Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
dinsdag 17 maart 2026 om 07:39
Ja, zoiets! Vilten kleding! Met geknipte krullen in roodgeverfd.
Zeker niet een vrouw die jonger is zoals Wisseswis zegt. Ze is minstens even oud.
De man sowieso heeft een rode broek aan.
dinsdag 17 maart 2026 om 08:52
Ik vind partime collega's irritant, had liever alleen fulltimers gehad. Zijn steeds degene die zeggen het is toch maar werk! Zou ik ook zeggen als je cliënten in crisis steeds worden opgevangen door een fulltimer. Scheelt een hoop gedoe. Snap best dat het anders is als je 2 dagen werkt maar irritatie voor mij.
dinsdag 17 maart 2026 om 09:00
Oeh, grappig. Ik verander binnenkort van baan en heb toevallig gisteren zo’n 450 ml voedselcontainer besteld én bijna een elektrische plooifiets omdat mijn woon-werkverkeer niet enorm handig isGreebo123 schreef: ↑16-03-2026 17:24OV-gerelateerd:
mensen die vroeg in de ochtend tegenover je yoghurt met muesli zitten te eten. Met van die smak-geluidjes en zo'n plastic lepeltje dat steeds tegen die beker tikt. Echt: moordlust krijg ik ervan.
En om in de trein te blijven: mensen die voor het uitstappen hun vouwfiets al uitvouwen mogen ze van mij bij kop en kont het perron op smijten.
Dus ik ga nu 2x nadenken vooraleer ik mijn ontbijtje op de trein zal verorberen hahaha
charlotte717 wijzigde dit bericht op 17-03-2026 09:08
1.38% gewijzigd
Veritas vos liberabit
dinsdag 17 maart 2026 om 09:10
greenmoustache schreef: ↑16-03-2026 21:58Mensen die al hun vingers aflikken bij iets wat je met de hand eet.
Omg dit doet mijn moeder, ik ontplof altijd bijna. Zeker als er visite bij is. Ik heb haar niet goed opgevoed.
dinsdag 17 maart 2026 om 09:21
Mensen met een bril op die 26 keer per minuut die bril weer terugduwen op hun neus. Laat dat ding goed afstellen!!!!
En ik haat mensen met tics. Wiebelen met benen, krullen draaien in je haar, klikken met een pen. Ik maak mezelf er ook schuldig aan maar daar heb ik zelf geen last van.
En boomers die happen van hun softijsje. Ik ga gewoon weg als ik daar naar moet kijken. Helemaal als ze een baard hebben en dat ijs daar in laten hangen en dan hun handen gebruiken om dat af te vegen. Of nog erger zo’n snotlap uit het jaar kruik die er zelfs vanaf afstand niet meer schoon uitziet.
En ik haat mensen met tics. Wiebelen met benen, krullen draaien in je haar, klikken met een pen. Ik maak mezelf er ook schuldig aan maar daar heb ik zelf geen last van.
En boomers die happen van hun softijsje. Ik ga gewoon weg als ik daar naar moet kijken. Helemaal als ze een baard hebben en dat ijs daar in laten hangen en dan hun handen gebruiken om dat af te vegen. Of nog erger zo’n snotlap uit het jaar kruik die er zelfs vanaf afstand niet meer schoon uitziet.
dinsdag 17 maart 2026 om 09:40
De man die naast mij stond in de supermarkt had echt zo'n muffe ochtendlucht om zich heen hangen. Kon ik vanmorgen vroeg niet zo waarderen.
En de man die naast mij stond toen ik iets weg wilde gooien.. hij had een kar mee met daarin een aantal tassen - dat kan, doe ik ook als ik statiegeldflessen inlever bijvoorbeeld.
Maar deze vent haalde er een leeg pak drinken uit, en tig wc rollen, en een lading oude kranten, en wat lege plastic verpakkingen... Terwijl de papierbak vlak achter hem stond èn je hoeft hier niet per kilo afval te betalen ofzo.
Waarom kun je het dan niet even thuis weggooien maar sleep je al je afval mee naar de supermarkt?
En de man die naast mij stond toen ik iets weg wilde gooien.. hij had een kar mee met daarin een aantal tassen - dat kan, doe ik ook als ik statiegeldflessen inlever bijvoorbeeld.
Maar deze vent haalde er een leeg pak drinken uit, en tig wc rollen, en een lading oude kranten, en wat lege plastic verpakkingen... Terwijl de papierbak vlak achter hem stond èn je hoeft hier niet per kilo afval te betalen ofzo.
Waarom kun je het dan niet even thuis weggooien maar sleep je al je afval mee naar de supermarkt?
dinsdag 17 maart 2026 om 09:42
Vriendje van een van mijn kinderen heeft een nogal aanwezige tic, kan het kind (waarschijnlijk?) niets aan doen maar ik moet me af en toe inhouden om er niet iets van te zeggen..EefjeEverzwijn schreef: ↑17-03-2026 09:21Mensen met een bril op die 26 keer per minuut die bril weer terugduwen op hun neus. Laat dat ding goed afstellen!!!!
dinsdag 17 maart 2026 om 09:42
Mensen die met hun boodschappenkar midden in de weg gaan staan en plotseling stoppen of voor de schappen gaan staan en in de gaten hebben dat anderen langs moeten maar gewoon blijven staan. Hier ook wel eens meegemaakt dat mensen hun vuilniszak beneden voor de deur hebben gezet in der hoop dat anderen hun troep opruimen. Hard gillen over de galerij...´doeg´ en ´dag´!!!
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
dinsdag 17 maart 2026 om 10:02
Haha ja!Mijniebelle schreef: ↑17-03-2026 09:37Mensen die moeilijk doen over wat grotere pillen doorslikken.
dinsdag 17 maart 2026 om 10:06
greenmoustache schreef: ↑17-03-2026 07:39Ja, zoiets! Vilten kleding! Met geknipte krullen in roodgeverfd.
Zeker niet een vrouw die jonger is zoals Wisseswis zegt. Ze is minstens even oud.
De man sowieso heeft een rode broek aan.
En hebben van die herbruikbare tasjes want dat is goed voor het milieu.
dinsdag 17 maart 2026 om 10:09
dinsdag 17 maart 2026 om 10:15
dinsdag 17 maart 2026 om 10:16
Behalve als ze slikklachten hebben. Dat is dan weer iets anders.Mijniebelle schreef: ↑17-03-2026 09:37Mensen die moeilijk doen over wat grotere pillen doorslikken.
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
dinsdag 17 maart 2026 om 10:39
Dat heb ik zo vaak! Dan is het net in de aanbieding en dus uitverkocht, terwijl het normaal amper wordt verkocht omdat het te duur is of zo. Ik kan me soms ook een halve dag verheugen op wat ik ga eten en dan is het er niet.
dinsdag 17 maart 2026 om 11:29
Ik aan dat vreselijke matje, maar dacht de enige te zijnCharlotte717 schreef: ↑17-03-2026 09:06Ik heb me doodgeërgerd aan het hoofd van Jorrit Bergsma toen hij goud won op de Olympische Winterspelen. Grrr
Ik vind het ook erg van mezelf.
Het hoofd van Tom DuMoulin irriteert mij ook. Hij kijkt zo "dommig"
Frankly my dear, I don"t give a damn
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in