Proefpersoon geneesmiddelenonderzoek
zaterdag 26 augustus 2017 om 19:54
Wie is er weleens proefpersoon voor geneesmiddelenonderzoek geweest? Ik ben benieuwd naar ervaringen. Ik zit zelf te denken aan een onderzoek waarbij ik enkele dagen intern zit in de kliniek van PRA. Wie is daar weleens geweest en hoe beviel dat? Heb je last gehad van bijwerkingen? Ook zie ik op tegen de verveling. Tips? Oh ja en zijn er onderzoeken waar je pertinent niet aan mee zou doen (anti psychotica bijv)?
zaterdag 26 augustus 2017 om 20:40
Dit maakt mij altijd een beetje angstig:
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/01/16/on ... 07-a171741
Maar ik doe wel eens een interview, testje, MRIscan of bloedafname.
zaterdag 26 augustus 2017 om 20:42
Er zijn wel meer doden gevallen die zich als testpersoon voor geneesmiddelen hadden opgegeven. In Engeland waren volgens mij ook veel doden gevallen tijdens een bepaald onderzoek.jusa schreef: ↑26-08-2017 20:40Dit maakt mij altijd een beetje angstig:
zaterdag 26 augustus 2017 om 21:10
Geen ervaring mee. Ik zou het niet durven, want veel geneesmiddelen hebben een waslijst aan mogelijke bijwerkingen waar je niet blij van wordt. Maar ik ben ook iemand die bijvoorbeeld niet snel een paracetamol pakt. Antipsychotica testen zou ik echt afraden, op basis van mijn ervaring met iemand die helaas genoodzaakt is deze te nemen (zelfs met een minimale dosis veel last van bijwerkingen).
Ik ben wel nieuwsgierig wat de motivatie van mensen is om hier aan mee te werken. Zijn er mensen die een andere motivatie hebben dan het geld dat je er voor krijgt?
Ik ben wel nieuwsgierig wat de motivatie van mensen is om hier aan mee te werken. Zijn er mensen die een andere motivatie hebben dan het geld dat je er voor krijgt?
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
zaterdag 26 augustus 2017 om 21:44
Ja daar ben ik eerlijk in, ik doe het voor het geld inderdaad. En een mooie bijkomstigheid dat het een goed doel dient.
Qua risico's, ik weet dat het weleens flink mis is gegaan. In Frankrijk in 2016 en in Engeland in 2006. Maar dat zijn de enige keren in de afgelopen 10 jaar in Europa. In Nederland is er de afgelopen decennia helemaal niemand overleden bij een fase 1 onderzoek. Bij een fase 1 onderzoek krijg je maar een fractie toegediend van de hoeveelheid waarbij ratten de eerste bijwerkingen lieten zien. Natuurlijk is er altijd een risico, maar dat risico is net zo groot als wanneer je in het normale leven een ongeluk zou krijgen (geschept door een bus, een bedrijfsongeval, wat dan ook). Risico op bijwerkingen als hoofdpijn, misselijkheid of diarree is wel hoger. Iets van 10-20%.
Aan onderzoeken naar medicijnen zoals anti-psychotica, straling, ruggeprik etc doe ik niet mee, dat lijkt me te risicovol. Maar middelen tegen allergieen, griep, verkoudheid, infecties etc lijkt me niet zo'n probleem.
zaterdag 26 augustus 2017 om 21:50
Alleen voor het geld lijkt mij het niks maar wel als je iets hebt. Mijn vader heeft ooit meegedaan aan medicijn onderzoek naar migraine, hij had ernstige migraine en daarna heeft die het nooit meer gehad maar het middel is nooit op de markt gekomen dus dan denk ik dan zal het vast niet bij iedereen goed hebben uitgepakt.
zaterdag 26 augustus 2017 om 21:56
Niet alles haalt de media. En hoe vaak springen de controlerende instanties in en zetten ze een onderzoek stop?
Ik denk dat de dood als proefpersoon bij een geneesmiddelenonderzoek het minst erge is wat je kan overkomen, in Frankrijk was er ook sprake van neurologische verschijnselen.
Dat Nederlandse probiotica onderzoek was ook niet zo succesvol trouwens....
Ik denk dat de dood als proefpersoon bij een geneesmiddelenonderzoek het minst erge is wat je kan overkomen, in Frankrijk was er ook sprake van neurologische verschijnselen.
zondag 27 augustus 2017 om 00:45
Ik denk juist dat antipsychotica minder veilig is. Middelen tegen infecties kunnen niet (altijd) door de blood-brain barrier. Middelen als antipsychotica daarentegen wel, want die moeten daar hun werk doen.Saga_Röversdotter schreef: ↑27-08-2017 00:34Waarom doe je wel mee aan onderzoek naar middelen tegen infectie of griep en niet aan onderzoek naar antipsychotica? Denk je dat dat 'veiliger' is?
zondag 27 augustus 2017 om 06:07
Ik wilde dit "vroeger", op de middelbare school, ook graag doen, meer uit idealisme dan voor het geld. Maar nadat ik zelf medisch ging spoken ben ik vooral de mensen dankbaar die dit (al dan niet voor geld) doen.
Ik heb de afgelopen jaren een aantal medicijnen heel veel moeten slikken, waarbij in het begin van 1 soort het echt een zoektocht is geweest naar een middel met zo min mogelijk bijwerkingen. Wat bij de meeste patiënten een geliefd medicijn zou zijn, werd ik compleet gestoord van (ik werd misselijk etc, maar het ergste vond ik de hallucinaties). Voor geen goud zou ik dat doen alleen maar om bijwerkingen te testen.
Als ik gezond zou zijn zou ik beginnen met een klein onderzoek (met een medicijn waar ik me helemaal goed bij zou voelen) en van daaruit uitbouwen.
Ik heb de afgelopen jaren een aantal medicijnen heel veel moeten slikken, waarbij in het begin van 1 soort het echt een zoektocht is geweest naar een middel met zo min mogelijk bijwerkingen. Wat bij de meeste patiënten een geliefd medicijn zou zijn, werd ik compleet gestoord van (ik werd misselijk etc, maar het ergste vond ik de hallucinaties). Voor geen goud zou ik dat doen alleen maar om bijwerkingen te testen.
Als ik gezond zou zijn zou ik beginnen met een klein onderzoek (met een medicijn waar ik me helemaal goed bij zou voelen) en van daaruit uitbouwen.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig
zondag 27 augustus 2017 om 10:15
jusa schreef: ↑26-08-2017 21:56Niet alles haalt de media. En hoe vaak springen de controlerende instanties in en zetten ze een onderzoek stop?
Dat onderzoek werd uitgevoerd bij mensen die al doodziek waren. Dat is een heel ander soort onderzoek dan bij gezonde vrijwiligers.
zondag 27 augustus 2017 om 14:00
Een kennis van mij doet het en die betaalt er elk jaar een paar reizen van die hij anders nooit zou kunnen maken.
Die man is al op pensioen en heeft dus de tijd om regelmatig een paar weken in het ziekenhuis opgenomen te worden.
Van wat ik ervan hoor is voor 95% van de proefpersonen geld de grootste motivatie - nagenoeg niemand zou het onbezoldigd doen.
donderdag 31 augustus 2017 om 19:39
Ja dat denk ikSaga_Röversdotter schreef: ↑27-08-2017 00:34Waarom doe je wel mee aan onderzoek naar middelen tegen infectie of griep en niet aan onderzoek naar antipsychotica? Denk je dat dat 'veiliger' is?