is.
Het CBR stelt: “Alleen de kandidaat zelf kan een rijschool machtigen.”
De leerling moet dus zorgen dat dit op tijd gebeurt (inloggen, controleren, bevestigen). [maar mag daar natuurlijk hulp bij vragen van ouders bijv]

- Ouders zijn niet juridisch verplicht om die machtiging te regelen of te controleren. Ze hebben dus geen aansprakelijkheid als het niet lukt of vergeten wordt. Wel hebben ze natuurlijk een rol als begeleider of ondersteuner.
Dus: ouders zijn niet verantwoordelijk als het examen niet aangevraagd kan worden doordat de machtiging ontbreekt.

- De rijschool is verantwoordelijk voor de communicatie en begeleiding: uitleggen dat de machtiging nodig is en hoe je die moet doen. Maar juridisch gezien kan en mag de rijschool het niet zelf doen. De rijschool is dus niet aansprakelijk als de leerling nalaat te machtigen — mits de rijschool duidelijk heeft geïnformeerd dat dit moest gebeuren.
➡️ Alleen als de rijschool niet heeft verteld dat de machtiging nodig is, of onduidelijke/onjuiste instructies gaf, kan er sprake zijn van een nalatigheid aan hun kant (bijv. bij misgelopen examenkosten).
Ik ga een topic openen over Chatgpt, denk ik.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
08-11-2025 19:40
Ik ga een topic openen over Chatgpt, denk ik.
En dan je OP door Chatgpt laten maken?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
08-11-2025 20:15
En dan je OP door Chatgpt laten maken?
Uiteraard niet. Voor ik jouw post las had ik zelf al in mijn OP gevraagd om geen AI-antwoorden te geven. Ik ben wantrouwend van aard.
Si abra la puerta hay lobos.
Laura heeft nóg een nick voor domme onzin vragen/topcs.
Shinen achter je kinderwagen
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
VGM1980 schreef:
09-11-2025 11:55
Shinen achter je kinderwagen
Blangrijk.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven