Oudere mensen mopperen meer?
dinsdag 31 januari 2017 om 03:32
[quote]Ameliaaa schreef op 31 januari 2017 @ 03:21:
Beide. Nou ja, ze hebben meer kwaaltjes, sommige hebben erg weinig geld om van te leven en ze gaan bijna dood. Ze mopperen wel meer dan anderen, vind ik, maar dat begint pas bij een jaar of 70, naar mijn ervaring.[/quot
totaal off topic,
waarom die foto's van haar?
Beide. Nou ja, ze hebben meer kwaaltjes, sommige hebben erg weinig geld om van te leven en ze gaan bijna dood. Ze mopperen wel meer dan anderen, vind ik, maar dat begint pas bij een jaar of 70, naar mijn ervaring.[/quot
totaal off topic,
waarom die foto's van haar?
dinsdag 31 januari 2017 om 04:47
dinsdag 31 januari 2017 om 06:58
Ze hebben meer om over te mopperen en minder te doen. Geen werk meer, geen kinderen meer thuis om voor te zorgen. Geen ouders meer om te mantelzorgen. Ze hebben alles wel zo'n beetje meegemaakt en door hun ouderdom kunnen ze minder goed anticiperen op nieuwe dingen. De hele wereld wordt langzaamaan lastiger te begrijpen, maar zelfs dat begrijpen ze niet meteen. Ik zou ook gaan mopperen.
dinsdag 31 januari 2017 om 07:22
dinsdag 31 januari 2017 om 07:37
Mopperen weet ik niet, maar ik ervaar wel dat echt luisteren en een gesprek onderhouden moeilijker gaat bij mijn oma.
"En, hoe gaat het op school?"
"Het gaat goed oma. Ik heb nu een vak dat..."
"Oké nou ik ga straks dus even de was doen, en vanochtend heb ik al even de keuken gedaan. Ik zat te denken of ik boerenkool zou eten, maar ik denk toch dat ik...."
Maar dat kan ook gewoon een karaktereigenschap zijn natuurlijk.
"Oké nou ik ga straks dus even de was doen, en vanochtend heb ik al even de keuken gedaan. Ik zat te denken of ik boerenkool zou eten, maar ik denk toch dat ik...."
dinsdag 31 januari 2017 om 07:47
quote:Timetraveler schreef op 31 januari 2017 @ 07:37:
Mopperen weet ik niet, maar ik ervaar wel dat echt luisteren en een gesprek onderhouden moeilijker gaat bij mijn oma.
Sommige karaktereigenschappen vergroten zich zelf wel uit naarmate mensen ouder worden.
Sommige karaktereigenschappen vergroten zich zelf wel uit naarmate mensen ouder worden.
dinsdag 31 januari 2017 om 07:50
Mijn moeder was als de dood dat ze ook zo'n mopperende oudere zou worden en heeft er alles aan gedaan om het niet te worden en dat is haar prima gelukt. Ze is altijd open blijven staan voor de ideeën en interesses van jongeren en (ver)oordeelde zelden.
Ik heb dus goede hoop dat ik ook kan voorkomen dat ik zo'n zeurende oudere word.
Ik ben nu al allergisch voor mensen van mijn generatie (ik ben 52) die roepen dat dingen vroeger beter waren. Dat is denk ik het begin van de mopperende oudere.
Ik heb dus goede hoop dat ik ook kan voorkomen dat ik zo'n zeurende oudere word.
Ik ben nu al allergisch voor mensen van mijn generatie (ik ben 52) die roepen dat dingen vroeger beter waren. Dat is denk ik het begin van de mopperende oudere.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 31 januari 2017 om 08:05
dinsdag 31 januari 2017 om 08:07
quote:Starshine-2 schreef op 31 januari 2017 @ 07:57:
Er zijn ook schrikbarend veel jongere mensen die steeds maar zeuren over hoe vroeger alles beter was.
Ik heb daar een hekel aan. Vroeger was lang niet alles beter en mensen onthouden dingen ook vaak verkeerd.
toen ik studeerde zat er een groep jongens in mijn jaar. Ze waren allemaal net uit dienst (zegt iets over mijn leeftijd, wel de laatste lichtingen, dat wel).
Zij vonden dienst de moooiste tijd van hun leven. Ik dacht alleen maar: ´ah gut, dan is het vanaf nu al bergafwaarts?´
Er zijn ook schrikbarend veel jongere mensen die steeds maar zeuren over hoe vroeger alles beter was.
Ik heb daar een hekel aan. Vroeger was lang niet alles beter en mensen onthouden dingen ook vaak verkeerd.
toen ik studeerde zat er een groep jongens in mijn jaar. Ze waren allemaal net uit dienst (zegt iets over mijn leeftijd, wel de laatste lichtingen, dat wel).
Zij vonden dienst de moooiste tijd van hun leven. Ik dacht alleen maar: ´ah gut, dan is het vanaf nu al bergafwaarts?´
dinsdag 31 januari 2017 om 08:15
Ik ben niet echt een wekkerklok.
De oudjes
De oudjes praten niet
Of hoogstens af en toe
Met stille ogentaal
Zelfs rijk zijn ze toch arm
En zonder toekomstbeeld:
Een hart voor allemaal
Hun huis geurt: witte was
Lavendel, koperpoets
En 't werkwoord van weleer
Oud zijn in Amsterdam
Is oud zijn op een dorp:
Men leeft er nauwelijks meer
Eens lachten ze te veel
En daarom sleept hun stem
Als 't over 'vroeger' gaat
Eens huilden ze te veel
En daarom parelt soms
Een traan langs hun gelaat
En als hun hand soms beeft
Is dat dan om de klok
Die oud wordt op de schouw
Die slingert: kom je mee
Slingert ja, slingert nee
Slingert: ik wacht op jou?
De oudjes dromen niet:
Hun boeken ingedut
't Harmonium op slot
De poes is ook al dood
Het zondags glaasje port
Maakt niet meer dol of zot
De oudjes zitten stil
Gerimpeld hun gebaar
Hun wereld uitgezet:
Vanaf het bed naar 't raam
Van 't bed naar de fauteuil
En van het bed naar bed
Ze gaan alleen nog uit
Voorzichtig arm in arm
Gekleed in mijmerij
Voor de begrafenis
Van wie nog ouder was
Nog lelijker dan zij
Een uur van stille rouw
Dan is daar weer de klok
Die voort klikt op de schouw
Kom je ja, kom je nee
Slingert: ik wacht op jou
De oudjes sterven niet
Eens vallen ze in slaap
En slapen al te lang
Ze klampen zich wel vast
Maar vallen doen ze toch
Al zijn ze vallens bang
Een valt de ander blijft:
Degeen die 't liefste was
't Meest of het minst in tel?
Het doet er weinig toe
Degeen die achterblijft
Is 't eerste in de hel
Soms ziet u hem wel gaan
Soms ziet u haar wel staan
Triest in een regenstraat;
Al schuif'lend door vandaag
Prevelend een zacht excuus
Dat het niet vlugger gaat
U ziet ze voor u uit
Wegvluchten voor de klok
Die slingert: kom toch mee
Kom je ja, kom je nee
Slingert en wacht op ons
De oudjes
De oudjes praten niet
Of hoogstens af en toe
Met stille ogentaal
Zelfs rijk zijn ze toch arm
En zonder toekomstbeeld:
Een hart voor allemaal
Hun huis geurt: witte was
Lavendel, koperpoets
En 't werkwoord van weleer
Oud zijn in Amsterdam
Is oud zijn op een dorp:
Men leeft er nauwelijks meer
Eens lachten ze te veel
En daarom sleept hun stem
Als 't over 'vroeger' gaat
Eens huilden ze te veel
En daarom parelt soms
Een traan langs hun gelaat
En als hun hand soms beeft
Is dat dan om de klok
Die oud wordt op de schouw
Slingert: ik wacht op jou?
De oudjes dromen niet:
Hun boeken ingedut
't Harmonium op slot
De poes is ook al dood
Het zondags glaasje port
Maakt niet meer dol of zot
De oudjes zitten stil
Gerimpeld hun gebaar
Hun wereld uitgezet:
Vanaf het bed naar 't raam
Van 't bed naar de fauteuil
En van het bed naar bed
Ze gaan alleen nog uit
Voorzichtig arm in arm
Gekleed in mijmerij
Voor de begrafenis
Van wie nog ouder was
Nog lelijker dan zij
Een uur van stille rouw
Dan is daar weer de klok
Kom je ja, kom je nee
De oudjes sterven niet
Eens vallen ze in slaap
En slapen al te lang
Ze klampen zich wel vast
Maar vallen doen ze toch
Al zijn ze vallens bang
Een valt de ander blijft:
Degeen die 't liefste was
't Meest of het minst in tel?
Het doet er weinig toe
Degeen die achterblijft
Is 't eerste in de hel
Soms ziet u hem wel gaan
Soms ziet u haar wel staan
Triest in een regenstraat;
Al schuif'lend door vandaag
Prevelend een zacht excuus
Dat het niet vlugger gaat
U ziet ze voor u uit
Wegvluchten voor de klok
Kom je ja, kom je nee
Slingert en wacht op ons
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
dinsdag 31 januari 2017 om 08:36
Ik heb ooit gelezen dat "de oudjes" vroeger met name bezig met werken en het gezin, doordat ze minder vrije tijd hadden en hun wereld vrij klein was hebben ze minder hun sociale vaardigheden weten te ontwikkelen. Ik heb vroeger in een bejaardentehuis gewerkt en je zou zeggen, gezelligheid troef, maar in plaats daarvan waren ze zo intolerant als de pest naar elkaar.
dinsdag 31 januari 2017 om 08:41
Nou mijn oma is 101, en moppert er lekker op los. Soms is ze een paar dagen wat stiller en dan gaan we ons zorgen maken of het wel goed met haar gaat. Ze heeft haar hele leven gemopperd over van alles en nog wat. Dus laat haar lekker mopperen, dan is ze tenminste alert 
Ze moppert met name over de actualiteit.
Ze moppert met name over de actualiteit.
dinsdag 31 januari 2017 om 09:09
quote:Geronimo2 schreef op 31 januari 2017 @ 08:36:
Ik heb ooit gelezen dat "de oudjes" vroeger met name bezig met werken en het gezin, doordat ze minder vrije tijd hadden en hun wereld vrij klein was hebben ze minder hun sociale vaardigheden weten te ontwikkelen. Ik heb vroeger in een bejaardentehuis gewerkt en je zou zeggen, gezelligheid troef, maar in plaats daarvan waren ze zo intolerant als de pest naar elkaar.
Ja, je zou denken dat ze met de jaren milder en begripvoller zouden worden. Ik denk dat hun ego dat doet. Ze zien dat hun lijf en geest achteruitgaan en een overwinning op een leeftijdsgenoot die het nóg slechter heeft getroffen maakt dat ze zich even beter voelen.
Je ziet het nogal eens bij vrouwen van zestig die hun moeder van tachtig behandelen alsof die niet goed snik is en dat terwijl zijzelf toch de volgenden zijn.
Ja, je zou denken dat ze met de jaren milder en begripvoller zouden worden. Ik denk dat hun ego dat doet. Ze zien dat hun lijf en geest achteruitgaan en een overwinning op een leeftijdsgenoot die het nóg slechter heeft getroffen maakt dat ze zich even beter voelen.
Je ziet het nogal eens bij vrouwen van zestig die hun moeder van tachtig behandelen alsof die niet goed snik is en dat terwijl zijzelf toch de volgenden zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
dinsdag 31 januari 2017 om 09:24
Mijn moeder is in de 70. Weduwe. Doet hele dag niets. Kijkt tv rookt. Wil niets ondernemen en stelt zich afhankelijk op. Loert de hele dag naar buitem zodat ze meent van alles te weten van haar buren.
Ik ben opgehouden met dingen aan te bieden. Regelmatig komen er mensen bij haar om haar mee te vragen naar ouderen activiteiten. Maar ze wil niets.
Dan is het klaar. Ze klaagt graag. Moppert graag. Waarom ? Omdat het kan ? Eenzaam ? Ik kom er vaak. Mijn kinderen ook.
Ik weet het niet.
Ik ben opgehouden met dingen aan te bieden. Regelmatig komen er mensen bij haar om haar mee te vragen naar ouderen activiteiten. Maar ze wil niets.
Dan is het klaar. Ze klaagt graag. Moppert graag. Waarom ? Omdat het kan ? Eenzaam ? Ik kom er vaak. Mijn kinderen ook.
Ik weet het niet.