respect op het forum

07-02-2009 23:14 1300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lees al heel lang mee hier op het forum en verbaas me over hoe sommige forummers reageren. Behoorlijk fel en aanvallend naar iemand toe, en daarbij soms totaal het topic uit het oog verliezen. Eindeloos doorzeuren of iets met d of dt geschreven moet worden. Iemand al snel als trol of kutwijf bestempelen. Vooral als nieuwe forummer moet je hier een plaats veroveren heb ik soms het idee. Jammer want het forum is toch juist de ideale plek om meningen van anderen te horen, advies te vragen etc. Een ander zijn mening hoeft niet de jouwe te zijn maar respect is toch het minste wat je kunt tonen?
Ach BGB neem het met een korrel zout, degene die hier zurig posten schoppen tegen iedereen en hebben zelf nooit 1 zinnige bijdrage geleverd. Typisch een geval van de beste stuurlui staan aan wal, de pot verwijt de ketel en als het kalf verdronken is, eet men hem op
[quote]oldvirgin schreef op 09 februari 2009 @ 12:03:

[...]

Hmm redelijk nieuwelingen die zulke dingen roepen? Dus het klopt wel dat er groepjes zijn van de oude garde en de nieuwelingen die zich eerst maar eens moeten bewijzen.

Je moet eens lekker stoppen met dat invullen wat ik zou bedoelen . Of je vraagt er naar , hoe of ik iets bedoel , of je geeft je eigen mening . Maar niet jouw mening aan mij toeschrijven ; je hebt nog geen één keer goed gegokt .

quote]
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hallo Rosie, ja jij was inderdaad een behoorlijke olifant in de porselein kast, hoeveel heb jij er weggetreiterd?
quote:meds schreef op 09 februari 2009 @ 12:08:

Hallo Rosie, ja jij was inderdaad een behoorlijke olifant in de porselein kast, hoeveel heb jij er weggetreiterd?

ik heb aardig wat turfjes in mijn toetsenbord gekerfd, meds. *grijnst grimmig*

and i'm just getting started..
quote:oldvirgin schreef op 09 februari 2009 @ 12:03:

[...]

Maar er zitten er ook tussen die vooral heel blij met zichzelf zijn nou is er naar mijn idee helemaal niets mis mee om blij te zijn met jezelf , hoor . tenslotte moet je het daar toch je hele leven lang mee doen en zit je bij niemand zo dicht op zijn lip. Lijkt me vreselijk als je niet blij bent met jezelf . Die indruk krijg ik trouwens een beetje van jou ; dat je met niks en niemand blij bent . en die elkaar hierin opzoeken en elkaar versterken in hun superieure gevoel.je bedoelt dat mensen met dezelfde humor elkaar opzoeken ? Gek is dat he ? Snap ik ook nooit . Ik kijk het liefst naar een cabaretier die ik niet leuk vind .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:oldvirgin schreef op 07 februari 2009 @ 23:14:

Lees al heel lang mee hier op het forum en verbaas me over hoe sommige forummers reageren. Behoorlijk fel en aanvallend naar iemand toe, en daarbij soms totaal het topic uit het oog verliezen. Eindeloos doorzeuren of iets met d of dt geschreven moet worden. Iemand al snel als trol of kutwijf bestempelen. Vooral als nieuwe forummer moet je hier een plaats veroveren heb ik soms het idee. Jammer want het forum is toch juist de ideale plek om meningen van anderen te horen, advies te vragen etc. Een ander zijn mening hoeft niet de jouwe te zijn maar respect is toch het minste wat je kunt tonen?

Waar precies moet je eigenlijk respect voor tonen? Dat iemand, een TO, zijn verhaal anoniem op een forum plempt? Dat dwingt bij voorbaat respect af?

Een TO dwingt bij mij respect af als ze met álle reacties om kan gaan, en er uitfiltert waar ze wat aan heeft.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 februari 2009 @ 12:05:

[...]

" dit soort " vind ik al erg aanmatigend .....

maar we kunnen natuurlijk ook wéér de discussie voeren dat niemand hier een eed heeft afgelegd , niet de eed om te helpen , niet de eed om te troosten , niet de eed van weetikveelwat . iedereen hier komt met zijn eigen doel en zijn eigen redenen , zijn eigen normen en waarden . Lollig als jouw idee van forummen aansluit bij de meerderheid en anders moet je een forum zoeken wat beter bij je past .Sommigen gaan er vanuit dat respect naar elkaar toe iets vanzelfsprekend is en dat lijkt me ook niet vreemd. Dat dat op een forum niet zo werkt wordt wel eens op een pijnlijke manier ondervonden. En het lijkt me inderdaad verstandig om selectief te zijn vwb het soort forum dat je opzoekt en met wat voor doel.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "Oh crap, she's up".
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 februari 2009 @ 11:53:

Er zijn niet zoveel mensen door wie ik serieus genomen zou worden en ik doe al helemaal niet aan blind-dating .

Op zich wel opvallend dat er altijd redelijk nieuwelingen zulke dingen roepen ; bijna alle posters die hebben zitten klierenbakken zijn OOK posters die hele wijze raad geven , mensen op een enorme hartelijke en troostende manier steunen op verschillende pijlers ( ik noem een Meds ) .

Klierebakken is het probleem niet wanneer dit gebeurt onder "oude vrienden". Iemand compleet afzeiken is een ander verhaal.

En het klopt dat het geregeld voorkomt dat wanneer er nieuwe forummers zijn die een serieuze discussie openen compleet worden afgezeken omdat men het er niet mee eens is of omdat ander dit als een gelegenheid zien om eens lekker uit te pakken.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "Oh crap, she's up".
Dit is een compleet zinloze discussie omdat het zonder voorbeelden gevoerd wordt.

Wanneer wordt iemand dan compleet afgezeken? Wat is klierebakken? Alles wat niet in het straatje van een TO past?
quote:MacTrees schreef op 09 februari 2009 @ 12:24:

[...]

Klierebakken is het probleem niet wanneer dit gebeurt onder "oude vrienden". Iemand compleet afzeiken is een ander verhaal.

En het klopt dat het geregeld voorkomt dat wanneer er nieuwe forummers zijn die een serieuze discussie openen compleet worden afgezeken omdat men het er niet mee eens is of omdat ander dit als een gelegenheid zien om eens lekker uit te pakken.Het hoeft zeker niet allemaal even serieus te zijn op het forum. Maar het is wel de manier van hoe je iets zegt. Ergens een leuke draai aangeven of iemand afzeiken is niet hetzelfde. En iemand die hier al langer forumt heeft bij sommigen een streepje voor. Ben even kwijt in welke pijler het was maar daar sprak zelfs een engel een forummer er op aan dat er geen respect naar een andere forummer was en dat je zo niet met een nieuweling omgaat. Die zag dus blijkbaar ook dat het iets te maken had met hoelang je hier al op het forum zit.
Ik ben nieuw op het forum, maar heb al best wel wat gelezen en ik vind dat Oldvirgin wel een punt heeft.

Het weerhoudt mij er in ieder geval van om op sommige topics te reageren.
Juliette, op welke topics reageer je dan niet?
quote:oldvirgin schreef op 09 februari 2009 @ 12:32:

[...]

Het hoeft zeker niet allemaal even serieus te zijn op het forum. Maar het is wel de manier van hoe je iets zegt.

Jaaaah en hier hebben we het probleem bij de horens, je weet namelijk niet hoe iemand iets zegt, dat stuk communicatie mis je volledig, daarom lopen mail en forumdiscussies altijd zo uit de hand omdat je zelf je invulling geeft aan de tekst van een ander.

Ergens een leuke draai aangeven of iemand afzeiken is niet hetzelfde. En iemand die hier al langer forumt heeft bij sommigen een streepje voor. Ben even kwijt in welke pijler het was maar daar sprak zelfs een engel een forummer er op aan dat er geen respect naar een andere forummer was en dat je zo niet met een nieuweling omgaat. Die zag dus blijkbaar ook dat het iets te maken had met hoelang je hier al op het forum zit.

Dat laatste stuk herken ik niet, kom dan met voorbeelden, dit soort anekdotes hebben totaal geen zeggingskracht als je het niet kan onderbouwen.

Nogmaals respect is subjectief, wat jij verstaat onder respect is niet hetzelfde als wat een ander ervaart.
quote:Evidenza schreef op 09 februari 2009 @ 12:28:

Dit is een compleet zinloze discussie omdat het zonder voorbeelden gevoerd wordt.

Wanneer wordt iemand dan compleet afgezeken? Wat is klierebakken? Alles wat niet in het straatje van een TO past?

Nee, het gaat niet om dat straatje maar het is inderdaad heel erg lastig om zo uit het niets effe uit te leggen wat nou klierebakken is en afzeiken. Daar heb je inderdaad voorbeelden bij nodig.

Ik leef voor een deel met de TO mee hoor want ik zie toch wel geregeld discussies voorbij komen dat ik denk moet dat nou zo! Het lijkt dan soms echt een kippenhok daar heerst ook meestal een pikorde (de zwakste kip die met de minst grote bek wordt helemaal kaal gepikt). Maar ik vind eigenlijk wel dat je dan beter op dat moment kunt reageren dan hier apart een discussie over te openen. Dit soort discussies leidt meestal tot niets.
Mijn ervaring is dat er meestal ook wel serieus gereageerd wordt, en dat er ook excuses worden aangeboden als blijkt dat een topic verkeerd geïnterpreteerd werd.

En zeker als je al een tijdje meeleest en dus weet hoe het er zo'n beetje aan toe gaat en welke topics er al lopen dan zou ik niet te bang zijn om ergens te posten.
quote:MacTrees schreef op 09 februari 2009 @ 12:41:

[...]

Nee, het gaat niet om dat straatje maar het is inderdaad heel erg lastig om zo uit het niets effe uit te leggen wat nou klierebakken is en afzeiken. Daar heb je inderdaad voorbeelden bij nodig.

Kom op zeg, ook dit zijn subjectieve begrippen, wat jij ziet als afzeiken kan voor een ander iets heel anders zijn. Grens is wat mij betreft bijv. gebuik van scheldwoorden

Ik leef voor een deel met de TO mee hoor want ik zie toch wel geregeld discussies voorbij komen dat ik denk moet dat nou zo! Het lijkt dan soms echt een kippenhok daar heerst ook meestal een pikorde (de zwakste kip die met de minst grote bek wordt helemaal kaal gepikt).

Hoezo? Dit is een beschuldiging die je niet waar kan maken. Laat eens zien dan? Of gaat dit over jou eigen gevoel? Je eigen gevoel hoeft niks te maken hebben met de realiteit maar kan bijv. ook te maken hebben met onzekerheid ofzo

Maar ik vind eigenlijk wel dat je dan beter op dat moment kunt reageren dan hier apart een discussie over te openen. Dit soort discussies leidt meestal tot niets.met dat laatste ben ik het eens
quote:Evidenza schreef op 09 februari 2009 @ 12:39:

Juliette, op welke topics reageer je dan niet?

Topics waarbij al een mening is gegeven door een aantal forummers die nogal prominent aanwezig zijn. Deze forummer post dat dan en krijgt meteen backup van andere forummers die ook al langer op het forum zitten. Wanneer iemand het er dan niet mee eens is, wordt diegene vaak aangevallen.

Ook ben bijvoorbeeld niet zo'n goede schrijfster en het is niet zo moeilijk om mij te overrulen zeg maar. Ik kijk dus wel uit met wat ik post terwijl ik soms best wel mijn mening zou willen geven.
quote:Juliette1 schreef op 09 februari 2009 @ 12:49:

[...]

Topics waarbij al een mening is gegeven door een aantal forummers die nogal prominent aanwezig zijn. Deze forummer post dat dan en krijgt meteen backup van andere forummers die ook al langer op het forum zitten. Wanneer iemand het er dan niet mee eens is, wordt diegene vaak aangevallen.

Ook ben bijvoorbeeld niet zo'n goede schrijfster en het is niet zo moeilijk om mij te overrulen zeg maar. Ik kijk dus wel uit met wat ik post terwijl ik soms best wel mijn mening zou willen geven.voorbeeld? namen?
@ juliette, hoe kan iemand je dan overrulen? Jij bepaalt toch zelf wanneer je post en wat je post, daarvoor hoef je geen goede schrijver te zijn.
quote:meds schreef op 09 februari 2009 @ 12:51:

@ juliette, hoe kan iemand je dan overrulen? Jij bepaalt toch zelf wanneer je post en wat je post, daarvoor hoef je geen goede schrijver te zijn.

Sommige mensen kunnen zo goed schrijven, dat ze enorm kunnen overtuigen. Om een voorbeeld te noemen, ik ben verbaal heel sterk, maar om e.e.a. goed te verwoorden op het forum, kost me vreemdgenoeg best wel moeite.

Als ik bijvoorbeeld met iemand een discussie heb die een heel andere mening is toegedaan dan ik dan is de kans dat ik die ander onder tafel praat heel groot. Ik denk dat het op het forum ook zo is, maar dan met schrijven.
Ik denk het niet Juliette, je kan namelijk niet onder tafel geschreven worden, omdat niemand je kan zien
ja kan dat gevoel wel hebben, maar is het dan wel een realistisch gevoel?
Het is misschien ook beter om als iemand in een topic afgezeken wordt direct daar op in te springen. Maar dan is de kans groot dat het verder op het topic dan alleen daarover gaat en niet over de openingspost. Vandaar dat ik er nu een apart topic over start.
quote:meds schreef op 09 februari 2009 @ 12:59:

Ik denk het niet Juliette, je kan namelijk niet onder tafel geschreven worden, omdat niemand je kan zienZie je, ik probeer het in alle oprechtheid uit te leggen en dan krijg ik zo'n reactie.
Ik denk dat het te maken heeft met onzekerheid. Dat kan, dat mag. Maar geef dan niet de "oude forummers" de schuld. Leer al doende, heb ik ook gedaan. En ben nog aan het leren. Maar heb wel een dikkere huid gekregen.

Ik zie het ook bij posters die een topic openen om alleen maar bijval te krijgen. Krijgen ze (terecht of onterecht) kritiek, dan worden ze boos en gooien soms hun openingspost eraf. Beetje sneu.

Respect moet je wel verdienen, commentaar krijg je ongevraagd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven