Napraattopic Deel 103
dinsdag 28 augustus 2018 om 20:45
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
zaterdag 1 september 2018 om 15:41
Juist! Drie weken ziek en het dan een burnout noemen zonder ook maar een dokter gezien te hebben.
zaterdag 1 september 2018 om 15:42
Dat zie ik om me heen ook wel ja. Voor veel mensen ongrijpbaar dus moeilijk te snappen. Heb je een keer een goede dag en maak je daar gebruik van door, weet ik veel, te gaan winkelen of zo (terwijl je daarna 3 dagen tot niks meer in staat bent maar dat ziet dan niemand), wordt er al gauw gedacht dat het allemaal wel los zal lopen.“RiRi” schreef: ↑01-09-2018 15:33Ik begrijp wel wat je bedoelt. je bedoelt: 'dat mensen ten pas en onpas strooien met diagnoses, zonder dat een arts dat heeft geconstateerd'.
Ik heb zelf een burn-out gehad (geconstateerd door de psych) ik had altijd het gevoel gehad dat mensen mij niet serieus namen of zelfs verantwoording moest afleggen. Dat vind ik jammer dat burn-out niet serieus genomen wordt terwijl je gewoon letterlijk bent opgebrand.
There is always something happening, and it's usually right now
zaterdag 1 september 2018 om 15:43
Star² schreef: ↑01-09-2018 15:18Omdat ze natuurlijk wel een punt heeft dat er de laatste jaren heel makkelijk met termen wordt gesmeten. Negen van de tien keer is de ex geen narcist, heeft het drukke kind in de supermarkt helemaal geen adhd maar is gewoon een onopgevoed kind, is de depressie/burn out gewoon even een dip/niet lekker in je vel, etc.
Als het gaat om een zelftestje via google kan het kloppen dat er willekeurig gesmeten wordt, niemand kan zichzelf een diagnose geven.
Wat er gisteren gebeurde in het topic van LoVaKo is van een heel andere orde, dat is volgens mij de directe aanleiding dat dit nu weer omhoog komt.
Daar kwam Nina zéér aanmatigend met commentaren die kant noch wal raakten, en alleen haar eigen frustratie weerspiegelden, en dat vond ik daar ongepast.
nounou
zaterdag 1 september 2018 om 15:45
Helemaal mee eens. Heel naar wat daar gebeurde.zazamaenade schreef: ↑01-09-2018 15:43Als het gaat om een zelftestje via google kan het kloppen dat er willekeurig gesmeten wordt, niemand kan zichzelf een diagnose geven.
Wat er gisteren gebeurde in het topic van LoVaKo is van een heel andere orde, dat is volgens mij de directe aanleiding dat dit nu weer omhoog komt.
Daar kwam Nina zéér aanmatigend met commentaren die kant noch wal raakten, en alleen haar eigen frustratie weerspiegelden, en dat vond ik daar ongepast.
zaterdag 1 september 2018 om 15:46
Precies.Grobbekuiken_ schreef: ↑01-09-2018 15:42Dat zie ik om me heen ook wel ja. Voor veel mensen ongrijpbaar dus moeilijk te snappen. Heb je een keer een goede dag en maak je daar gebruik van door, weet ik veel, te gaan winkelen of zo (terwijl je daarna 3 dagen tot niks meer in staat bent maar dat ziet dan niemand), wordt er al gauw gedacht dat het allemaal wel los zal lopen.
het is een worsteling van binnen dat wil ik niemand toewensen en dan ook nog de omgeving die het als een of andere griep ziet.
Er heerst vaak onbegrip bij bepaalde diagnoses, omdat sommige mensen er makkelijk mee strooien.
zaterdag 1 september 2018 om 15:49
Gebeurt dat vaak dan?
In mijn omgeving iig niet en als je een baan hebt kan het volgens mij al helemaal niet.
Ik geloof eerlijk gezegd al helemaal niet dat bijv autisme zelf gediagnosticeerd wordt.
Maar goed, ik zie ook dat mensen een 'gewone' hoofdpijn omschrijven als migraine. En uit eigen ervaring weet ik ook dat het dan pas serieus genomen wordt, terwijl 'gewone' hoofdpijn ook ernstig kan zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 1 september 2018 om 15:54
Loullah schreef: ↑01-09-2018 14:02Kijk, en dat is de andere kant van de medaille. Daar wilde ik het over hebben omdat ik dat een interessant item vind, niet over wie wel of niet terecht is gediagnosticeerd met stoornis "x". Maar helaas, dit onderwerp blijkt veels te gevoelig want allerlei verwijten vlogen mij om de oren omdat ik iets aankaartte wat (vooral) sinds de introductie van DSM-V door professionals werd geopperd. Want ja, hoe durf ik zoiets te zeggen.![]()
En nu ben jij weer het slachtoffer? iedereen is tegen me, boehoehe..
Werkelijk mens. Loep jezelf eens en lees hoe je overkomt.
zaterdag 1 september 2018 om 15:59
Laatst nog een artikel gelezen waarin wetenschappers zeggen, dat het hele begrip burn out in de container moet, omdat er absoluut geen consensus is wat het begrip nu precies in houdt. Er werd gepleit voor degelijk wetenschappelijk onderzoek, zodat men weet waaraan voldaan moet worden voordat men van een ""burn out" kan spreken.
zaterdag 1 september 2018 om 16:01
Nee je begrijpt het verkeerd, ze is de enige die ons de ogen probeert te openen, die het lef daarvoor heeft. Zo'n sterke vrouw.Pipistrello schreef: ↑01-09-2018 15:54En nu ben jij weer het slachtoffer? iedereen is tegen me, boehoehe..
Werkelijk mens. Loep jezelf eens en lees hoe je overkomt.
Of zoiets
Tjezus, wat vals
zaterdag 1 september 2018 om 16:01
Juist.
Migraine dat is pas erg en serieus , hoofdpijn heel gewoontjes.
zaterdag 1 september 2018 om 16:02
verzamelterm iddkarin6789 schreef: ↑01-09-2018 15:59Laatst nog een artikel gelezen waarin wetenschappers zeggen, dat het hele begrip burn out in de container moet, omdat er absoluut geen consensus is wat het begrip nu precies in houdt. Er werd gepleit voor degelijk wetenschappelijk onderzoek, zodat men weet waaraan voldaan moet worden voordat men van een ""burn out" kan spreken.
zaterdag 1 september 2018 om 16:18
Want de dokter kan alleen maar vaststellen dat je een burn-out hebt?
Als je klachten hebt als lusteloosheid, depressiviteit, extreme huilbuien, extreme moeheid enzovoort hoef je geen dokter t zijn om vast te stellen dat je burn-out hebt.
zaterdag 1 september 2018 om 16:19
Het kan ook iets heel anders zijn.
De klachten die je hier benoemt zijn niet eenduidig.
zaterdag 1 september 2018 om 16:20
Je kunt wel zelf een naampje bedenken maar dat betekent niet dat je het ook perse echt hebt hé
zaterdag 1 september 2018 om 16:20
Solomio schreef: ↑01-09-2018 15:49Gebeurt dat vaak dan?
In mijn omgeving iig niet en als je een baan hebt kan het volgens mij al helemaal niet.
Ik geloof eerlijk gezegd al helemaal niet dat bijv autisme zelf gediagnosticeerd wordt.
Maar goed, ik zie ook dat mensen een 'gewone' hoofdpijn omschrijven als migraine. En uit eigen ervaring weet ik ook dat het dan pas serieus genomen wordt, terwijl 'gewone' hoofdpijn ook ernstig kan zijn.
Ik lees het vaak en hoor het vaak irl. Dus gebaseerd op mijn eigen ervaringen zeg ik 'ja, het gebeurt vaak',
Autisme niet wat betreft zelfdiagnose, wél dat er heel vaak door andere mensen wordt gezegd 'o die is vast autistisch'.
zaterdag 1 september 2018 om 16:23
zaterdag 1 september 2018 om 16:25
Kan bijv ook een depressie zijn. En wrsch nog wel een paar dingetjes.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 1 september 2018 om 16:29
Das allemaal goed en wel, maar met een zelfdiagnose (hoe raak wellicht ook) kom je niet erg ver als je de ziektewet in wilt.
Mijn zoon heeft ADHD, en dat ligt er al vanaf zijn peutertijd duimendik bovenop. Hij gaat het dus niet redden in het regulier onderwijs, dat kan ook iedere droplul wel zien. En toch had ik voor toelating tot het speciaal onderwijs een heuse diagnose nodig.
zaterdag 1 september 2018 om 16:37
Komt ook door de enorm toegenomen toegankelijkheid van informatie. Werkelijk iedereen heeft wel ergens een klok horen luiden over autisme en bijna niemand is te beroerd om die fragmentarische of totaal verkeerd begrepen 'kennis' tentoon te spreiden. Wat op zich niet zo erg is natuurlijk als het de buurvrouw betreft of een ouwe tante, dan is het hooguit een beetje irritant. Maar onbevoegde functionarissen als KDV-leidsters en BJZ-juffen maken zich er ook schuldig aan en dan kom je op gevaarlijker terrein.
zaterdag 1 september 2018 om 17:03
Zeker wel.Star² schreef: ↑01-09-2018 15:18Omdat ze natuurlijk wel een punt heeft dat er de laatste jaren heel makkelijk met termen wordt gesmeten. Negen van de tien keer is de ex geen narcist, heeft het drukke kind in de supermarkt helemaal geen adhd maar is gewoon een onopgevoed kind, is de depressie/burn out gewoon even een dip/niet lekker in je vel, etc.
Een dergelijke opmerking is echter totaal ongepast in een topic van iemand die kampt met gediagnosticeerde PTSS. Zeer respectloos. En daar begon de hele discussie immers.
zaterdag 1 september 2018 om 17:12
Aan de andere kant vind ik ook soms weinig begrip naar mensen zonder diagnose.
Ik bedoel, ik heb geen diagnose om dat ik mij nooit heb laten diagnosticeren. Ik weet zo ook wel waar ik last van heb en wat ik mankeer. Maar ik lijk dus wel te functioneren want ik heb een (goede) baan. Heb op het forum ook al mee gemaakt dat dat dan voor je voeten wordt geworpen want als je dat kunt zal het wel mee vallen etc.
voor de duidelijkheid ik hoef geen diagnose of erkenning ergens van.
Ik bedoel, ik heb geen diagnose om dat ik mij nooit heb laten diagnosticeren. Ik weet zo ook wel waar ik last van heb en wat ik mankeer. Maar ik lijk dus wel te functioneren want ik heb een (goede) baan. Heb op het forum ook al mee gemaakt dat dat dan voor je voeten wordt geworpen want als je dat kunt zal het wel mee vallen etc.
voor de duidelijkheid ik hoef geen diagnose of erkenning ergens van.