Raar telefoontje (+85)

03-05-2016 15:52 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg net een telefoontje van een nummer dat met 85 begon.

Nu neem ik normaal nooit op als het een buitenlands nummer betreft, maar dit nummer bestond maar uit 5 cijfers en begon dus met '85'.

Het hield ook lang aan, dus ik neem op. Er was een seconde stilte (alsof ik in de wacht of op 'mute' stond) en toen ineens: "Good day madam, I'm calling you...' met een sterk buitenlands accent. Heb toen meteen de hoorn erop gekwakt.

Nu worden we wel vaker gebeld waarbij de telefoon maar 1 of 2x overgaat en het dan duidelijk om een buitenlands nummer uit bijv. ivoorkust gaat. Ben op de hoogte van de truc van bendes die willen dat je dan terugbelt en je vervolgens zo lang mogelijk aan het lijntje houden tegen torenhoge telefoonkosten.

Maar heeft iemand weleens meegemaakt dat ie op deze manier gebeld wordt?

Ik denk dat het geen kwaad kan, heb verder alleen 'Hallo' gezegd en meteen na 5 seconden de hoorn erop gekwakt en toch hield ik er een beetje een raar gevoel aan over.
quote:HappyGoLucky schreef op 03 mei 2016 @ 16:16:

En ja, ik dacht dus ook dat de ellende pas begint zodra je terugbelt, maar wat ik me dan toch afvraag, is waarom ze dan helemaal vanuit Hong Kong of Noord Korea of waar vandaan ook naar een Nederlands nummer bellen voor puur en alleen een verkooppraatje.

Zou er dan niet per definitie een bende achterzitten? Misschien een domme vraag, maar ik vroeg het me oprecht af.Heel vaak werken die mensen met een systeem dat gewoon willekeurige telefoonnummers belt. Dus echt niet dat ze jou persoonlijk uitzoeken ofzo.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

En ja, ik dacht dus ook dat de ellende pas begint zodra je terugbelt, maar wat ik me dan toch afvraag, is waarom ze dan helemaal vanuit Hong Kong of Noord Korea of waar vandaan ook naar een Nederlands nummer bellen voor puur en alleen een verkooppraatje.

Zou er dan niet per definitie een bende achterzitten? Misschien een domme vraag, maar ik vroeg het me oprecht af.Ze bellen niet alleen met Nederland. Er zitten hele callcenters achter. Blijkbaar een internationale succesformule.

Zou er dan niet per definitie een bende achterzitten? Misschien een domme vraag, maar ik vroeg het me oprecht af.Hoeft geen bende te zijn. Kan een callcenter in het buitenland zijn die rommel probeert te verkopen. Een callcenter in India is goedkoper te bemannen dan één in Nederland.

Zou er dan niet per definitie een bende achterzitten? Misschien een domme vraag, maar ik vroeg het me oprecht af.

Het kan inderdaad oplichting zijn (gegevens ontfutselen, je PC hacken, je laten terugbellen op een dure lijn).

Maar nu zal je het dus nooooooooit weten
Dat begrijp ik Pejeka, het is ook alweer aan het zakken. Ik heb deze week een beetje teveel tijd, zodat ik me klaarblijkelijk druk kan maken om dit soort dingen
quote:mary57 schreef op 03 mei 2016 @ 16:20:

[...]

Hoeft geen bende te zijn. Kan een callcenter in het buitenland zijn die rommel probeert te verkopen. Een callcenter in India is goedkoper te bemannen dan één in Nederland.Ik denk toch niet dat daar veel bona fide zaken tussen zitten, eerlijk gezegd.

Zou er dan niet per definitie een bende achterzitten? Misschien een domme vraag, maar ik vroeg het me oprecht af.Dankzij het gemak van internet, satelliet verbindingen, glasvezel etc. Maakt het helemaal niet uit waar op de wereld ze zitten. Het is ook onzin dat een telefoongesprek naar Azië duurder moet zijn dan een gesprek naar Duitsland. Het maakt immers ook niet uit of je naar een Duitse of Chinese website gaat voor je dataverbruik of internet abonnement. :-) is gewoon geldklopperij van telecombedrijven dat ze bellen naar het buitenland duurder maken. Technologisch is dat al lang niet meer de uitdaging die het 25 jaar geleden was.
quote:aliva schreef op 03 mei 2016 @ 16:20:

[...]

Het kan inderdaad oplichting zijn (gegevens ontfutselen, je PC hacken, je laten terugbellen op een dure lijn).

Maar nu zal je het dus nooooooooit weten Haha, eens!
quote:aliva schreef op 03 mei 2016 @ 16:22:

[...]

Ik denk toch niet dat daar veel bona fide zaken tussen zitten, eerlijk gezegd.Geen idee, ik heb 1 keer de telefoon opgenomen, maar daarna ook weer gelijk de verbinding verbroken.
quote:wilma36 schreef op 03 mei 2016 @ 16:18:

[...]

Als ze jou bellen kunnen ze je telefoonrekening niet leeg trekken, tenzij ze collect bellen en daar moet je nog altijd toestemming voor geven volgens mij.

Ben het wel met je eens dat je vage nummers niet op moet nemen en als je dat per ongeluk wel een keer doet direct ophangen. In ieder geval NOOIT terugbellen, dan wordt je telefoonrekening wel leeggetrokken.

Ik neem onbekende nummers gewoon op. Waarom niet? Ik heb legio vrienden en kennissen in het buitenland, die soms ook van tijd tot tijd een nieuw nummer hebben, of een nieuw mobieltje. Of een mij bekende kan bellen via een vaste telefoonlijn op kantoor, in een hotel, bij anderen thuis, dan ken ik het nummer ook niet.

Vind ik zo bezopen, om bij een onbekend nummer de telefoon niet op te nemen. Wat kan er nou voor ergs gebeuren als je het wél doet?
quote:pejeka schreef op 03 mei 2016 @ 16:24:

[...]

Ik neem onbekende nummers gewoon op. Waarom niet? Ik heb legio vrienden en kennissen in het buitenland, die soms ook van tijd tot tijd een nieuw nummer hebben, of een nieuw mobieltje. Of een mij bekende kan bellen via een vaste telefoonlijn op kantoor, in een hotel, bij anderen thuis, dan ken ik het nummer ook niet.

Vind ik zo bezopen, om bij een onbekend nummer de telefoon niet op te nemen. Wat kan er nou voor ergs gebeuren als je het wél doet?Dat vind ik ook. Zeker als er familie in het buitenland zit, kan wel een ziekenhuis of politie zijn die je belt.
Zowel thuis als op het werk diverse keren gebeld door "mensen van Microsoft". Spreken Engels met een Indiaas/Aziatisch accent. Gebruiken een onbekend telefoonnummer.

Ze vragen je om je computerscherm te open in Windows, omdat er een fout zou zijn. Die willen ze met je gaan verhelpen doordat jij wat gegevens geeft. NOOIT doen.

Zowel thuis als op het werk hangen we meteen op. Nog nooit rare telefoonrekeningen gehad of iets anders nadeligs.
Heb ik ook al gehad. Gewoon opgehangen.

[...]

Vind ik zo bezopen, om bij een onbekend nummer de telefoon niet op te nemen. Wat kan er nou voor ergs gebeuren als je het wél doet?Ik heb het over vage nummers, geen onbekende nummers. Met vaag bedoel ik korte nummers. Onbekende nummers laat ik vaak 3 keer overgaan voor ik opneem, dan heb je de meeste callcenters er wel uit. En idd, als je wel opneemt kan er niet veel gebeuren, zolang je niet op het gesprek ingaat.
Ik had dat ook eens gedaan maar mooi dat dus de volgende dag mijn melk zuur was!
quote:Lapjespoes27 schreef op 03 mei 2016 @ 16:27:

Zowel thuis als op het werk diverse keren gebeld door "mensen van Microsoft". Spreken Engels met een Indiaas/Aziatisch accent. Gebruiken een onbekend telefoonnummer.

Ze vragen je om je computerscherm te open in Windows, omdat er een fout zou zijn. Die willen ze met je gaan verhelpen doordat jij wat gegevens geeft. NOOIT doen.

Zowel thuis als op het werk hangen we meteen op. Nog nooit rare telefoonrekeningen gehad of iets anders nadeligs.O ja, die heb ik ook eens gehad. Meteen gezegd dat er bij mij geen fouten waren en dat ze die ook echt niet via de telefoon in gebrekkig Engels voor me hoeven op te lossen. Werd diegene boos, dat het een extra service was, waar ik toch zeker gebruik van moest maken. Ik ben in lachen uitgebarsten en heb opgehangen. Echt, hoe dom denken ze dat je bent?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

[...]

Vind ik zo bezopen, om bij een onbekend nummer de telefoon niet op te nemen. Wat kan er nou voor ergs gebeuren als je het wél doet?Vroeger had je tenminste nog vunze mannetjes die begonnen te hijgen. Bestaat dat nog? Mij al in een tijden meer overkomen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik wacht altijd net zolang zwijgend tot de ander iets zegt. Meestal wordt het gesprek ineens verbroken. Maar soms begint de onbekende ander een heel verhaal af te steken. Dan spreekt hij voor een bedrijf. Dan wacht ik tot hij helemaal uitgesproken is en zeg dan dat ik geen belangstelling heb. Dringen ze aan dan wacht ik weer tot hij helemaal klaar is om nog eens te herhalen fdat ik alles al heb. Intussen sta ik iets anders te doen; groente te snijden of te wassen.

Enorm lachen werkt vooral afstotend als het een hijger is of anders een stuk uit de kleine lettertjes van een polis of uit een reclamefolder voorlezen.

Ik zorg altijd dat ze zelf graag het gesprek willen verbreken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Net ook gebeld na tig keer gebeld te zijn van de week maar opgenomen. Was nummer 857325618 ..Was een of ander callcentre van winkelen met korting nogwattes. Reclame dus en afgekapt.
I love you,because you join on my weirdness

[...]

Vind ik zo bezopen, om bij een onbekend nummer de telefoon niet op te nemen. Wat kan er nou voor ergs gebeuren als je het wél doet?Wij hebben geen buitenlandse vrienden. En als iemand ons echt willen spreken dan spreken ze maar iets in op de voice mail.
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
quote:retrostar schreef op 03 mei 2016 @ 17:28:

Ik wacht altijd net zolang zwijgend tot de ander iets zegt. Meestal wordt het gesprek ineens verbroken. Maar soms begint de onbekende ander een heel verhaal af te steken. Dan spreekt hij voor een bedrijf. Dan wacht ik tot hij helemaal uitgesproken is en zeg dan dat ik geen belangstelling heb. Dringen ze aan dan wacht ik weer tot hij helemaal klaar is om nog eens te herhalen fdat ik alles al heb. Intussen sta ik iets anders te doen; groente te snijden of te wassen.

Enorm lachen werkt vooral afstotend als het een hijger is of anders een stuk uit de kleine lettertjes van een polis of uit een reclamefolder voorlezen.

Ik zorg altijd dat ze zelf graag het gesprek willen verbreken.Maar weet je dan ook of het niet één of ander onduidelijk l*l verhaal is uit Verweggistan? Bij "Opgelicht" was het nog niet zo lang geleden een topic. Ze lieten ook zien hoe die lui soms te werk gaan. De batterij van hun telefoon is leeg of ze hebben het ding thuis laten liggen. Iemand meldde zich bij een balie met het verzoek of hij even mocht bellen. Natuurlijk mocht dat. Hij belde op kosten van dat bedrijf zo'n duur nummer, besprak zogenaamd van alles wat met zijn zogenaamde werk te maken had. In korte tijd had hij zo'n € 30 geïncasseerd.
verba volant, scripta manent.
Bij gewone verkooppraatjes werkt het stellen van, bij voorkeur domme, tegenvragen als een tierelier.
quote:Finjie schreef op 03 mei 2016 @ 18:13:

[...]

Wij hebben geen buitenlandse vrienden. En als iemand ons echt willen spreken dan spreken ze maar iets in op de voice mail.

Nou, lekker hartelijk dan...

En wat als je vriend/man/moeder/vader/kind een ongeluk heeft gehad en de politie of een ziekenhuis probeert je te bereiken. Lekker dan, onbekend nummer, dus we nemen gewoon niet op, meld het maar op de voicemail...

Maar even los daarvan. Als ik vrienden/kennissen zou hebben die me willens en wetens steeds door laten schakelen naar de voice mail, omdat ze geen zin hebben het onbekende nummer op te nemen, was het gauw afgelopen.

Stel dat je een kaart in een envelop in de bus krijgt waar geen afzender op vermeld staat, stuur je die dan ook "retour afzender", maak je die dan ook niet open ofzo?
Als er een onbekend nummer verschijnt kijk ik eerst naar de eerste cijfers, we hebben heel wat bekenden in verschillende landen. Afgeschermde nummers neem ik alleen op als er op een onmogelijk tijdstip wordt gebeld en als we een telefoontje verwachten van een instantie of ziekenhuis, die nummers worden meestal afgeschermd.
quote:tonkje schreef op 03 mei 2016 @ 17:24:

[...]

Vroeger had je tenminste nog vunze mannetjes die begonnen te hijgen. Bestaat dat nog? Mij al in een tijden meer overkomen.Verrek, nou je het zegt! Klasgenootje vroeger had daar paar keer last van en toen heeft ze eens met een fluitje heel hard in de telefoon gefloten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven