Napraattopic deel 117

13-09-2019 11:09 3038 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Het nieuwe napraattopic: overig/napraattopic-deel-118/list_messages/450380

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Solomio schreef:
21-09-2019 13:29
Ik snap sowieso niet dat mensen het blijkbaar ontzettend belangrijk vinden dat ze zuinig (kunnen) leven.
Ik zou best zuiniger kunnen leven, maar wat mij betreft gaat dan wel de lol er een beetje af.
En dan heb ik het niet over minder chips kopen, maar eens ergens een kop koffie drinken (i.p.v. thuis water), of een keer uit eten of naar de film.

Ik vond het knap lastig toen ik geen werk had en dus minder geld. En dat vond ik dan weer stom van mezelf. Maar ben het helemaal met je eens dat het wel heel weinig lol is als je echt niets kunt (niet dat het bij zo erg was)
Maud*de*Braose schreef:
21-09-2019 14:33
Ik vond het knap lastig toen ik geen werk had en dus minder geld. En dat vond ik dan weer stom van mezelf. Maar ben het helemaal met je eens dat het wel heel weinig lol is als je echt niets kunt (niet dat het bij zo erg was)

Als je werkt is het ook makkelijker om minder geld uit te geven vind ik. Lunch mee (wij hebben geen kantine, alleen koffie en thee), geen winkels in de buurt waar je even naar binnen gaat, geen tijd voor dagelijks boodschappen, geen koffie op terras, etc etc.
Marana schreef:
21-09-2019 14:38
Als je werkt is het ook makkelijker om minder geld uit te geven vind ik. Lunch mee (wij hebben geen kantine, alleen koffie en thee), geen winkels in de buurt waar je even naar binnen gaat, geen tijd voor dagelijks boodschappen, geen koffie op terras, etc etc.

Dat klopt voor mij deels. Ik bestel nu ook mijn boodschappen dus ik kom sowieso minder vaak in de winkels.

Maar nu ik weer inkomen heb ben ik wel allerlei dingen aan het kopen die nog op mijn lijst stonden en heb ik sneller zoiets van "dat kan wel". Ik zou best een stuk zuiniger willen zijn. (ik heb een bepaald spaardoel en vind dat ik te vaak zomaar geld uitgeef)
Maud*de*Braose schreef:
21-09-2019 14:33
Ik heb 400 euro per maand om van te leven: boodschappen en de rest.
De afgelopen week werd mij duidelijk dat ik daar minstens 200 euro van moet kunnen sparen, maar in de praktijk heb ik het elke maand toch weer moeilijk om uit te komen.
Afgelopen week moest ik met kiespijn naar de tandarts, 50 eurietjes voor controle en foto. Maar ja, dat had ik natuurlijk makkelijk achter de hand kunnen hebben.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
21-09-2019 15:05
De afgelopen week werd mij duidelijk dat ik daar minstens 200 euro van moet kunnen sparen, maar in de praktijk heb ik het elke maand toch weer moeilijk om uit te komen.
Afgelopen week moest ik met kiespijn naar de tandarts, 50 eurietjes voor controle en foto. Maar ja, dat had ik natuurlijk makkelijk achter de hand kunnen hebben.

Mensen die dat tegen je zeggen sporen niet.
Dreamer schreef:
21-09-2019 13:55
Dat snap ik inderdaad ook niet. (is ook ergens een topic over, dus is hier OT)
Wij leven ongeveer naar wat we hebben, volgens mij. Ik kan wel zuiniger, maar waarom zou ik? Het hoeft gelukkig niet.

Ik ben er zo eentje. De laatste jaren is hier nogal de rem eraf geweest en omdat ik echt vind dat we van 400 euro boodschappen moeten kunnen doen met 2 man wil ik naar dat bedrag terug. Ik heb voor terrasbezoek e.d.een apart potje en dat wil ik ook niet overschrijden.
Het heeft wel een reden. Wij huren (sociale huurwoning) voor een lage prijs en lopen het risico dat die prijs erg gaat worden opgetrokken.
Aangezien we over een jaar of drie met pensioen gaan zie ik de bui al hangen (inkomensachteruitgang, hogere huur). Snappie?
Het is geen hobby ofzo.
herfstappeltaart schreef:
21-09-2019 15:45
Mensen die dat tegen je zeggen sporen niet.
Niemand zegt dat.
Ik las het hier op Viva.
In dat bijstandstopic.
Dat 200 euro per maand meer dan genoeg is om van te leven.

David Dunning
Solomio schreef:
21-09-2019 15:53
Niemand zegt dat.
Ik las het hier op Viva.
In dat bijstandstopic.
Dat 200 euro per maand meer dan genoeg is om van te leven.

Die dat schrijven sporen dus niet.
Solomio schreef:
21-09-2019 15:05

400 euro om alles buiten je vaste lasten van te doen vind ik niet zoveel. Inderdaad, een keer tandarts, een keer een nieuwe broek, zo zijn er elke maand wel dingen die eigenlijk niet uitkomen.
Maud*de*Braose schreef:
21-09-2019 15:57
400 euro om alles buiten je vaste lasten van te doen vind ik niet zoveel. Inderdaad, een keer tandarts, een keer een nieuwe broek, zo zijn er elke maand wel dingen die eigenlijk niet uitkomen.
Ik vind het ook krap, maar hier op Viva kunnen mensen daar ruim van leven heb ik begrepen.

David Dunning
Solomio schreef:
21-09-2019 15:58
Ik vind het ook krap, maar hier op Viva kunnen mensen daar ruim van leven heb ik begrepen.

Ja, vooral diegenen die dat nog geen dag in hun leven hebben hoeven doen.
Maud*de*Braose schreef:
21-09-2019 15:57

Dat is gewoon heel erg weinig inderdaad. Kleding, fietsreparatie (als je al geen auto hebt want dan is het nog veel duurder), een verjaardagscadeautje voor iemand, niet verzekerde ziektekosten, vrij verkrijgbare medicijnen enz. enz.
Het rijtje buiten je vaste lasten om is eindeloos.
Het zal misschien een maand lukken maar als het lange termijnwerk wordt is dat niet te doen.
Maud*de*Braose schreef:
21-09-2019 16:00
Ja, vooral diegenen die dat nog geen dag in hun leven hebben hoeven doen.

Dit.
21-09-2019 16:01
Dat is gewoon heel erg weinig inderdaad. Kleding, fietsreparatie (als je al geen auto hebt want dan is het nog veel duurder), een verjaardagscadeautje voor iemand, niet verzekerde ziektekosten, vrij verkrijgbare medicijnen enz. enz.
Het rijtje buiten je vaste lasten om is eindeloos.
Het zal misschien een maand lukken maar als het lange termijnwerk wordt is dat niet te doen.
dat is het ook, het gaat er niet om dat je een maand of 2,3 er van rond kunt komen, maar dat je er een hele lange tijd van moet rond komen, dus ook dingen die kapot gaan en vervangen moeten worden
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik merkte dat echt toen ik een uitkering had en ook weinig te besteden had. Ben toen echt heel erg ingeteerd op mijn spaargeld.
21-09-2019 15:49
Ik ben er zo eentje. De laatste jaren is hier nogal de rem eraf geweest en omdat ik echt vind dat we van 400 euro boodschappen moeten kunnen doen met 2 man wil ik naar dat bedrag terug. Ik heb voor terrasbezoek e.d.een apart potje en dat wil ik ook niet overschrijden.
Het heeft wel een reden. Wij huren (sociale huurwoning) voor een lage prijs en lopen het risico dat die prijs erg gaat worden opgetrokken.
Aangezien we over een jaar of drie met pensioen gaan zie ik de bui al hangen (inkomensachteruitgang, hogere huur). Snappie?
Het is geen hobby ofzo.

Eerlijk gezegd; mijn man doet boodschappen, ik heb geen idee wat we uitgeven hieraan. Hij let wel redelijk op prijzen, maar neemt dan wel weer duur bier voor zichzelf mee.

Goed dat je rekening houdt met de toekomst. Wij hebben een spaarpotje en we sparen volgens mij ook elke maand (niet zoveel als volgens mensen op Viva zou kunnen, maar wie wel) dus we hoeven ook niet meer. We hebben echt wel tijden gehad dat we zuinig leefden hoor.
Later is nu
Ik ben zo blij, er is weer een sportclubtopic :cheer2:
Lady*Voldemort schreef:
21-09-2019 16:40

Ja dan kan je weer even schrijven hoe fantastisch je kinderen zijn :heart:
Ja, ik bracht vandaag mijn ongedisciplineerde kinderen zonder teamgeest naar hun leuke hobbyclub, maar het is toch een brandend gemis dat ze niet bij een sportclub zitten.
Star² schreef:
21-09-2019 16:43
Ja dan kan je weer even schrijven hoe fantastisch je kinderen zijn :heart:
En hoe goed je ze hebt opgevoedt.
Mijn fantastische werklustige zoon heeft trouwens sinds een week een heuse krantenwijk, en vandaag is zijn fiets bijkans ingestort door het zaterdagkrantengeweld. Iemand suggesties voor een goedkope fietskar?
Betty_Slocombe schreef:
21-09-2019 16:45
Ja, ik bracht vandaag mijn ongedisciplineerde kinderen zonder teamgeest naar hun leuke hobbyclub, maar het is toch een brandend gemis dat ze niet bij een sportclub zitten.

Schandalig. Wat zullen dat onaangepaste volwassenen worden.
Lady*Voldemort schreef:
21-09-2019 16:40
Tot nu toe alleen de usual suspect met hetzelfde verhaal.

David Dunning
Solomio schreef:
21-09-2019 16:55
Tot nu toe alleen de usual suspect met hetzelfde verhaal.
Nou ja, war één schaap over de dam is en zo.

En het is tenminste iets.
Lady*Voldemort schreef:
21-09-2019 16:58
Nou ja, war één schaap over de dam is en zo.

En het is tenminste iets.

Nou er mekkert er maar een zo luid gelukkig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven