Nederlanders: te dom voor de roltrap?

02-12-2008 09:58 273 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een klaag topic er tussendoor... waarom blijven Nederlanders altijd stil staan op de roltrap?

In de meeste andere landen is er een (ongeschreven of geschreven) regel: rechts stilstaan, links lopen. Of omgekeerd, zoals in Londen. Hoe dan ook is er altijd de mogelijkheid om wat meer tempo te maken door stilstaande mensen te passeren.

Hier in Nederland werkt het anders. Als er in Utrecht Centraal een trein leegstroomt, is er binnen 10 seconden een opstopping bij de roltrap omdat iedereen zich al stilstaand in slakkengang naar boven laat vervoeren. Zeer frustrerend als je nog 1,5 minuut hebt voor de aansluitende trein.

Maar ook als het niet druk is, is het op OV knooppunten normaal om met z'n tweeen naast elkaar te staan op roltrappen. OK, het is niet het einde van de wereld, maar dit soort oponthoudjes van 15 seconden kunnen net het verschil maken tussen een trein/metro halen of deze net missen.

Tijd voor een nieuw roltrappenbeleid: rechts stilstaan, links lopen! Zijn er stationsbeheerders op dit forum? Gratis tip: ga pictogrammen ophangen bij de roltrappen om dit nieuwe beleid duidelijk te maken!
Ik zeg overigens eerst altijd: 'Pardon, mag ik er even langs'. Als dat niet werkt nog een kort 'Pardon' en als ik dat 3x heb moeten doen op een ochtend, dan zeg ik: 'Remy, mag ik er ff langs?'

En ik gebruik de roltrap/-band eigenlijk alleen als ik bagage bij me heb. In alle andere gevallen neem ik altijd de trap - simelweg om sneller te zijn en me niet te irriteren.
Als ze nu die roltrappen wat breder zouden maken, dan konden er 3 mensen langs elkaar heen: links de mensen die snel naar boven willen, in het midden zij die willen stilstaan en rechts de mensen die de stijgende roltrap met 3 treden tegelijk afrennen.
hahaha poez.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:geve schreef op 02 december 2008 @ 11:24:

rechts de mensen die de stijgende roltrap met 3 treden tegelijk afrennen.
quote:geve schreef op 02 december 2008 @ 10:52:

Ik zie het probleem niet zo. Doe schoenen aan met een scherpe rand en als meneer/mevrouw na een vriendelijk "pardon, mag ik er even langs" niet snel een stap opzij zet trap je het vel van zijn/haar scheenbeen. Zoiets blijft normaal gezien lang genoeg in het geheugen hangen zodat je het geen tweede keer hoeft te vragen.haha.. net alsof je elke ochtend achter dezelfde persoon staat. Wil je zo heel Nederland opvoeden?
quote:geve schreef op 02 december 2008 @ 11:24:

Als ze nu die roltrappen wat breder zouden maken, dan konden er 3 mensen langs elkaar heen: links de mensen die snel naar boven willen, in het midden zij die willen stilstaan en rechts de mensen die de stijgende roltrap met 3 treden tegelijk afrennen.

Misschien een idee om eens aan de Nederlandse zwaarlijvigheid te werken?

Blijf het zeggen, maar in het buitenland gaat het ook prima, overigens met dezelfde breedte aan roltrap als dat we hier in Nederland hebben.
Dat dan weer wel..
Mijn opinie?

het lijtk wel of veel nederlanders tegen alle geschreven en ongeschreven regels willen aanschoppen. Alsof ze willen zeggen: ik bepaal zelf wel lekker wat ik doe, niemand schrijft mij de wet voor. Of het nou roltrapgerbuik is, of het negeren van het rookverbod.

Londen is echt verre van prefect, maar soms ben ik blij als ik de roltrap kan op en af kan rennen aan de linkerkant als ik haast heb.
quote:PixieDark schreef op 02 december 2008 @ 11:26:

haha.. net alsof je elke ochtend achter dezelfde persoon staat. Wil je zo heel Nederland opvoeden?Bekijk de schenen maar eens van zij die rechts staan, die hebben Geve al ontmoet, kort.
quote:sunshine 1980 schreef op 02 december 2008 @ 11:22:

[...]

Sunshine, ik snap wat je bedoelt Ik had even wat duidelijker moeten zijn:

Draag ik m'n gewone kloffie, dan heb ik nog kans op wat ruimte krijgen, een plekje bemachtigen of normaal instappen (in de trein). In uniform is dat absoluut niet zo. Dan kan ik het 5x vragen met de grootste glimlach die ik tevoorschijn kan toveren, dan kunnen de treindeuren precies voor mijn neus openen, maar men duwt je gewoon aan de kant. Inmiddels draag ik mijn uniform niet meer, maar kleed me om op Schiphol
quote:londongirl schreef op 02 december 2008 @ 11:27:

Mijn opinie?

het lijtk wel of veel nederlanders tegen alle geschreven en ongeschreven regels willen aanschoppen. Alsof ze willen zeggen: ik bepaal zelf wel lekker wat ik doe, niemand schrijft mij de wet voor. Of het nou roltrapgerbuik is, of het negeren van het rookverbod.

Londen is echt verre van prefect, maar soms ben ik blij als ik de roltrap kan op en af kan rennen aan de linkerkant als ik haast heb.

Eensch!

Dat is ook het meest gehoorde argument mbt het rookverbod: "Straks bepaalt de regering alles wat we doen".
Dat dan weer wel..
quote:Lizzl schreef op 02 december 2008 @ 11:29:

[...]

Draag ik m'n gewone kloffie, dan heb ik nog kans op wat ruimte krijgen, een plekje bemachtigen of normaal instappen (in de trein). In uniform is dat absoluut niet zo. Dan kan ik het 5x vragen met de grootste glimlach die ik tevoorschijn kan toveren, dan kunnen de treindeuren precies voor mijn neus openen, maar men duwt je gewoon aan de kant. Inmiddels draag ik mijn uniform niet meer, maar kleed me om op Schiphol

Is toch niet normaal?? Is er soms een bepaald gedrag tegen uniformen aan het ontstaan? (Ambulancepersoneel, verkeersregelaars etc). Dit land is echt zwaar aan het verloederen vwb normen en waarden!
Dat dan weer wel..
quote:sunshine 1980 schreef op 02 december 2008 @ 11:33:

[...]

Is toch niet normaal?? Is er soms een bepaald gedrag tegen uniformen aan het ontstaan? (Ambulancepersoneel, verkeersregelaars etc). Dit land is echt zwaar aan het verloederen vwb normen en waarden! alsof we zo hard willen bewijzen dat we niet onder de indruk zijn van mensen in uniform, dat niemand 'beter' is dan een ander, dat niemand iemand anders de wet kan voorschrijven, zodat het allemaal doorslaat naar de andere kant.
Laura, ik snap je frustratie heel goed. Ik reis ook al jaren van Utrecht naar Amsterdam met de trein en ik herken het. Een roltrap is gemaakt om grote hoeveelheden mensen sneller te vervoeren en met iedereen stilstaand werkt dat dus niet. waar mogelijk neem ik dan ook de trap. En ja, ik vraag of ik er langs kan, maar als de hele roltrap vol en vast staat dan is dat onbegonnen werk. En nee, als iemand met een kinderwagen, fiets of 3 of 4 kinderen onderweg is dan snap ik dat je niet opzij kunt en dan is het OK, dan wacht ik wel even. Maar als je opzij kunt en niet doet, en niet reageert op mijn vraag, dan kom ik er wel langs hoor en dan probeer ik dat nog steeds niet lomp te doen, maar ik kan het niet garanderen. Ik hoop ook echt op een goede campagne met rechts staan en links lopen, want het kan overal verder wel, dus in Nederland zeker ook. En op Schiphol word ik eigenlijk altijd wel voorbij gelaten, dus kennelijk werkt het daar wel.

En ja, Nederlanders zijn lomp. Ik ben net terug van 3 maanden Duitsland en in 3 dagen zijn er al 6 mensen tegen me aan gebotst. In 3 maanden Duitsland misschien 2.
en die mensen die tegen je aanbotsten ? Hadden die toevallig haast ?

( damn ik word opstandig )

Ik las pas een topic hier over mensen die tegen je aanbotsen ofzo ( had niet helemaal opgelet ) Maar daar heb ik nooit last van, hoe kan dat dan ?
Op zich heb je gelijk dat het handiger zou zijn als iedereen die wil stáán gewoon rechts gaat staan. Dit is inderdaad in veel landen normaal. Maar je schríjft er zo ontzettend ergerlijk over Laura. Echt, hoe jij mensen neerzet ('koeien', 'dom', weet ik het wat, in ieder geval een hoop gemiep), dát vind ik nou tenenkrommend.
Duitsland vind ik een verademing, en laatst was ik in parijs in een museum, komt er een schoolklas binnen. O neeeee... dacht ik..

Maar ze liepen twee aan twee, luisterden naar de suppoost, staken hun vinger op om op fluistertoon vragen te stellen en liepen weer verder.

Nederlandse schoolklassen in het OV of in een museum.. MOORD neigingen krijg ik ervan.
quote:aikidoka schreef op 02 december 2008 @ 11:38:

En ja, Nederlanders zijn lomp. Ik ben net terug van 3 maanden Duitsland en in 3 dagen zijn er al 6 mensen tegen me aan gebotst. In 3 maanden Duitsland misschien 2.[quote]londongirl schreef op 02 december 2008 @ 11:37:

[...]

Nu we het over botsen hebben... De eerste keer dat ik in Australië was, werd ik een beetje achterdochtig van de vriendelijkheid

Ik liep met mijn winkelwagentje tegen iemand aan en voor ik mijn excuses kon bieden, deed zij dat al Of mensen die elkaar op straat gedag zeiden en dan zat ik niet eens in de outback, maar in een niet eens zo'n rustige buitenwijk van Sydney.

Als je hier tegen iemand aan botst, bestaat er een goede kans om uitgescholden te worden
quote:Lizzl schreef op 02 december 2008 @ 11:29:

[...]

Draag ik m'n gewone kloffie, dan heb ik nog kans op wat ruimte krijgen, een plekje bemachtigen of normaal instappen (in de trein). In uniform is dat absoluut niet zo. Dan kan ik het 5x vragen met de grootste glimlach die ik tevoorschijn kan toveren, dan kunnen de treindeuren precies voor mijn neus openen, maar men duwt je gewoon aan de kant. Inmiddels draag ik mijn uniform niet meer, maar kleed me om op Schipholen dit is dus echt niet alleen in nederland zo, ik heb precies dezelfde ervaring in engeland...zelfs als ik in mn uniform bij een kassa stond te wachten dachten mensen dat ik niet hoefde te betalen en drongen gewoon voor...of ze denken dat je aan het werk bent dus je hoeft niet te zitten in de bus enzo....
quote:borodini schreef op 02 december 2008 @ 11:42:

Ik las pas een topic hier over mensen die tegen je aanbotsen ofzo Maar daar heb ik nooit last van, hoe kan dat dan ?Dat vraag ik me ook soms af. Ik wijd het dan maar aan m'n kleine gestalte - petiterig en 1,60, rustige en vriendelijke uitstraling. Misschien triggert dat bij veel mensen de behoefte om te botsen
quote:tangerine schreef op 02 december 2008 @ 11:42:

Op zich heb je gelijk dat het handiger zou zijn als iedereen die wil stáán gewoon rechts gaat staan. Dit is inderdaad in veel landen normaal. Maar je schríjft er zo ontzettend ergerlijk over Laura. Echt, hoe jij mensen neerzet ('koeien', 'dom', weet ik het wat, in ieder geval een hoop gemiep), dát vind ik nou tenenkrommend.Sorry, maar als iemand schrijft dat hij of zij bewust met de benen wijd gaat staan om de boel te blokkeren, dan vind ik je ook een domme koe.
Dat dan weer wel..
quote:NG1 schreef op 02 december 2008 @ 11:44:

[...]

...of ze denken dat je aan het werk bent dus je hoeft niet te zitten in de bus enzo....

Dat vind ik altijd zo thuiskomen van een koude kermis (rare gezegde trouwens... )

Soms ben ik 30 uur wakker als ik op het perron van Schiphol sta. Dan sta je letterlijk te tollen op je benen, misselijk van vermoeidheid (want elke week minimaal zo'n nacht doorhalen doet natuurlijk meer je lichaam dan alleen maar vermoeien) en dan komt de trein en "rennen" mensen je bijna omver om maar te kunnen zitten. Ik doe niet eens een poging, maar denk dan wel altijd zoiets van: en dan komen ze wellicht net uit bed...

Maar goed... het is duidelijk dat het steeds meer ieder voor zich is en dat is niet leuk. Mijn vriend en ik gaan dan ook verhuizen naar een dorp in het oosten van het land Zo min mogelijk met Remy's in contact komen, zal beslist goed doen.
wat ik mij afvraag: degenen die dus gewoon op de roltrap stilstaan waar ze willen, of het nu links of rechts is, wat doen jullie als je in het buitenland bent waar er duidelijk een 'rechts stilstaan, links lopen' beleid is? Ga je dan ook gewoon stilstaan aan de linkerkant, of houd je wel rekening met het feit dat links lopen is en niet stilstaan?
Laura heeft gelijk, het is strontvervelend. We moeten in Nederland eens ophouden alles leuk en gezellig en aardig-voor-elkaar te houden, soms moeten dingen gewoon efficient en hoe de meesten (dagjes)mensen nu o pde roltrap staan, is gewoon ronduit irritant! Op station Amersfoort is een proef bezig met groene en rode voetjes op de roltrap (zo van: hier niet staan en hier wel).
Ik ga al niet eens meer met de roltrap omdat dat slome gedoe me irriteert.

Gewoon de trap op, is er niks aan de hand.
Viva naar de knoppen.
ach het is overal wel wat Lizzl, ik doe nu ook al jaren net als jij me gewoon verkleden voor en na het werk, heb ik nergens meer last van..

een keer jaren geleden toen ik nog wel in uniform naar huis ging, stapte ik met een collega de bus in, waar toevallig passagiers zaten die ook op mijn vlucht zaten, en ik was nogal melig, dus ik riep keihard door de bus :"excuse me, are there any 2 seats together?!" (dat roepen passagiers vaak bij ons omdat er geen vaste plaatsen zijn)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven