National Novel Writing Month (2019)

20-10-2019 17:23 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een kleine twee weken staat de National Novel Writing Month (NaNoWriMo) weer voor de deur. Mensen over de hele wereld gaan het weer proberen; een "novel" van minstens 50.000 woorden schrijven in 1 maand tijd. De afgelopen jaren is er steeds een topic met een klein clubje deelnemers geweest waarin we elkaar voorzien van support. Oktober wordt vaak gebruikt ter voorbereiding op deze gekte, dus bij deze alvast een nieuw topic.

Doel: een roman van minimaal 50.000 woorden schrijven in één maand tijd (je roman hoeft niet af te zijn bij 50.000 woorden)

Start: 1 november 2019 om 00.00

Eind: 30 november 2019 om 23.59

Doel van dit topic: ervaringen delen, support geven en ontvangen, en (als het meezit) samen de eindstreep halen.

Wie doet er ook (weer) mee?
Alle reacties Link kopieren
Liadan schreef:
25-10-2019 22:26
Leuk, zeg! Hoe heb je dat gedaan? Heb je een eigen foto/afbeelding gebruikt?
Ik heb Canva gebruikt. Ging prima, al is het wel vrij basic. Maar dat maakt voor mij niet zo veel uit, ik vond het leuk om te doen.

Dit is de mijne (niet mijn echte naam).
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik twijfel nog een beetje of ik dit jaar weer een poging ga wagen, zit er momenteel even niet zo lekker bij qua tijd en energie. Aan de andere kant, schrijven gééft ook weer energie. Kortom, beschouw dit maar even als een verkapte tvp. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Wat tof dat er mensen al een cover maken! Dat maakt je verhaal ook wel weer wat levendiger.

Dankzij de website update van Nano (ik weet nog niet wat ik ervan moet vinden :)) zijn alle buddies verdwenen =(
Ik vond het voorheen altijd wel leuk om van een aantal mensen hun wordcount "live" mee te kunnen kijken, dus mocht iemand me weer toe willen voegen, mijn username daar is hetzelfde als hier!
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Alle reacties Link kopieren
@femmelotje ik voeg je toe!

Mijn Nanonaam is Chryseis, als iemand anders ook wil.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Iedereen klaar voor morgen? :cheer:

Ik niet maar dat is pantser nature.

Ik vind t ook heel stom dat al mijn buddies eraf gegooid zijn, wat een gedoe :there:
Facebook nano doe ik niet heel veel mee. Ik zal vast wel in de NL groep zitten, maar die groepen negeer ik meestal ;p Op het forum zit ik wel wat meer
Alle reacties Link kopieren
Asphyxiated schreef:
31-10-2019 17:06
Iedereen klaar voor morgen? :cheer:
Zéker niet. :P
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
26-10-2019 12:47
Ik heb Canva gebruikt. Ging prima, al is het wel vrij basic. Maar dat maakt voor mij niet zo veel uit, ik vond het leuk om te doen.

Dit is de mijne (niet mijn echte naam).
Ziet er goed uit!
Alle reacties Link kopieren
PapierVampier schreef:
26-10-2019 12:50
Ik twijfel nog een beetje of ik dit jaar weer een poging ga wagen, zit er momenteel even niet zo lekker bij qua tijd en energie. Aan de andere kant, schrijven gééft ook weer energie. Kortom, beschouw dit maar even als een verkapte tvp. :biggrin:
Heb je al besloten? :)

Het is wel pittig als je er niet lekker bij zit. Ik merk dat ik er ook last van heb helaas.
Yes. Vandaag is de dag waarvan we wisten dat ie zou komen. :-D
Wie is al begonnen.
Ik begin wat later.
@liadan ben je vannacht ook weer precies om 00.00 begonnen? Net als voorgaande jaren.
Alle reacties Link kopieren
Nog niet begonnen. Dadelijk eerst even de kids afmatten en dan in bed stoppen zodat ik kilometers kan maken, want morgen heb ik een drukke dag en komt het er waarschijnlijk niet van.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik moet nog werken vandaag, maar aangezien ik gisterenavond gewerkt heb pak ik vandaag onder werktijd nog wat uurtjes.

En dan als de kids weer slapen inderdaad...
Alle reacties Link kopieren
Succes allemaal!
fientje1982 schreef:
01-11-2019 08:57
@liadan ben je vannacht ook weer precies om 00.00 begonnen? Net als voorgaande jaren.
Ja, maar ik heb maar een kwartiertje geschreven omdat ik echt heel moe was. Ik ga zo weer verder.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Liadan schreef:
31-10-2019 17:23
Heb je al besloten? :)

Het is wel pittig als je er niet lekker bij zit. Ik merk dat ik er ook last van heb helaas.
Ja, ik heb een keuze gemaakt: ik ga het proberen, met een dikke vette nadruk op proberen. Ik zit al een periode in nogal roerige tijden en kan wel wat afleiding gebruiken.

Als ik heel eerlijk ben, ben ik een beetje bang. Ik heb nu de eerste 500 woorden op het scherm staan en het is geen meesterwerk zullen we maar zeggen. Ik heb geen flauw idee waar ik heenga met m'n verhaal en ik probeer heel hard mezelf eraan te herinneren dat zo'n eerste versie alleen voor mezelf is, iets waar ik later verbetering in aan kan brengen, maar ik vrees voor het moment dat de creativiteit het af laat weten en de faalangst het overneemt.

Iemand die dat herkent, die schrijfangst?
Alle reacties Link kopieren
PapierVampier schreef:
01-11-2019 11:33
Ja, ik heb een keuze gemaakt: ik ga het proberen, met een dikke vette nadruk op proberen. Ik zit al een periode in nogal roerige tijden en kan wel wat afleiding gebruiken.

Als ik heel eerlijk ben, ben ik een beetje bang. Ik heb nu de eerste 500 woorden op het scherm staan en het is geen meesterwerk zullen we maar zeggen. Ik heb geen flauw idee waar ik heenga met m'n verhaal en ik probeer heel hard mezelf eraan te herinneren dat zo'n eerste versie alleen voor mezelf is, iets waar ik later verbetering in aan kan brengen, maar ik vrees voor het moment dat de creativiteit het af laat weten en de faalangst het overneemt.

Iemand die dat herkent, die schrijfangst?
Wat leuk dat je besloten hebt om mee te doen en heel goed je niet te hard bent voor jezelf door te stellen dat je het gaat proberen.

Ik heb geen schrijfangst, maar wel af en toe dat ik denk: jezus, wat slecht. Inmiddels weet ik best: dat is ook NaNoWriMo and it gets better. ;-D De sleutel is, denk ik: NIET terug gaan lezen, NIET gaan schrappen en zeker NIET gaan herschrijven tijdens de maand. Als je dat gaat doen, dan blijf je voor eeuwig bezig met je eerste hoofdstuk, want het is toch nooit goed of het deugt niet.

Ik maak wel eens iets rood in Word als ik denk: volgens mij klopt dit niet met de rest van het verhaal / dit heeft nog VEEL werk nodig. Dat is voor mij voldoende om het laten, misschien kun je voor jezelf ook iets bedenken wat je hierbij helpt.

Mocht dat moment van faalangst komen (of erger worden) kom je dan weer hier? Of zoek via het regioforum contact met anderen die je kunnen helpen. Het zou zonde zijn als je jezelf in de weg gaat zitten.

Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
PapierVampier schreef:
01-11-2019 11:33
Ja, ik heb een keuze gemaakt: ik ga het proberen, met een dikke vette nadruk op proberen. Ik zit al een periode in nogal roerige tijden en kan wel wat afleiding gebruiken.

Als ik heel eerlijk ben, ben ik een beetje bang. Ik heb nu de eerste 500 woorden op het scherm staan en het is geen meesterwerk zullen we maar zeggen. Ik heb geen flauw idee waar ik heenga met m'n verhaal en ik probeer heel hard mezelf eraan te herinneren dat zo'n eerste versie alleen voor mezelf is, iets waar ik later verbetering in aan kan brengen, maar ik vrees voor het moment dat de creativiteit het af laat weten en de faalangst het overneemt.

Iemand die dat herkent, die schrijfangst?
Zoveel verhalen weggegooid... overigens ook werkstukken en scripties voor studie.
Maar ik heb me echt voorgenomen gewoon door te schrijven, dat eerste deel kan je later wel weer redigeren.

Overigens is mij iets nog niet helemaal duidelijk: moet ik nou na het schrijven het stuk uploaden of alleen aangeven op hoeveel woorden je zit?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger kon het allebei, maar ik zie nu alleen een handmatige update staan. Stom, want mijn word klopt vaak niet helemaal met de Nano-teller =( Waarschijnlijk moet je aan het eind van de maand wel je hele tekst kopiëren en plakken (het wordt niet opgeslagen, alleen het aantal woorden wordt geteld).
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Liadan schreef:
01-11-2019 11:44
Wat leuk dat je besloten hebt om mee te doen en heel goed je niet te hard bent voor jezelf door te stellen dat je het gaat proberen.

Ik heb geen schrijfangst, maar wel af en toe dat ik denk: jezus, wat slecht. Inmiddels weet ik best: dat is ook NaNoWriMo and it gets better. ;-D De sleutel is, denk ik: NIET terug gaan lezen, NIET gaan schrappen en zeker NIET gaan herschrijven tijdens de maand. Als je dat gaat doen, dan blijf je voor eeuwig bezig met je eerste hoofdstuk, want het is toch nooit goed of het deugt niet.

Ik maak wel eens iets rood in Word als ik denk: volgens mij klopt dit niet met de rest van het verhaal / dit heeft nog VEEL werk nodig. Dat is voor mij voldoende om het laten, misschien kun je voor jezelf ook iets bedenken wat je hierbij helpt.

Mocht dat moment van faalangst komen (of erger worden) kom je dan weer hier? Of zoek via het regioforum contact met anderen die je kunnen helpen. Het zou zonde zijn als je jezelf in de weg gaat zitten.

Heel veel succes!
Ja, dat probeer ik nu inderdaad ook, als ik iets schrijf waarvan ik denk dit klopt niet helemaal/dit heeft potentie tot meer/dit heeft extra aandacht nodig, dan maak ik het even dikgedrukt en dan kom ik het later wel weer tegen. Voor nu wil ik gewoon die eerste 1667 woorden op het scherm krijgen! En dan ga ik vanavond wel even een globale outline maken hoe het verhaal ongeveer gaat lopen. Over het verhaal zelf ben ik dan wel weer heel enthousiast, al is het een bitch om te schrijven. :O

En ik kom zeker weer hier als er iets is, positief of negatief. Heb nu 600 woorden, de helft raakt volgens mij kant noch wal, maar dat vogel ik later wel weer uit. Nu eerst maar eens aan mijn taak als moeder voldoen. :$

Succes vandaag! :yes:
Alle reacties Link kopieren
PapierVampier schreef:
01-11-2019 12:00
Heb nu 600 woorden, de helft raakt volgens mij kant noch wal,
Dat is je inner editor, een heel vervelend iemand. Knevelen en in de kelder gooien die handel. :P
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
01-11-2019 11:52

Overigens is mij iets nog niet helemaal duidelijk: moet ik nou na het schrijven het stuk uploaden of alleen aangeven op hoeveel woorden je zit?
Ik geef altijd alleen aan op hoeveel woorden ik zit. Verifiëren doe ik pas als ik aan de 50k zit (ik krijg altijd extra woorden in de teller van de site, dus nooit problemen mee gehad).
femmelotje schreef:
01-11-2019 11:58
Vroeger kon het allebei, maar ik zie nu alleen een handmatige update staan. Stom, want mijn word klopt vaak niet helemaal met de Nano-teller =( Waarschijnlijk moet je aan het eind van de maand wel je hele tekst kopiëren en plakken (het wordt niet opgeslagen, alleen het aantal woorden wordt geteld).
Ik gebruik altijd een Lorem Ipsum generator, want ik heb iets te veel fantasie en ben bang dat anders m'n verhaal gejat kan worden. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
PapierVampier schreef:
01-11-2019 12:04
Ik gebruik altijd een Lorem Ipsum generator, want ik heb iets te veel fantasie en ben bang dat anders m'n verhaal gejat kan worden. :facepalm:
Haha, ik kan me er wel iets bij voorstellen :) Ik schrijf geen aansluitend verhaal, maar allemaal losse stukjes over verschillende personages, in verschillende tijdlijnen en verschillende werelden, dus ook zonder randomizer zit er weinig logica in :)

Also, mijn inner editor zit me zo dwars dat ik nog steeds op 0 woorden zit. De rotzak.
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
femmelotje schreef:
01-11-2019 12:10
Haha, ik kan me er wel iets bij voorstellen :) Ik schrijf geen aansluitend verhaal, maar allemaal losse stukjes over verschillende personages, in verschillende tijdlijnen en verschillende werelden, dus ook zonder randomizer zit er weinig logica in :)

Also, mijn inner editor zit me zo dwars dat ik nog steeds op 0 woorden zit. De rotzak.
Ik zet wel even een bankje neer, kan jouw inner editor aanschuiven bij de mijne, gaan ze elkaar maar even lekker bezig zitten houden. 😉
Hoe update je je wordcount op de site eigenlijk? Ik kijk er vast overheen, maar ik zie het echt niet.
Alle reacties Link kopieren
norahdubois schreef:
01-11-2019 13:24
Hoe update je je wordcount op de site eigenlijk? Ik kijk er vast overheen, maar ik zie het echt niet.
In de bovenste blauwe balk (naast My Nanowrimo, community and writer's resources staat een groen plusje. Daar kun je je wordcount invullen
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven