Poetsen? Hoe vaak en wat dan?

05-02-2009 09:39 211 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak doen jullie je huis poetsen? "Men" vindt dat ik veel te veel en veel te vaak wat doe. Overdrijf ik echt?

Elke dag: tafels, wc, badkamer, keuken afvegen en de was bijwerken (wassen, drogen, strijken, opruimen).

Om de dag: zuigen en dweilen beneden, planten verzorgen en algemeen opruimen.

Eens per week: alles stoffen (nou ja nat met zeemleer) boven (2 verdiepingen) en beneden, bedden verschonen en boven zuigen en dweilen (de badkamer en toilet).

Eens per maand: alle spulletjes afwassen, plinten poetsen, lampen van binnen schoonmaken, ramen wassen van binnen en buiten.

Dit is toch echt niet overdreven om het een beetje netjes te houden he? Mijn moeder doet sommige dingen elke dag!!!

O ja, "we" zijn mijn man, ik, en drie jongens.
quote:kjong schreef op 05 februari 2009 @ 10:15:

Zusenzo, hier is niemand met lunch. (Werk, school, creche, 5xidw) Dus heb ik daarvan ook niks te vegen.

Ja kijk dat had ik vroeger ook toen ik nog fulltime werkte, toen maakte ik ook minder schoon idd want het bleef gewoon schoner.

Smerige kinderen.....
Brrrr, voor wie doe je dat eigenlijk TO? Voor de buren, je moeder, je schoonmoeder of écht, écht voor jezelf?

Hier een werkster eens in de 2 weken, de andere week doe ik het zelf. Maar dat houdt echt op bij zuigen, dweilen (ook niet altijd), badkuip, wasbak, douchedeur, wc's. Iedere avond maak ik wel m'n gasstel schoon na het eten en ruim ik de keuken op.

Strijken doe ik als ik er zin in heb of als ik het aanmoet. Dekbedovertrekken worden dan wel weer gestreken.
Fieuw, gelukkig zijn er meer slonzen... Ik werd al heel angstig van het schema van TO.

Hier dagelijks keuken bijhouden, douche afdrogen.

Wasje draaien wanneer dit nodig is.

Strijken idem.

Wekelijks stofzuigen, bed verschonen (ook wel eens per 2 weken) en badkamer en toilet schoonmaken.

Maandelijks dweilen.

2 keer in het jaar doet vriendlief de ramen (daar heb ik toch zo'n hekel aan)

Mijn moeder heeft ook zo'n mooie tegelwijsheid: 'Het is zonde van je tijd iets schoon te maken wat al schoon is'
Ongelofelijk....

Hoe kun je nou zoveel poetsen? daar heb ik helemaal geen zin in tijd voor!

Mijn schema (ongeveer, het is niet zo nauwkeurig):

Stofzuigen beneden: gemiddeld 1 keer per week

Stofzuigen boven: alleen als het zichtbaar vies is

Dweilen: 2 keer per jaar ofzo, na een verjaardag

Ramen wassen: heb ik een teringhekel aan - weinig dus

Douche: zo'n één keer per maand, of bij zichtbare verontreiniging

Wc: zelfde als douche

Stof afdoen: alleen wanneer ik duidelijk stof zie liggen

Was: dagelijks

Keuken + afwas: ook dagelijks

Opruimen: meer dan dagelijks

Mensen vinden altijd dat ons huis zo netjes is... Ik denk dat dat komt omdat ik een 'opruim-tic' heb. Als alles opgeruimd is valt het veel minder op dat het niet helemaal schoon is...

Daarnaast wonen we met z'n tweeën en zijn we vaak hele dagen weg. Er wordt dan ook niet veel vies natuurlijk.
quote:kaatje_85 schreef op 05 februari 2009 @ 10:13:

pfff moet er niet aan denken zoveel te poetsen naast mijn 36-rige werkweek en twee keer per week sporten na het werk. Ben blij als ik in het weekend bij kan slapen hoor.

Ik ben een ochtendmens dat scheelt denk ik. Ben altijd om kwart over 5 op. Bereid dan het avondeten al voor, stop een was in de wasmachine (uitgestelde start, dus klaar als ik thuiskom), stofzuig, dweil wanneer nodig, ruim op, strijk, poets de douche wanneer ik eronder sta, etc.

Ik heb alles al gedaan voordat ik de deur uitga om 7.00 uur. 's Avonds ben ik ook pas om 20.00 uur weer binnen. Sporten en sociale activiteiten gaan bij mij dan ook voor.
Nog een tegeltjes wijsheid:

Een huis is er voor jou, jij niet voor het huis.

Een huis is er om in geleeft te worden.

De kinderen herinneren zich later geen schoon huis maar wel een leuke mama.
Ja, ik vind het wel overdreven je schema Maar goed, als jij je daar lekker bij voelt.

Het enige wat ik iedere dag doe is de afwas.
Heb je dan nog wel tijd voor je kinderen? Sjee, met drie kinderen in huis kun je niet eens alles netjes en schoon houden. Laat het gaan. Ik vind het enorm overdreven. Ik weet niet eens hoe vaak ik alles doe. Weet alleen dat ik 1x per week de planten water geef en dat is het enige wat vastligt. De rest doe ik als het nodig is (en dat is niet iedere dag).
Ah, een wedstrijdje wie is de grootste slons ? In navoling op het ontaarde moeder topic misschien ?

Ik doe dagelijks een routine door heel het huis. Met een spuitflaccon allesreiniger en water ga ik elke ruimte in huis langs waar ik kloksgewijs opruim en gelijk alles even afneem. Daarna de stofzuiger van boven naar benee. Als je dat eenmaal op orde hebt ben je van boven naar benee met een uurtje klaar.

De wc doe ik iedere dag goed, 5 mensen in huis die er gebruik van maken, moet er niet aan denken om het minder te doen.

Elke dag doe ik 1 groot ding ( badkamer soppen, keuken soppen, idd de vloer inc. de plinten enz enz. )

2 a 3 wassen om de dag, heb geen droger dus ik hang alles op op zolder. Als de was droog is kan ik een nieuwe lading wassen.

Wat ik nooit doe is strijken, wat heb ik daar een takkehekel aan. Onlangs moesten we naar een bruiloft en ik wilde toen de kleding wel strak gestreken hebben, heb me rot gezocht naar de strijkbout

Koken ook iedere dag natuurlijk.

Het klinkt allemaal wat neurotisch, maar als ik me niet aan een strak schema hou, dan loopt alles in de soep, is mijn huis een puinhoop en voel ik me ook niet rustig.

Ik werk nog niet, over 2 jaar is de planning dat ik weer ga werken ( de jongste is dan naar school ) en hoe het dan zal gaan weet ik nog niet
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
oja, de was (die uit de droger komt) wordt op een grote hoop gegooid en als ik me over die was heen moet survivalen op weg naar de droger (om er een nieuwe lading in te gooien) dan wordt alles pas opgevouwen en opgeruimd.

Gewoonweg omdat ik dan inzie dat het er al best lang ligt. En voornamelijk omdat ik anders niet meer bij de droger kan komen.....
Hier heb ik er geen in huis, maar wat doen jullie mannen eigenlijk?
Hahaha leuk item! Even een kleine aanvulling op mijn eerdere bericht; ik moet wel bekennen dat ik een vouw- en strijkneurose heb, dat redt mij wellicht van het slonsschap.

Alles altijd hetzelfde gevouwen, en natuurlijk moeten ze even breed zijn, zodat de stapel mooi recht is. Als het nodig is vouw ik hem opnieuw. Heel soms trek ik er een stapeltje uit dat mijn vriendin heeft gevouwen en vouw het opnieuw. Krijg je altijd leuke discussies van, als vouwneuroot zijnde! Daarbij ken ik niemand die zo snel en netjes kan strijken als ik.

Klinkt ook wel erg zo, toch? Weet ook niet hoe ik er aan kom. Mijn vriendin had ook liever dat ik een badkamerdweilneurose of neiging tot afstoffen had...
En jullie kinderen?
quote:Nellebelletje schreef op 05 februari 2009 @ 09:39:

Hoe vaak doen jullie je huis poetsen? "Men" vindt dat ik veel te veel en veel te vaak wat doe. Overdrijf ik echt?

Elke dag: tafels, wc, badkamer, keuken afvegen en de was bijwerken (wassen, drogen, strijken, opruimen).

Om de dag: zuigen en dweilen beneden, planten verzorgen en algemeen opruimen.

Eens per week: alles stoffen (nou ja nat met zeemleer) boven (2 verdiepingen) en beneden, bedden verschonen en boven zuigen en dweilen (de badkamer en toilet).

Eens per maand: alle spulletjes afwassen, plinten poetsen, lampen van binnen schoonmaken, ramen wassen van binnen en buiten.

Dit is toch echt niet overdreven om het een beetje netjes te houden he? Mijn moeder doet sommige dingen elke dag!!!

O ja, "we" zijn mijn man, ik, en drie jongens.

En gloeilampen afsoppen?? Echt????

Hier komt 1 keer in de week een schoonmaakster, die doet keuken, badkamer, wc's, overal stofzuigen en dweilen en afstoffen.

Verder ruimen we dagelijks de vaatwasser in en uit, aanrecht even schoonmaken na koken, proberen 1 keer in de week de bedden te verschonen (2 kinderen en ons tweepersoonsbed) en verder ruimen we 's avonds als de kinderen in bed liggen even snel de troep een beetje op, zodat het een beetje netjes is.

tussendoor stofzuigen we ook nog wel een keer extra om de eettafel heen hoor, als we er aan denken

Dat is het zo'n beetje. Als het mooi weer is in de zomer wil ik nog wel eens 1 of 2 ramen zemen, als ik in een goede bui ben. En soms heb ik ineens schoonmaakwoede en ben ik de hele dag aan het soppen, maar dat is maximaal 1 keer per jaar hoor.

strijken doen we niet aan, probeer wel elke dag een was in de machine te knallen omdat het anders zo opstapelt, maar die vergeet ik dan vaak weer op te hangen/in de droger te doen. Vouwen doe ik vaak voor de tv, dat dan weer wel

Wij werken trouwens allebei 4 dagen.
quote:kjong schreef op 05 februari 2009 @ 10:27:

En jullie kinderen? Mijn kinderen poets ik iedere dag.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....

Mijn man strijk zo nu en dan zijn eigen overhemden en brengt zijn bord naar de keuken.

Soms kookt hij in het weekend maar dan wordt ik wel geacht hem zo af en toe bij te staan

Maar hij is 's ochtends voor 7enen de deur uit en komt net voor 8en er weer in dus hij heeft een goed excuus.
Pfffffffffff, een schema...

Ben nu als een razende door het huis aan het gaan (nouja, nu dan even niet natuurlijk) omdat ik morgen bezoek krijg, visite komt mn huis bekijken. En dan heb ik een goeie stok achter de deur, dus dan alles spik en span.

Voorheen altijd alles netjes en opgeruimd, maar sinds mn depressie kan ik er geen regelmaat in krijgen/houden. Ben momenteel thuis, en stel alles uit. Ach, kan morgen immers ook wel. Terwijl nu, als ik zo even lekker bezig ben het eigenlijk ook niks voorstelt, even een sopje door de vensterbank, rand van mn bed eens even mee nemen..

Tip van Boro ga ik onthouden, spuitflacon mee en gaan!

Schema word weer aan de deur van de slaapkamer gehangen, nu alles netjes en opgeruimd is is het immers alleen maar een kwestie van elke dag beetje bijhouden..

Die doet de klussen in huis, aan de auto en de wekelijkse boodschappen. Verder werkt hij nog meer dan ik en heeft dus niet veel tijd.

Verder vindt hij vooral dat ik overdrijf
Hier hetzelfde schema als Kjong

Moet trouwens nodig afwassen want we hebben geen bestek meer..
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you

En jullie kinderen?

Ruimen d'r eigen troep (kamer, kleding en troepjes) op en ruimen soms de vaatwasser uit.

Dekken de tafel en ruimen deze weer af.
En ik maar denken dat ik cleanfreak no 1 was... !!

Ik doe:

Elke dag: Aanrechtblad / gasfornuis schoonmaken

+/- om de dag: een was / pantalon / blouse strijken (meestal niet meer dan 2st)

1-2x per week: Stofzuigen, boodschappen

1x per week: wc, badkamer

1x per maand: stoffen, dweilen

Zo nu en dan: auto, ramen
quote:maroon5 schreef op 05 februari 2009 @ 10:29:

Ben momenteel thuis, en stel alles uit. Ach, kan morgen immers ook wel. Dat herken ik wel trouwens! In de perioden dat ik thuis zat (tussen banen in) werd er hier ook niet veel gedaan (of nou ja minder ). Als ik het lekker druk heb doe ik het er gewoon even bij.
Ook vroeg op (tja, medicatie voor de jongste klaarmaken en de lunchdozen voor de mannen). Dus voordat ik naar school met ze ga is hier ook al een was klaar, de wc's en de tafels gepoetst, de vaatwasser in en/of uitgeruimd, de keuken afgeveegd etc.

En ja, ik doe heel veel (bord)spelletjes met de jongens, ga naar speeltuinen met ze, lees voor.

By the way, aangezien ik nu noodgedwongen thuis zit, help/organiseer ik ook veel op school! Tijd zat!

Volgens mij is om de troep heen lopen veel meer werk.

Het enige dat echt tijd kost is de ramen lappen en dat doe ik maar eens per maand.
Lunchdozen voor de mannen.......

Jij bent echt te lief (niet goed voor hun toekomstige vrouw).
Mijn moeder kon er ook wat van, van dat poetsen. Maar sinds wij als kinderen groot zijn en uitvliegen en de katten allebei dood zijn, hoeft er gelukkig bij haar zelfs niet meer elke dag te worden gezogen en gedweild. (maar ze heeft wel de rare gewoonte om alles VOOR feestjes / verjaardagen helemaal op te poetsen. Dat doe ik er altijd alleen na (alleen de wc niet, wees maar niet bang :D)

Mijn schema:

- Dagelijks: keuken bijhouden, eetkamer tafel leeghouden

- Elke twee dagen: kamer opruimen algemeen, was draaien en ophangen (schiet er gelukkig bij jullie ook wel eens bij in. Hoe vaak ik er na 24 uur achter kom dat ik de was eruit had moeten halen...)

- Elke week: wc, badkamer, huis stoffen en stofzuigen, was vouwen

- Elke twee weken: bed verschonen, was strijken

- Elke maand: vloeren dweilen gang

- Elke twee maanden ongeveer: vloer woonkamer dweilen (we hebben geen schoenen aan binnen)

- Zelden: ramen lappen (maar ik woon hier net 4 maanden, hiervoor in een flatje, dus misschien dat ik van het voorjaar ineens de geest krijg ).

Af en toe slaan we eens iets over, maar merk ik gelijk de volgende dag waarom ik dat niet had moeten doen... Vroeger was ik echt een sloddervos, maar nu met mijn eigen huis hou ik het beter bij. Met vriend gelukkig een goede taakverdeling ontstaan, zodat ik me op de was en het koken kan concentreren en hij stoft en zuigt. Poetsen doen we allebei.

*zucht* druk leven hebben we allemaal eigenlijk he! Ik ben in ieder geval blij dat mijn huis niet NOG groter is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven