Napraattopic 65

31-08-2016 13:41 4136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Amaqanda schreef op 09 september 2016 @ 12:30:

[...]

Voor mij heeft 'zwart' geen negatieve lading. Toch hou ik er rekening mee dat dit voor anderen wel het geval is en zal ik nooit over 'die zwarte' praten en vind ik het ook niet normaal wanneer anderen dat zomaar over iemand doen.Omg zeg. Ik gebruik het woord toch niet in gesprekken? Het is andere taal het komt toch niet voor in de Nederlandse taal?
quote:Amaqanda schreef op 09 september 2016 @ 12:29:

[...]

Maar maakt dat uit?

Soms wordt aan bepaalde woorden een andere lading/betekenis gegeven dan wat het oorspronkelijk is. Als je niet onder een steen leeft dan krijg je dat mee en hou je daar rekening mee. Is niet zo heel moeilijk denk ik.Maar tatta betekent gewoon Nederlands of aardappel. Dus het zegt niks over iemands huidkleur of etniciteit, enkel iets over iemands nationaliteit of cultuur. Ook in de huidige Nederlandse straattaal.
Am Yisrael Chai!
Surinamers staan er nogal ombekend dat ze andere mensen graag bijnamen geven en ja die zijn soms wel beledigend

naast tatta, heb je ook nog bakra wat blanke betekend.

even een grapje tussendoor: toen ik klein was (jaartje 4/5) zei me oma tegen me ": je bent een patat (omdat ik in NL geboren ben) dus ik huilend naar me moeder: mammaa oma zegt dat ik een patat ben, maar ik ben toch een mens. leukste is dat oma zelf blank was maar geboren in Suriname
quote:Phaedra_ schreef op 09 september 2016 @ 12:31:

[...]

Maar kleurling kan dan weer wel.dat vind ik dan weer een rare manier om iemand te beschrijven
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 12:33:

[...]

Maar tatta betekent gewoon Nederlands of aardappel. Dus het zegt niks over iemands huidkleur of etniciteit, enkel iets over iemands nationaliteit of cultuur. Ook in de huidige Nederlandse straattaal.Wel.
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 09 september 2016 @ 12:03:

[...]

Niet. http://m.huffpost.com/us/entry/us_55d60 ... ddcb45da97

Volgens deze definitie wel:

Volgens het Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van elke vorm van rassendiscriminatie betekent raciale discriminatie "elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven, teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge heeft."[2]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 12:30:

[...]

Het ligt ook heel erg gevoelig geschiedenis enzo. Maar aan de andere kant gebruik ik de woord waar mensen hier zich beledigd door voelen niet in gesprekken. Het is een andere taal.Dat kan, en dat is netjes van je. Maar kun je je ook voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt, ook niet voor de donker gekleurde medemens? Die zichzelf als zwart aanduiden, zonder daar nare bijbedoelingen bij te hebben?

[...]

Maar tatta betekent gewoon Nederlands of aardappel. Dus het zegt niks over iemands huidkleur of etniciteit, enkel iets over iemands nationaliteit of cultuur. Ook in de huidige Nederlandse straattaal.En dit kan ook beledigend worden opgevat door mensen.
Om het simpel te zeggen: tatta is geen synoniem voor "blanke". Dus het hoort in de discussie over mensen benoemen met hun huidkleur helemaal niet thuis.
Am Yisrael Chai!
quote:Phaedra_ schreef op 09 september 2016 @ 12:31:

[...]

Maar kleurling kan dan weer wel.Daar ben ik op terug gekomen zoals je weet. Als ik het hardop zeg vind ik het ook geen fijne benaming en het heeft ook negatieve lading.

[...]

Maar tatta betekent gewoon Nederlands of aardappel. Dus het zegt niks over iemands huidkleur of etniciteit, enkel iets over iemands nationaliteit of cultuur. Ook in de huidige Nederlandse straattaal.

Er zijn meerdere mensen die hebben aangegeven dat ze meemaken dat het in negatieve context gebruikt wordt en dit meegemaakt hebben.

Nogmaals, klassificeren op cultuur of nationaliteit is net zo erg als op huidskleur.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 12:30:

[...]

Maar de discussie met Cookie ging over haar vraag waarom je iemand met zijn huidkleur zou moeten aanspreken. En daarop begon iemand over tatta.

Dat zijn twee verschillende dingen; tatta is geen aanduiding van huidkleur. Zwarte wel.

Dus als iemand vraagt "maar waarom moet je eigenlijk die huidkleur benoemen dan?" dan is "ja omdat ik domme Belg genoemd word" gewoon een raar antwoord, want "domme belg zegt helemaal niks over jouw huidkleur.

Maar wat is er mis met een aanduiding als dat nodig mocht zijn.? Er hangt geen waardeoordeel aan. Luie zwarte wel of domme belg of lichtgevende witte of krenterige Jood. Dat zijn beledigingen voor bepaalde mensen.

Aan tatta hangt wel een waardeoordeel. Die tik jij net zelf helemaal uit en persoonlijk vind ik zulke dingen meer over iemand zeggen die dat gebruikt dan iemand die een huidskleur benoemt indien dat nodig mocht zijn.

Liever benoem ik het niet want inderdaad onnodig en als ik iemand goed ken noem ik iedereen bij zijn naam.

Maar ik ben blank en mijn neeftje is bruin en mijn buurman licht getint. Mocht het nodig zijn dat te omschrijven.

Mijn laptop is zwart, mijn jas blauw ect.
quote:Amaqanda schreef op 09 september 2016 @ 12:35:

[...]

Er zijn meerdere mensen die hebben aangegeven dat ze meemaken dat het in negatieve context gebruikt wordt en dit meegemaakt hebben.

Nogmaals, klassificeren op cultuur of nationaliteit is net zo erg als op huidskleur.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 12:35:

Om het simpel te zeggen: tatta is geen synoniem voor "blanke". Dus het hoort in de discussie over mensen benoemen met hun huidkleur helemaal niet thuis.De discussie is gewoon verbreedt, van huidskleur naar andere gebieden. Vrij normaal binnen een discussie.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 12:35:

[...]

Daar ben ik op terug gekomen zoals je weet. Als ik het hardop zeg vind ik het ook geen fijne benaming en het heeft ook negatieve lading.O nee, dat wist ik niet.
"Tatta" is een belediging, maar geen racistische belediging. Ook niet als het wel verwijst naar de huidskleur. "Bleekscheet", "kaaskop", enz, allemaal beledigend voor velen, maar geen racistische belediging. Dat is het belangrijkste verschil.

[...]

Nogmaals, klassificeren op cultuur of nationaliteit is net zo erg als op huidskleur.Idd
quote:Roosjediedeldoosje schreef op 09 september 2016 @ 12:37:

"Tatta" is een belediging, maar geen racistische belediging. Ook niet als het wel verwijst naar de huidskleur. "Bleekscheet", "kaaskop", enz, allemaal beledigend voor velen, maar geen racistische belediging. Dat is het belangrijkste verschil.Ja het neigt meer naar discriminatie en generalisatie. Allemaal even vervelend en met een vervelende lading.

[...]

Nogmaals, klassificeren op cultuur of nationaliteit is net zo erg als op huidskleur.Dat ontken ik ook helemaal niet, maar nogmaals, de discussie met Cookie ging over het benoemen van je huidkleur. Zij vraagt waarom dat überhaupt nodig is. Daarin is het feit dat andere mensen weleens negatief aangeduid worden met hun cultuur gewoon geen argument want dat zijn twee verschillende kwesties.
Am Yisrael Chai!
Racisme is de opvatting dat rassen gerangschikt kunnen worden als superieur en inferieur ten opzichte van elkaar. Daaruit voortvloeiend kunnen voor het ene ras andere maatstaven worden aangelegd dan voor het andere.

"Tatta" is een belediging, maar geen racistische belediging. Ook niet als het wel verwijst naar de huidskleur. "Bleekscheet", "kaaskop", enz, allemaal beledigend voor velen, maar geen racistische belediging. Dat is het belangrijkste verschil.Want het is alleen racistisch wanneer het over iets anders dan blanken gaat?
Ik vind het geen probleem als iemand mij die blanke, witte of die blonde noemt. Daar ben ik trots op. Bleekscheet, kaaskop of tatta vind ik niet aardig klinken. Het woord tatta is wel degelijk beledigend bedoeld naar blanke Nederlanders. Je kunt het vergelijken met Italianen die spagettievreters genoemd worden.

"Tatta" is een belediging, maar geen racistische belediging. Ook niet als het wel verwijst naar de huidskleur. "Bleekscheet", "kaaskop", enz, allemaal beledigend voor velen, maar geen racistische belediging. Dat is het belangrijkste verschil.Hmmm....en waarom is 'bleekscheet' dan niet racistisch. Duidt toch een blanke/witte huid aan? (Oprechte vraag, want mij interesseert het verder geen drol of iemand me zo zou noemen).

[...]

Nogmaals, klassificeren op cultuur of nationaliteit is net zo erg als op huidskleur.Dat doe je zelf toch ook zei je net paar postjes geleden. Dat het makkelijker is om iemand huidskleur te benoemen?
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 12:38:

[...]

Dat ontken ik ook helemaal niet, maar nogmaals, de discussie met Cookie ging over het benoemen van je huidkleur. Zij vraagt waarom dat überhaupt nodig is. Daarin is het feit dat andere mensen weleens negatief aangeduid worden met hun cultuur gewoon geen argument want dat zijn twee verschillende kwesties.Juist. Dat heb ik al honderd keer gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven