Nog nooit de grens over geweest...

27-05-2014 10:11 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er toevallig nog meer mensen die nog nooit de grens over zijn geweest?

Ik heb vaak het gevoel dat ik een van de weinige ben.

Voor mij hoeft het allemaal niet zo nodig. Maar ik weet tenslotte niet wat ik mis he .
Toen ik thuis woonde gingen we ook nooit naar het buitenland. In ieder geval tot mijn 14e... Toen schoolreis naar België/ Frankrijk. Mijn ouders gaven sowieso niks om op vakantie gaan, terwijl we het thuis echt niet krap hadden. Nu ik 27 ben, heb ik al veel zelf gereisd. Ik hou er van, vind het echt een superervaring om nieuwe dingen en culturen te zien! Had het leuk gevonden om als gezin van vroeger vakantie herinneringen te hebben.. Maar helaas! Heb het dus wel gemist
quote:Thordis schreef op 27 mei 2014 @ 11:10:

Waarom zou je dat zo nodig willen en moeten weten dan? Ik bedoel, als je in Kutkrabbeveen geboren bent, naar school gaat, de opleiding verzorgende doet, uit huis gaat en 3straten naast je ouders blijft wonen met je man en 2 kindjes, daar je hele leven blijft wonen, en je vakantie is een week of twee kamperen in Limburg.... Wat moet je dan met al die kennis van over de grens. Algemene ontwikkeling is leuk, maar iemker per se een noodzaak.

Okee.. maar accepteer dan ook dat je jezelf op een andere manier ontwikkeld. Dat je wellicht een achterstand oploopt op sociaal gebied en in je werk. Prima als mensen daar gelukkig mee zijn/blijven maar het klinkt (en is) wel allemaal erg beperkt hoor.

Nederland is overigens prachtig en ik heb ook niet alles van mn eigen land gezien.. maar de reizen naar het buitenland (zowel dichtbij als heel ver weg) hebben mijn horizon letterlijk en figuurlijk verbreed.
Ik snap er niks van, wil juist altijd weg, nieuwe mensen ontmoeten, andere natuur zien.

Heb je wel interesse in wat er in de wereld gebeurt, of beperk je je wat tv en krant betreft ook tot de lokale aanbieders?
quote:Dahlia74 schreef op 27 mei 2014 @ 11:17:

Waarom zou je dat moeten ervaren als je dat niet wil? Van de TV weet je ook wel dat het niet overal zo is als in Nederland?

Veel mensen gaan 2/3 weken ergens in een resort zitten, all inclusive en komen niet verder dan het zwembad. Heeft het dan meerwaarde om in het buitenland te zitten? Je ziet/ervaart niets van het land. Vergeet dat veel mensen echt weinig mee krijgen van een land en cultuur en eigenlijk niet eens weten waar ze zijn, getuige programma's als de vakantieman.Iedereen doet dat voor het weer
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
Ik snap trouwens ook niet dat je nog nooit de grens over bent geweest, ik ga al minimaal 1 keer in de week naar Duitsland om te lunchen XD
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:Thordis schreef op 27 mei 2014 @ 11:10:

Waarom zou je dat zo nodig willen en moeten weten dan? Ik bedoel, als je in Kutkrabbeveen geboren bent, naar school gaat, de opleiding verzorgende doet, uit huis gaat en 3straten naast je ouders blijft wonen met je man en 2 kindjes, daar je hele leven blijft wonen, en je vakantie is een week of twee kamperen in Limburg.... Wat moet je dan met al die kennis van over de grens. Algemene ontwikkeling is leuk, maar niet per se een noodzaak.Joh, in het andere Toppic (ga de naam hier niet noemen) adviseer je het tegenovergestelde. Niet letterlijk, maar kun je je voorstellen dat iemand wil weten hoe het er juist achter die grenspaaltjes uitziet.
Ik woon in het Buitenland. Dat heb ik al wel vaker gedaan in het verleden, en altijd weer teruggekomen naar NL, maar deze keer is het in principe definitief.

Wat ik wel apart vond om te merken, is hoe ik in het begin als ik tegen dingen aanliep die hier anders geregeld zijn dan in NL, me daar aan kon storen, grrrrr. Nu gebeurt het me intussen ook al, dat wanneer ik op bezoek ben ik NL, dingen me daar op dezelfde manier irriteren. Dat er dus een soort 'waarderingssysteem' in me zit, dat zich aanpast aan de heersende omstandigheden. Ik vind het ook heel leerzaam te merken hoe ik altijd weer een eigen plekje kan vinden/creeeren, al is het honderden/duizenden kilometers verderop
Ik kan me er niets bij voorstellen, reizen is een deel van mijn leven en ik kan me een leven zonder reizen niet voorstellen. Ik bedoel niet elk jaar naar de rimboe tussen een inheemse stam maar binnen Europa naar steden met mijn ouders, bergen zien op wintersport. Toen ik 17 was ging ik voor het eerst buiten Europa met mijn ouders naar New York, geweldig! Nog nooit een dagje Antwerpen gedaan? Op een Duitste kerstmarkt geweest?
TO reageert niet, is vast voor het eerdere genoemde programma.
Mijn man was ook nog nooit de grens over geweest toen ik hem leerde kennen. Ze gingen ook bijna nooit op vakantie en als ze dat al deden was het een weekje Limburg of Zeeland, 1x per 4 jaar of zo. Zijn familie vond vakantie gewoon niet zo belangrijk.

Ik heb wat dat betreft niet zo'n goede invloed op hem gehad, vrees ik, haha.
..
Ik ben geen wereldreiziger, ik heb zo ongeveer heel Europa gezien en héél veel van Turkije en eerlijk gezegd vind ik het wel best zo. Ik ben zielstevreden met een paar keer per jaar naar Frankrijk, tussendoortjes (en wintersport) naar Duitsland of de Achterhoek en als we niet lang weg kunnen, bijv. i.v.m. mijn hoog bejaarde moeder, pakken we de boot als het mooi weer is. Dan zijn we niet ver weg.
verba volant, scripta manent.
TO, als je het hier prima vindt, dan moet je vooral blijven. Je mist niets en je kunt ook de tv aanzetten of op internet al die exotische dingen zien.

Ik zal kort voor je opsommen wat je 'mist'.

Richting het noorden wordt het steeds kouder, dus dat schiet niet op.

Richting het oosten kijken ze steeds bozer uit hun ogen tot je op een gegeven moment alleen nog maar dichtgeknepen oogjes ziet.

Richting het zuiden wordt alles rommeliger, ja warmer ook, maar dat is niet altijd een pretje want het gaat vreselijk rieken. Kortom, als je niet van stank houdt: niet naar het zuiden.

Richting het oosten, dan zie je vooral water en dat hebben we hier al genoeg. Het wordt afgewisseld met lauw bier en zelfingenomen volkeren die echt niet op jou zitten te wachten.

Blijf lekker thuis. Of doe eens gek en ga een dagje naar Giethoorn.
quote:chocolatechip schreef op 27 mei 2014 @ 11:53:

Ik kan me er niets bij voorstellen, reizen is een deel van mijn leven en ik kan me een leven zonder reizen niet voorstellen. Ik bedoel niet elk jaar naar de rimboe tussen een inheemse stam maar binnen Europa naar steden met mijn ouders, bergen zien op wintersport. Toen ik 17 was ging ik voor het eerst buiten Europa met mijn ouders naar New York, geweldig! Nog nooit een dagje Antwerpen gedaan? Op een Duitste kerstmarkt geweest?Dit konden mijn woorden zijn. Ik leef tussen mijn reizen door op weg naar de volgende reis. En dat varieert van een lang weekend Oostenrijk, tot een stedentrip naar Praag en van een jungle-tocht door het subtropisch regenwoud van Costa-Rica, tot een strandvakantie in Bodrum. Oh ja.. ik kan ook intens genieten van een broodje warme worst op de kerstmarkt in Aken of slenteren door de straatjes van Brugge. Het kost me veel geld en ik moet er hard voor sparen... maar het maakt me heel rijk!
quote:Bergje65 schreef op 27 mei 2014 @ 12:07:

[...]

Dit konden mijn woorden zijn. Ik leef tussen mijn reizen door op weg naar de volgende reis. En dat varieert van een lang weekend Oostenrijk, tot een stedentrip naar Praag en van een jungle-tocht door het subtropisch regenwoud van Costa-Rica, tot een strandvakantie in Bodrum. Oh ja.. ik kan ook intens genieten van een broodje warme worst op de kerstmarkt in Aken of slenteren door de straatjes van Brugge. Het kost me veel geld en ik moet er hard voor sparen... maar het maakt me heel rijk!Da's dan ook wel weer een beetje sneu. Reizen is toch ook een vlucht / ontsnapping, als je eigen dagelijkse leven zo vervelend is dat je het maar uit zit te zitten tot de volgende vakantie, dan zou ik daar eerder wat aan doen....
quote:Bergje65 schreef op 27 mei 2014 @ 11:19:

[...]

Okee.. maar accepteer dan ook dat je jezelf op een andere manier ontwikkeld. Dat je wellicht een achterstand oploopt op sociaal gebied en in je werk. Prima als mensen daar gelukkig mee zijn/blijven maar het klinkt (en is) wel allemaal erg beperkt hoor.

Nederland is overigens prachtig en ik heb ook niet alles van mn eigen land gezien.. maar de reizen naar het buitenland (zowel dichtbij als heel ver weg) hebben mijn horizon letterlijk en figuurlijk verbreed.

Het is mijn ding ook niet, Kutkrabbeveen en niet verder, maar iemand noemde reizen hier noodzakelijk. En dat vind ik wel een stellige uitspraak. Of reizen wenselijk kan ieder voor zich bepalen, maar noodzakelijk is het niet.

En ik ken genoeg mensen die het zo doen als ik beschreef en daar volkomen gelukkig mee zijn. Ook goed toch?
Reizen is mijn lust en mijn leven. Niks ontsnapping.... mijn grootste hobby.
quote:Scamp schreef op 27 mei 2014 @ 10:34:

Gisteren was er toevallig (?!) een programma-maker die dezelfde vraag stelde voor een nieuw tv programma.

En jij meldt je aan voor dezelfde vraag.

Hmm...Scherp!
quote:Bergje65 schreef op 27 mei 2014 @ 11:19:

[...]

Waarom zou je met vakanties in Nederland een achterstand oplopen op sociaal gebied en in je werk? Omdat je dan raar aangekeken wordt en de 'norm' is dat je ver weg gaat?

Ieder mens ontwikkelt zich anders en daar staat de wijze van vakantie vieren helemaal los van wat mij betreft.
De verre reizen laat ik aan het nageslacht over, mijn kleindochter van vier heeft al meer van de wereld gezien dan ik dankzij een stel bijzonder reislustige ouders, de andere kleintjes zijn nog niet buiten Europa geweest, pas over een paar maanden.
quote:Leergierig schreef op 27 mei 2014 @ 12:53:

[...]

Waarom zou je met vakanties in Nederland een achterstand oplopen op sociaal gebied en in je werk? Omdat je dan raar aangekeken wordt en de 'norm' is dat je ver weg gaat?

Ieder mens ontwikkelt zich anders en daar staat de wijze van vakantie vieren helemaal los van wat mij betreft.

Inderdaad. Helaas voelen die reislustige mensen zich soms wat verheven, ze zijn o zo mondiaal en hebben van alles een ietsepietsie opgesnuift. Meestal goed georganiseerd, maar dan toch zeker ook wel even van de gebaande paden afgeweest, zonder gids en dat moet ELKE keer vermeldt worden als ze er vol trots over spreken.

Prima dat ze graag reizen, maar om het dan "toch allemaal beperkt" te noemen, tut tut tut, is wel wat hoogdravend. Als die thuisblijver zich indien gewenst informeert door middel van boeken, internet en documentaires, dan zal men in al die uren dat de wereldreiziger in een vliegtuig en daarna aftandse bus zit, naar pacquachobbapokka, al meer informatie en culturele ontwikkeling tot zich nemen, dan de reiziger in die twee weken daar in het hooggebergte kan verzamelen. En dat, beste mensen, zonder de zweetplekken onder de armen en de larven van muggen tussen de tenen.

Dus blijft allen thuis.
Ik denk dat sommige mensen het gek vinden als je nog nooit buiten Nederland bent geweest omdat Nederland zo klein is. Fransen, bijvoorbeeld, blijven naar verhouding veel vaker in eigen land, idem Italianen en Spanjaarden. Die landen hebben naar verhouding meer te bieden, zon, zee, strand, bossen, bergen, beter klimaat, lekker eten. Nederland is echt een mooi land, je moet er wel oog voor hebben. Er zijn zat plaatsen waar ik nog nooit ben geweest, de Waddeneilanden bijvoorbeeld, de Friese meren. Ik ben één keer van mijn leven een halve dag in Friesland geweest maar ik heb wel alle uithoeken van Frankrijk gezien.
quote:dolfje schreef op 27 mei 2014 @ 11:08:

Nou TO laat nog eens wat van je horen,wel zo beleefd als je een topic opent.Dit.
Ik woon in Limburg dus ik hoef maar twee stappen naar links of rechts te nemen en dan sta ik in België en Duitsland, haha. Laat mij maar de hele wereld over reizen, ik vind het geweldig.
quote:hanneke0805 schreef op 27 mei 2014 @ 13:19:

[...]

Dit. TO is even de grens overgewipt.
quote:Leergierig schreef op 27 mei 2014 @ 12:53:

[...]

Ieder mens ontwikkelt zich anders en daar staat de wijze van vakantie vieren helemaal los van wat mij betreft.gedeeltelijk met je eens. Reizen verbreedt toch je horizon, letterlijk en figuurlijk. Net zoals TV kijken, of een computer hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven