Op andermans plek zitten in het vliegtuig

16-12-2018 17:22 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vlieg veel voor werk, 1a 2 keer per maand, meestal korte tripjes binnen Europa. Het gebeurd weleens dat iemand in mijn stoel zit, meestal is het een vergissing en zeggen ze sorry en gaan ze naar hun eigen stoel. Maar ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat iemand expres in mijn stoel is gaan zitten, omdat ze bij het raam willen of naast hun partner/vriend. Vandaag ook weer, een hele discussie met een Britse vrouw die niet van mijn plek af wilde omdat het toch niet uitmaakt of ik bij het raam zit, en ik was immers later ingestapt? Uiteindelijk toen ik de stewardess erbij haalde stapte ze op :-D maken jullie dit ook weleens mee? Ik vind het echt asociaal gedrag, als je van plek wil ruilen kun je het toch ook gewoon netjes vragen :whip:
Alle reacties Link kopieren
Ik ruil in principe ook nooit en check altijd vroeg in - of betaal extra - voor een goede plek.

Man en ik kwamen eens aan op een buitenlands vliegveld, netjes 3 uur voor vertrek, voor een vlucht van 12 uur. We hadden de dag daarvoor allerlei toeren uitgehaald (ivm gebrekkig lokaal internet) om vroeg in te kunnen checken voor een plekje voor 2 bij het raam. Staan we daar aan de balie, nota bene vooraan in de rij, wordt ons meegedeeld dat de vlucht overboekt was en dat we nieuwe plaatsen toegewezen zouden krijgen. Lang verhaal kort; ik was hartstikke pissig en hoorde niets meer, maar man bleef rustig en handelde alles met een glimlach af. Terwijl ik inmiddels flink chagrijnig was, lopen we uiteindelijk weg bij die balie, en steek ik nog eens van wal tegen mijn man over hoe slecht het toch allemaal geregeld was. Waarop man me met een brede grijns aankijkt en vertelt dat hij zojuist een upgrade naar de business class had geregeld.
Ik had het eens in de trein. Raamstoel gereserveerd, maar toen ik de trein binnenliep zat daar al iemand. Mens kon (wilde?) maar niet begrijpen dat ze op mijn stoel zat, ondanks meermaals aanwijzen dat dat vierkantje bij mijn stoelnummer toch écht betekende dat ik bij het raam zat. Heb het er maar bij gelaten (ik was moe en had al een dag en nacht in een andere trein gezeten) en gelukkig ging ze er na 40 minuten uit, zodat ik gewoon op mijn plek kon zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ja, toevallig deze week weer mee gemaakt en in een ander topic beschreven:

Ik stap vanmorgen in het vliegtuig waar ik plaats D (aan het gangpad) heb gereserveerd. Als ik bij mijn rij aan kom, zijn stoel D, E en F al bezet. Op mijn plek zit de man die op Menno lijkt.

Ik: "Sorry, dit zijn stoelen D, E en F. En ik heb D. Kan het zijn dat iemand verkeerd zit?"
Geen reactie
Ik tegen "Menno": "Sorry, ik heb stoel D. U zit volgens mij op mijn plek."
"Menno": "Ik heb E."
Ik: "Dat is die stoel in het midden."
"Menno": "Daar zit al iemand."
Ik: "Wat moet ik dan doen? Ik kan toch moeilijk hier blijven staan."

De mevrouw op stoel E spreekt de jongen op stoel F aan. Die blijkt een rij te ver naar achteren te zitten. Allen staan op zodat hij naar de juiste rij kan. De mevrouw die op F hoort gaat nu op F zitten.

"Menno" blijft staan en zegt: "Zo. Nu kan je in het midden zitten."
Ik: "Nee. Ik heb speciaal stoel D geboekt zodat ik aan het gangpad kan zitten. U zit op stoel E".

"Menno" vindt mij duidelijk irritant.
Ik: "Sorry, dat is het concept van plaatsen reserveren."
"Menno": "Voor meer plek had je een stoel met extra beenruimte tegen extra kosten moeten boeken."

(Ik denk: Ja, dat had jíj natuurlijk zelf ook kunnen doen als het zo belangrijk voor je is. Maar zeg het niet hardop. Het gaat mij ook niet om de beenruimte. Ik wil gewoon zo ver mogelijk bij het raam vandaan zitten, zodat ik er niet continu aan herinnerd wordt dat ik 10km hoog in de lucht zit.)

"Menno" gaat uiteindelijk toch op zijn stoel in het midden zitten en probeert zijn riem vast te maken. Merkt alleen niet dat dit niet lukt omdat hij twee dezelfde sluitingen heeft, waarvan één van mijn stoel.

Ik: "Ik durf het bíjna niet meer te zeggen: maar dat is mijn riem..."

Toen is hij heel erg boos geworden en riep dat ik het ook op een normale manier kon vragen.

Uiteindelijk bleek ik de jongen die in eerste instantie verkeerd zat te kennen. Hij kon na aankomst bevestigen dat ik nergens een onvriendelijke toon heb aangeslagen, want ondertussen heb ik de hele vlucht lopen twijfelen wat ik dan verkeerd zou kunnen hebben gezegd.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Bij veel maatschappijen geldt overigens (en inderdaad, steeds meer maatschappijen laten dit lopen) dat bij start en landing iedereen op zijn aangewezen plek moet zitten. Dat heeft dus iets te maken met identificatie als het verkeerd gaat ...
Alle reacties Link kopieren
Ik reserveer altijd plaatsen bij de nooduitgang omdat we dan meer beenruimte hebben. Dus ja, ik zou er zeker iets van zeggen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Zowel in bioscoop als vliegtuig maak ik het wel eens mee. Ik ga er nooit over in discussie. Ik vermoed dat mensen door hebben dat ik desnoods op ze ga zitten. En dat is geen fijn vooruitzicht. Ze gaan zonder uitzondering aan de kant
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik ben een keer zelf verkeerd gaan zitten in een internationale trein. Ik had niet goed gekeken hoe de coupes genummerd waren en op het perron stond het ook niet goed aangegeven. Dus ik zat per ongeluk in coupe 15 i.p.v. 16. En ik kende de taal niet... Toen er eindelijk iemand in Engels uit kon leggen wat er aan de hand was ben ik goed gaat zitten uiteraard.

Ik had ook een keer speciaal een stoel naast het raam geboekt zodat ik naar buiten kon kijken. Komen er 2 meiden naast me zitten en die vragen of ik niet liever aan het gangpad wilde zitten want ik was alleen. Ehh nee. En ook een keer gevraagd of iemand ergens anders kon zitten want ze zat op mijn plek.

Bij lange vluchten zit ik het liefst bij het gangpad. Dan hoef ik niemand te storen als ik even een rondje wil lopen en ik moet in vliegtuigen altijd vaak naar de wc.
Hoop bij m'n volgende vlucht dat ik niet ergens in het midden zit.
TsumTsum schreef:
16-12-2018 18:41

Hoop bij m'n volgende vlucht dat ik niet ergens in het midden zit.
Dat kun je dus gelijk bij je boeking zo reserveren.
Ik zit komende week gangpad bij de nooduitgang op een rijtje van twee. Beste plek in economy imho. Echt niet dat ik mijn favoriete stoel dan afsta aan een ander ;-)
Erizon schreef:
16-12-2018 18:50
Ik zit komende week gangpad bij de nooduitgang op een rijtje van twee. Beste plek in economy IMHO . Echt niet dat ik mijn favoriete stoel dan afsta aan een ander ;-)
Niet altijd. Bij Norwegian zijn ze zo creatief om daar 2 rijen in te proppen en is het nog krapper dan normaal.
redbulletje schreef:
16-12-2018 18:43
Dat kun je dus gelijk bij je boeking zo reserveren.
Ik heb een pakketreis geboekt bij een reisbureau dus ik weet nog niet welke vlucht precies.


En ik heb ook gehoord dat je inderdaad het beste op je aangewezen stoel kunt blijven zitten voor het geval dat het mis gaat. Als iedereen dan is gaan verzitten gaat de identificatie moeilijker. En ik heb ook gehoord dat er maatschappijen zijn die koppels standaard uit elkaar halen als ze geen stoelen hebben gereserveerd (en dus meer betaald hebben).

En bij mijn laatste vlucht zat ik op de eerste rij na de first class. Echt een zee van beenruimte omdat daar normaal ook wiegjes aan het muurtje hangen maar op mijn vlucht niet. Baalde er bijna van dat ik geen koffertje bij had waar ik m'n benen op kon leggen. :hihi:
Head* schreef:
16-12-2018 17:32
Als ik vlieg reserveer ik altijd een stoel. Daar betaal ik voor. Dus als iemand op die stoel gaat zitten accepteer ik dat niet. Kies altijd uit wat voor mij de fijnste zitplaats is.
Precies.

En het valt ook op hoe vaak het voorkomt. Dan denk ik 'mensen hoe moeilijk is lezen?' Altijd een rij ervoor of erachter dat ze moeten zitten. Er staat nota bene ook n tekeningetje bij de rij welk nummer raam en gang is. Hoe dom willen ze zijn? Rij 17C is niet rij 18C en ook niet rij 16A, Maar ja goed kijken is erg moeilijk blijkbaar.

Overigens niet alleen in het vliegtuig, ook internationale treinen en zelfs in de bios of het voetbalstadion. Daar zat laatst iemand op onze plekken in Vak C3 terwijl hij in G2 moest zijn. Lijkt er niet eens op en stond ook gewoon op het kaartje. :facepalm:
mevrouwiglesias schreef:
16-12-2018 17:55
Ik wil gewoon op de stoel zitten die op mijn ticket staat. Of dit nou in het vliegtuig, het theater of de bioscoop is. Ik heb namelijk niet voor niks gereserveerd. Zou me een mooie bak zijn zeg.
Dit dus,
Alle reacties Link kopieren
sophie_emma schreef:
16-12-2018 18:19
Bij veel maatschappijen geldt overigens (en inderdaad, steeds meer maatschappijen laten dit lopen) dat bij start en landing iedereen op zijn aangewezen plek moet zitten. Dat heeft dus iets te maken met identificatie als het verkeerd gaat ...
Dit. En bij boeking kan je gelijk reserveren, indien mogelijk (waar nog stoelen vrij zijn)

Zelf nog nooit meegemaakt.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Wij betaalden extra om stoelen te reserveren en om extra koffers mee te nemen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook een keer meegemaakt, in 1990. Baalde wel, maar heb er geen punt van gemaakt. Klein jongetje wilde graag bij het raam zitten. Hij blij, ik blij. Tegenwoordig wil ik geen plek meer hebben bij het raam, veel te krap. Geef mij maar het gangpad, kun je af en toe nog even lekker je benen strekken.
Ja, één keer meegemaakt. Deed verongelijkt omdat ik op de stoel wilde zitten waarvoor ik betaald had. Jammer dan...
Alle reacties Link kopieren
Zo hadden wij laatst een vlucht waarbij al een hele hoop onderling geruild was van plaats, tot er op het laatste moment nog een gezin met twee kleine kinderen binnen kwam wat gelijk begon dat ze per se bij elkaar wilden zitten. Hoop heisa. Stewardes werd een beetje pissig dat ze als laatste hadden ingecheckt (geen stoelen gereserveerd) en dan alsnog verwachtten naast elkaar te kunnen zitten.
Weer een hoop geschuif, maar uiteindelijk zaten ze naast elkaar.
Vervolgens begon de jongste (<2) heisa te maken. Niet willen zitten etc. Stewardes weer helemaal over de zeik (veiligheid bij opstijgen).
Maar toen kwam het: Bij het uitdelen van het eten (de specials) was echt bijna niemand meer terug te vinden omdat iedereen ergens anders zat ondertussen...

Ik vind het wel vervelend als er iemand op mijn (vooraf geboekte, zonder extra kosten) plaats zit. Maar laat het van de situatie afhangen of ik op mijn strepen blijf staan, of genieten neem met de andere plek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven