Napraattopic deel 124

03-01-2020 21:30 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598. . Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
blijfgewoonbianca schreef:
19-01-2020 13:44
“ Hallo,
Mijn naam is Danny en ik ben 21 jaar oud. Mijn achternaam is Tokkie. Dat klinkt misschien als een grap, maar het is echt zo en voor mij is het al lang niet grappig meer. Er zijn ongeveer 150 mensen in Nederland die onze achternaam delen, en de problemen van één gezin waar alleen de moeder de naam draagt leveren mij en waarschijnlijk ook andere Tokkies erg veel problemen op.
Ik heb de hotelschool afgerond, maar de ellende bij het zoeken van een baan is enorm. Ik snap dat dit momenteel voor alle jongeren het geval is, maar mijn achternaam zorgt ervoor dat ik als grap behandeld wordt of uit angst voor het stigma gewoon genegeerd. Als ik uit ga met vrienden en me ID moet laten zien word ik soms spontaan geweigerd. "Je ID ziet er nep uit" Krijg ik dan te horen. In de trein brak een conducteur enkele jaren terug spontaan in lachen uit en vroeg "Je ouders heten zeker Henk en Ingrid?".
Nu kan ik mijn achternaam wel laten veranderen, maar ik kijk daar erg tegen op. Mijn grootvader is een broer verloren in de oorlog vanwege onze Joodse achtergrond. De naam Tokkie is van Sephardische afkomst, vermoedelijk een verbastering van "Tucci". We zijn ondertussen net als de meeste Nederlanders geseculariseerd, maar het veranderen van mijn achternaam zou erg pijnlijk zijn gezien onze familie geschiedenis.
Ondertussen is het normaal geworden bij mensen die zichzelf vaak als heel progressief zien om het woord "Tokkie" te gebruiken voor autochtonen waar ze op neer kijken. PVV-stemmers zijn PVV Tokkies, een grote bulldog is een Tokkie hond, een achterstandswijk een Tokkie wijk, enzovoort. Mensen doen dit ongetwijfeld niet bewust, maar het veroorzaakt ons een hoop ellende. Ik weet niet of iemand echt een oplossing weet, maar het lucht al erg op om dit gewoon met anderen te kunnen delen.“

Hoe sneu is dat.
Vind dit ook weer zwaar overdreven eigenlijk. Er zijn zat mensen met zeer ongunstige achternamen. Die verander je of je doet er niet zo dramatisch over
feow schreef:
19-01-2020 13:46
Helemaal los van dat topic en los van de dochter van FV blijft het toch ook een nare manier van spreken over een kleuter?

Ik vind het terecht dat daar iets van gezegd word.
Eens.
Niq schreef:
19-01-2020 13:45
Je vroeg je denk niet voor niks af of je dat mocht zeggen?
Heb je al een paar keer eerder gedaan is me opgevallen, en daaruit ontstaan dan toch de nodige discussies hier op napraat.
Maakt mij verder niet uit, want dan heb ik wat te lezen.
Blijkbaar mag ik bepaalde dingen idd niet zeggen.
Anderen wel.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
doornroosje9 schreef:
Wat heeft dit allemaal in godsnaam met buitenlandse culturen te maken?
Bij andere culturen zijn sieraden ( en dan voornamelijk van goud ) bij kinderen veel gebruikelijker .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Solomio schreef:
19-01-2020 13:50
Anderen wel.
Wat een Kezerige opmerking.
doornroosje9 schreef:
19-01-2020 13:48
Ja zeg, wat heeft de huidskleur er nu weer te maken met of je wel of niet juwelen bij kinderen leuk vindt.
Dat ging volgens mij dan weer over of goud of zilver mooi is.
En dat goud op een getinte huid mooier staat dan zilver (vind ik trouwens ook ondanks dat ik zelf goud niet zo bie vind).
There is always something happening, and it's usually right now
Malinois schreef:
19-01-2020 13:49
Vind dit ook weer zwaar overdreven eigenlijk. Er zijn zat mensen met zeer ongunstige achternamen. Die verander je of je doet er niet zo dramatisch over
Ik vind het niet zwaar overdreven. Veranderen wil hij niet, en begrijpelijk. En niet dramatisch over doen is een beetje moeilijk als het overal in Nederland als scheldwoord wordt gebruikt.
doornroosje9 schreef:
Wat heeft dit allemaal in godsnaam met buitenlandse culturen te maken?
Pejeka vond het ook al nodig om in het topic zelf over "kamp-baby's" te beginnen, maar het is een feit dat in vrijwel alle buitenlandse culturen sieraden aan kinderen geven juist heel normaal is en dat men in die culturen juist goud geeft. Om dan continu te moeten horen van blanke mensen hoe Tokkie je hele cultuur wel niet is en hoe lelijk of Tokkie je baby wel niet is omdat je hem of haar zoals gebruikelijk is in jouw cultuur oorbelletjes of gouden sieraden geeft, is gewoon niet leuk.

Let er maar eens op: Marokkaanse, Turkse, Antilliaanse, Surinaamse, Indiase, maar ook Poolse of Zuid Europese of Latijns Amerikaanse, eigenlijk overal behalve in West Europa en Noord Amerika, is het juist standaard om kleine kinderen sieraden te geven.
Am Yisrael Chai!
Malinois schreef:
19-01-2020 13:49
Ik denk dat als je achternaam Tokkie is dat je daar niet blij van wordt. Dat het heel erg tegen je kan werken.
Solomio schreef:
Anderen wel.
Ja en ik zuig blijkbaar meestal.
19-01-2020 13:51
Wat een Kezerige opmerking.
Ik weet niet wat er gebeurd is, maar blijkbaar vind jij de laatste tijd dat je mij moet aanpakken ofzo, het is nogal obvious.
Kun je daarmee stoppen?
Mijn dank zou groot zijn.

David Dunning
Niq schreef:
19-01-2020 13:52
Ja en ik zuig blijkbaar meestal.
Klopt.

Zo hebben we allemaal wat.

David Dunning
Malinois schreef:
19-01-2020 13:48
Helemaal niks. Tokkie is bij uitstek een woord voor juist uitsluitend Nederlanders
Toch worden op dit forum allerlei dingen die normaal zijn bij allochtonen altijd Tokkie genoemd. In het babynamen topic zijn alle namen die zelfs maar neigen naar buitenlands altijd Tokkie, sieraden bij kinderen zijn inderdaad ook altijd Tokkie, en zo zijn er wel meer dingen.
Am Yisrael Chai!
Solomio schreef:
Anderen wel.
Het is de manier waarop. En een duidelijke verwijzing naar bestaande topics en dan hier alsnog je politiek incorrecte mening verkondigen. Om vervolgens verbaasd te zijn als mensen er over vallen. Je oordeelt juist op die momenten over mensen op een manier waarop je zelf absoluut niet beoordeeld wil worden. Geen wonder dat mensen daar over allen.

Dat was met die kankerdiscussie, toen met moemoe en dr verdriet en nu weer met dit. Er is een topic, jij zegt iets gemeens, en als mensen daar wat over zeggen zeg je ‘maar dat mag ik dus blijkbaar niet zeggen’. Wat uiteraard een zwaktebod is, want je mag alles zeggen, maar het roept ook reacties op als je het op een bepaalde manier zegt of gewoon over mensen hun gevoel heen walst
fashionvictim schreef:
19-01-2020 13:54
Toch worden op dit forum allerlei dingen die normaal zijn bij allochtonen altijd Tokkie genoemd. In het babynamen topic zijn alle namen die zelfs maar neigen naar buitenlands altijd Tokkie, sieraden bij kinderen zijn inderdaad ook altijd Tokkie, en zo zijn er wel meer dingen.
Maar wel als het bij Nederlanders is. Niet bij de allochtonen in kwestie.

Als een zwarte moeder ergens in een ghetto in Amerika dr kind Shaneequa noemt vind ik dat prima. Doet Priscilla dat hier, dan (vind ik dat nog steeds prima) roept dat meer reacties op.

Als een Marrokaanse jongen een accent heeft is dat normaal, heeft Lorenzo met louter Nederlandse roots dat dan vind ik het lachwekkend
anoniem_391194 wijzigde dit bericht op 19-01-2020 13:57
27.57% gewijzigd
Solomio schreef:
19-01-2020 13:53
Ik weet niet wat er gebeurd is, maar blijkbaar vind jij de laatste tijd dat je mij moet aanpakken ofzo, het is nogal obvious.
Kun je daarmee stoppen?
Mijn dank zou groot zijn.
Nee, ik behandel jou net zoals ik iedereen die iets lomps of vals post zou behandelen. Ik zie niet in waarom jij een uitzondering zou moeten zijn.
Als je naam Tokkie is of Solomio of Niq of FashionVictim heb je gewoon een stempel. Niet meer vanaf te komen blijkbaar. Het verschil met Tokkie is dat een naamswijziging hier op het forum zeer waarschijnlijk niet helpt.
Net als BGB heb ik er echt een ontzettende hekel aan dat alles wat voortkomt uit buitenlandse culturen hier altijd maar Tokkie genoemd wordt en heb ik bovendien de indruk dat veel van jullie zo kortzichtig zijn dat het zelfs niet in jullie opkomt dat mensen van geelgoud kunnen houden simpelweg omdat zij geen blanke huid hebben en zilver dus gewoon lelijk staat, en het leek me dus goed om dat een keer heel neutraal uit te leggen.
Die zin lijkt aan te geven dat alles wat voort komt uit buitenlandse culturen hier altijd maar Tokkie genoemd wordt. Ondanks je het daarna over sieraden van geelgoud hebt. Je schrijft tenslotte alles.
Solomio schreef:
Klopt.

Zo hebben we allemaal wat.
Die laatste zin had ik er zelf ook al bijgezet, maar weer weggehaald.
fashionvictim schreef:
Alle Engelse namen : Tok.
Bizar.
Grobbekuiken_ schreef:
19-01-2020 13:51
Dat ging volgens mij dan weer over of goud of zilver mooi is.
En dat goud op een getinte huid mooier staat dan zilver (vind ik trouwens ook ondanks dat ik zelf goud niet zo bie vind).
Ja, precies, ik las wel meer verkapte sneren over het feit dat ik het over goud had, maar kennelijk realiseren die mensen zich niet dat ik zelf, maar mijn kinderen uiteraard ook, nu eenmaal een huidskleur hebben waar zilver niet mooi bij staat. En nee, ik ga natuurlijk niet sieraden kopen die lelijk staan omdat ik anders kennelijk een Tokkie ben omdat het goud is.
Am Yisrael Chai!
19-01-2020 13:57
Alle Engelse namen : Tok.
Bizar.
Onzin natuurlijk. Je kunt je kind rustig Arthur, Emily of James noemen zónder tokkie genoemd te worden
Bij andere culturen zijn sieraden ( en dan voornamelijk van goud ) bij kinderen veel gebruikelijker .
Daar twijfel ik aan hoor. Toen ik jong was, was het heel normaal dat je oorbellen kreeg voor je eerste communie of iets dergelijks. Of een armbandje met naam voor een baby. Dus niets buitenlandse culturen. Nou ja, eigenlijk wel, want Belg, maar ik neem aan dat dat hier niet bedoeld wordt.
Life is short. Eat dessert first.
Niq schreef:
19-01-2020 13:56
Die zin lijkt aan te geven dat alles wat voort komt uit buitenlandse culturen hier altijd maar Tokkie genoemd wordt. Ondanks je het daarna over sieraden van geelgoud hebt. Je schrijft tenslotte alles.
Er zijn wel meer dingen die dan overduidelijk buitenlands zijn die dan hier Tokkie worden genoemd. Sowieso werd in mijn topic en in dit topic het geven of dragen van sieraden aan of door kinderen Tokkie genoemd, ongeacht de kleur. Daarmee zet je dus direct meer dan driekwart van de wereldbevolking weg als Tokkie want overal behalve in West Europa is dat heel normaal.
Am Yisrael Chai!
Malinois schreef:
Het is de manier waarop. En een duidelijke verwijzing naar bestaande topics en dan hier alsnog je politiek incorrecte mening verkondigen. Om vervolgens verbaasd te zijn als mensen er over vallen. Je oordeelt juist op die momenten over mensen op een manier waarop je zelf absoluut niet beoordeeld wil worden. Geen wonder dat mensen daar over allen.

Dat was met die kankerdiscussie, toen met moemoe en dr verdriet en nu weer met dit. Er is een topic, jij zegt iets gemeens, en als mensen daar wat over zeggen zeg je ‘maar dat mag ik dus blijkbaar niet zeggen’. Wat uiteraard een zwaktebod is, want je mag alles zeggen, maar het roept ook reacties op als je het op een bepaalde manier zegt of gewoon over mensen hun gevoel heen walst
Ja, omdat ik weet dat het niet in de betreffende topics hoort, daar is Napraat dus voor.
En ja, ik weet dat ik soms 'gevoelloos' overkom, maar ik weet ook dat het soms een verademing kan zijn om dat soort dingen even te kunnen ventileren.

In mijn dagelijks leven krijg ik juist vaak te horen dat het zo prettig is dat ik zeg wat veel anderen denken maar niet durven te zeggen.

Niemand hoeft het met me eens te zijn, maar de manier waarop ik erover word aangesproken vind ik minstens net zo irritant.
Want er wordt van alles over mij beweerd, aangenomen, geconcludeerd.
Wat mij betreft prima als mensen zeggen dat ze het vervelend vinden wat ik schrijf, maar de rest is gewoon treiteren.

David Dunning

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven