Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
quote:*speels* schreef op 11 december 2014 @ 20:21:

Dat een stagebegeleidster me verplichte verplichtte om exact in een patiëntendossier te schrijven wat de huisarts als diagnose had gesteld..kleine hersenbloedinkjes..ik schaam me er nog steeds voor dat ik daar mijn naam onder heb gezet..dieptepunt.Maar.... ik zie de fout niet....?
Kleine hersenbloedinkjes bestaan toch?

Of begrijp ik het gewoon helemaal verkeerd?
quote:*speels* schreef op 11 december 2014 @ 20:21:

Dat een stagebegeleidster me verplichte om exact in een patiëntendossier te schrijven wat de huisarts als diagnose had gesteld..kleine hersenbloedinkjes..ik schaam me er nog steeds voor dat ik daar mijn naam onder heb gezet..dieptepunt.+ t
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Oh..ik ben soms slordig, de huisarts waarschijnlijk ook. Tautologie..als iets klein is hoef je er geen tje achter te zetten.
Oooooh, aha!

Nou, ik vind 'm niet zo ernstig hoor, als dat een troost voor je is
Ik snap het ook niet?? Wel mosterd, dat wel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
2007... moi blijkbaar wel.
quote:Nouschi schreef op 11 december 2014 @ 20:35:

Ik snap het ook niet?? Wel mosterd, dat wel.Nu we toch samen in een hoekje zitten te janken; jij nog een bitterbal om in de mosterd te dippen?
quote:Lotte35 schreef op 11 december 2014 @ 20:53:

[...]

Nu we toch samen in een hoekje zitten te janken; jij nog een bitterbal om in de mosterd te dippen?Ik zeg net in een ander topic dat ik zin in oliebollen heb
quote:*speels* schreef op 11 december 2014 @ 20:33:

Oh..ik ben soms slordig, de huisarts waarschijnlijk ook. Tautologie..als iets klein is hoef je er geen tje achter te zetten.Dat klopt toch niet. Er kan toch een grote bloeding of een kleine bloeding in de kleine hersenen geweest zijn?
quote:*speels* schreef op 11 december 2014 @ 20:33:

Oh..ik ben soms slordig, de huisarts waarschijnlijk ook. Tautologie..als iets klein is hoef je er geen tje achter te zetten.Nee, pleonasme. Bij tautologie zijn de woordsoorten gelijk. Klein is hier een bijvoeglijk naamwoord en bloedinkjes is een zelfstandig naamwoord.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
quote:Nouschi schreef op 11 december 2014 @ 21:01:

[...]

Dat klopt toch niet. Er kan toch een grote bloeding of een kleine bloeding in de kleine hersenen geweest zijn?Ja maar ze schreef: kleine hersenbloedinkjes. En niet: kleine hersenbloedingen.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Gisteren ontvingen wij een e-mail van onze leidinggevende. Is bedoelt stond er. Hallo....ik heb maar MAVO, maar weet toch echt wel dat het is bedoeld moet zijn.
quote:harry13 schreef op 11 december 2014 @ 21:56:

[...]

Ja maar ze schreef: kleine hersenbloedinkjes. En niet: kleine hersenbloedingen.Ja een bloedinkje in de kleine hersenen.
Het is nog erger...ik moest letterlijk het volgende noteren,

kleine hersenbloedinkjes en kleine herseninfarctjes..

Volgens mij had de huisarts in kwestie een neut teveel op..en ik ging echt door de grond.

Chips Harry..dat klopt, ik word dommer met de jaren.

Nu begin ik aan alles te twijfelen..
quote:*speels* schreef op 12 december 2014 @ 12:24:

kleine hersenbloedinkjes en kleine herseninfarctjes..

Het was waarschijnlijk een héél klein patiëntje.

Met een klein hoofdje, met daarin kleine hersentjes
quote:Nouschi schreef op 12 december 2014 @ 11:02:

Ja een bloedinkje in de kleine hersenen.Dat zouden dan kleinehersenbloedinkjes zijn. Of kleine kleinehersenbloedingen.
Hij had vast zijn bril niet op.
De laatste tijd zie ik heel veel d-t fouten in ondertiteling. Zal ik eens een klacht schrijven? Heeft dat zin?

Ook in een e-boek dat ik aan het lezen ben (is niet eens ontspanningslectuur) staan veel vervoegingsfouten. Geen wonder dat er zoveel mensen niet meer weten wanneer er een d moet staan en wanneer een t.

Verder nog een brief van iemand die ontzettend goed is met cijfertjes, bijna alles precies verkeerd om ge-d-t-d.

En hier op het forum: wie betaald, bepaalt.
'Welkom op het VIVA Forum!'

Nooit iemand opgevallen dat het 'VIVA-forum' moet zijn?
Power to the people
Ik zie het net weer in een topictitel en móet het gewoon even kwijt

Meest mooie, meest leuke, meest interessante, meest grote, meest bekende....

Wat is er met onze vergrotende (en overtreffende) trap gebeurd?
quote:parbleumondieu schreef op 12 december 2014 @ 21:46:

De laatste tijd zie ik heel veel d-t fouten in ondertiteling. Zal ik eens een klacht schrijven? Heeft dat zin?

Ook in een e-boek dat ik aan het lezen ben (is niet eens ontspanningslectuur) staan veel vervoegingsfouten. Geen wonder dat er zoveel mensen niet meer weten wanneer er een d moet staan en wanneer een t.

Verder nog een brief van iemand die ontzettend goed is met cijfertjes, bijna alles precies verkeerd om ge-d-t-d.

En hier op het forum: wie betaald, bepaalt. Ook erg pijnlijk: "baad het niet dat schaad het niet".
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 19 december 2014 @ 22:21:

[...]

Ook erg pijnlijk: "baad het niet dat schaad het niet".
Ik kan me enorm storen aan alle spelfouten die mensen maken in berichtjes op WhatsApp. Veel mensen maken hun woorden en/of zinnen geen eens af. Lees zo vaak "t" in plaats van "het", "k" in plaats van "ik", woorden zonder "n" op het eind. Volgens mij zit er op elke smartphone toch spellingscontrole

Eeuwige dt fouten.. Mijn buren hebben een briefje op de deur met "Er word niets gekocht aan de deur". Wauw.

De leukste vond ik nog wel van mijn vriend, hij komt uit de buurt van Rotterdam. Hij vertelde me laatst dat hij veel minder vaak kookte "...toen hij mij nog niet KON". Hahaha
---
quote:Joycemm schreef op 19 december 2014 @ 23:13:

Ik kan me enorm storen aan alle spelfouten die mensen maken in berichtjes op WhatsApp. Veel mensen maken hun woorden en/of zinnen geen eens af. Lees zo vaak "t" in plaats van "het", "k" in plaats van "ik", woorden zonder "n" op het eind. Volgens mij zit er op elke smartphone toch spellingscontrole

Eeuwige dt fouten.. Mijn buren hebben een briefje op de deur met "Er word niets gekocht aan de deur". Wauw.

De leukste vond ik nog wel van mijn vriend, hij komt uit de buurt van Rotterdam. Hij vertelde me laatst dat hij veel minder vaak kookte "...toen hij mij nog niet KON". Hahaha Ik zou eerder denken dat hij uit Brabant komt, daar kennen de meeste mensen het verschil niet tussen kunnen en kennen en liggen en leggen.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven