Parkeren

11-10-2010 16:11 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen was het weer zo ver. Ik reed met mn bumper tegen een paaltje aan. Mijn vriend zat naast me en riep " Red je niet, red je niet, red je niehiet!!". Mijn gedachtes riepen daarin tegen "Echt wel, echt wel, echt wel.".

Hij had gelijk, ik redde het niet .

Wat is toch kunst van het inparkeren? Ik snap er echt niks van. De ene keer schat ik mijn auto te groot in (veel moeite doen, uitstappen, erachter komen dat je nog zeker 1 meter ruimte had) of te klein. Zoals vanmorgen..

Het is zo oneerlijk! Mijn vriend parkeert zijn auto op de meest kleine plekken met zijn ogen dicht en 1 hand op zn rug.

Ligt het dan toch aan het verschil van het geslacht? Of ben ik motorisch niet zo goed ontwikkeld?

Maar goed, hoe dan ook. Ik zit nu met een deukje in mijn auto en een vriend die de fijne woorden uitspreekt "Ik zei het toch".

*zucht* Heerlijk zo een maandag...

P.s

Dit topic zonder doel. Maar ik wou het even kwijt .
Gelukkig doe ik dat soort dingen als hij níet naast me zit
Ach ik kan ook niet parkeren, niet vooruit, niet file niks.. ik moet de hele parkeerplaats voor mezelf hebben wil het iets worden.. Man kan dit ook bijna met ogen dicht.

Jij kunt vast andere dingen heel goed en vriend niet :D
Als het even kan stap ik uit en laat ik vriendlief parkeren. Ik kan het ook niet maar dat komt vooral doordat hij naast me zit te kiften en te stressen. Als ik alleen ben kom ik er met wat gestuntel wel uit.
Mijn vriend heeft zijn mond dicht te houden als hij naast me zit, anders neemt hij maar de bus

Nee, zonder gekheid, ik heb ook veel meer moeite met inparkeren als vriend. Oefenen, oefenen, oefenen (zonder vriendje dat naast je zit), is hierbij het toverwoord. Succes !
Ik kan perfect parkeren! Maar hoe ik het doe weet ik niet. Jaren terug geleerd bij rijlessen en nooit meer verleerd
Ik kan best aardig parkeren, maar lang niet zo goed als mijn vriend die hem dus op het meest kleine plekje kan zetten.
Cum non tum age
Achja, 'boem = ho' zei mijn moeder altijd en gelukkig vind ze het niet erg als ik dat principe ook met haar auto hanteer . Wel rijd ik ERG zachtjes met parkeren/draaien zodat 'boem' niet automatisch deuk betekent.
Ik denk ook veel oefenen inderdaad. En al stap je op het begin 100 keer uit, boeiend. Op een gegeven moment krijg je een gevoel voor je auto.

(En kan je niet meer als je een nieuwe auto hebt )
Ik parkeer hem ook overal in hoor en ik ben toch ook echt een vrouw.

Ligt aan je inschattingsvermogen denk ik.
Of je doet net als mijn ouders, je rijdt net zolang rondjes totdat je een enorm grote parkeerplaats vindt. (Woon je midden in de stad, dan kan dat wel een tijdje duren...)
Parkeren kan ik ook niet bepaald super haha!

Ben ooit eens uitgestapt om het iemand anders te laten doen, ik durfde niet met toeschouwers.. T was maar 1 parkeerplekje en ik had nog niet zoveel ervaring..

Nu heb ik wel veel ervaring met hoe je het beter niet kunt doen (minimaal 5 keer moeten steken voor je enigszins acceptabel staat, of met 1 wiel op de stoep), maar echte ongelukken heb ik nog niet gemaakt.

Verder zoek ik wel naar een plekje waar ik met gemak in kan, ook al is het 5 min verder lopen
Hoe ik het geleerd heb met rijles:

Stilstaan naast de auto waar je achter in wilt parkeren. Afstand tussen jouw auto en de auto naast je is dan ongeveer een halve tot een hele meter.

Achteruitrijden tot je achterwiel naast de achterbumper van de auto naast je staat. Indraaien door je stuur helemaal naar rechts te draaien terwijl je zachtjes achteruit rijdt.

Als je auto onder een hoek van 45 graden met de weg staat terugdraaien terwijl je zachtjes achteruit rijdt. Wel oppassen dat je niet alsnog de bumper van de auto naast je raakt.

Gaat bij mij 9 van de 10 keer goed op deze manier.

Sta je te ver van de stoep, dan de volgende keer iets dichter naast de auto gaan staan. Raak je de stoep, dan de volgende keer iets verder van de auto naast je gaan staan.
Ik kan prima parkeren. Stukken beter dan mijn vriend in elk geval.

Ik heb ooit voor fileparkeren geleerd:

1. indraaien als je met het midden van je auto (normaal gesproken de stijl van het portier) gelijk is aan de achterbumper van de auto waar je achter wilt parkeren.

2. stuur terugdraaien op het moment dat je in je achteruitkijkspiegel de stoeprand in het midden van je achterruit ziet (bevestigingspunt van de achterruitenwisser)

Maar als ik dat aan m'n vriend uitleg krijgt 'ie een glazige blik in z'n ogen. Anyway, it works for me.
Ah, misschien moet ik het eens proberen uit te leggen zoals jij het schrijft Honingvogel!

(maar wat jij beschrijft lijkt me heel vroeg om in te draaien - denk dat ik dan met terugdraaien de bumper eraf rij?)
quote:Helenita2 schreef op 11 oktober 2010 @ 16:34:

2. stuur terugdraaien op het moment dat je in je achteruitkijkspiegel de stoeprand in het midden van je achterruit ziet (bevestigingspunt van de achterruitenwisser)

Dat is precies het punt waarop je auto een hoek van 45 graden met de weg maakt

Ander trucje is een lijn trekken vanuit je stuur over je rechterkoplamp. Als die lijn evenwijdig loopt aan de weg sta je ook ongeveer onder een hoek van 45 graden met de weg.
Hier hebben we alleen maar parkeerschades dankzij mijn man. Mij is het in 20 jaar nog niet overkomen.
quote:Helenita2 schreef op 11 oktober 2010 @ 16:37:

(maar wat jij beschrijft lijkt me heel vroeg om in te draaien - denk dat ik dan met terugdraaien de bumper eraf rij?)

Dat ligt er een beetje aan hoe hard je achteruit rijdt... Als je heel zachtjes achteruit rijdt, zou ik inderdaad ook iets later beginnen met indraaien.

Is ook een kwestie van uitproberen natuurlijk. Maar als je minder ervaren bent, zoals TO, dan is jouw moment wel de "veilige" manier.
Ik doe het ook alleen maar als ik zeker weet dat het vakje groot genoeg is maar als ik het doe, doe ik het zo:

1. naast de al geparkeerde auto gaan staan, op een halve meter afstand ongeveer

2. achteruit rijden totdat ik de achterkant door m'n kleine zijraampje (dat kleine naast de grote achterin) zie

3. helemaal indraaien

4. terugdraaien als m'n spiegel bij het einde van de al geparkeerde auto is

Oh en om het wel iets makkelijker te maken: rechter-buitenspiegel naar beneden kantelen (is elektrisch) zodat ik weet waar de stoeprand is..

Inmiddels lukt het, omdat ik thuis de auto moet inparkeren, dus echt: oefening baart kunst
quote:Honingvogel schreef op 11 oktober 2010 @ 16:38:

[...]

Dat is precies het punt waarop je auto een hoek van 45 graden met de weg maakt

Ander trucje is een lijn trekken vanuit je stuur over je rechterkoplamp. Als die lijn evenwijdig loopt aan de weg sta je ook ongeveer onder een hoek van 45 graden met de weg.

Pcies!

Nou heb ik al 3 verschillende manieren om hem hetzelfde uit te leggen, moet toch lukken!
quote:Honingvogel schreef op 11 oktober 2010 @ 16:40:

[...]

Dat ligt er een beetje aan hoe hard je achteruit rijdt... Als je heel zachtjes achteruit rijdt, zou ik inderdaad ook iets later beginnen met indraaien.

Is ook een kwestie van uitproberen natuurlijk. Maar als je minder ervaren bent, zoals TO, dan is jouw moment wel de "veilige" manier.

Da's waar, snelheid speelt ook mee.

Mmm, heb inmiddels 21 jaar m'n rijbewijs, ga ook maar eens overstappen op inparkeren voor gevorderden dan (en als dat goed gaat, de Dukes-of-Hazard methode: plankgas en dan op de handrem )!
Michelle, ik moest wel even lachen om je OP grappig geschreven. De truc bij inparkeren is de aloude "blijven oefenen tot je een ons weegt". Echt. Hoe vaker je het doet, hoe beter die inschatting is. En makkelijker gezegd dan gedaan: laat je niet gekmaken, en nog belangrijker: neem tips aan van mensen die wél dat inzicht hebben, daar leer je van
Hoe herkenbaar! In de stad waar ik woon zijn de parkeerplekken die nog over zijn altijd zo klein, dus oefening genoeg. Maar het gaat nog niet altijd goed. Dan rijd ik uit frustratie maar weer uit het vak waar mijn auto half in staat, zodat ik na wat rondrijden een ietsje grotere parkeerplek een heel stuk verder van mijn huis vindt. En dan tijdens dat zoeken naar een parkeerplek heel chagrijnig doen met mijn gaspedaal (*VVVROEMMM*) en boos zijn op mensen die een Mini hebben (rijke stinkerds!) of wel perfect kunnen parkeren.

Oja, wat ik ook eens heb gedaan is bij het inparkeren (alles ging goed) op het gas te drukken i.p.v. op de rem; BOOM = ho.
oefenen oefen en nog eens oefenen ik hoefde nooit file te parkeren maar nu wel in de nieuwe straat..wel....en ik moet zeggen he gaat me nu beter af dan 3 mnd terug...
hiero same problem! Ik kan het soms wel wanneer ik alleen ben. Maar zodra er iemand kijkt dan gaat het mis. Meestal zoek ik plekjes uit waarbij ik over de stoep in een vakje kan staan (ja, erg hé) of waarbij écht zeeën van ruimte is... maarja oefenen is natuurlijk een beter advies....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven