Napraattopic deel 124
vrijdag 3 januari 2020 om 21:30
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

zondag 19 januari 2020 om 13:29
Dan scroll ik het met een half oog wel even doorfashionvictim schreef: ↑19-01-2020 13:28Ja, zo werkt dat in dit topic zag ik net!
Anyway, niet zo spannend hoor, gewoon ditjes en datjes over sieraden.

zondag 19 januari 2020 om 13:31
A) ik ben Surinaams, dus gouden sieraden zijn in mijn cultuur echt doodgewoon en niet zo duur
B ) ik ben allergisch voor alles wat niet van edelmetaal is gemaakt en wil niet het risico lopen dat mijn kinderen dat ook zijn en dezelfde klachten krijgen
C) ik heb een getinte huid waar zilverkleurig niet mooi op staat
D) ik vind zilver dan weer nogal ordinair, maar ben me ervan bewust dat dat een kwestie van smaak is
E) het hele doel van sieraden geven in de context van dat topic is dat je je kind iets geeft wat het over 50 jaar nog heeft en wat waardevast blijft
F) het zou dan dus juist onlogisch zijn om géén goud (al dan niet zilverkleurig in de vorm van witgoud) te geven
fashionvictim wijzigde dit bericht op 19-01-2020 13:32
5.84% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
zondag 19 januari 2020 om 13:32
Ik stel het zo vaak ter discussie. Meestal op de babynamen topics. Maar hier ook al vaker gedaan. Niks nieuws, hoor.
Maar nu ik het jou over een kleuter zie schrijven ( en ik weet hoe slecht je door 1 door kan met FV ) vond ik het gewoon een onwijs valse sneer naar de dochter van FV. Siert je niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 19 januari 2020 om 13:33
Ah, je hebt er nog even wat extra aannames en conclusies bij verzonnen.blijfgewoonbianca schreef: ↑19-01-2020 13:32Ik stel het zo vaak ter discussie. Meestal op de babynamen topics. Maar hier ook al vaker gedaan. Niks nieuws, hoor.
Maar nu ik het jou over een kleuter zie schrijven ( en ik weet hoe slecht je door 1 door kan met FV ) vond ik het gewoon een onwijs valse sneer naar de dochter van FV. Siert je niet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 19 januari 2020 om 13:33
Kennelijk is ze nog steeds pissig dat ze onder mijn negeerknop staat en probeert ze nu aandacht te trekken door mijn dochter te gaan beledigen. Ik weet wie het zegt, zullen we maar zeggen.blijfgewoonbianca schreef: ↑19-01-2020 13:32Ik stel het zo vaak ter discussie. Meestal op de babynamen topics. Maar hier ook al vaker gedaan. Niks nieuws, hoor.
Am Yisrael Chai!

zondag 19 januari 2020 om 13:34
blijfgewoonbianca schreef: ↑19-01-2020 13:25Nee ; het ging erom dat ik niet begrijp waarom je een kleuter met een sieraad zo noemt.
Klopt, maar ik reageerde op het stukje waarin je zei dat je de term “tokkie“ nergens op vindt slaan. Ik vind die term in sommige gevallen wel degelijk gepast (en met de originele familie heb ik al helemaal geen medelijden, sorry).
Dat een kleuter met een sieraad geen tokkie is ben ik met je eens. Haar vader die mijn ruiten staat in te gooien, die vind ik wel tokkie.
zondag 19 januari 2020 om 13:35
Maar Kezerig en/ of autistisch vind jij een oke term voor bijv zowel star, lomp, rigide, ongezellig, niet modieus, repeterend, niet fantasievol, niet avontuurlijk, nou ja, voor wat negatiefs op dat moment dan ook , gedrag ?

zondag 19 januari 2020 om 13:37
Waarom dan niet gewoon aso?RikM schreef: ↑19-01-2020 13:34Klopt, maar ik reageerde op het stukje waarin je zei dat je de term “tokkie“ nergens op vindt slaan. Ik vind die term in sommige gevallen wel degelijk gepast (en met de originele familie heb ik al helemaal geen medelijden, sorry).
Dat een kleuter met een sieraad geen tokkie is ben ik met je eens. Haar vader die mijn ruiten staat in te gooien, die vind ik wel tokkie.

zondag 19 januari 2020 om 13:39
fashionvictim schreef: ↑19-01-2020 13:31A) ik ben Surinaams, dus gouden sieraden zijn in mijn cultuur echt doodgewoon en niet zo duur
B ) ik ben allergisch voor alles wat niet van edelmetaal is gemaakt en wil niet het risico lopen dat mijn kinderen dat ook zijn en dezelfde klachten krijgen
C) ik heb een getinte huid waar zilverkleurig niet mooi op staat
D) ik vind zilver dan weer nogal ordinair, maar ben me ervan bewust dat dat een kwestie van smaak is
E) het hele doel van sieraden geven in de context van dat topic is dat je je kind iets geeft wat het over 50 jaar nog heeft en wat waardevast blijft
F) het zou dan dus juist onlogisch zijn om géén goud (al dan niet zilverkleurig in de vorm van witgoud) te geven
Het is een kwestie van smaak, inderdaad.
En verder: Ik val je er niet over aan, ik reageer heel bewust niet in dat topic, ik geef aan in voorzichtige woorden dat het mijn smaak niet is, ik druk me heel genuanceerd uit, ik vermijd het rechtstreeks reageren op jou, etc etc. Het zou best fijn zijn als je niet iedere post van mij aangaande een topic of reactie van jou als persoonlijke aanval ziet. Ik kan niet nog meer op mijn tenen lopen. Het vergalt ons beider forumplezier zo.
(ik besef dat het ook zo kan zijn dat ik me nu onterecht persoonlijk aangevallen zie, in dat geval spijt het me dat ik dat zo voel, en bevestigt het alleen maar dat wij niet het beste in elkaar naar boven halen en elkaar dus beter nog meer kunnen vermijden)
zondag 19 januari 2020 om 13:39
zondag 19 januari 2020 om 13:43
Ik had dit geschreven kunnen hebben, behalve dan het eerste stukje, want ik gebruikte geen voorzichtige bewoordingen.Marana schreef: ↑19-01-2020 13:39Het is een kwestie van smaak, inderdaad.
En verder: Ik val je er niet over aan, ik reageer heel bewust niet in dat topic, ik geef aan in voorzichtige woorden dat het mijn smaak niet is, ik druk me heel genuanceerd uit, ik vermijd het rechtstreeks reageren op jou, etc etc. Het zou best fijn zijn als je niet iedere post van mij aangaande een topic of reactie van jou als persoonlijke aanval ziet. Ik kan niet nog meer op mijn tenen lopen. Het vergalt ons beider forumplezier zo.
(ik besef dat het ook zo kan zijn dat ik me nu onterecht persoonlijk aangevallen zie, in dat geval spijt het me dat ik dat zo voel, en bevestigt het alleen maar dat wij niet het beste in elkaar naar boven halen en elkaar dus beter nog meer kunnen vermijden)
Wel bewust alleen een reactie hier op napraat gezet, toen het topic al meerdere pagina's telde en ik zeker niet op FV reageerde.
Maar blijkbaar weten anderen dat beter dan ikzelf.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 19 januari 2020 om 13:43
Nou ja, het valt natuurlijk best op dat iedereen in dit topic alleen uitspraken van mij in dat topic quote. En dat kleuters met armbandjes Tokkie worden genoemd net nadat ik geschreven heb een armbandje voor mijn dochter te hebben gekocht, is vast ook niet toevallig.Marana schreef: ↑19-01-2020 13:39Het is een kwestie van smaak, inderdaad.
Verder voelde ik me niet aangevallen door jouw post en was mijn antwoord ook niet aanvallend bedoeld, het was simpelweg een uitleg.
Net als BGB heb ik er echt een ontzettende hekel aan dat alles wat voortkomt uit buitenlandse culturen hier altijd maar Tokkie genoemd wordt en heb ik bovendien de indruk dat veel van jullie zo kortzichtig zijn dat het zelfs niet in jullie opkomt dat mensen van geelgoud kunnen houden simpelweg omdat zij geen blanke huid hebben en zilver dus gewoon lelijk staat, en het leek me dus goed om dat een keer heel neutraal uit te leggen.
Wellicht weerhoudt het sommige lezers er dan voortaan van om direct "Tokkie" te gaan gillen als ze een plaatje van een geelgouden kinderarmbandje zien, maar denken ze voortaan "ach ja, misschien heeft die mevrouw wel getinte kindjes, dat zou kunnen".
Am Yisrael Chai!
zondag 19 januari 2020 om 13:44
“ Hallo,fashionvictim schreef: ↑19-01-2020 13:39Dat vroeg ik net ook al. Maar kennelijk is er verschil tussen aso en Tokkie. Sinds ik gelezen heb over die brief aan Mark Rutte vind ik dat altijd zo zielig voor meneer Tokkie.
Mijn naam is Danny en ik ben 21 jaar oud. Mijn achternaam is Tokkie. Dat klinkt misschien als een grap, maar het is echt zo en voor mij is het al lang niet grappig meer. Er zijn ongeveer 150 mensen in Nederland die onze achternaam delen, en de problemen van één gezin waar alleen de moeder de naam draagt leveren mij en waarschijnlijk ook andere Tokkies erg veel problemen op.
Ik heb de hotelschool afgerond, maar de ellende bij het zoeken van een baan is enorm. Ik snap dat dit momenteel voor alle jongeren het geval is, maar mijn achternaam zorgt ervoor dat ik als grap behandeld wordt of uit angst voor het stigma gewoon genegeerd. Als ik uit ga met vrienden en me ID moet laten zien word ik soms spontaan geweigerd. "Je ID ziet er nep uit" Krijg ik dan te horen. In de trein brak een conducteur enkele jaren terug spontaan in lachen uit en vroeg "Je ouders heten zeker Henk en Ingrid?".
Nu kan ik mijn achternaam wel laten veranderen, maar ik kijk daar erg tegen op. Mijn grootvader is een broer verloren in de oorlog vanwege onze Joodse achtergrond. De naam Tokkie is van Sephardische afkomst, vermoedelijk een verbastering van "Tucci". We zijn ondertussen net als de meeste Nederlanders geseculariseerd, maar het veranderen van mijn achternaam zou erg pijnlijk zijn gezien onze familie geschiedenis.
Ondertussen is het normaal geworden bij mensen die zichzelf vaak als heel progressief zien om het woord "Tokkie" te gebruiken voor autochtonen waar ze op neer kijken. PVV-stemmers zijn PVV Tokkies, een grote bulldog is een Tokkie hond, een achterstandswijk een Tokkie wijk, enzovoort. Mensen doen dit ongetwijfeld niet bewust, maar het veroorzaakt ons een hoop ellende. Ik weet niet of iemand echt een oplossing weet, maar het lucht al erg op om dit gewoon met anderen te kunnen delen.“
Hoe sneu is dat.
zondag 19 januari 2020 om 13:45
Wat heeft dit allemaal in godsnaam met buitenlandse culturen te maken?fashionvictim schreef: ↑19-01-2020 13:43Nou ja, het valt natuurlijk best op dat iedereen in dit topic alleen uitspraken van mij in dat topic quote. En dat kleuters met armbandjes Tokkie worden genoemd net nadat ik geschreven heb een armbandje voor mijn dochter te hebben gekocht, is vast ook niet toevallig.
Verder voelde ik me niet aangevallen door jouw post en was mijn antwoord ook niet aanvallend bedoeld, het was simpelweg een uitleg.
Net als BGB heb ik er echt een ontzettende hekel aan dat alles wat voortkomt uit buitenlandse culturen hier altijd maar Tokkie genoemd wordt en heb ik bovendien de indruk dat veel van jullie zo kortzichtig zijn dat het zelfs niet in jullie opkomt dat mensen van geelgoud kunnen houden simpelweg omdat zij geen blanke huid hebben en zilver dus gewoon lelijk staat, en het leek me dus goed om dat een keer heel neutraal uit te leggen.
Wellicht weerhoudt het sommige lezers er dan voortaan van om direct "Tokkie" te gaan gillen als ze een plaatje van een geelgouden kinderarmbandje zien, maar denken ze voortaan "ach ja, misschien heeft die mevrouw wel getinte kindjes, dat zou kunnen".
Life is short. Eat dessert first.

Je vroeg je denk niet voor niks af of je dat mocht zeggen?Solomio schreef: ↑19-01-2020 13:43Ik had dit geschreven kunnen hebben, behalve dan het eerste stukje, want ik gebruikte geen voorzichtige bewoordingen.
Wel bewust alleen een reactie hier op napraat gezet, toen het topic al meerdere pagina's telde en ik zeker niet op FV reageerde.
Maar blijkbaar weten anderen dat beter dan ikzelf.
Heb je al een paar keer eerder gedaan is me opgevallen, en daaruit ontstaan dan toch de nodige discussies hier op napraat.
Maakt mij verder niet uit, want dan heb ik wat te lezen.
zondag 19 januari 2020 om 13:46

zondag 19 januari 2020 om 13:48
Ja zeg, wat heeft de huidskleur er nu weer te maken met of je wel of niet juwelen bij kinderen leuk vindt.
Life is short. Eat dessert first.
blijfgewoonbianca schreef: ↑19-01-2020 13:44“ Hallo,
Mijn naam is Danny en ik ben 21 jaar oud. Mijn achternaam is Tokkie. Dat klinkt misschien als een grap, maar het is echt zo en voor mij is het al lang niet grappig meer. Er zijn ongeveer 150 mensen in Nederland die onze achternaam delen, en de problemen van één gezin waar alleen de moeder de naam draagt leveren mij en waarschijnlijk ook andere Tokkies erg veel problemen op.
Ik heb de hotelschool afgerond, maar de ellende bij het zoeken van een baan is enorm. Ik snap dat dit momenteel voor alle jongeren het geval is, maar mijn achternaam zorgt ervoor dat ik als grap behandeld wordt of uit angst voor het stigma gewoon genegeerd. Als ik uit ga met vrienden en me ID moet laten zien word ik soms spontaan geweigerd. "Je ID ziet er nep uit" Krijg ik dan te horen. In de trein brak een conducteur enkele jaren terug spontaan in lachen uit en vroeg "Je ouders heten zeker Henk en Ingrid?".
Nu kan ik mijn achternaam wel laten veranderen, maar ik kijk daar erg tegen op. Mijn grootvader is een broer verloren in de oorlog vanwege onze Joodse achtergrond. De naam Tokkie is van Sephardische afkomst, vermoedelijk een verbastering van "Tucci". We zijn ondertussen net als de meeste Nederlanders geseculariseerd, maar het veranderen van mijn achternaam zou erg pijnlijk zijn gezien onze familie geschiedenis.
Ondertussen is het normaal geworden bij mensen die zichzelf vaak als heel progressief zien om het woord "Tokkie" te gebruiken voor autochtonen waar ze op neer kijken. PVV-stemmers zijn PVV Tokkies, een grote bulldog is een Tokkie hond, een achterstandswijk een Tokkie wijk, enzovoort. Mensen doen dit ongetwijfeld niet bewust, maar het veroorzaakt ons een hoop ellende. Ik weet niet of iemand echt een oplossing weet, maar het lucht al erg op om dit gewoon met anderen te kunnen delen.“
Hoe sneu is dat.
Ja, ik had dit al eerder eens gelezen maar ik vind het echt heel zielig, schiet er echt een beetje van vol zelfs.
Am Yisrael Chai!

Helemaal niks. Tokkie is bij uitstek een woord voor juist uitsluitend Nederlandersdoornroosje9 schreef: ↑19-01-2020 13:45Wat heeft dit allemaal in godsnaam met buitenlandse culturen te maken?