Postcrossing! Wie doet er aan?

29-03-2008 17:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie doet er hier aan postcrossing via www.postcrossing.com ?

Wie niet weet wat het inhoud:

Het project

Het doel van dit project is mensen de mogelijkheid te bieden ansichtkaarten vanuit alle hoeken van de wereld te kunnen ontvangen, gratis. Hoewel, bijna. Het belangrijkste is: als je een ansichtkaart stuurt, zul je er in ieder geval een ontvangen, van een willekeurige Postcrosser ergens in de wereld.

Waarom?

Net als de auteur, zijn er veel mensen die het leuk vinden om echte post te krijgen.

Het bijzondere van ansichtkaarten vanuit verschillende plekken in de wereld ontvangen (vaak vanuit plaatsen waar je waarschijnlijk nog niet eerder van gehoord had) is, dat je je brievenbus in een soort 'surprise box' kunt veranderen. En wie wil dat nou niet!

Hoe werkt het?

Eerst de verkorte versie:

vraag op de website een adres aan

stuur een ansichtkaart naar dat adres

wacht tot je een kaart ontvangt

registreer de ontvangen ansichtkaart in het systeem

De eerste stap is een adres van een andere gebruiker aanvragen naar wie je een ansichtkaart moet sturen. Je zult het adres via e-mail, met een postcard ID (vb: NL-782) om de ansichtkaart in het systeem te identificeren, ontvangen.

Daarna moet je de ansichtkaart versturen, noteer ook het postcard ID op de kaart. Het postcard ID geeft de ontvanger de mogelijkheid om de ansichtkaart op de website te registreren. Nu ben jij de volgende persoon wiens adres uitgegeven kan worden aan een volgende postcrosser die een adres aanvraagt.

Je kunt tot 5 kaarten onderweg hebben en steeds als een van jouw kaarten wordt geregistreerd, kun je een nieuw adres aanvragen.

Kom ook meedoen op www.postcrossing.com !!

(Nee ik heb geen aandelen in deze site, ik vind het gewoon leuk als er meer mensen mee gaan doen)
Doordat een aantal mensen het hier over Finland hadden, ging ik eens kijken achterop de 2 Finse kaarten die ik via marktplaats heb gekocht: ja hoor, die kaarten had de vrouw van wie ik ze heb via postcrossing! De Finse van wie de beide kaartjes komen zegt er iets over op de kaart.

Dus indirect deed ik aan postcrossing!

En ik denk dat ik dan juist kaartjes van Finnen zou willen, maar dan wel graag met moomins erop en met een moomin-postzegel. ;)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Postcrossing is super leuk, ik doe het nu bijna 2 jaar en ik heb al meer dan 300 kaartjes verzonden en ontvangen!

Op het forum ben ik ook heel actief geweest maar daar liepen de kosten een beetje teveel van op en een tijdje heb ik gehad dat daar dingen niet van aankwamen, nu veel minder actief daar. Er zijn nog een aantal specifieke tags e.d. waar ik wel nog steeds aan mee doe.

Daar is trouwens ook een NL-subtopic waar gekletst word.

Maar het officiele gedeelte blijft toch het leukste vind ik, want je weet nooit van te voren waar je kaartje vandaan komt of waar je het naar toe moet sturen. Totdat je het adres hebt aangevraagd.....

quote:VanPuffelen schreef op 30 maart 2008 @ 14:22:

Alleen heb ik er meteen weer eentje 'geloot' die aangeeft welke kaarten ze vooral NIET wenst te ontvangen....

He wat suf!

Krijg je niet de neiging om een kaartje uit te zoeken waar alles wat ze niet wil juist WEL opstaat?
quote:chrisy1 schreef op 30 maart 2008 @ 16:07:

Postcrossing is super leuk, ik doe het nu bijna 2 jaar en ik heb al meer dan 300 kaartjes verzonden en ontvangen!

Op het forum ben ik ook heel actief geweest maar daar liepen de kosten een beetje teveel van op en een tijdje heb ik gehad dat daar dingen niet van aankwamen, nu veel minder actief daar. Er zijn nog een aantal specifieke tags e.d. waar ik wel nog steeds aan mee doe.

Daar is trouwens ook een NL-subtopic waar gekletst word.

Maar het officiele gedeelte blijft toch het leukste vind ik, want je weet nooit van te voren waar je kaartje vandaan komt of waar je het naar toe moet sturen. Totdat je het adres hebt aangevraagd.....

Ik wil het ook wel doen, maar wat schrijf je eigenlijk op zo'n kaart?
Misschien een rare vraag, maar ik begrijp niet helemaal wat er leuk aan is... waarom zou je kaartjes willen ontvangen van mensen die je niet kent? en wat staat er dan op die kaartjes?

(niet lullig bedoelt, gewoon vraagje uit interesse...)
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
quote:Iris27 schreef op 30 maart 2008 @ 20:02:

Misschien een rare vraag, maar ik begrijp niet helemaal wat er leuk aan is... waarom zou je kaartjes willen ontvangen van mensen die je niet kent? en wat staat er dan op die kaartjes?

(niet lullig bedoelt, gewoon vraagje uit interesse...)

Krijg ik tenminste nog een keer post

Nee, het lijkt me gewoon leuk om een keer vaker een kaartje te krijgen. Tegenwoordig is het toch vooral mail wat de klok slaat, maar een ouderwetse postkaart lijkt me wel geinig. Daarnaast denk ik dat het leuk is een (heel klein) kijkje te nemen in iemands leven en er nog een leuk kaartje aan over te houden.

Nou ja, daarom dus
Wat superleuk zeg! Ik heb wel een tijdje zo'n reizend boek in mn bezit gehad en dat vond ik ook heel grappig. Ik ga meteen kijken en ook meedoen!
Wat een leuk idee, ik doe ook mee....het 1e adres wat ik kreeg, je raad het al: FINLAND! Doet me denken aan de brugklas, toen lag internet nog in de wieg en ging alles nog via de gewone post. Via een Finse (ook al) organisatie kon je je inschrijven voor een penpal van/rond je eigen leeftijd waarna je op basis van een aantal preferenties adressen kreeg, andersom kregen leeftijdgenoten in het buitenland van jou weer het adres waardoor je zelf ook verrast werd door brieven. Ben benieuwd!
Ik heb ook één adres in Finland. Verder een in Duisland, Luxemburg, China en de VS. Morgen ff kaartjes kopen en dan afwachten.
En die gasten in Finland worden straks helemaal gek van al die Hollandse adressen....
quote:B_1_TCH schreef op 30 maart 2008 @ 22:02:

En die gasten in Finland worden straks helemaal gek van al die Hollandse adressen....

Haha ja inderdaad, alhoewel de Finnen toch echt met veel meer zijn.. nog..

Waarom het zo leuk is? Ik vind het zo leuk omdat mensen verassende dingen schrijven, je kennis van de wereld toch een beetje groeit (mensen vertellen soms iets over hun land/afkomst, je gaat snel kijken waar iets ligt etc.) en je ook meer besef krijgt dat er nog zoveel meer mensen zijn in de wereld.
Maar ik kan ook begrijpen dat er mensen zijn die het niets vinden en er niets mee hebben, je moet het maar net leuk vinden.
quote:tonkje schreef op 30 maart 2008 @ 15:53:

En ik denk dat ik dan juist kaartjes van Finnen zou willen, maar dan wel graag met moomins erop en met een moomin-postzegel. ;)Haha je bent niet de enige, er zijn aardig wat mensen die in hun profiel specifiek om moomins vragen aan Finnen.
Ik heb het voor ik naar Spanje ging ook veel gedaan. En dan vooral met van die boomerang kaarten. Ook deed ik veel aan tags mee. Toen ik in Spanje woonde was het moelijk om aan goedkope kaarten te komen dus ben ik er een btje vanaf geraakt.

Heb mezelf net maar weer aangemeld.. was toch altijd leuk!

Eerste adres: Hawaii!!
Ahhh leuk om post te krijgen dus?! Ja is ook wel zo, maar het lijkt me gewoon niet boeiend om een kaartje te krijgen van iemand die ik niet ken....

Nahja, ik denk niet dat het wat voor mij is... hahaha... maar aan het aantal reacties hier te lezen ben ik een van de weinige die daarzo over denkt

Maar wat schrijf je dan aan iemand die je niet kent?! Snap nog steeds niet precies. Want je houdt na die ene kaart dus niet contact met die persoon toch?
quote:Iris27 schreef op 31 maart 2008 @ 11:17:

Ahhh leuk om post te krijgen dus?! Ja is ook wel zo, maar het lijkt me gewoon niet boeiend om een kaartje te krijgen van iemand die ik niet ken....

Nahja, ik denk niet dat het wat voor mij is... hahaha... maar aan het aantal reacties hier te lezen ben ik een van de weinige die daarzo over denkt

Maar wat schrijf je dan aan iemand die je niet kent?! Snap nog steeds niet precies. Want je houdt na die ene kaart dus niet contact met die persoon toch?

Ik vind het zo leuk omdat mensen verassende dingen schrijven, je kennis van de wereld toch een beetje groeit (mensen vertellen soms iets over hun land/afkomst, je gaat snel kijken waar iets ligt etc.) en je ook meer besef krijgt dat er nog zoveel meer mensen zijn in de wereld.

Je schrijft bijvoorbeeld iets over je land of over jezelf, sommige mensen schrijven gedichtjes en vragen om een kaart terug. Je houd in principe normaal geen contact maar het kan wel.
Maar Iris, nooit een penpal gehad in het buitenland in je tienerjaren? Diegene ken je ook niet maar je schrijft wel hele verhalen naar elkaar. Toen leuk en leerzaam (je schrijft Engels en je leert wat van een andere cultuur) nu gewoon voor de fun en het is altijd een verrassing van wie je wat krijgt zonder hele verhalen te hoeven schrijven.
quote:emi7 schreef op 30 maart 2008 @ 23:32:

[...]

Haha je bent niet de enige, er zijn aardig wat mensen die in hun profiel specifiek om moomins vragen aan Finnen.

Heel verstandig van die mensen, want de moomins zijn leuk!

Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ja oke ik denk dat ik het concept wel begrijp maar dat het gewoon niets voor mij is

Vroeger wel vriendinnetje gehad met wie ik brieven schreef, maar die kende ik dan van de vakantie en dan bouw je je vriendschap op (in hoeverre dat gaat per brief...) op die manier.. .dat is toch anders dan een kaartje van een vreemde lijkt me..

Maar goed. Hoop dat jullie er veel plezier aan beleven!
Ik heb gisteren kaartjes gestuurd naar Frankrijk, Duitsland, Finland, Canada en de USA.

Ben benieuwd
Hela, ik bijna hetzelfde; Frankrijk, Duitsland, Finland, USA en de Filippijnen...ik heb m'n best gedaan een leuk verhaaltje te schrijven....;-)
Jihaaaaa, net eerste berichtje dat 1 van mijn kaartjes ontvangen is... uit Finland.

Leuk toch?
Jee zeg, dat is snel....binnen 1 dag binnen dus. Wist niet dat het zo snel ging. Ik wacht vol spanning af, ben heel benieuwd!
Oeps, ik stuurde mijn kaartjes maandag weg. Maar dan toch, idd heel snel!
Ben ook benieuwd. Ik heb er drie onderweg (naar VS, Finland en Duitsland). Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze aankomen, maar zo te lezen kan het erg snel gaan!

Dat idee van die boomerangkaarten is trouwens wel goed, mocht jeeens wat krapper zitten. Zelf maken vind ik ook een leuke optie, maar had ik nu helaas even geen tijd voor.

Ik vind een penvriend(in)| trouwens wel iets anders; je bouwt dan echt een band op, ook al ken je elkaar in eerste instantie niet. Een soort ouderwets mail/forumcontact. Maar je blijft met diezelfde persoon schrijven, dat is wel het grote verschil met dit.

Wat ik trouwens wel jammer vind is dat er zo bar weinig op een kaartje past; en ik ben al niet zo kort van stof

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven