Slecht slapen door volle maan
maandag 6 oktober 2025 om 21:42
Het was weer eens zo ver.. afgelopen nacht werd ik wakker om iets na drieën om daarna niet meer echt in slaap te komen. Wat korte hazenslaapjes van 10 minuten maar geen echte rust meer.
Ik sprak einde van de dag met mijn beste vriendin, ze zei; ja maar lieverd.. vorige maand had je dat ook en eerder ook al. En het is altijd met volle maan.
Nu heb ik geen verstand van de maan maar zij is de zoveelste al die dit zegt. Slecht slapen komt door de volle maan.
Ik heb het gegoogled en dan wordt er als verklaring extra licht gegeven. Maar mijn kamer is enorm donker. En daar is echt geen verschil in licht.
Ik ben niet zo bijgelovig, maar wat is hier van waar? Het is blijkbaar altijd zo (fijn zo’n oplettende vriendin
)
Ik sprak einde van de dag met mijn beste vriendin, ze zei; ja maar lieverd.. vorige maand had je dat ook en eerder ook al. En het is altijd met volle maan.
Nu heb ik geen verstand van de maan maar zij is de zoveelste al die dit zegt. Slecht slapen komt door de volle maan.
Ik heb het gegoogled en dan wordt er als verklaring extra licht gegeven. Maar mijn kamer is enorm donker. En daar is echt geen verschil in licht.
Ik ben niet zo bijgelovig, maar wat is hier van waar? Het is blijkbaar altijd zo (fijn zo’n oplettende vriendin
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
dinsdag 7 oktober 2025 om 07:51
Bij nieuwe maan staan ze ook in één lijn.Pingu schreef: ↑07-10-2025 07:15Bij volle maan staan zon, aarde en maan op één lijn, wat iets doet met de zwaartekracht, Er is wel degelijk effect op de aarde, zie ook eb en vloed. Ik vind het helemaal niet raar dat dat ook iets met de aardbewoners doet. Ik slaap ook vaak slechter met volle maan. Ik weet dan vaak niet dat het weer vollle maan is, ik merk gewoon dat ik lig te woelen en dan valt pas later het kwartje. Niet iedereen is er even gevoelig voor, daarom zeggen die wetenschappelijke onderzoeken me op dit gebied niet zoveel.
Van: https://www.weeronline.nl/nieuws/hoe-werkt-eb-en-vloed
Bij nieuwe maan is het springtij nog net wat hoger dan bij volle maan, omdat de zon en de maan dan aan dezelfde kant van de aarde staan en de aantrekkingskracht op het water in één richting wordt uitgeoefend.
Dus bij nieuwe maan zou je dan nog slechter moeten slapen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 7 oktober 2025 om 08:06
Het hoeft niet gelijk iets zweverigs te zijn, hè?Solomio schreef: ↑07-10-2025 07:51Bij nieuwe maan staan ze ook in één lijn.
Bij nieuwe maan is het springtij nog net wat hoger dan bij volle maan, omdat de zon en de maan dan aan dezelfde kant van de aarde staan en de aantrekkingskracht op het water in één richting wordt uitgeoefend.
Misschien komt het doordat het met volle maan simpelweg lichter is buiten, waardoor je lagere melatoninespiegels hebt.
dinsdag 7 oktober 2025 om 08:44
Ik heb de afgelopen nachten juist geweldig goed geslapen.
In tegenstelling tot vorige week.
Ik vraag me af of het met meer licht te maken heeft. In een gewone woonwijk geven de straatlantaarns volgens mij meer licht dan de maan. Zeker als het zoals vannacht bewolkt was.
Zou het niet met je menstruatiecyclus te maken kunnen hebben? Die duurt gemiddeld genomen ongeveer even lang, dus je zit bij elke volle maan op een vergelijkbaar punt in je cyclus.

Ik vraag me af of het met meer licht te maken heeft. In een gewone woonwijk geven de straatlantaarns volgens mij meer licht dan de maan. Zeker als het zoals vannacht bewolkt was.
Zou het niet met je menstruatiecyclus te maken kunnen hebben? Die duurt gemiddeld genomen ongeveer even lang, dus je zit bij elke volle maan op een vergelijkbaar punt in je cyclus.
dinsdag 7 oktober 2025 om 08:55
Ah, dat verklaart dan waarom ik soms slecht slaap terwijl het géén volle maan isSolomio schreef: ↑07-10-2025 07:51Bij nieuwe maan staan ze ook in één lijn.

Poep, wie heeft jou gescheten?
dinsdag 7 oktober 2025 om 09:07
En water in je lichaam is net zo ongebonden-bewegelijk als water in de zee?
Dus bij elk getijde word je hup naar de ene kant, hup weer naar de andere kant getrokken?
En door al dat getrek aan het water in je lichaam slaap je dan slecht?
dinsdag 7 oktober 2025 om 09:18
ik vind het zweverig en moonsisterachtig ja...en eigenlijk precies om alles dat Solo schrijft. En als het zo is, waarom heb ik er dan last van en de rest van mijn gezin niet?
Ik vind het gewoon moeilijk te geloven. Maar ook hier zie je dus dat er blijkbaar hier ook veel mensen zijn die er vanuit gaan dat het klopt.
Ik vind het gewoon moeilijk te geloven. Maar ook hier zie je dus dat er blijkbaar hier ook veel mensen zijn die er vanuit gaan dat het klopt.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
dinsdag 7 oktober 2025 om 10:37
Ja, maar TO zegt dat haar slaapkamer donker is.EstelleGallois schreef: ↑07-10-2025 08:06Het hoeft niet gelijk iets zweverigs te zijn, hè?
Misschien komt het doordat het met volle maan simpelweg lichter is buiten, waardoor je lagere melatoninespiegels hebt.
En mijn reactie was op iemand die uitlegde dat bij volle maan de zon en de aarde en de maan op één lijn staan. Wat dus ook zo is bij nieuwe maan.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 7 oktober 2025 om 10:37
Mss ben jij hooggevoelig.biol schreef: ↑07-10-2025 09:18ik vind het zweverig en moonsisterachtig ja...en eigenlijk precies om alles dat Solo schrijft. En als het zo is, waarom heb ik er dan last van en de rest van mijn gezin niet?

David Dunning
David Dunning
dinsdag 7 oktober 2025 om 11:43
Toevallig net een wetenschappelijke podcast geluisterd, Science vs (sowieso een aanrader), waarin dit besproken werd, nav de laatste volle maan. Daarbij ging het vooral over de invloed van volle maan op menselijk gedrag. Daar bleek niet direct een verband, maar… wel op de slaap van mensen. Gewoon wetenschappelijk bewezen.
En dan niet vanwege ‘meer licht’, maar andere oorzaken - die niet per se allemaal al duidelijk zijn.
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/s ... 1051557000
En dan niet vanwege ‘meer licht’, maar andere oorzaken - die niet per se allemaal al duidelijk zijn.
https://podcasts.apple.com/nl/podcast/s ... 1051557000
Such fun!1
dinsdag 7 oktober 2025 om 12:23
dinsdag 7 oktober 2025 om 12:55
Lila-Linda schreef: ↑07-10-2025 12:18als de middellandse zee al geen eb&vloed heeft, omdat het wateroppervlak te klein is voor impact? Dan een mensenlichaam al helemaal niet? toch?
Hmmmz, ik heb Google even aangezet, en de eerste 25 pagina's linken naar een verzameling coach-websites, sites als Life is Joy, Insprerendleven, happinez etc.
Blijkt dat vooral HSP mensen dit ervaren

De wetenschap ontkracht het fenomeen.
dinsdag 7 oktober 2025 om 13:02
mijn slaapkamer is pitch black.. dat is het probleem absoluut nietLila-Linda schreef: ↑07-10-2025 12:23heeft het niet eenvoudig weg te maken, met dat het dan lichter is buiten?
Betere gordijnen kopen??
dinsdag 7 oktober 2025 om 13:32
Lila-Linda schreef: ↑07-10-2025 12:23heeft het niet eenvoudig weg te maken, met dat het dan lichter is buiten?
Betere gordijnen kopen??
Uit de onderzoeken in de podcast die ik noemde, blijkt dat dus niet. Dat was namelijk onder meer in Seattle getest, waar minder licht is want vrijwel altijd bewolkt.
Such fun!1
dinsdag 7 oktober 2025 om 13:32
Nee dus
Such fun!1
dinsdag 7 oktober 2025 om 13:40
Een grote studie zegt dit:
Bad sleep? Don't blame the moon! A population-based study
Highlights
• In different cultures, there is a strong belief that the moon influences sleep.
• We analyzed data from 2125 individuals participating in a population-based study.
• There was no difference between lunar phases with regard to subjective sleep quality.
• Polysomnographic parameters were not different between the moon phases.
• No significant difference in cortisol levels was identified between the phases.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5715008916
Bad sleep? Don't blame the moon! A population-based study
Highlights
• In different cultures, there is a strong belief that the moon influences sleep.
• We analyzed data from 2125 individuals participating in a population-based study.
• There was no difference between lunar phases with regard to subjective sleep quality.
• Polysomnographic parameters were not different between the moon phases.
• No significant difference in cortisol levels was identified between the phases.
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5715008916
dinsdag 7 oktober 2025 om 13:46
maar als ik er even induik, ook internationale wetenschaps-sites (en dat ik natuurlijk niet hetzelfde als echt onderzoek doen) is de snelle conclusie: het komt vooral voort een overblijfsel van verre voorouderen die bij volle maan op jacht gingen.
Dus niet dat we wakker worden door het effect van de maan, (zoals eb&vloed) maar omdat het nog diep in ons 'voorouder'brein zit.
dinsdag 7 oktober 2025 om 13:48
dinsdag 7 oktober 2025 om 13:51
alles tussen de 21 en 35 dagen cyclus is normaalAnAppleADay schreef: ↑07-10-2025 13:48Dit inderdaad. Als jij altijd rond volle maan je eisprong of de start van je menstruatie oid hebt dan is het gewoon een 'spurious correlation'
28 is slechts het gemiddelde!
dinsdag 7 oktober 2025 om 14:07
Lila-Linda schreef: ↑07-10-2025 13:46maar als ik er even induik, ook internationale wetenschaps-sites (en dat ik natuurlijk niet hetzelfde als echt onderzoek doen) is de snelle conclusie: het komt vooral voort een overblijfsel van verre voorouderen die bij volle maan op jacht gingen.
Dus niet dat we wakker worden door het effect van de maan, (zoals eb&vloed) maar omdat het nog diep in ons 'voorouder'brein zit.
Dat geloof ik direct! Net zoals hoogtevrees en spinnenangst in ons DNA geprogrammeerd zit, want dat waren vroeger best dodelijke situaties. En wij (nog) geen angst hebben voor snelheid, omdat onze verre voorouderen helemaal geen snelheid hadden.
dinsdag 7 oktober 2025 om 14:14

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in