Napraattopic deel 124
vrijdag 3 januari 2020 om 21:30
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
zondag 19 januari 2020 om 12:54
Maar waar zou je nou een kleuter met een bedelarmbandje onder moeten scharen, zo al er iets te moeten valt ? Onder volks ?Niq schreef: ↑19-01-2020 12:47Mijn buren zijn asociaal, maar niet volks of tokkie.
Een paar deuren verder wonen mensen die je tokkies zou kunnen noemen, maar ze drinken en roken niet. Dan ben je in mijn ogen ook geen tokkie. Waarom zouden ze zo wel genoemd kunnen worden dan ?
Misschien kan de term Flodders weer ingeburgerd worden. Dat is tenminste geen echt bestaande naam. Denk ik?
Al geef ik de voorkeur aan asociaal. De Flodders zijn en volks en asociaal
( eigen aan, zoals gebruikelijk is bij het zogenaamde 'gewone' volk (de lagere maatschappelijke klassen) )
En waar denk je zelf te staan als je anderen voor volks - in negatieve zin - uitmaakt ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zondag 19 januari 2020 om 12:58
Een “ echte “ tokkie is met een hoofdletter. Het is een familienaam. https://www.stamboomforum.nl/wiezoektwi ... p?q=tokkie
Dus wat bedoel je nou echt ?

zondag 19 januari 2020 om 13:00
Ze zouden zo wel genoemd kunnen worden, omdat ze er hetzelfde uitzien en gedrag? Ik noem ze i.i.g. niet zo.blijfgewoonbianca schreef: ↑19-01-2020 12:54Maar waar zou je nou een kleuter met een bedelarmbandje onder moeten scharen, zo al er iets te moeten valt ? Onder volks ?
( eigen aan, zoals gebruikelijk is bij het zogenaamde 'gewone' volk (de lagere maatschappelijke klassen) )
En waar denk je zelf te staan als je anderen voor volks - in negatieve zin - uitmaakt ?
Verder vind ik sieraden bij kleine kindjes gewoon. Nooit iets bij gedacht.
Tenzij je een kleuter met een gouden schakelketting zou zien lopen en een grote zegelring. Maar daar heb ik dan ook geen naam voor.
Moet ik eerst zien wil ik daar iets bij bedenken. Waarsch dat ik iets denk over de ouders, van kom op moet dat nou.
zondag 19 januari 2020 om 13:02
Hoger opgeleiden kunnen ook zeer asociaal zijn. Ik zou liever een praktisch opgeleide familie naast me hebben wonen dan een groep corpsballen.
oudebaas wijzigde dit bericht op 19-01-2020 13:03
19.83% gewijzigd
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
zondag 19 januari 2020 om 13:02
En terug!
Die meldingen van PB's werken nog altijd niet? Een tijd geleden had ik een '1' en deze bleef gewoon doodleuk een week staan, ook al had ik 'm al gelezen.
Life is short. Eat dessert first.

zondag 19 januari 2020 om 13:04
Andere mensen noemen hen tokkie. Daar kan ik niks aan doen.

zondag 19 januari 2020 om 13:04
Hoewel ik het wel met je eens ben is tokkie daar tegenwoordig gewoon een woord voor.blijfgewoonbianca schreef: ↑19-01-2020 12:58Een “ echte “ tokkie is met een hoofdletter. Het is een familienaam. https://www.stamboomforum.nl/wiezoektwi ... p?q=tokkie
Dus wat bedoel je nou echt ?
In mijn werk noem je dat ‘multigestresseerde gezinnen’ en daar wil je idd niet naast wonen. Verslaving, overmatig drankgebruik, huiselijk geweld of ruzie met buren, geldproblemen en vaak opvoedingsproblemen. Muziek te hard aan, geen rekening houden met een ander, ook niet echt anders kunnen.
Dat zijn in mijn ogen ‘tokkies’ al gebruik ik dat woord niet. (En vind ik ze doorgaans heel leuk)
Het heeft alleen verdomd weinig te maken met wel of geen armbandje om als kind. En of je kind Daneesya of Lorenzo heet. Dat is idd volks. Maar niet iedereen die volks is is een tokkie. Volks vind ik ook een stom woord, maar goed, er zit doorgaan wel verschil tussen een hockeypubliek in een villawijk of voetbal SBS6 publiek in een volksbuurt. Ik denk dat mensen dat daarmee aangeven en veel teveel generaliseren

zondag 19 januari 2020 om 13:06
Deels waar. Maar de kans dat je in schreeuwende burenruzie met vuurwerk door een brievenbus en vernielde auto’s beland is wel groter in de gemiddelde volkswijk dan in de gemiddelde villawijk. Daar worden gewoon advocaten ingeschakeld en de ongewenste heg van de buren expres vergiftigd
zondag 19 januari 2020 om 13:06
Nou hè!Maud*de*Braose schreef: ↑19-01-2020 12:56Dat B12 topic bewijst het maar weer: "a little knowledge is a dangerous thing".
There is always something happening, and it's usually right now
zondag 19 januari 2020 om 13:07
De term tokkie wordt (voornamelijk in Nederland) gebruikt als een pejoratief voor een persoon of groep mensen met overheersend negatieve kwaliteiten of asociaal gedrag.
Het woord is afgeleid van de familienaam Tokkie. De term ontstond toen de Nederlandse familie Tokkie in 2005 een grote dosis (negatieve) aandacht kreeg met hun asociale gedrag in de documentaireserie Familietrots. Van deze familie draagt echter alleen de moeder van het gezin de achternaam Tokkie. De andere gezinsleden dragen de achternaam Ruijmgaart.
De familie Tokkie kon het niet waarderen dat de familienaam werd gebruikt als negatieve term: In april 2009 eisten ze 50.000 euro van Van Dale omdat deze de term tokkies had opgenomen in het woordenboek met de betekenis 'asociaal gedrag'.[1] In 2016 beloofde minister-president Mark Rutte voortaan af te zien van het gebruik van de term tokkie na een klacht van de heer Tokkie, die geen familie is van de eerder genoemde.[2]
Dus ja,.....ik vind het compleet bezopen om een kleutertje met sieraden Tokkie te noemen.
Het woord is afgeleid van de familienaam Tokkie. De term ontstond toen de Nederlandse familie Tokkie in 2005 een grote dosis (negatieve) aandacht kreeg met hun asociale gedrag in de documentaireserie Familietrots. Van deze familie draagt echter alleen de moeder van het gezin de achternaam Tokkie. De andere gezinsleden dragen de achternaam Ruijmgaart.
De familie Tokkie kon het niet waarderen dat de familienaam werd gebruikt als negatieve term: In april 2009 eisten ze 50.000 euro van Van Dale omdat deze de term tokkies had opgenomen in het woordenboek met de betekenis 'asociaal gedrag'.[1] In 2016 beloofde minister-president Mark Rutte voortaan af te zien van het gebruik van de term tokkie na een klacht van de heer Tokkie, die geen familie is van de eerder genoemde.[2]
Dus ja,.....ik vind het compleet bezopen om een kleutertje met sieraden Tokkie te noemen.

zondag 19 januari 2020 om 13:07
Kan je me dat misschien uitleggen, waarom ze dat niet kunnen?Malinois schreef: ↑19-01-2020 13:04In mijn werk noem je dat ‘multigestresseerde gezinnen’ en daar wil je idd niet naast wonen. Verslaving, overmatig drankgebruik, huiselijk geweld of ruzie met buren, geldproblemen en vaak opvoedingsproblemen. Muziek te hard aan, geen rekening houden met een ander, ook niet echt anders kunnen.
Dat zijn in mijn ogen ‘tokkies’ al gebruik ik dat woord niet. (En vind ik ze doorgaans heel leuk)

zondag 19 januari 2020 om 13:08
Eens. Maar dat het woord tokkie voor vergelijkbare aso families wordt gebruikt vind ik niet raarblijfgewoonbianca schreef: ↑19-01-2020 13:07De term tokkie wordt (voornamelijk in Nederland) gebruikt als een pejoratief voor een persoon of groep mensen met overheersend negatieve kwaliteiten of asociaal gedrag.

zondag 19 januari 2020 om 13:10
Tokkie bekt te lekker, want eigenlijk zouden ze het dus Ruijmgaartjes 'moeten' noemen.blijfgewoonbianca schreef: ↑19-01-2020 13:07De term tokkie wordt (voornamelijk in Nederland) gebruikt als een pejoratief voor een persoon of groep mensen met overheersend negatieve kwaliteiten of asociaal gedrag.
Moeten tussen '', omdat ik er niet zo van hou dat mensen een achternaam als landelijk scheldwoord gebruiken.

zondag 19 januari 2020 om 13:11
blijfgewoonbianca schreef: ↑19-01-2020 12:58Een “ echte “ tokkie is met een hoofdletter. Het is een familienaam. Dus wat bedoel je nou echt ?
De term 'tokkie' wordt gebruikt als een pejoratief voor een persoon of groep mensen met overheersend negatieve kwaliteiten of asociaal gedrag.
De aso's die naast mij kwamen wonen waren een exacte kloon van de echte Tokkies (zowel in uiterlijk als gedrag), dus die zou ik wel als tokkies willen bestempelen ja.

zondag 19 januari 2020 om 13:11
zondag 19 januari 2020 om 13:13
Dat is ook veel logischer dan bijv een voorkeur voorpanterprint ( totdat ineens werkelijk zo’n beetje elke winkel dierenprint in zijn assortiment heeft ) te koppelen aan asociaal gedrag.