Slecht slapen door volle maan
maandag 6 oktober 2025 om 21:42
Het was weer eens zo ver.. afgelopen nacht werd ik wakker om iets na drieën om daarna niet meer echt in slaap te komen. Wat korte hazenslaapjes van 10 minuten maar geen echte rust meer.
Ik sprak einde van de dag met mijn beste vriendin, ze zei; ja maar lieverd.. vorige maand had je dat ook en eerder ook al. En het is altijd met volle maan.
Nu heb ik geen verstand van de maan maar zij is de zoveelste al die dit zegt. Slecht slapen komt door de volle maan.
Ik heb het gegoogled en dan wordt er als verklaring extra licht gegeven. Maar mijn kamer is enorm donker. En daar is echt geen verschil in licht.
Ik ben niet zo bijgelovig, maar wat is hier van waar? Het is blijkbaar altijd zo (fijn zo’n oplettende vriendin
)
Ik sprak einde van de dag met mijn beste vriendin, ze zei; ja maar lieverd.. vorige maand had je dat ook en eerder ook al. En het is altijd met volle maan.
Nu heb ik geen verstand van de maan maar zij is de zoveelste al die dit zegt. Slecht slapen komt door de volle maan.
Ik heb het gegoogled en dan wordt er als verklaring extra licht gegeven. Maar mijn kamer is enorm donker. En daar is echt geen verschil in licht.
Ik ben niet zo bijgelovig, maar wat is hier van waar? Het is blijkbaar altijd zo (fijn zo’n oplettende vriendin
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
dinsdag 7 oktober 2025 om 14:17
Ik vind dat toch wel heel bijzonder eigenlijk als je daar diep over nadenkt.. Verklaarbaar, maar toch, bijzonder.
dinsdag 7 oktober 2025 om 14:19
Ik heb ook een vriendin die dat altijd zegt: slecht geslapen vanwege volle maan. Ik heb daar zelf helemaal niks mee, dat soort dingen. Ik heb er zelf in ieder geval geen last van en mijn gezin ook niet. Ik kan net zo goed een keer slecht slapen terwijl het geen volle maan is en slaap prima met volle maan.biol schreef: ↑07-10-2025 09:18ik vind het zweverig en moonsisterachtig ja...en eigenlijk precies om alles dat Solo schrijft. En als het zo is, waarom heb ik er dan last van en de rest van mijn gezin niet?
Ik vind het gewoon moeilijk te geloven. Maar ook hier zie je dus dat er blijkbaar hier ook veel mensen zijn die er vanuit gaan dat het klopt.
Ik vraag me dan ook af wat de reden is dat je slechter slaapt met volle maan. Met het licht lijkt het me niks te maken te hebben. Zowel, dan is dat toch simpel op te lossen met verduisterende gordijnen lijkt me.
dinsdag 7 oktober 2025 om 17:45
Calamitycat schreef: ↑07-10-2025 16:15Ik heb wel ineens gekke tanden, rode ogen en veel meer haar als het volle maan is maar geen idee of dat normaal is.

dinsdag 7 oktober 2025 om 19:18
Lila-Linda schreef: ↑07-10-2025 13:46maar als ik er even induik, ook internationale wetenschaps-sites (en dat ik natuurlijk niet hetzelfde als echt onderzoek doen) is de snelle conclusie: het komt vooral voort een overblijfsel van verre voorouderen die bij volle maan op jacht gingen.
Dus niet dat we wakker worden door het effect van de maan, (zoals eb&vloed) maar omdat het nog diep in ons 'voorouder'brein zit.
Dan is er dus nog steeds effect. Dat zeggen de wetenschappers in deze aflevering ook, incl degene die zelf het onderzoek deed: uit de data komt naar voren dat er een effect te zien is bij een volle maan, en de dagen daarvoor. Overigens ook bij een nieuwe maan.
Such fun!1
dinsdag 7 oktober 2025 om 19:20
Kan je nagaan hoe heftig het wel niet moet zijn als je op een waterbed slaapt.
dinsdag 7 oktober 2025 om 19:27
dinsdag 7 oktober 2025 om 19:28
Misschien doet dat licht weinig met de mens maar wel met andere dieren. En dat mensen in een bepaalde omgeving (nl waar dieren zijn, vogels bv) door meer activiteit/geluid slechter slapen?
dinsdag 7 oktober 2025 om 20:06
dinsdag 7 oktober 2025 om 20:10
Klopt natuurlijk. Echt raar dat mensen dat denken dat volle maan iets anders is dan wassen maan. Het is alleen anders in het zicht. De maan blijft de maan dus de invloed op de aarde als het gaat om zwaartekracht of de aanwezigheid van een hemel object is alle dagen hetzelfde. Hooguit schommelt de nabijheid van de maan in de omloop om de aarde ietsje. Dat komt omdat de aarde niet rond is, maar een beetje eivormig.Solomio schreef: ↑06-10-2025 23:40Het onlogische aan het idee is dat bij volle maan er als het ware meer maan is.
Die maan is elke dag even groot, alleen zie je dat niet elke dag.
Dus de invloed op bijv het water is elke dag hetzelfde, omdat dat met de massa van de maan te maken heeft en niet met welk deel van de maan wij kunnen zien.
Volle maan zegt alleen maar dat wij de hele maan zien en niet slechts een deel.
dinsdag 7 oktober 2025 om 20:11
dinsdag 7 oktober 2025 om 20:12
Ja! 100%GroenTuintje schreef: ↑07-10-2025 07:01Hier rond de eisprong nu, dan slaap ik ook onrustiger bedenk ik mij net
dinsdag 7 oktober 2025 om 21:44
Eens in de zoveel tijd komt deze discussie weer voorbij hier, en het is zo hardnekkig! Bij volle maan schijnt de maan op de zon waardoor je de maan helemaal ziet. Dat is wat er aan de hand is, niet meer en niet minder. De maan trekt altijd even hard aan het zeewater waardoor er meer water richting de maan staat. Daarbinnen draait de aarde rond en daardoor ervaren wij eb en vloed. Dat is het, simpel gezegd, niets bovennatuurlijks aan.
Dan dat verhaal van die voorouders, maar eens in de maand jagen? En wat nou als het precies bewolkt is? Dan kom je mooi om van de honger. Wat een onzin zeg! Maar nog erger vind ik dat er mensen zijn die zulke leuk bedachte verhaaltjes geloven.
Dan dat verhaal van die voorouders, maar eens in de maand jagen? En wat nou als het precies bewolkt is? Dan kom je mooi om van de honger. Wat een onzin zeg! Maar nog erger vind ik dat er mensen zijn die zulke leuk bedachte verhaaltjes geloven.
dinsdag 7 oktober 2025 om 22:09
Klopt niet helemaal, de invloed van maan en zon wisselt afhankelijk van de afstand tot de aarde en de plaats tov de aarde. Bij volle maan heb je springtij. Zie info op oaBontebok schreef: ↑07-10-2025 20:10Klopt natuurlijk. Echt raar dat mensen dat denken dat volle maan iets anders is dan wassen maan. Het is alleen anders in het zicht. De maan blijft de maan dus de invloed op de aarde als het gaat om zwaartekracht of de aanwezigheid van een hemel object is alle dagen hetzelfde. Hooguit schommelt de nabijheid van de maan in de omloop om de aarde ietsje. Dat komt omdat de aarde niet rond is, maar een beetje eivormig.
https://www.weeronline.nl/nieuws/hoe-werkt-eb-en-vloed.
Geldt ook voor nieuwe maan trouwens, dus enig verband met slapen of geboortes (waar ik niet in geloof) zou dan vaker moeten voorkomen....

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in