Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.



Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )



En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.



En droomt een blinde in beelden?



En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?



En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?



En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )





Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
quote:BridgetteDubois schreef op 12 december 2015 @ 16:26:

[...]





Wow is het echt zo heftig?Ja, ik heb het net aan zoon gevraagd. Volgens hem klopt het.
quote:Moiren_ schreef op 12 december 2015 @ 16:25:

[img]https://www.accessibility.nl/content/im ... circel.jpg[/img] [img]https://www.accessibility.nl/content/im ... eldich.jpg[/img]Je hebt ook verschillende soorten, er zijn ook mensen die vooral "roze/blauw" zien.
quote:Moiren_ schreef op 12 december 2015 @ 16:29:

[...]



Ja, ik heb het net aan zoon gevraagd. Volgens hem klopt het.Wauw... dit heb ik dus nooit geweten. Jouw zoon ziet beide plaatjes als hetzelfde?
quote:Moiren_ schreef op 12 december 2015 @ 16:29:

[...]



Ja, ik heb het net aan zoon gevraagd. Volgens hem klopt het.Maar hoe weet jij dan dat dat klopt?
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 december 2015 @ 16:29:

[...]





Je hebt ook verschillende soorten, er zijn ook mensen die vooral "roze/blauw" zien.

Ja klopt. Maar deze had ik snel bij de hand



Er zijn ook mensen die helemaal geen kleur zien, dus alles in grijstinten.
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 december 2015 @ 16:30:

[...]





Maar hoe weet jij dan dat dat klopt?

Twee plaatjes naast elkaar laten zien en gevraagd of ze overeenkomen

En hij is jaren onder behandeling geweest bij de optometrist, dus veel uitleg gehad.
quote:Moiren_ schreef op 12 december 2015 @ 16:18:

[...]



Hoe bedoel je dat?



Mijn zoon is kleurenblind en ziet alles als een nuance van 1 bepaalde kleur. Er is een site waarop je ziet wat een kleurenblinde ziet.Als iets bijvoorbeeld groen is, zegt m'n vader vol overtuiging 'dat is hartstikke bruin!' en m'n vader was in de volle overtuiging dat pindakaas groen is. Hoe weet hij dan wat groen is, als hij het nooit heeft kunnen zien zoals het is?
quote:BridgetteDubois schreef op 12 december 2015 @ 16:30:

[...]





Wauw... dit heb ik dus nooit geweten. Jouw zoon ziet beide plaatjes als hetzelfde?

Ja, nagenoeg wel. Sommige vlakjes zijn voor hem wat donkderder of lichter, maar het kleurverloop klopt.



Hij krijgt ook aangepaste cito's, toetsen en schoolwerk e.d. Je hebt pas door hoe onwijs veel wij met kleuren werken als je kind het niet kan zien.



Erg hilarisch bij "ik zie, ik zie wat jij niet ziet."

Minder grappig bij het lezen van de atlas of diagrammen e.d.
quote:Moiren_ schreef op 12 december 2015 @ 16:31:

[...]



Twee plaatjes naast elkaar laten zien en gevraagd of ze overeenkomen

En hij is jaren onder behandeling geweest bij de optometrist, dus veel uitleg gehad.OK, dat snap ik, dat is meer "we weten al hoe het werkt". Ik vroeg het me af vanwege de eerste vraag: voor mij kan geel jouw blauw zijn oid. Dat zijn van die dingen, daar moet je niet te lang over nadenken, denk ik
quote:BridgetteDubois schreef op 12 december 2015 @ 16:26:

[...]





Wow is het echt zo heftig?Zo heftig is het als je heel kleurenblind bent. Mijn neefje is zo kleurenblind. Die loopt helemaal vast op school, want alle boeken en werkschriften zijn tegenwoordig in kleurendruk. Cirkeldiagrammen, en dan zeggen dat de hoeveelheid hupeldepup in rood in het cirkeldiagram staat. Alle 15 fout dan.
Niemand leest mijn wereldvraag...
quote:Corona67 schreef op 12 december 2015 @ 16:35:

Niemand leest mijn wereldvraag... Ik denk dat Napoleon achter de jouwe zit. Als de Fransen raar doen, kom je 9 van de 10 x daar op uit.
quote:Krullevaer schreef op 12 december 2015 @ 16:32:

[...]





Als iets bijvoorbeeld groen is, zegt m'n vader vol overtuiging 'dat is hartstikke bruin!' en m'n vader was in de volle overtuiging dat pindakaas groen is. Hoe weet hij dan wat groen is, als hij het nooit heeft kunnen zien zoals het is?



Hij "ziet" hij dat ietsgroen is, omdat hem aangeleerd is dat die nuance groen heet. Net als hoe jij de kleuren geleerd hebt, alleen ziet hij het anders.

Het is alleen heel erg moeilijk. Hij weet dat een kerstboom groen is en pindakaas bruin, dus noemt hij het ook zo. Alleen ziet hij wat anders dan ik.

Gooi je een handje groene en bruine kralen door elkaar, dan gaat het mis.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of er niet een buitenaardse intelligentie al lang met ons probeert te communiceren, maar dat wij dat helemaal niet door hebben, omdat wij die golflengte / dimensie / ietsanders niet begrijpen.
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 december 2015 @ 16:33:

[...]





OK, dat snap ik, dat is meer "we weten al hoe het werkt". Ik vroeg het me af vanwege de eerste vraag: voor mij kan geel jouw blauw zijn oid. Dat zijn van die dingen, daar moet je niet te lang over nadenken, denk ik Nee.
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 december 2015 @ 16:36:

[...]





Ik denk dat Napoleon achter de jouwe zit. Als de Fransen raar doen, kom je 9 van de 10 x daar op uit.Maar waarom tellen we in het Nederlands dan zo idioot? In veel talen is het bijvoorbeeld 30 + 1, maar bij ons is het 1 + 30. Dit maakt het er voor mij niet makkelijker op, haha
Alle reacties Link kopieren
quote:Corona67 schreef op 12 december 2015 @ 16:28:

Ik vraag me af waarom ze in het Frans zo raar tellen..

niet 60 - 70 - 80 - 90

maar 60 - (60+10) - (4x20) - (4x20+10)



Rare jongens die fransozenHad m wel gelezen hoor, maar ik weet het dus OOK niet
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 december 2015 @ 16:36:

[...]





Ik denk dat Napoleon achter de jouwe zit. Als de Fransen raar doen, kom je 9 van de 10 x daar op uit.



Zouden ze toen pas hebben leren tellen?
quote:Boquiabierto schreef op 12 december 2015 @ 16:38:

[...]





Maar waarom tellen we in het Nederlands dan zo idioot? In veel talen is het bijvoorbeeld 30 + 1, maar bij ons is het 1 + 30. Dit maakt het er voor mij niet makkelijker op, hahaJa maar das nie alleen hier. Duitsland ook. Germaanse talen
Alle reacties Link kopieren
quote:Boquiabierto schreef op 12 december 2015 @ 16:38:

[...]





Maar waarom tellen we in het Nederlands dan zo idioot? In veel talen is het bijvoorbeeld 30 + 1, maar bij ons is het 1 + 30. Dit maakt het er voor mij niet makkelijker op, hahaWij vinden het verstandig om klein te beginnen. Met alles.
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 12 december 2015 @ 16:37:

Ik vraag me af of er niet een buitenaardse intelligentie al lang met ons probeert te communiceren, maar dat wij dat helemaal niet door hebben, omdat wij die golflengte / dimensie / ietsanders niet begrijpen.

Ja. Of dat 'ze' hier allang zijn. Beetje zoals je wel eens vaag een aanwezigheid voelt, maar er is niemand. Dat we ze niet met onze beperkte zintuigen kunnen waarnemen.

Maar daar moet je dan idd niet te lang over nadenken. Kom je per definitie niet uit.
quote:Moiren_ schreef op 12 december 2015 @ 16:37:

[...]





Hij "ziet" hij dat ietsgroen is, omdat hem aangeleerd is dat die nuance groen heet. Net als hoe jij de kleuren geleerd hebt, alleen ziet hij het anders.

Het is alleen heel erg moeilijk. Hij weet dat een kerstboom groen is en pindakaas bruin, dus noemt hij het ook zo. Alleen ziet hij wat anders dan ik.

Gooi je een handje groene en bruine kralen door elkaar, dan gaat het mis.Hij wist dus serieus niet dat pindakaas bruin is. En z'n broer dacht ook dat pindakaas groen is. We hebben er met z'n allen hard om gelachen!
quote:Krullevaer schreef op 12 december 2015 @ 16:43:

[...]





Hij wist dus serieus niet dat pindakaas bruin is. En z'n broer dacht ook dat pindakaas groen is. We hebben er met z'n allen hard om gelachen!

Het is trouwens overerfelijk via de vrouwelijke lijn volgens mij. Dus jouw evt zonen kunnen ook kleurenblind worden.

Ik check heel vaak welke kleur zoon bij dingen ziet. Juist om dat soort dingen als groene pindakaas te voorkomen
Alle reacties Link kopieren
Waarom staat er een w in het woord erwt?
Zonder lenzen of bril kijk ik scheel en ja, dan zie ik alles dubbel. Maar volgens mij corrigeren je hersenen het als je altijd scheel kijkt, dus dan zal dat wel niet meer zo zijn. Gelukkig is het voor mij genoeg om lenzen in te doen of bril op te zetten om niet meer scheel te kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven