Napraattopic 2025.9 met geklets
dinsdag 28 oktober 2025 om 10:17
Beste forummers,
Welkom in napraat 2025.9 met geklets.
Hierin kunnen jullie volop napraten over alles wat er op het forum gebeurt en in jullie dagelijks leven.
Een paar regels:
- er mag wel gesproken worden over wat iemand schrijft, maar niet over wat of hoe iemand is.
- er mag niet gehint of gehengeld worden naar vorige nicks.
- er mag hier wel besproken worden of iemand trollt.
- bashen van het andere napraattopic is niet toegestaan.
De normale regels van het hele forum gelden natuurlijk ook hier.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... 35907716
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Moderators Vivaforum
Welkom in napraat 2025.9 met geklets.
Hierin kunnen jullie volop napraten over alles wat er op het forum gebeurt en in jullie dagelijks leven.
Een paar regels:
- er mag wel gesproken worden over wat iemand schrijft, maar niet over wat of hoe iemand is.
- er mag niet gehint of gehengeld worden naar vorige nicks.
- er mag hier wel besproken worden of iemand trollt.
- bashen van het andere napraattopic is niet toegestaan.
De normale regels van het hele forum gelden natuurlijk ook hier.
Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... 35907716
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Moderators Vivaforum
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
donderdag 27 november 2025 om 20:38
Irma_3110 schreef: ↑27-11-2025 20:32Goed dat jullie dit onderwerp vanavond ter sprake brengen trouwens. Het herinnert mij eraan dat ik de knijpkat die ik pas bij de Zeeman kocht, in mijn tas moet doen.
Ik vertelde pas in gezelschap van onder andere een Jemenitische vrouw dat hem gekocht had. Ook na de uitleg was het niet helemaal duidelijk wat het was en ze vroeg het Google Translate. "Is het een dier???" De vertaling was dus vrij letterlijk, drukken poes. Even laten zien is dan duidelijker, denk ik... De kat mag thuisblijven, die hoeft niet als voorbeeld te dienen.
Of je noemt het gewoon een zaklamp.
donderdag 27 november 2025 om 20:40
Een knijpkat ziet er anders uit dan een zaklamp. Een knijpkat is nostalgisch.
donderdag 27 november 2025 om 20:45
Er zit ook een folder in het noodplanboekje (de iPhone herkent dit woord helemaal niet, het is corona all over again, toen hadden we ook ineens allemaal nieuwe woorden). Daar kun je al je gegevens op kwijt en dat dien je goed in het zicht te hangen!
Het aantal mensen in je huis, namen en nummers, huisdieren met naam, wie heeft er extra zorg nodig, belangrijke telefoonnummers, heb je onderduikers enzovoorts.
Er is over nagedacht.
Het aantal mensen in je huis, namen en nummers, huisdieren met naam, wie heeft er extra zorg nodig, belangrijke telefoonnummers, heb je onderduikers enzovoorts.
Er is over nagedacht.
donderdag 27 november 2025 om 20:54
Er is geen benzine, openbaar vervoer ligt plat. Dus helaas moet jouw idee afgeschoten worden. Het moet op loop-fietsafstand. Ouderwetse trapfietsen. Geen elektrische fietsen of fatbikes (weg ermee!)
donderdag 27 november 2025 om 20:59
Knipperende verlichting is nog erger dan bij mijn overburen. Ik heb medelijden met jeBeeDifferent schreef: ↑27-11-2025 20:09Opgenomen bij mijn buren denk ik.
Lichtvervuiling. En epilepsieaanvalopwekkend want de helft knippert ook nog.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
donderdag 27 november 2025 om 21:40
Dat is je burgerplicht.
donderdag 27 november 2025 om 21:40
Even een serieuze reactie hier. Het is de bedoeling dat de overheid op maximaal B1-taalniveau schrijft. Dus minder dan B2 is prima. Dit zodat de laaggeletterden c.q. functioneel analfabeten in Nederland (2,5 miljoen mensen hebben moeite met taal en/of rekenen!) ook mee kunnen komen. Gebleken is dat ook mensen die niet laaggeletterd zijn, B1-taalniveau vaak op prijs stellen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Laaggeletterdheid
donderdag 27 november 2025 om 21:42
Dat begreep ik ook nogCourage schreef: ↑27-11-2025 21:40Even een serieuze reactie hier. Het is de bedoeling dat de overheid op maximaal B1-taalniveau schrijft. Dus minder dan B2 is prima. Dit zodat de laaggeletterden c.q. functioneel analfabeten in Nederland (2,5 miljoen mensen hebben moeite met taal en/of rekenen!) ook mee kunnen komen. Gebleken is dat ook mensen die niet laaggeletterd zijn, B1-taalniveau vaak op prijs stellen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Laaggeletterdheid
donderdag 27 november 2025 om 21:44
Oh, jij dacht dat we er echt niet uitkwamen? In het kader van het gesprek was zaklamp niet de juiste omschrijving. Geen batterijen, niet opladen met netstroom, wel licht en nog onbeperkt ook. Het woord :dynamo was ook niet duidelijk.En ze was er maar 1 in een groep, waarmee we het hadden over lichtvoorzieningen in een noodpakket.
Laten zien is de meest duidelijke omschrijving in deze, is mijn inschatting. Maar dank je voor je tip!
donderdag 27 november 2025 om 21:47
Irma_3110 schreef: ↑27-11-2025 21:44Oh, jij dacht dat we er echt niet uitkwamen? In het kader van het gesprek was zaklamp niet de juiste omschrijving. Geen batterijen, niet opladen met netstroom, wel licht en nog onbeperkt ook. Het woord :dynamo was ook niet duidelijk.En ze was er maar 1 in een groep, waarmee we het hadden over lichtvoorzieningen in een noodpakket.
Laten zien is de meest duidelijke omschrijving in deze, is mijn inschatting. Maar dank je voor je tip!
Mega boeiend zo lang over zoiets kunnen praten.
donderdag 27 november 2025 om 21:49
donderdag 27 november 2025 om 21:50
@Yasmijn: Ik maak me best zorgen om de mensen die qua taalvaardigheden en daarmee digitale vaardigheden niet of moeilijk mee komen in de samenleving. Vooral ook omdat het zowel jonge als oudere mensen zijn, allochtoon én autochtoon. En het fenomeen dus niet uitsterft. Dus ik vind het niet zo grappig als jij.
Maar goed, ik ga er vanuit dat jij ook ergens het nut er wel van inziet.
donderdag 27 november 2025 om 21:51
Ik vind het vooral schokkend dat het er zoveel zijn.Courage schreef: ↑27-11-2025 21:50@Yasmijn: Ik maak me best zorgen om de mensen die qua taalvaardigheden en daarmee digitale vaardigheden niet of moeilijk mee komen in de samenleving. Vooral ook omdat het zowel jonge als oudere mensen zijn, allochtoon én autochtoon. En het fenomeen dus niet uitsterft. Dus ik vind het niet zo grappig als jij.Maar goed, ik ga er vanuit dat jij ook ergens het nut er wel van inziet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 27 november 2025 om 21:55
Ik zie nu iemand voor me die een kat knijpt.Irma_3110 schreef: ↑27-11-2025 21:44Oh, jij dacht dat we er echt niet uitkwamen? In het kader van het gesprek was zaklamp niet de juiste omschrijving. Geen batterijen, niet opladen met netstroom, wel licht en nog onbeperkt ook. Het woord :dynamo was ook niet duidelijk.En ze was er maar 1 in een groep, waarmee we het hadden over lichtvoorzieningen in een noodpakket.
donderdag 27 november 2025 om 21:56
Irma legt het je graag even uit
donderdag 27 november 2025 om 21:57
Wiki:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Knijpkat
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 27 november 2025 om 22:07
De kat knijpen in het donker.
Is een uitdrukking.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in