Praten over jezelf in de je-vorm

08-10-2009 22:13 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vrouw op tv vertelt> Ja, en dan denk je bij jezelf, dat je het toch anders moet doen. Dat had je niet verwacht. Dat het je zo zou aangrijpen....

En ze heeft het over zichzelf!

Waarom praten we niet gewoon weer in de ik-vorm? Wat is daar mis mee?

Betrap jij jezelf er ook op? Waarom doen we dat eigenlijk?
Ik praat in de "wij "vorm , net zoals de koningin.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Oja, dat vind ik ZO irritant bij mensen. Maar ik betrap mezelf er ook weleens op hoor. Ga dan meteen in de ik-vorm verder!

In de je-vorm is het natuurlijk voor veel mensen gemakkelijker om over gevoelens te praten denk ik.
Oh, daar erger ik me ook zo aan. Moet je voetballers eens horen praten... die kennen het woord "ik" niet meer, lijkt het wel!!
Je kent toch wel de psychologische verklaring hiervoor: je als het om daden gaat waar je je niet mee identificeert, ik als het om daden gaat waar je je wel mee indentificeert.

Of je als iets heel erg aangrijpend is en je dreigt te stikken in emoties als je er ik van maakt.

Sinds ik deze these ken betrap ik mezelf wel eens op een je. En het klopt.
Ik doe het zelf ook. Was me er niet van bewust tot ik in een trainingstraject iedere keer op m'n vingers werd getikt.... 6 volle trainingsdagen lang . Vaak neem ik daarmee (onbewust) een beetje afstand van wat ik vertel, merk ik. Het voelt dan alsof je minder hoeft te staan voor wat je zegt?

(Nu probeer ik dus wel bewust het woordje 'ik' te gebruiken en zeker als ik iets vertel dat belangrijk voor mij is, let ik er bewust op. Komt van anderen ook fijner over. Bovendien: als ik iets eigenlijk niet wil/durf te zeggen, moet ik het gewoon niet zeggen. En niet zo'n rare tussenvorm gebruiken)
Dat zeg ik....
Neen. Ik doe daar niet aan mee en krijg ware braakneigingen als een ander dit doet. Mijn indruk is overigens dat deze vorm vaak wordt gebruikt bij onderwerpen die een meer dan gemiddeld schaamtegevoel oproepen bij de spreker. Door in de tweede persoon te spreken lijkt dat schaamte-oproepend gedrag dan ineens veelvoorkomend. "Je" hebt er immers ook last van.
Ik denk ook dat het komt als er dingen zijn gebeurt waar je jezelf voor schaamt. Dan lijkt het wat verder weg te staan en lijkt het minder erg.
Stressed is just desserts spelled backwards
Volgens mij doen mensen dat om duidelijk te maken dat wat zij voelen/denken/doen heel logisch is, 'je' doet dat immers in zo'n situatie. Maar het is irritant ja.

Edit: ha, weer te langzaam. Ach, dat heb je als je langzaam denkt.
This is an unacceptable timeline
Externalisatie. Maakt het makkelijker om over pijnlijke of beschamende zaken te praten.
Hmm het gaat niet op wat ik net zeg. Ik kijk nu naar 'Ik vertrek' en die vrouw vertelt over haar dagelijkse leven ook steeds in de je vorm en die heeft een heel saai leven.

Heel irritant. Nou ja, anyway. Ik doe dat nooit volgens mij.
De vrouw die nu zit te praten in Ik Vertrek, die doet dat de hele tijd. Ik kan er bijna niet meer naar luisteren.

En het heeft niks met schaamte te maken volgens mij.
Ow aaaaargh, kijk niet naar 'Ik vertrek', die vrouw doet het alleeeeeen maar!!!!

heel erg vervelend.
Haha Nijntje. Terwijl hij wel in de ik vorm praat.
Ja die Mal.

Ik doe het soms wel. Heel gek, het gaat vanzelf. Zodra ik mezelf *en dan denk je bij jezelf...* hoor zeggen, dan stuur ik dat bij. Vind het zelf geen gehoor.
Zelfs in het Zweeds doet ze het! *knipoog*
Maar als je zo'n saai leven hebt dan ga je vanzelf wel in de je-vorm praten
Het is indrdaad vreselijk irritant, maar lang niet zo irritant als "ik zeg" "zeg ik" om de zin .

"Ik zeg tegen mijn buurvrouw, buurvrouw zeg ik, moet je nu eens horen. Zegt zij: meid, zegt ze......."
Als je je erop focust (door dit topic), hoor je het helemáál de hele tijd.
Iris, woon je soms in Brabant?
Net als Teigera zegt: voetballers praten alleen maar zo. Ik heb wel eens gehoord dat dit de "voetbal-je" heet.
externalisatie is inderdaad de verklaring.

door "je" te zeggen, ipv ik komt het emotioneel minder dichtbij.

Echter wat mij steeds vaker opvalt (op tv bijv als de mening/beleving van de "gewone man of vrouw" gevraagd wordt)

is dat vooral veel mensen uit de wat lagere sociale milieu's het doen.

Net als dat ken ik niet ipv dat kan ik niet.

Of; "net als mij"

Misschien hebben zij het gewoon nooit geleerd?

Ik denk dit al langer, maar heb het nooit durven uitspreken, vind het behoorlijk denigrerend en zo bedoel ik het niet.

Het valt mij wél op.

(En nu in het forum spreek ik het maar eens uit)
Klopt helemaal, dat ellendige dingen op afstand houden. Ik gebruik het dan ook zo'n beetje iedere ochtend. "Zeg moeders, wat dacht je d'r van, je zou natuurlijk ook gewoon je bed uit kunnen komen en de kinders wèl op tijd op school kunnen hebben..." .
Moet dit topic eigenlijk niet heten 'praten over mezelf in de je-vorm'? Anders doe je namelijk precies waar je over schrijft
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Nee, dat doet Minny zelden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven