Op de valreep gedoopt worden...dan de communie

16-03-2008 06:11 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van zeven was onlangs te gast bij een vriendinnetje.

Het vriendinnetje werd nog gauw gedoopt want het wilde graag de communie doen.

En zo nieuwsgierig als ik ben :-) vroeg ik aan haar moeder of dochterlief die keuze zelf had gemaakt en waarom.

Tja, omdat ze de communie wil doen in mei, antwoordde mams. (Duh)

Na nog wat doorvragen bleek dat ze het fijn vond om naar de kerk te gaan en dat ze veel belangstelling had in God enz enz.

EEN KIND VAN ZEVEN WAT GRAAG DE KERK BEZOEKT??

Mijn dochter heeft voornamelijk belangstelling in alle tastbare zaken zoals haar Playmobil en in vriendinnetjes.

Kennelijk zijn er meer kids die op het laatste moment nog gauw worden gedoopt omdat ze de communie willen doen.

Maar het lijkt me toch stug dat ze allemaal en op iedere zondag gezellig in de kerk willen zitten ipv genieten van de zondagmorgen.

Ouders mogen best toegeven dat hun kinderen een knalfeest willen en veel kado's toch??

Ik als niet praktiserend katholiek heb ervoor gekozen mijn dochter niet te dopen. Als ze oud en wijs genoeg is mag ze nl zelf kiezen welke kant ze opgaat. Ieder zijn eigen ding maar persoonlijk gaat bovenstaand voorbeeld me echt te ver.
Vinyl, mijn dochter werd door de ouders van het meisje uitgenodigd om samen met nog een aantal vriendjes bij de doop te zijn. Normaliter gaat ze gewoon spelen.
Mijn man komt uit een zeer Katholieke familie en bij de communies die ik tot nu toe meegemaakt heb staan vooral in het teken van de cadeautjes die ze op deze dag krijgen omdat ik denk dat de kinderen te jong zijn om te beseffen waar het bij een communie nu eigenlijk om gaat. Vaak beslissen de ouders of hun kind de eerste sacramenten ontvangt en deze keuze wordt vaak gebaseerd op het feit dat ze zelf ook Katholiek opgevoed zijn, omdat het dus 'hoort' binnen hun familie en omgeving en niet op het feit hoe praktiserend ze zijn.

Persoonlijk ben ik er een voorstander van om kinderen op een leeftijd van bijv. 18 jaar zelf de keuze te laten maken of en welk geloof ze willen aanhangen.

Mijn man is geen praktiserend Katholiek, al is het geloof een belangrijk onderdeel van zijn opvoeding geweest en onze kinderen zijn ook niet gedoopt maar we hebben er bewust voor gekozen om onze kinderen naar een Katholieke school te laten gaan zodat ze wel met het Katholieke geloof in aanraking komen en opgroeien. Enkele keren per jaar gaan we met de kinderen naar de kerk en we bidden regelmatig voor het eten zodat ze later weloverwogen de keuze kunnen maken of ze tot het Katholieke geloof willen toetreden of wellicht een ander geloof of misschien wel helemaal niks. Ze worden er in ieder geval nooit dommer van.

Wat ik me afvraag. Hoeveel Katholieken zouden er zijn als de mensen op bijv. 18-jarige leeftijd de keuze zouden moeten maken om Katholiek te worden? Een stuk minder dan er nu zijn denk ik.
wat ik dan weer hilarisch vind, is het idee dat je geloof X zou hebben, maar je kinderen de keuze wil laten daaraan mee te doen.

ALS je werkelijk gelooft dat je eeuwigheid afhangt van het een of andere ritueel, dan ga je echt niet zitten wachten tot je kind daar zelf eens zin in krijgt.

ALS je bijvoorbeeld echt zou geloven wat, pakweg, de Islam leert, dan laat je je zoontjes besnijden. ALS je werkelijk zou geloven wat de katholieke kerk leert, dan laat je je kinderen dopen.

Prima natuurlijk als je dat niet doet, maar waarom zou je dan jezelf of je omgeving wijs proberen te maken dat je er zelf in gelooft?
Natuurlijk werkt het zo Rider, ouders dopen hun kinderen omdat ze zelf geloven dat hun kind dan pas beschermd wordt door God en ook dan pas in de hemel kan komen. Vanuit dat perspectief is wachten natuurlijk geen optie. Wat eigen keuze betreft, is er bij de christelijke kerken, na het doopsel en de communie nòg een toetredingsritueel op latere leeftijd, waarbij de deelnemers hun doop zelf bevestigen. Bij katholieken is dat het vormsel (als ze ongeveer 12 zijn) en protestanten doen rond hun 18e belijdenis.
Op m´n 18e had ik me niet laten dopen, daar had ik toen geen behoefte aan. Ik had wél tussen +/- m´n 7e en m´n 11e de behoefte om naar de kerk te gaan, daarbij te horen. Ik vond daar iets wat ik toen op dat moment belangrijk vond. Daar is niks mis mee, zolang je altijd maar de vrijheid blijft houden om er vanaf te stappen als je dat wilt.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Buiten wat fanatieke moslims, zijn er geloof ik niet zo bijzonder veel mensen die denken dat je andere mensen kan verbieden een overtuiging te verliezen.
als jehova getuige wordt je ook eruit gegooid als je niet meer kiest de geloven.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
quote:Zuss schreef op 16 maart 2008 @ 22:27:

Op m´n 18e had ik me niet laten dopen, daar had ik toen geen behoefte aan. Ik had wél tussen +/- m´n 7e en m´n 11e de behoefte om naar de kerk te gaan, daarbij te horen. Ik vond daar iets wat ik toen op dat moment belangrijk vond. Daar is niks mis mee, zolang je altijd maar de vrijheid blijft houden om er vanaf te stappen als je dat wilt.

ik kan het niet meer als je met je eens zijn. Ook ik zou me op mijn 18e niet meer laten dopen maar toen ik klein was vond ik het wel fijn in de kerk.

Toen ik besloot om niet meer naar de kerk te gaan, heeft niemand me ooit erop aangesproken. Mijn vrije keus
quote:rider schreef op 16 maart 2008 @ 22:49:

Buiten wat fanatieke moslims, zijn er geloof ik niet zo bijzonder veel mensen die denken dat je andere mensen kan verbieden een overtuiging te verliezen.

Er zijn nog best wat geloofgemeenschappen waarin uittreden behoorlijke consequenties heeft. Jehova's, de zwaar gristelijke kerken, sommige katholieke bewegingen, sektes als scientology.

Daarbij merk je an dit topic al hoe je je als gelovige dient te verantwoorden tegen allerlei oordelen en meningen. Volgens de TO hebben die mensen er gegronde reden voor om hun kind ter communie te laten gaan, Malicefent moet zich verantwoorden omdat ze haar kind laat dopen, er is commentaar op ouders die hun kind niet laten wachten tot ze oud genoeg zijn om te beslissen en er is commentaar op ouders die hun kind de bedoeling van een sacrament niet goed genoeg uitleggen.

Ook dat bedoel ik met het recht om van religieuze overtuiging te mogen afstappen (of opstaapen, of op jouw manier interpreteren)
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
quote:itsme26 schreef op 16 maart 2008 @ 22:53:

[...]

ik kan het niet meer als je met je eens zijn. Ook ik zou me op mijn 18e niet meer laten dopen maar toen ik klein was vond ik het wel fijn in de kerk.

Toen ik besloot om niet meer naar de kerk te gaan, heeft niemand me ooit erop aangesproken. Mijn vrije keus

Gek genoeg lijkt het wel of iemand die van zijn geloof afstapt daar weinig commentaar op krijgt van de buitenwereld. Maar mensen die wel geloven, fanatiek of wat meer laissez faire, die lijken zich altijd te moeten verantwoorden. Want waarom ga je alleen met Kerst naar de kerk, dan ben je toch niet echt gelovig? Of waarom geloof je eigenlijk, het geloof heeft niks dan oorlog gebracht.

(ik ben atheist in hart en nieren trouwens, maar wel 1 die vindt dat een ander lekker moet geloven wat hij wil en hoe hij wil)
quote:itsme26 schreef op 16 maart 2008 @ 22:51:

als jehova getuige wordt je ook eruit gegooid als je niet meer kiest de geloven.lullig, maar dat overleef je wel
quote:Zuss schreef op 16 maart 2008 @ 23:03:

[...]

Er zijn nog best wat geloofgemeenschappen waarin uittreden behoorlijke consequenties heeft. Jehova's, de zwaar gristelijke kerken, sommige katholieke bewegingen, sektes als scientology.

Daarbij merk je an dit topic al hoe je je als gelovige dient te verantwoorden tegen allerlei oordelen en meningen. Volgens de TO hebben die mensen er gegronde reden voor om hun kind ter communie te laten gaan, Malicefent moet zich verantwoorden omdat ze haar kind laat dopen, er is commentaar op ouders die hun kind niet laten wachten tot ze oud genoeg zijn om te beslissen en er is commentaar op ouders die hun kind de bedoeling van een sacrament niet goed genoeg uitleggen.

Ook dat bedoel ik met het recht om van religieuze overtuiging te mogen afstappen (of opstaapen, of op jouw manier interpreteren)

Er is altijd commentaar, als je daar van zou moeten wakker liggen, kreeg je chronisch slaaptekort. Dat het vervelend kan zijn snap ik best, maar hoe heet dat ook alweer: iedere dag je kruis opnemen he.

Mijn punt is vooral: als je werkelijk gelooft in het een of ander, dan maak je mij echt niet wijs dat je je kinderen daar van wil weghouden, zodat ze ooit "zelf kunnen kiezen". Het slaat ook nergens op, behalve met besnijdenis misschien. Laten we wel wezen, als dat kind later denkt, rot op moet je doop, wat heeft het er dan voor last van dat het gedoopt is? Oh ja, niks dus.

En wat mensen met een andere (geloofs)overtuiging er van vinden, echt hoor, als je je daar druk over moet gaan maken...
Nog zoiets trouwens, wat is het toch voor een onzin om te doen alsof je een geloof kan kiezen naar persoonlijke voorkeuren? Je gelooft dat iets waar is, of niet, maar waarheid is toch geen nieuw behangetje dat je inwisselt als het je niet meer bevalt?
quote:rider schreef op 17 maart 2008 @ 01:34:

Nog zoiets trouwens, wat is het toch voor een onzin om te doen alsof je een geloof kan kiezen naar persoonlijke voorkeuren? Je gelooft dat iets waar is, of niet, maar waarheid is toch geen nieuw behangetje dat je inwisselt als het je niet meer bevalt?

Sorry, maar wie ben jij als buitenstaander om een ander te vertellen hoe hij of zij haar geloof mag beleven. Dan ben je net zo dogmatisch alsq misschien het geloof dat je afkeurd?

Ben zelf overigens FH. (Fijn Heiden)
quote:rider schreef op 17 maart 2008 @ 01:26:

[...]

Laten we wel wezen, als dat kind later denkt, rot op moet je doop, wat heeft het er dan voor last van dat het gedoopt is? Oh ja, niks dus.

.Zoals ik al zei heb ik het er wel moeilijk mee gehad, dat de keuze dus voor mij was gemaakt. Nu niet meer (ben weer in een andere levensfase). Praktisch gezien is er natuurlijk niet veel aan de hand, maar ik vond wel dus dat mijn ouders me bij een kerk 'hadden gesleept' waar ik helemal niet op zat te wachten. En daar ben ik ook later weg gegaan. Maar die 'hard feelings' daar ben ik nu ook wel weer vannaf.
anoniem_58421 wijzigde dit bericht op 17-03-2008 14:51
Reden: dikke vette typfout
% gewijzigd
Rider, de meeste mensen maken een bepaalde ontwikkeling door. Het is toch op zijn minst star als je overtuiging / gevoel / (geloofs)beleving van je 7e tot je 80e hetzelfde is?
quote:heejhallo schreef op 17 maart 2008 @ 08:58:

[...]

Sorry, maar wie ben jij als buitenstaander om een ander te vertellen hoe hij of zij haar geloof mag beleven. Dan ben je net zo dogmatisch alsq misschien het geloof dat je afkeurd?

Ben zelf overigens FH. (Fijn Heiden)Ik heb er geen oordeel over, ik vind het slechts totaal bizar. Alsof ik kan kiezen te geloven dat water nat is. Het is nat, of niet. Maar als mensen willen geloven dat water droog is, prima. En als mensen denken dat ze kunnen kiezen wat ze geloven over de natheid van water, allemaal prachtig hoor. Alleen voor mijn eenvoudige verstand niet te bevatten.
quote:heejhallo schreef op 17 maart 2008 @ 09:01:

[...]

Zoals ik al zij heb ik het er wel moeilijk mee gehad, dat de keuze dus voor mij was gemaakt. Nu niet meer (ben weer in een andere levensfase). Praktisch gezien is er natuurlijk niet veel aan de hand, maar ik vond wel dus dat mijn ouders me bij een kerk 'hadden gesleept' waar ik helemal niet op zat te wachten. En daar ben ik ook later weg gegaan. Maar die 'hard feelings' daar ben ik nu ook wel weer vannaf.Dat bedoel ik dus. Natuurlijk, je zal best een periode hebben dat je het allemaal heul vervelend vindt, maar als je er zelf toch niet in gelooft is het niet meer dan een klets water.
quote:Zuss schreef op 17 maart 2008 @ 09:02:

Rider, de meeste mensen maken een bepaalde ontwikkeling door. Het is toch op zijn minst star als je overtuiging / gevoel / (geloofs)beleving van je 7e tot je 80e hetzelfde is?ik weet niet waarom dat star moet zijn, maar ik zeg ook niet dat daar iets mis mee is. Wat ik wel zeg, is dat het in mijn eenvoudige hersens niet te bevatten flauwekul is, dat je zou kunnen kiezen wat je gelooft dat waarheid is. Maar dat is natuurlijk mijn verstandelijke beperking hoor, dat geef ik direct toe.
quote:rider schreef op 17 maart 2008 @ 13:28:

[...]

Ik heb er geen oordeel over, ik vind het slechts totaal bizar. Alsof ik kan kiezen te geloven dat water nat is. Het is nat, of niet. Maar als mensen willen geloven dat water droog is, prima. En als mensen denken dat ze kunnen kiezen wat ze geloven over de natheid van water, allemaal prachtig hoor. Alleen voor mijn eenvoudige verstand niet te bevatten.Ik vind iets geloven misschien wel net zo bizar als jij dat vindt. Het ging me er alleen om dat met jouw eerdere posting je oordeelde over het veranderen van iemands geloof. Nou , ik snap niet waarom mensen dat niet zouden mogen. Van mijn part veranderen ze 3 keer per week de invulling van hun geloof.
quote:rider schreef op 17 maart 2008 @ 01:22:

[...]

lullig, maar dat overleef je welja. hoe lijkt het je om je familie en al je vrienden te moeten opgeven, Want als je van je geloof afstapt mag je niemand meer zien. Mij lijkt het eerlijk gezegd verschrikkelijk
quote:heejhallo schreef op 17 maart 2008 @ 14:54:

[...]

Ik vind iets geloven misschien wel net zo bizar als jij dat vindt. Het ging me er alleen om dat met jouw eerdere posting je oordeelde over het veranderen van iemands geloof. Nou , ik snap niet waarom mensen dat niet zouden mogen. Van mijn part veranderen ze 3 keer per week de invulling van hun geloof.dan heb ik me onzorgvuldig uitgedrukt, mijn excuus. natuurlijk kan iedereen zo vaak tot nieuwe inzichten komen als zhij wil.
quote:itsme26 schreef op 17 maart 2008 @ 16:40:

[...]

ja. hoe lijkt het je om je familie en al je vrienden te moeten opgeven, Want als je van je geloof afstapt mag je niemand meer zien. Mij lijkt het eerlijk gezegd verschrikkelijkdat zeg ik: lullig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven