Over Angels, beleid en discussies

15-04-2009 11:42 3287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Vanochtend heb ik twee personen een permaban gegeven vanwege een aanval op de Angels die zo ver beneden de gordel was dat ik die echt niet kon tolereren. Ik neem aan dat degenen die de bewuste berichten gelezen hebben, mijn beslissing begrijpen. Waarom nu een apart topic? Ik heb het idee dat de integriteit van de angels de laatste tijd vaker in twijfel getrokken wordt. Af en toe zie ik dat ze van machtsmisbruik beticht worden. Bovendien merk ik dat er telkens weer discussie ontstaat over genomen beslissingen.

Allereerst wil ik benadrukken dat Viva ernstig toeziet op de integriteit van de Angels. Machtsmisbruik wordt niet getolereerd. Stel dat 'n Angel bijvoorbeeld bant of waarschuwt omdat ze onder haar privénick een conflict met iemand heeft, dan zal ik die Angel verzoeken haar vleugels over te dragen aan een opvolger. Gelukkig ben ik zo'n situatie nog niet tegengekomen :-). Ik ben persoonlijk heel blij met de Angels en met de manier waarop zij modereren! Even voor de duidelijkheid: ze handelen niet 'op eigen houtje' maar bespreken waarschuwingen en bans altijd onderling en met mij. Als 'n Angel bij zichzelf merkt dat ze niet objectief tegenover een bepaalde forummer staat, vraagt ze haar collega-Angels of zij willen ingrijpen als zij dat nodig achten. Als Angel X een forummer bant kunnen jullie er vanuit gaan dat die ban namens het gehele team (inclusief moi) gebeurt. In twijfelgevallen en als er geen gelegenheid is om met de andere Angels en/of met mij te overleggen, komt het soms voor dat een Angel de ban-knoop in haar eentje doorhakt. Naderhand wordt deze beslissing dan altijd 'getoetst' bij de andere Angels/mij. Soms gebeurt het dat een ban achteraf onterecht gevonden wordt. In dat geval wordt hij ongedaan gemaakt. Dit is (in elk geval sinds ik Vivamod ben) slechts een heel enkele keer nodig geweest.

De Angels handelen volgens het door Viva vastgestelde beleid. Dat dat beleid nogal eens ter discussie staat vind ik op zich goed. Ik vind het alleen erg vervelend dat de Angels regelmatig op het beleid worden aangesproken: zij zijn degenen die het beleid uitvoeren maar ze zijn niet verantwoordelijk voor het beleid zelf. Ik merk ook dat de moderatortopics regelmatig verzanden in een lange discussie over beslissingen van de Angels. De Angels beschikken niet over erg veel tijd, en komen dan voor een dilemma te staan: uitgebreid in discussie blijven gaan waarbij ze zichzelf vaak moeten herhalen (en daardoor geen tijd overhouden voor hun eigenlijke Angel-werk) of de discussie op een gegeven moment negeren/beëindigen (gevolg: onvrede bij de deelnemers aan de discussie/escalatie). Bovendien sneeuwen de overige verzoekjes door de discussies in de moderatortopics teveel onder. Ik vind het daarom belangrijk om de moderatortopics schoon te houden.

Ik stel het volgende voor, en wil dat per direct laten ingaan:

* De moderatortopics en het blokkadetopic worden weer gebruikt waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren (dus: verzoekjes aan Angels, mededelingen van Angels over verwijderde discussies e.d.);

* We gebruiken dit topic voor vragen/opmerkingen over beslissingen, discussies over het beleid e.d;

* Ik zal jullie vragen/opmerkingen zoveel mogelijk beantwoorden (moet daarbij wel meteen zeggen dat ik niet fulltime werk en slechts een beperkt aantal uren voor Viva beschikbaar ben, dus 't kan dan gebeuren dat ik niet meteen dezelfde dag reageer). De Angels mogen hier wat mij betreft natuurlijk ook altijd reageren, maar zijn dat niet verplicht;

* In de moderatortopics en het blokkadetopic plaatsen we links naar dit topic. Off-topics, ter discussie stellen van het beleid, opmerkingen/vragen n.a.v. beslissingen van Angels etc. zullen uit die topics verwijderd worden en waar nodig zullen er waarschuwingen uitgedeeld worden;

* Gevolg: Angels komen meer toe aan hun eigenlijke werk, het modereren, terwijl er toch ruimte is voor het stellen van vragen en het plaatsen van opmerkingen. Bovendien komen die meteen bij de juiste persoon terecht, zodat ik meer zicht heb op wat er precies speelt. Verzoekjes aan de moderators zullen niet meer ondersneeuwen door de discussies.

Tot slot zou ik jullie (wie de schoen past....) nog willen verzoeken om niet elke verkeerde komma die de angels plaatsen onder een vergrootglas te leggen. Ik zie dat soms wel gebeuren (de laatste tijd weer vaker) en vind dat jammer en onterecht. Ik ben, nogmaals, echt heel erg blij met de enorme (!) inzet van de Angels, met hun objectiviteit en met de manier waarop er de laatste tijd meer openheid/transparantie gekomen is (f) (f) (f)

grtjs,

Naomi
Kan niet quoten, want dan word ik er weer afgemieterd.....

Maar ok, Minny... Hier komt ie....

Regeltechnisch gezien sta jij volledig in je recht. Gelijke monniken, gelijke kappen. Eerlijk is eerlijk enz. Valt m.i. weinig tegenin te brengen.

Op een gegeven moment wordt er oogluikend toegezien dat er een chatverwijzing wordt toegestaan buiten het prikbord (en dus de regels) om. Niks aan de hand, allemaal leuk, totdat er iemand begint te piepen; 'Ik vind 't niet eerlijk, waarom zij wel en ik niet enz.'

De angels en mod kunnen dan geen andere beslissing nemen dan inderdaad alles weer naar 't prikbord verwijzen. Want 'eerlijk is eerlijk, regels zijn regels enz.'

Op die manier organiseer je een 'dictatorcultuur' en dat moet je niet willen denk ik. Ik neem aan, zoals ik jou als type intepreteer, dat jij een ander best hun pleziertje en uitzonderingspositie gunt.

Dus stop die strijdbijl aan de andere kant van 't gras, wens die meiden veel plezier en zet in 't topic proost een link naar 't prikbord.....

Enne, ik had me nog nooit met chatten bezig gehouden. Dus betere reclame hadden alle partijen niet kunnen hebben.

Moraal van 't verhaal; topic van tangerine terug en de rest heeft pech!
Wie weet ikbenik, ik vind veel chatters dan wel weer leuke mensen. Ik ben iig blij dat Marels en Roos en Its de boel sowieso wel willen voortzetten, dat is wel zo prettig voor de chatters en we hadden juist net weer allemaal nieuwe mensen.

Het is wat dat betreft een dubbel gevoel hoor.

Ik denk dat ik ook gewoon beter ben als moderator (niet op het vivaforum hoor, ik modereer een ander forum) dan als chatop, ik heb iig geleerd de laatste tijd dat ik blijkbaar soms in een chat te bot overkom. IRL heb ik er nooit last van dat dingen verkeerd overkomen en op het forum eigenlijk ook weinig, maar op de chat is dat al zo vaak gebeurd. Dus blijkbaar ligt daar mijn talent ook gewoonweg niet.

In die 7 jaar forummen heb ik één grote rel meegemaakt (inmiddels een jaar of 4 terug), in 6 maand chat heb ik al meerdere rellen gehad. Dat kan natuurlijk aan sommige chatters liggen (waar ik gewoonweg niet mee door één deur kan) het kan ook zijn dat het inderdaad anders overkomt dan ik bedoel. Hoe dan ook, alles rechtbreien elke keer weg en alle ruzietjes oplossen etc is al best lastig, maar dit is gewoon de druppel.

Misschien kom ik ooit weer meechatten, misschien ook niet, ik heb nu mijn buik ervan vol.

Enige wat ik er wél van geleerd heb (again) is Zennn, stond het huilen mij maanden geleden nader dan het lachen en heb ik zelfs weleens een uurtje (of een paar) in mijn bedje gewoeld, inmiddels is het ook gewoon klaar zodra ik mijn pc uitzet. Dus da's dan weer de leuke les.

Zo, dat was de beschouwing, ik wens jullie allen een fijne avond verder (en hou elkaar heel). Slaap lekker.
Op het forum schiet toch ook de ene pijler na de andere de grond uit om zo de interesses een beetje te kanaliseren? Waarom dan maar een Vivachat?
quote:Winx68 schreef op 12 mei 2009 @ 22:55:

[...]

dus toch

Hoi Winx! En ik chat niet eens.

quote:minny schreef op 12 mei 2009 @ 22:56:

Die poll zou alleen werken als er alleen chatters stemmen, niet allerlei niet chatters met een verborgen agenda

Meid, waar háál je de insinuaties vandaan?!

Ik heb geen verborgen agenda. Ik zie gedoe op het forum (waar ik wel kom) over chats en ik heb daar een mening over. Niks meer en niks minder. Ik zou niet weten wat daar mijn verborgen agenda bij zou moeten zijn. Ik hoef toch niet in een kroeg te komen om iets te vinden van het rookverbod?
Ik vind de analyse van Floor72 erg raak. Er is een uitzondering gemaakt, een soort gedoogbeleid zeg maar. Dat gaat goed tot anderen gaan roepen: dan willen wij ook.

Dat is het eind van het gedogen; dan moeten de regels weer worden aangehaald. Niet dat iemand daar op uit was maar zo werkt het nu eenmaal. We hebben het vaker zien gebeuren op het forum. Jammer maar helaas.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
De Chats kunnen niet zonder 't forum, maar het forum wel zonder die chats.

(En als er stront komt op zo'n min of meer aan het viva-forum gelinkte chat kijken anderen Viva daar op aan, dus logisch dat ze een beetje op hun hoede zijn).

Misschien zijn er volgend jaar om deze tijd wel 16 chats (er zijn ook ook 16 pijlerts, vandaar):

Een Nietjes chat;

Een seks(vijver) chat;

Een chat voor ge-bande forummers;

Een Angels chat

enzoverderenzovoorts.
Ik vind niet dat anderen met het oorspronkelijke idee aan de haal gaan, eigenlijk. Het gaat om chatters die al tijden samen chatten -verleden tijd- en dus allen blijk hadden gegeven van behoefte aan een open chat.

Dat het nu niet meer botert betekent niet dat die groep die niet bij de TO hoort ineens geen behoefte meer heeft aan een open chat.

Vrees dat er niks anders op zit, nogmaals, dan of allebei de chats open podium verlenen, of het hele chatavontuur van het forum af halen. En dat laatste zou jammer zijn.
Dat zei ik, Quattro. Het idee van een aan Viva gebonden chat is erg leuk, maar het idee om het al bij voorbaat tot één chat te willen beperken, was vrij naïef.

Met die gedachte voor ogen zal nog maar eens opnieuw moeten worden nagedacht over dit hele plan. Want als Viva besluit dat er een officiële Viva-chat hoort te zijn, dan moet daar plaats zijn voor alle forummers die daar behoefte aan hebben. Dat je die niet met zijn allen in één chatruimte kan zetten is inmiddels duidelijk.

De makkelijkste oplossing lijkt mij persoonlijk om geen enkele chat officieel aan Viva te binden, maar wèl een aparte rubriek 'chatrooms voor en door forummers' op het prikbord te maken waar elke chatgroep zichzelf kan profileren. Op dit moment is het namelijk niet echt duidelijk onder welke rubriek je zo'n chat het best kan aanprijzen.
Yette; er is géén sprake van een OFFICIELE Vivachat, nooit geweest ook. Mocht die er ooit wél komen, dan zal dat zijn onder beheer van Viva zelf en niet onder beheer van forummers.
Hoi allemaal,

Ik heb alles gelezen en hier ook nog met de angels over gesproken. Allereerst wil ik nog een keer zeggen dat ik heel goed begrijp dat Tangerine en anderen hier teleurgesteld en boos om zijn! Ik ga mijn beslissing echter niet terugdraaien en ik zal wat uitgebreider uitleggen waarom.

Omdat er nog niet (eigenlijk: niet meer) zoiets als een chat voor forummers was, hebben we een topic daarover destijds toegestaan. Er kwam een verzoek om het topic sticky te maken of om er op een andere manier vanuit Viva extra aandacht aan te besteden. Dat hebben we niet gehonoreerd, omdat we wilden dat het heel duidelijk was dat Viva niets met de chat te maken had: het was een chat voor forummers door forummers, niets meer en niets minder.

De afgelopen maanden hebben me nogal wat geluiden bereikt over problemen/strubbelingen rondom de chat: mensen die daar geband waren en die op het forum hun gram kwamen halen, een conflict (?) met de beheerders van de chatserver (naar aanleiding waarvan ik vervolgens e-mails van ze kreeg met het verzoek negatieve berichten over hun bedrijf van het forum te verwijderen, en zulke verzoeken moet ik altijd honoreren). Ik bedoel dit niet als 'verwijt' naar de moderators van de chat, maar om te illustreren dat problemen op de chat (zoals die zich op elke chat zullen voordoen, hoe goed de beheerders/moderators van de chat ook zullen proberen om alles in goede banen te leiden) ook hun invloed op het forum hebben, en dat het juist om die problemen des te belangrijker voor Viva is om ons afzijdig van de chat te houden, omdat wij daar anders op aangesproken zullen worden.

Nu er meer chats door en voor forummers zijn, zie ik me genoodzaakt om vanuit Viva deze chats gelijk te behandelen. Een uitzonderingspositie (blijven) geven aan een van beide chats, aan een van de chats een andere status geven, betekent dat we daar ons dan toch op een bepaalde manier aan verbinden. Alle toekomstige problemen die met die chat nog zullen ontstaan, daarvan kunnen wij dan minder gemakkelijk zeggen 'Ja, maar Viva heeft er helemaal niets mee te maken'. Het enige argument dat ik nu kan bedenken voor het handhaven van de situatie zoals die de afgelopen dagen tot gisterochtend was, is "ze mochten het toen". Ik begrijp heel goed dat het lullig is dat ik nu op die beslissing van destijds terugkom, maar ik ben er van overtuigd dat het zo beter is.

grtjs, Naomi
Dus om een lang verhaal kort te maken is het eigenlijk heel simpel:

1) Van Viva geven we aan chats voor forummers door forummers leuke initiatieven te vinden, maar dat we ons daar verder niet aan willen verbinden om problemen te voorkomen;

2) Zodra we aan een van de chats een andere status verlenen dan aan de andere chats, halen we 1) onderuit.
(kort en bondig posten is niet mijn sterkste punt)
Duidelijk Naomi, thanks!

Jammer dat er niet 1 algemeen topic kan komen voor dergelijke initiatieven, maar ik begrijp jouw standpunten.
Jammer, maar duidelijk.

Ik vind het wel prettig dat er ook bij vermeld wordt dat er allang negatieve signalen waren rondom de Vivachat, en niet pas sinds Proost er is. Deze dingen spelen al veel langer en hebben inderdaad hun weerslag op het vivaforum gehad, in meer of mindere mate.

Ik kan niet beloven dat dit met Proost niet gebeurt, dus ik denk dat juiste beslissing is genomen. Hoe jammer dat ook is.

Mogen de linkjes nog wel via het prikbord kenbaar gemaakt worden?
Que?!
Minny, op het prikbord mag je een oproepje plaatsen naar de chat, dat geldt voor iedereen die een chat "voor forummers door forummers" heeft ;)

Dat ik refereerde naar problemen die zich voordeden op, rond of naar aanleiding van de chat, is overigens absoluut niet bedoeld om die chat of welke betrokkene dan ook aan te vallen/af te vallen. Ik heb zelf in mijn 14-jarige internetleven heel wat afgechat en ben nog geen chat tegengekomen waarop *geen* conflicten ontstaan. Juist omdat het van tevoren al duidelijk is dat het geen kwestie is van de vraag *of* er problemen zullen ontstaan maar *wanneer* deze zullen ontstaan, is het voor Viva belangrijk om afstand te houden....

grtjs, Naomi
ik wilde net met je vechten min

Nette uitleg hoor Naomi...

Zou yette dr idee niet iets zijn of is dat forumtechnisch een heel gedoe? een aparte rubriek op het prikbord waar mensen links naar chats eventueel kunnen neergooien? Ik vind het nu ook niet echt duidelijk onder welke rubriek het past, vind het eigenlijk bij geen een rubriek echt passen.
Ik zou 't bij Contact zetten. Ik ga nog nadenken of en hoe ik iets kan met het idee van Yette...
Vanavond op de chat Cour, ben jij de eerste

Bij contact heb ik over nagedacht, maar ik ben een beetje huiverig dat men het dan als een hengelchat gaat opvatten, en dat is het helegaar niet!
Wil ik iets posten, kom ik net in een quote van mezelf terecht
Als er naar gevraagd wordt, mag er dan wel een link naar de chat geplaatst worden?
Nee, en reclame maken in je motto mag dan weer wel? *vraag naar Naomi en de Angels?*

Ik snap dit gehakketak over en weer werkelijk waar niet. Dat er ruzie is ontstaan achter de schermen op een chat wat beheert wordt door forummers en voor forummers heeft viva geen ene moer mee te maken. Dat toen der tijd het topic is gedoogd vond ik opzich een leuk ludiek idee. Al was het maar als een soort van testcase. Net als de vijver ooit, net als er ooit leutertopics waren op de sexpijler en de relatiepijler. Dat dingen dan in de loop der tijd niet werken of er toch teveel negatieve klanken bij komen dan is het logisch dat viva de stekker uit het topic trekt wat ze gedoogd hadden snap ik wel. Viva heeft immers naar de adverteerders een naam hoog te houden en ook qua forum naar forummers zelf een naam hoog te houden.

Dat er dan geschermd wordt met verborgen agenda's, vriendjespolitiek, complottheorieen dat snap ik dan weer niet. Dus wanneer jij niet krijgt wat jij wilt dan duidt dat vooral op allerlei redenen die vooral te maken hebben met het saboteren en niet gunnen van jouw wens. Vreemd. En ik snap niet dat Vievke 2 en 5 nog gereageerd hebben hier. Weer krijgen ze shit over zich heen. Die je als angel maar hebt te "slikken". Een voordeel is dat angels sterke vleugels hebben en zich niet zomaar fel (feller dan normaal gebruikelijk is) uitlaten. Kan dat geschop en getier naar de angels toe niet eens stoppen?

Zeker als de angels wat betreft dit onderwerp er geen ene moer mee te maken hebben? Hooguit wat betreft de beslissing over het sluiten van het topic, maar that's it!?!

Oja en dat je alleen mee mag praten over dit onderwerp als je meechat is natuurlijk de grootste kolder. Dan kan het forum wel dicht. Wie post op het forum kan reacties verwachten, meningen, adviezen. En zeker de mensen die hier langer dan vandaag meeposten weten dit. Immers ze posten zelf ook al jaren op het forum en zeer zeker ook geven ze reacties op topics die ze niet altijd zelf meemaken maar wel een mening over hebben.
a. Er is geen ruzie gemaakt op de chat.

b. Er staat slechts een mailadres in het motto, zoals bij zovelen.

c. Het is gewoon grappig dat iedereen er wat over te zeggen heeft, maar geen idee heeft hoe de vork nu werkelijk in de steel steekt.

d. het is al opgelost door Naomi, dus mosterd.
Kan me niet schelen dat ik mosterd ben. Ik post waar ik wil en wanneer ik wil. Ik post over wat ik hier lees, over wat er hier gepost is door een ieder zonder me verder met de ruzie te bemoeien, idd daar weet ik niets van. Maar zeg ik daar wat over? NEE!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven