Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Oh en een vriendin van mij schrijft ook standaard "terwel" ipv "terwijl" en "contstant" ipv "constant".
---
quote:MarianneDavids schreef op 19 december 2014 @ 23:15:

[...]

Ik zou eerder denken dat hij uit Brabant komt, daar kennen de meeste mensen het verschil niet tussen kunnen en kennen en liggen en leggen.Oh is dat zo? Wat grappig. Ik ken eigenlijk geen mensen uit Brabant, kom zelf uit Utrecht. En het valt me echt op dat het hier in de buurt zó vaak door elkaar gehaald wordt. "Ik leg op de bank" "Leggen de sleutels op tafel" "Ken (verleden tijd dus kon) jij dat effe doen"...
---
quote:Joycemm schreef op 19 december 2014 @ 23:20:

[...]

Oh is dat zo? Wat grappig. Ik ken eigenlijk geen mensen uit Brabant, kom zelf uit Utrecht. En het valt me echt op dat het hier in de buurt zó vaak door elkaar gehaald wordt. "Ik leg op de bank" "Leggen de sleutels op tafel" "Ken (verleden tijd dus kon) jij dat effe doen"... Een kennis van mijn moeder had altijd "iets neergelegen". Haar buurman ging de ziekenwagen in op de brandkar.
verba volant, scripta manent.
quote:ar2192 schreef op 20 november 2014 @ 14:29:

Ach... ik kan me de dagen voor vóór de tekstverwerkers nog herinneren op kantoor.

Maar aan alle mooie dingen schijnt een eind te moeten komen en dus ook aan de tekstverwerker-vrije dagen: het fenomeen 'tekstverwerker' werd in de jaren '80 ingevoerd. En toen was het uit met de perfecte teksten. Ironisch genoeg was dat juist mede door een programma dat de naam "Wordperfect" kreeg.

Vanaf dat moment kreeg je rare verschijnselen in teksten: stukken zin die niet meer goed

niet liepen.

Teksten die opeens ophou

en nog wat van dat soort ongein. Al snel kregen de tekstverwerkers op kantoor dan ook een nieuwe naam: tekstbedervers. Is t niet weerSomstuit?

En van de weeromstuit en het drukke en snelle leven op internet, weet niemand meer wanneer je d of t of dt schrijven moet, ondanks het altijd trouw gebleven Groene Boekje.

Tja... wat moet ik ervan zeggen.
Oh dat ging ff fout.
quote:MarianneDavids schreef op 19 december 2014 @ 23:24:

[...]

Een kennis van mijn moeder had altijd "iets neergelegen". Haar buurman ging de ziekenwagen in op de brandkar.De brandkar Dat "neergelegen" herken ik ook ja.. "Waar hebbie dot neergelegen dan.." hahah, het heeft ook wel zijn charmes vind ik. Alleen pijn aan m'n taalgevoel, ja, dat wel.
---
Zag laatst een mooi oproepje op facebook.

Gezocht; punaaices of hoe je dat ook maar speld.
Zag het van de week in een van de topics staan: Service ipv servies.

Ook al eens zien staan op een huwelijksbedankje.
Steeds vaker lezen: of terwijl in plaat van oftewel . . . . . . . .

Hier duidelijke uitleg!
quote:netniet schreef op 02 november 2014 @ 14:44:

Wees blij dat je zo intelligent bent dat je foutloos kan schrijven. Ik kan dat ook, ik ben er ontzettend blij mee. Tegelijkertijd besef ik gewoon heel goed dat niet iedereen over de intelligentie beschikt om dat te kunnen. Je kan niet heel veel aan je IQ doen. Ik vind het van klasse getuigen als je iedereen in zijn waarde laat. Ik krijg zelf als ik heel eerlijk ben soms echt kromme tenen van hoe soms mensen hier op het forum kritiek te verduren krijgen omdat ze taalfouten maken. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog mensen die om welke andere reden dan ook veel fouten maken met taal. Iemand kan dan misschien wel niet zo taalvaardig zijn, hij of zij kan waarschijnlijk weer heel andere dingen tig keer beter dan mij!

Over (hautaine) aannames gesproken.

Taalvaardigheid is ook sommige hele intelligente mensen niet gegeven hoor. Ik ken genoeg mensen die over hoge intelligentie beschikken en toch kleine spel- of vervoegingsfoutjes maken.

De grap is, ik heb wel eens geprobeerd om iemand dan uit te leggen hoe het wel correct vervoegd moest worden (bijvoorbeeld het welbekende probleem met de -d's en -t's) en dat ging er gewoon niet in. En dat heeft niets te maken met dat iemand dom is. Sommige mensen missen gewoon het inzicht. Zo mis ik het inzicht in wiskunde. Heb ik niet en ga ik ook nooit krijgen, vrees ik.

O, en voor wat betreft je laatste zin: het is 'beter dan ik' in plaats van 'beter dan mij'.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Ik heb nog nooit zoveel verschillende schrijfwijzes van het woord: gourmetten gezien als vandaag
quote:pearle schreef op 25 december 2014 @ 15:24:

Ik heb nog nooit zoveel verschillende schrijfwijzes van het woord: gourmetten gezien als vandaag Coermetten ?
quote:Miss.Innuendo schreef op 21 december 2014 @ 12:42:

[...]

Taalvaardigheid is ook sommige hele intelligente mensen niet gegeven hoor. Ik ken genoeg mensen die over hoge intelligentie beschikken en toch kleine spel- of vervoegingsfoutjes maken.

En halve intelligente mensen dan?
quote:ikeaverslaafde schreef op 27 december 2014 @ 13:13:

[...]

En halve intelligente mensen dan? Bijdehandje
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Eén van mijn vriendinnen kan het woord sowieso waarschijnlijk niet goed schrijven want ze spreekt het consequent uit als zo-en-zo.

'Ja, dan wordt het natuurlijk zo-en-zo niks.' Prachtig hoor. Ik heb me al vaak afgevraagd of ik haar niet eens een kaart zal sturen met een zinnetje waarin sowieso goed geschreven is, maar ik vind het eigenlijk wel schattig dat ze het zo vol kan houden. Ze is echt niet dom, heeft een goede baan, leest veel, maar voor sowieso heeft ze een blinde vlek.
quote:Katherina schreef op 27 december 2014 @ 15:26:

Eén van mijn vriendinnen kan het woord sowieso waarschijnlijk niet goed schrijven want ze spreekt het consequent uit als zo-en-zo.

'Ja, dan wordt het natuurlijk zo-en-zo niks.' Prachtig hoor. Ik heb me al vaak afgevraagd of ik haar niet eens een kaart zal sturen met een zinnetje waarin sowieso goed geschreven is, maar ik vind het eigenlijk wel schattig dat ze het zo vol kan houden. Ze is echt niet dom, heeft een goede baan, leest veel, maar voor sowieso heeft ze een blinde vlek.Er zijn heel veel mensen met een blinde vlek voor soïso.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Inderdaad, en Courmetten, goermette, gormetten enzovoort
"moet ik het bijvoorbeeld eerst pijlen hoe ze er in staat eventueel, of gewoon gelijk zeggen"

Nee, je moet het niet pijlen, daar raak ze ernstig gewond van. Je kunt beter peilen hoe het er voor staat
quote:Ephina schreef op 27 december 2014 @ 13:03:

[...]

Coermetten ?Barbecue is voor veel mensen ook lastig. Barbecu, barbeque. Noem het dan gewoon grillen. We gaan fondeuzen, ook heel fraai. Nu maar wachten op iemand die gaat "smulstenen".
De bikini van Kim K.

doet niet zo zeer pijn aan mijn taalgevoel. Waar ik me aan stoor is de titel, met een grote fout. In een landelijke krant. Waar is de corrector? Of spelt die al even beroerd als de journalist(e) ??

Trouwens, die hele Kim K. spoort niet, weg ermee. Dan zijn we gelijk van die "bonten" uitdossing af!!
quote:MarianneDavids schreef op 07 januari 2015 @ 13:09:

[...]

Barbecue is voor veel mensen ook lastig. Barbecu, barbeque. Noem het dan gewoon grillen. We gaan fondeuzen, ook heel fraai. Nu maar wachten op iemand die gaat "smulstenen".En wat te denken van een kennis die met de nachttrein op reis ging en schreef dat ze had geslapen in een courgette?
quote:Sri schreef op 21 januari 2015 @ 08:42:

[...]

En wat te denken van een kennis die met de nachttrein op reis ging en schreef dat ze had geslapen in een courgette?Weet je dat ik over een nogal levendig voorstellingsvermogen beschik?
quote:Carenza schreef op 21 januari 2015 @ 08:29:

De bikini van Kim K.

doet niet zo zeer pijn aan mijn taalgevoel. Waar ik me aan stoor is de titel, met een grote fout. In een landelijke krant. Waar is de corrector? Of spelt die al even beroerd als de journalist(e) ??

Trouwens, die hele Kim K. spoort niet, weg ermee. Dan zijn we gelijk van die "bonten" uitdossing af!!Je ergernis zou terecht zijn als het om een heel kleurige bikini zou gaan. In dit geval gaat het echter om een bikini van bont, en dan is het wel juist. Net zoals een 'zijden', 'pluchen' of 'katoenen' bikini op een -n eindigt, geldt dat ook voor bont.
quote:prik schreef op 21 januari 2015 @ 09:22:

Je ergernis zou terecht zijn als het om een heel kleurige bikini zou gaan. In dit geval gaat het echter om een bikini van bont, en dan is het wel juist. Net zoals een 'zijden', 'pluchen' of 'katoenen' bikini op een -n eindigt, geldt dat ook voor bont.

Klopt.

http://www.woorden.org/woord/bonten
Mensen die zeggen: "Naar mijn PERSOONLIJKE mening".

Je hebt geen andere mening dan die van jezelf!

Doorcommuniceren vind ik ook zo vreselijk: communiceren is per definitie iets dóórgeven.
Takes a second for your life to change

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven