Slecht slapen door volle maan

06-10-2025 21:42 80 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het was weer eens zo ver.. afgelopen nacht werd ik wakker om iets na drieën om daarna niet meer echt in slaap te komen. Wat korte hazenslaapjes van 10 minuten maar geen echte rust meer.

Ik sprak einde van de dag met mijn beste vriendin, ze zei; ja maar lieverd.. vorige maand had je dat ook en eerder ook al. En het is altijd met volle maan.

Nu heb ik geen verstand van de maan maar zij is de zoveelste al die dit zegt. Slecht slapen komt door de volle maan.

Ik heb het gegoogled en dan wordt er als verklaring extra licht gegeven. Maar mijn kamer is enorm donker. En daar is echt geen verschil in licht.

Ik ben niet zo bijgelovig, maar wat is hier van waar? Het is blijkbaar altijd zo (fijn zo’n oplettende vriendin 😬)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ja hier ook altijd last van. En mijn kat ook, die hield mij ook wakker afgelopen nacht :P
Voor iedereen een groene tuin
Maar moet je daar dan heel bijgelovig voor zijn?

De kracht van de maan is verantwoordelijk voor eb en vloed, dan is het toch helemaal niet raar dat je daar als mens wellicht door beïnvloed wordt? Die maan doet ook daadwerkelijk wat.
Bij mij ook eens een vriendin die me op die correlatie wees maar sindsdien heb ik er juist last van. Misschien (ook) omdat je er dan toch aan denkt.
vivalafete25 wijzigde dit bericht op 07-10-2025 03:43
0.68% gewijzigd
Eens mee Solsol, het is de natuur(lijke kracht) van de maan die je wakker houdt/maakt. Niets geks. Geef je er aan over, en het goede nieuws is dat je morgen weer slaapt :-D
Ik heb er ook last van, ik kwam er destijds achter dankzij mijn yogalerares. Ik vind het wel fijn om te weten, dan kan ik het wat beter loslaten dat ik regelmatig wat slechter slaap.
Dat schijnt bakerpraat te zijn. Ook dat de eerste hulp drukker is met volle maan is niet waar.
Vivalafete25 schreef:
06-10-2025 22:00
Bij mij ook eens een vriendin die me op die korrelatie wees maar sindsdien heb ik er juist last van. Misschien (ook) omdat je er dan toch aan denkt.
Dit is de stichting voor nazorg. Maar misschien bedoel je correlatie
Ah, daarom sliep ik afgelopen nacht weer eens niet...
Poep, wie heeft jou gescheten?
Hier ook last van. Ook slechte nacht achter de rug. Nu weet ik iig weer waardoor!
Such fun!1
Bontebok schreef:
06-10-2025 22:34
Dat schijnt bakerpraat te zijn. Ook dat de eerste hulp drukker is met volle maan is niet waar.
Want de maan heeft enorm veel invloed op zeewater maar totaal niets op een menselijk lichaam dat voor zeker 50 tot 70 % uit water bestaat?
Ik krijg hier de Moonsisters vibe van.

Er is geen wetenschappelijk bewijs dus het is gewoon een placebo effect.
granny71 schreef:
06-10-2025 23:02
Want de maan heeft enorm veel invloed op zeewater maar totaal niets op een menselijk lichaam dat voor zeker 50 tot 70 % uit water bestaat?
Dat is gewoon zwaartekracht. Heeft niks met specifiek water te maken.
Wat heeft slaapkwaliteit te maken met zwaartekracht?
Wombat schreef:
06-10-2025 23:10
Dat is gewoon zwaartekracht. Heeft niks met specifiek water te maken.
Wat heeft slaapkwaliteit te maken met zwaartekracht?
Waarom zou de zwaartekracht van de maan geen invloed hebben op het water in ons lichaam maar wel op de zeeën?
Ik hoor het ook vaker en soms slaap ik bij volle maan ook slechter maar afgelopen nacht niet.

Volgens mij is het gewoon toeval of iets met hormonen dat je slechter slaapt. Ik slaap altijd slechter als ik ongesteld moet worden.
Mousse28 schreef:
06-10-2025 23:07

Want alles wat zich op de aarde en in het menselijk lichaam afspeelt is al wetenschappelijk bewezen?
Mousse28 schreef:
06-10-2025 23:07

https://www.cell.com/current-biology/fu ... all%3Dtrue
Such fun!1
granny71 schreef:
06-10-2025 23:16
Want alles wat zich op de aarde en in het menselijk lichaam afspeelt is al wetenschappelijk bewezen?

Nou ja en dat. Ik slaap ook slecht als ik niet niet eens doorheb dat het volle maan is. Wat maken we onszelf toch allemaal wijs he.
Such fun!1
granny71 schreef:
06-10-2025 23:15
Waarom zou de zwaartekracht van de maan geen invloed hebben op het water in ons lichaam maar wel op de zeeën?
Waarom zou zwaartekracht specifiek op water invloed hebben en niet op andere materie? Dat klinkt alsof je weinig van zwaartekracht begrijpt.
Wombat schreef:
06-10-2025 23:24
Waarom zou zwaartekracht specifiek op water invloed hebben en niet op andere materie? Dat klinkt alsof je weinig van zwaartekracht begrijpt.
Want rotsen zijn net zo vloeibaar en bewegelijk als water?
Check je cyclus even.
Een gemiddelde cyclus duurt, net als maancyclus, 29 dagen.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Het onlogische aan het idee is dat bij volle maan er als het ware meer maan is.
Die maan is elke dag even groot, alleen zie je dat niet elke dag.
Dus de invloed op bijv het water is elke dag hetzelfde, omdat dat met de massa van de maan te maken heeft en niet met welk deel van de maan wij kunnen zien.

Volle maan zegt alleen maar dat wij de hele maan zien en niet slechts een deel.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Apatura2 schreef:
06-10-2025 23:33
Check je cyclus even.
Een gemiddelde cyclus duurt, net als maancyclus, 29 dagen.
Hier rond de eisprong nu, dan slaap ik ook onrustiger bedenk ik mij net
Voor iedereen een groene tuin
Solomio schreef:
06-10-2025 23:40
Het onlogische aan het idee is dat bij volle maan er als het ware meer maan is.
Die maan is elke dag even groot, alleen zie je dat niet elke dag.
Dus de invloed op bijv het water is elke dag hetzelfde, omdat dat met de massa van de maan te maken heeft en niet met welk deel van de maan wij kunnen zien.

Volle maan zegt alleen maar dat wij de hele maan zien en niet slechts een deel.
Bij volle maan staan zon, aarde en maan op één lijn, wat iets doet met de zwaartekracht, Er is wel degelijk effect op de aarde, zie ook eb en vloed. Ik vind het helemaal niet raar dat dat ook iets met de aardbewoners doet. Ik slaap ook vaak slechter met volle maan. Ik weet dan vaak niet dat het weer vollle maan is, ik merk gewoon dat ik lig te woelen en dan valt pas later het kwartje. Niet iedereen is er even gevoelig voor, daarom zeggen die wetenschappelijke onderzoeken me op dit gebied niet zoveel.
't Is al met al een heel gedoe
Pingu schreef:
07-10-2025 07:15
Bij volle maan staan zon, aarde en maan op één lijn, wat iets doet met de zwaartekracht, Er is wel degelijk effect op de aarde, zie ook eb en vloed. Ik vind het helemaal niet raar dat dat ook iets met de aardbewoners doet. Ik slaap ook vaak slechter met volle maan. Ik weet dan vaak niet dat het weer vollle maan is, ik merk gewoon dat ik lig te woelen en dan valt pas later het kwartje. Niet iedereen is er even gevoelig voor, daarom zeggen die wetenschappelijke onderzoeken me op dit gebied niet zoveel.
Hier exact hetzelfde. Ik houd de maanstanden niet bij maar elke slapeloze nacht is het “toevallig” met volle maan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven