Postcrossing deel 15

24-01-2023 20:47 797 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Praat hier mee over postcrossing!
*let op.. het kan zijn dat je op basis van kaartjes gevonden kan worden.. wij geven dit hier op het forum aan, zodat je ons terug kunt vinden*

Hoe werkt het?

registreer je op de website www.postcrossing.com en vul je profiel in

vraag op de website een adres aan van iemand ergens over de hele wereld

stuur een ansichtkaart naar dat adres

als de kaart ontvangen is krijg je een 'hurray!' in je mail en dan wordt jouw adres aan een willekeurige ander gegeven

wacht tot je een kaart ontvangt

registreer de ontvangen ansichtkaart in het systeem

Dus regelmatig al dan niet tropisch verrassingen op je deurmat , leuke contacten met onbekenden over de hele wereld, mooie verhalen en mooie plaatjes! :mail:

Om te weten welke avonturen wij op postgebied al beleefd hebben (stelt niets voor, maar zo klinkt het misschien beter) Zie hier deel 14 overig/postcrossing-deel-14/list_messag ... #p34478711

Kaartje registreren en je postcardwall

Als je op je postcardwall afbeeldingen van je kaartjes wilt hebben, dan kun je de verzonden kaartjes uploaden totdat ze geregistreerd worden. Voor het uploaden moet je ze scannen of fotograferen. Wanneer je in je lijst 'travelling postcards' kijkt, zie je achter elk adres een groen rondje met een plusje. Als je daarop klikt kun je het bestand (PNG of JPG) uploaden. Wanneer het kaartje geregistreerd wordt, is er ook nog een kans dat de ontvanger het kaartje upload.

Bij registeren vul je eerst het ID in, daaronder zie je een leeg vak. Daarin schrijf je je hurray tekst. (wel zo leuk) wanneer je dan klikt op 'registreren' krijg je nog de mogelijkheid om de afbeelding te uploaden. Dit kun je in principe ook later nog doen, op dezelfde manier als bij travelling postcards.

Voor wie verschillende zegels wil plakken en de tarieven (2022)
waarde 1 = 0,96 bijplakken + 0,59 = 1,55 euro
waarde 1 = 0,96 bijplakken + 0,54 + 0,05 = 1,55 euro
waarde 1 = 0,96 bijplakken met 0,44 en 0,10 + 0,05 = 1,55

Het kan nog gekker met oudere euro zegels
4x 0,39 = 1,56 euro
0,59 + 0,54 + 0,39 + 0,03 = 1,55 euro
0,61 + 0,54 + 0,39 + 0,02 = 1,56 euro
0,77 + 0,75 + 0,02 = 1,55 euro

Om een Duitse hurray op te leuken, met dank aan Snorhaar:

"Deutsch für Postkreuzen",

"Hallo Michael, danke für deine wunderschöne Karte."

"Hallo Andreas, herzlichen Dank für deine tolle Karte. Du hast genau die richtige Karte für mich ausgewählt! Haben wir uns nicht schon mal kennengelernt?"

"Lieber Peter, vielen Dank für deine Karte. Dein Bild gefällt mir sehr. Hättest du Lust mit mir nach Paris zu gehen? Liebe Grüße, gelbe Zuckerwatte"

Vergeet niet de namen te veranderen
dreamer wijzigde dit bericht op 24-01-2023 20:52
1.35% gewijzigd
Later is nu
Jeusnbdhdudh schreef:
02-09-2025 11:30
Hallo, is het echt zo simpel als in de opening staat? Je schrijft je in, krijgt een adres, stuurt een kaart en dan wachten tot jij een kaart krijgt? En hoe kom je dan aan je volgende adres?

Ik lees over speciale postzegels, zijn die echt nodig of is dat goedkoper?

En wat schrijf je dan op zo'n kaart?

Allemaal vragen, sorry. Maar lijkt me ontzettend leuk om te doen.
Het adres vraag je op op de site. Afhankelijk van hoe veel kaarten je al verstuurd hebt, kun je een aantal adressen tegelijk opvragen. Qua postzegels kun je de standaard internationale PostNL zegels gebruiken of je kunt zelf combinaties maken, dat is leuk voor de postzegelliefhebbers maar niet persé nodig. Of het goedkoper is weet ik niet, daar heb ik me nooit zo in verdiept.

En je kunt over van alles schrijven, kort iets over jezelf, waar je vandaan komt, wat voor werk je doet, je hobbies. Of misschien heeft de ontvanger iets zijn of haar profiel staan waar je op aan kunt haken, jij bent bijvoorbeeld ook helemaal gek van honden, katten, konijnen, al 15 keer op vakantie geweest naar het land van de ontvanger. Om maar wat op te noemen.
Jeusnbdhdudh schreef:
02-09-2025 11:30
Hallo, is het echt zo simpel als in de opening staat? Je schrijft je in, krijgt een adres, stuurt een kaart en dan wachten tot jij een kaart krijgt? En hoe kom je dan aan je volgende adres?

Ik lees over speciale postzegels, zijn die echt nodig of is dat goedkoper?

En wat schrijf je dan op zo'n kaart?

Allemaal vragen, sorry. Maar lijkt me ontzettend leuk om te doen.
Het is inderdaad heel simpel en heel leuk. Het enige wat je hoeft te doen is ansichtkaarten versturen, je mail en je brievenbus in de gaten houden. En als je geen zin meer hebt zet je je account op non-actief.
Nou bedacht dames, dan ga ik eens op de site kijken.
Ok nog wat kleine vraagjes. De kaarten moeten die in een envelop?

En als je een adres krijgt en je stuurt diegene een kaart, krijg je dan ook van die persoon een kaart terug? Of van een totaal andere.

Als er een kaart onderweg is neem ik aan dat je daar geen melding van krijgt, des te leuker de verrassing toch?
Jeusnbdhdudh schreef:
02-09-2025 12:02

En als je een adres krijgt en je stuurt diegene een kaart, krijg je dan ook van die persoon een kaart terug? Of van een totaal andere.

Als er een kaart onderweg is neem ik aan dat je daar geen melding van krijgt, des te leuker de verrassing toch?
De kaarten moeten niet in een envelop. Sommige personen vragen daar wel om dus dan kun je dat eventueel doen, vooral in China? schijnen de kaarten dan sneller/beter aan te komen.

Als je een kaart heb verstuurd en de ontvanger heeft die geregistreerd (vergeet dus vooral niet het ID-nummer op je kaart te schrijven!) komt je adres in een soort van database en krijg je random een kaart van iemand anders.

Je krijgt er inderdaad geen melding van als er een kaart naar je onderweg is, het is gewoon een verrassing in je brievenbus.
poesminoes wijzigde dit bericht op 02-09-2025 12:30
0.05% gewijzigd
Bedankt !!
Leuk dit zeg. Ik weet dat ik in mijn puberjaren lang geschreven heb met een meisje uit China. Dat is nu zo'n 35 jaar geleden. Wat was dat leuk iedere keer om post te krijgen.
Ja, dat is best normaal. Ook veel mensen die dan hun account op inactief zetten in de periode voor de op vakantie gaan. Juli/Augustus zijn rustigere maanden en volgens mij ook januari.

Dit is ook een leuke pagina op de site zelf: https://www.postcrossing.com/stats/postcards

Dan kun je de statistieken bekijken. EN de ontvangen volumes per maand.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ok dankjewel, ik zal eens kijken, heb een profiel aangemaakt en ga zo een adres vragen :)

Sturen en ontvangen jullie ook binnen Europa?
Mijn dochter zegt net, ja leuk en dan is dalijk overal ter wereld je adres bekend :-o

Ik zeg want nu weet niemand dat er hier iemand woont :-D
Jeusnbdhdudh schreef:
02-09-2025 13:48
Ok dankjewel, ik zal eens kijken, heb een profiel aangemaakt en ga zo een adres vragen :)

Sturen en ontvangen jullie ook binnen Europa?
Jazeker, Duitsland heeft veel Postcrossers. Maar ik ontvang ook regelmatig post uit bijvoorbeeld China, Rusland en de USA.
Jeusnbdhdudh schreef:
02-09-2025 12:02

De kaarten gaan dus niet in een envelop. Let er ook op dat het doel is een ansichtkaart te versturen. Dus geen dubbele kaart (in een envelop). Ik gebruik enkel een envelop als daar specifiek om gevraagd wordt.

Als je veel verstuurd dat kunnen de verzendkosten best oplopen. Daarom kopen sommige mensen postzegels ergens anders. Bijvoorbeeld bij postzegelsmetkorting.nl. Dit zijn dan oudere, maar nog geldige zegels en dan betaal je niet de volledige prijs, maar krijg je 10-15% korting. Via marktplaats ed kun je soms nog voordeliger zitten. Maar als je gewoon de internationale postzegels bij de postnl koopt, is dat prima! Soms krijg je via de site van postnl nog een extraatje als je boven een bepaald bedrag zit.

Er zal altijd maar 1x een connectie gelegd worden tussen 2 leden. Stel: jij stuurt een kaart naar mij. Dan zul jij nooit van mij een kaart terug krijgen. En je zult mijn adres niet nog een keer krijgen.

De opmerking van je dochter... ja, iemand anders heeft wel je adres. Maar in praktijk zal dat zelden problemen opleveren. De kans is natuurlijk nul, maar ik heb er nog nooit van gehoord. Het risico dat je gewoon een stalker oppikt is groter.
Sowieso verstuur je geen kaarten binnen Nederland, tenzij je die optie aanzet. Dus de meeste mensen wonen wel enigzins op afstand. Daarnaast creeps hebben meer aan je telefoonnummer, emailadres ed. ;-)
Je adres is alleen beschikbaar voor degenen die jou een kaart moeten sturen. Zodra je een adres aanvraagt, krijg je een email met het adres en hij is beschikbaar via de site. Zodra de kaart is aangekomen, is het adres niet meer benaderbaar. En de meeste mensen gooien de mail weg zodra de kaart geschreven is of zodra de kaart aangekomen is.

Veel kaarten gaan naar Duitsland, Rusland en USA. Het tarief is voor binnen en buiten Europa hetzelfde. Als je nog niet zoveel mag versturen, krijg je vaak verschillende landen. Dus als er al een kaart naar Duitsland gaat, krijg je niet nog een Duits adres. In het begin mag je maar 5 kaarten versturen. Hoe meer kaarten je verstuurd hebt, hoe meer je er onderweg mag hebben. Ik heb er ongeveer 2000 verstuurd en mag er 50 onderweg hebben. En als je veel kaarten mag versturen, krijg je ook meer dubbelingen qua landen. Maar dat vind ik niet erg. :-D

Ik vind het altijd weer een verrassing als ik weer iets in de post krijg. :cheer2:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Oh wauw dankjewel zeg. Dat is nog eens ruime info :)

Ik heb dus nu een adres uit Duitsland, die mw. vraagt of ik een scan wil maken van de kaart. Geen idee wat ze daarmee bedoelt. Ze heeft nogal wat eisen van wat ze wilt als thema op de kaart en zelfs wat ik moet schrijven en in welke taal o_o

Ik zag dat ik haar ook een privébericht kan sturen, dan kunnen anderen die mijn adres krijgen ook een privébericht sturen naar mij en ik weet niet waar ik dat kan uitzetten. Heb alles al afgezocht. Is dit überhaupt mogelijk?
Jeusnbdhdudh schreef:
02-09-2025 15:50

Ik heb dus nu een adres uit Duitsland, die mw. vraagt of ik een scan wil maken van de kaart. Geen idee wat ze daarmee bedoelt. Ze heeft nogal wat eisen van wat ze wilt als thema op de kaart en zelfs wat ik moet schrijven en in welke taal o_o

Ik zag dat ik haar ook een privébericht kan sturen, dan kunnen anderen die mijn adres krijgen ook een privébericht sturen naar mij en ik weet niet waar ik dat kan uitzetten. Heb alles al afgezocht. Is dit überhaupt mogelijk?
Ik maak met mijn telefoon altijd een foto van de kaart die ik ga versturen. Daarna kan ik 'm dan uploaden via de site. Dat is niet verplicht maar wel leuk zodat je later altijd nog kunt zien welke kaarten je hebt verstuurd. Maar de ontvanger kan de gekregen kaart zelf ook nog uploaden. Dat is wat deze persoon bedoeld met scannen.

De voertaal van Postcrossing is Engels. Ik schrijf ook weleens in het Duits als erbij staat dat iemand Duits spreekt, leuk ter afwisseling. Ik weet niet wat deze persoon vraagt maar ik neem aan dat Engels gewoon goed is toch. En o ja, soms vragen mensen of je nog een kort zinnetje in je eigen taal wilt schrijven.
Je kunt zowel de kaarten die je stuurt als ontvangt inscannen en "toevoegen". Als je ingelogd bent op Postcrossing en dan onder Postcards op Traveling klikt, zie je een lijst van de kaartjes die onderweg zijn. Bij jou dus nog maar 1. Helemaal rechts die je dan onder Img een groen rondje met een kruis erin. Hier kun je een scan van de kaart toevoegen, van de voorkant, het plaatje. Niet iedereen heeft een scanner of mobiel ter beschikking, of is handig daarmee, vandaar dat mensen wel eens vragen of jij de kaart vast in wil scannen.

De eisen inz. het thema van de kaart moet je zien als een wensenlijst, als je die kaart hebt of kan vinden, is het heel leuk en anders stuur je een ander kaartje. Mensen lijken wel eens te eisen, soms komt dat gewoon doordat ze het Engels niet zo machtig zijn, soms zijn ze misschien niet zo heel leuk.

Eisen qua taal heb ik nog nooit eerder gezien, Engels is wel de voertaal. Sommige mensen vinden het wel leuk als je iets in de eigen taal schrijft. En waar je over kan (moet?) schrijven, ik zie dat altijd als suggesties voor als je zelf geen idee hebt.

Privéberichten kan je volgens mij niet uitzetten. Gebeurt ook bijna nooit hoor, dat je die krijgt. Nou ja, als een door jou verstuurde kaart is ontvangen, krijg je een berichtje natuurlijk. Maar verder krijg ik ze echt maar zelden. En er heeft ook nog nooit iemand aan mijn deur gestaan omdat ie m'n adres had :-D
AnnaNiem schreef:
02-09-2025 16:27
Je kunt zowel de kaarten die je stuurt als ontvangt inscannen en "toevoegen". Als je ingelogd bent op Postcrossing en dan onder Postcards op Traveling klikt, zie je een lijst van de kaartjes die onderweg zijn. Bij jou dus nog maar 1. Helemaal rechts die je dan onder Img een groen rondje met een kruis erin. Hier kun je een scan van de kaart toevoegen, van de voorkant, het plaatje. Niet iedereen heeft een scanner of mobiel ter beschikking, of is handig daarmee, vandaar dat mensen wel eens vragen of jij de kaart vast in wil scannen.

De eisen inz. het thema van de kaart moet je zien als een wensenlijst, als je die kaart hebt of kan vinden, is het heel leuk en anders stuur je een ander kaartje. Mensen lijken wel eens te eisen, soms komt dat gewoon doordat ze het Engels niet zo machtig zijn, soms zijn ze misschien niet zo heel leuk.

Eisen qua taal heb ik nog nooit eerder gezien, Engels is wel de voertaal. Sommige mensen vinden het wel leuk als je iets in de eigen taal schrijft. En waar je over kan (moet?) schrijven, ik zie dat altijd als suggesties voor als je zelf geen idee hebt.

Privéberichten kan je volgens mij niet uitzetten. Gebeurt ook bijna nooit hoor, dat je die krijgt. Nou ja, als een door jou verstuurde kaart is ontvangen, krijg je een berichtje natuurlijk. Maar verder krijg ik ze echt maar zelden. En er heeft ook nog nooit iemand aan mijn deur gestaan omdat ie m'n adres had :-D
Haha, ik zie dat probleem ook niet zo. Wat kan iemand nou met je adres? Of ben ik dan te naïef en zie ik iets over het hoofd? Er zijn zo ontzettend veel mensen die je adres hebben en ik zie daar geen gevaar in of zo.
Jeusnbdhdudh schreef:
02-09-2025 15:50

Ter aanvulling: een privébericht ontvang je in je gewone mail. Op de website wordt geen kopie bewaard of zo. Ook niet van andere berichten zoals dat een kaart is aangekomen, dat een kaartje een commentaar heeft gekregen (alleen als er ook een plaatje van de kaart aanwezig is), maandelijkse statistieken en zo.

Ik had een berichtje op mijn profiel staan over dat ik penvriendinnen zocht en daar heb ik een paar keer een bericht over gekregen. De meeste berichten kreeg ik toen ik in een exotisch oord woonde. Toen wilde veel leden graag ansichtkaarten ruilen (swap/swappen). Eenmaal terug in Nederland werd het weer normaal, dus bijna geen bericht.

Waarom mensen een afbeelding van de kaart uploaden? Deze zijn te zien op je Wall. Er is er eentje voor verzonden en ontvangen ansichtkaarten. Ik kijk daar graag om een beetje inspiratie op te doen als het gaat om wat voor kaart wil ik versturen. Of stel iemand verzamelt een bepaalde serie of stijl, dan kijk ik daar of ze die niet al ontvangen hebben. Je kunt kaarten (zowel van jou als van anderen) ook als Favorite aanmerken. Hiermee kun je nog beter aangeven wat je leuk vindt om te ontvangen.

In het algemeen is de bedoeling van een wensenlijst om het jou makkelijker te maken om iets voor ze uit te kiezen. Want het is een positieve community en de meesten vinden het heel leuk om de ontvanger blij te maken met iets dat ze leuk vinden. Maar... het zijn wensen, dus je bent NIET verplicht om er iets mee te doen. Het gebeurt vaak genoeg dat ik niets passends heb, ook al heb ik (te)veel kaarten in voorraad. Ik kies dan een kaart die gewoon leuk is en schrijf er iets vrolijks op. Eventueel nog een stickertje erbij plakken.
Voel je ook niet down als je denkt dat je niets passends kunt sturen en je hoeft je ook niet te verontschuldigen. We hebben dit allemaal gehad en ik heb best wel vaak gedacht: pft... ik heb niets passends. En dat de ontvanger juist heel enthousiast is over de kaart die ik gestuurd heb. Nogmaal, we gaan uit van de goede intenties. En over het algemeen is een leuk verhaaltje belangrijker dat de passende kaart.

En wat je trouwens kunt schrijven. Over alles! Ik schrijf vaak iets over wat er op de kaart staat. Ik heb bijvoorbeeld een heel aantal kaarten van Amsterdam en dan schrijf ik nog wel eens een wetenswaardigheid over Amsterdam of over de grachtenhuizen. Of ik vertel iets over een hobby. Of over mijn plannen voor het weekend. Of wat ik in een vorig weekend gedaan heb. Iets over mijn werk. Wat ik gelezen heb. Welke serie ik gekeken heb. Enz. Eigenlijk elk onderwerp is goed. Gelukkig schrijven veel mensen iets over zichzelf in het profiel en ik heb gemerkt dat veel mensen dan in hun berichtje daar op inhaken.
PoesMinoes schreef:
02-09-2025 16:30
Haha, ik zie dat probleem ook niet zo. Wat kan iemand nou met je adres? Of ben ik dan te naïef en zie ik iets over het hoofd? Er zijn zo ontzettend veel mensen die je adres hebben en ik zie daar geen gevaar in of zo.
Ik denk dat dit te maken heeft met dat je vaak gewaarschuwd wordt om niet zomaar je gegevens aan vreemden te geven. Wat in principe ook gewoon een goed advies is. Maar de situatie maakt uit.

Dus: Je geeft je adres niet aan die griezel die je in de supermarkt tegen kwam. Je geeft je adres wel aan je nieuwe liefde voor wie je gaat koken.
Wat zijn jullie lief!!!

Ze vroeg inderdaad om iets in de eigen taal te schrijven en dat te vertalen en iets over mezelf. Maar als ik een gewone kaart stuur zonder envelop dan wordt het wel heel erg kort. Maar goed, dat zie ik dan wel.

Ok hopelijk mijn laatste vraag aan jullie. Waar zetten jullie het id ?
Bij een envelop kaart plaats genoeg, maar op een gewone ansichtkaart geen idee.

En nogmaals heel erg bedankt voor jullie hulp. Morgen een kaart van kopen van ons plaatselijke kasteel. Want daar houdt deze dame van :)
Jeusnbdhdudh schreef:
02-09-2025 17:15
Wat zijn jullie lief!!!

Ze vroeg inderdaad om iets in de eigen taal te schrijven en dat te vertalen en iets over mezelf. Maar als ik een gewone kaart stuur zonder envelop dan wordt het wel heel erg kort. Maar goed, dat zie ik dan wel.

Ok hopelijk mijn laatste vraag aan jullie. Waar zetten jullie het id ?
Bij een envelop kaart plaats genoeg, maar op een gewone ansichtkaart geen idee.

En nogmaals heel erg bedankt voor jullie hulp. Morgen een kaart van kopen van ons plaatselijke kasteel. Want daar houdt deze dame van :)
Ik schrijf het ID altijd in rood dwars in het midden van de kaart, dus dwars op het adres. Als je het ergens onderaan zet loop je kans dat de post er wat overheen plakt en stempelt. En vooral ook heel duidelijke cijfers want vooral voor landen die een ander schrift hebben (zoals bijvoorbeeld China en Rusland) is het anders moeilijk ontcijferen.
Nog wat tips waar je leuke en relatief goedkope kaarten kunt kopen.
https://www.natuurlijkefoto.nl/
https://happy-postcrossing.nl/nl/

en postzegels met korting
https://www.postzegelsmetkorting.nl/
Ok dwars en in het rood :)
dianaf schreef:
02-09-2025 15:39
. Ik heb er ongeveer 2000 verstuurd en mag er 50 onderweg hebben. En als je veel kaarten mag versturen, krijg je ook meer dubbelingen qua landen. Maar dat vind ik niet erg. :-D
:O :heart: Wow!!!! Wat ontzettend veel! Mag ik vragen of en hoe je de kaarten bewaard?
Ik had er destijds een blik voor waarin ik ze bewaarde. Maar weggedaan met de verhuizing. Nu vind ik dat wel jammer,nu ik het postcrossen weer op wil pakken. Benieuwd hoe anderen de kaarten bewaren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven