Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )

En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.

En droomt een blinde in beelden?

En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?

En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?

En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )

Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
quote:appeltjesgroen schreef op 19 december 2015 @ 14:28:

[...]

Nee inderdaad. Maar ik heb wel voor het werk een keer een vrij formele bijeenkomst bijgewoond waar een aantal ministers en staatssecretarissen enzo waren. Bij binnenkomst kreeg je een bossche bol op een servetje overhandigd. Geen mes, geen vork, geen bord, geen tafels ('t was een staande bijeenkomst). Dan schiet ik dus serieus in de stress he.... Maar ik was wel blij opgelucht toen ik om me heen diverse bollen op de grond zag belanden en andere bezoekers met slagroom of choco tot achter de oren zag , dan viel mijn gestunt misschien toch nog mee .Je had die bol natuurlijk ook kunnen weigeren ,maar dat zal wel geen optie zijn geweest.
quote:aaaanne schreef op 19 december 2015 @ 15:10:

[...]

Nee. Want het kenmerk van een diersoort dat zich onderscheidt van een andere soort is dat ze zich niet samen kunnen voortplanten en dan vruchtbare nakomelingen krijgen. Zou dat wel lukken dan noem je het niet meer een andere soort.

En dat met jouw ava maakt het heel duidelijk. Die rechter is beter in de trapeze dan de linker

Lekker samen schommelen

Jij, lekker, leuk, zwierend aan een touw kijkend naar de spin aan zijn draadje naast jou, bungelend, en zegt;

"gaaf he?, Lekker zwieren in de wind" WOEI!!

De spin daarin tegen denkt; " malloot, ga ff ergens anders fijn schommelen, zo kan ik toch geen web maken

Dus nee, deze twee soorten kan men niet kruisen Ook al heet het een Kruisspin!

Ik vind jouw ava wel heel lief
iedereen leest mee
quote:appeltjesgroen schreef op 19 december 2015 @ 13:29:

[...]

Ik vraag me af hoe de koninklijke familie een bossche bol of een tompouce eet. Echt mijn ergste nachtmerrie: op de koffie worden uitgenodigd bij Beatrix en dan een bossche bol voorgeschoteld krijgen. Hoe???? werk je dat ding dan naar binnen? (Gelukkig is de kans dat Ik er ooit op de koffie kom toch vrij klein ;) )

Als de koninklijke familie op bezoek komt ,dan wordt de ontvanger geacht normale plakjes cake te serveren.

Het is namelijk niet de bedoeling,dat als hij een bezoek brengt aan bv een ondernemer, dat hij een homp cake te verstouwen krijgt.
anoniem_186199 wijzigde dit bericht op 19-12-2015 15:27
Reden: Typ hier de reden van wijziging..
% gewijzigd
quote:streepjessokken schreef op 19 december 2015 @ 14:11:

[...]

Ok, nu ik het opzoek klopt het idd niet helemaal. Komt wel voornamelijk voor bij mensen van het negroïde ras, zie deze link. Maar ik zat er niet heel ver naast.Dat iets voornamelijk voorkomt bij mensen van een bepaald 'ras' wil niet zeggen dat het komt vanwege hun 'ras'. Dat het voornamelijk voorkomt bij negroïde mensen komt omdat die wonen op een plek waar de malariamug actief is. Het is een aanpassing op malaria die overerfelijk is. Geef global warming nog even de tijd en malaria zal steeds noordelijker oprukken met als resultaat dat over een hele poos hoogblonde Zweden ook sikkelcelanemie krijgen.
quote:maylina schreef op 19 december 2015 @ 15:53:

[...]

Dat iets voornamelijk voorkomt bij mensen van een bepaald 'ras' wil niet zeggen dat het komt vanwege hun 'ras'. Dat het voornamelijk voorkomt bij negroïde mensen komt omdat die wonen op een plek waar de malariamug actief is. Het is een aanpassing op malaria die overerfelijk is. Geef global warming nog even de tijd en malaria zal steeds noordelijker oprukken met als resultaat dat over een hele poos hoogblonde Zweden ook sikkelcelanemie krijgen.

Oh, ok, wist ik niet. Dan snap ik jouw eerdere opmerking beter.

Vanuit mijn werk ken ik 2 donkere kinderen met sikkelcelanemie, beide wonend in Nederland. Maar weet niet waar ze geboren zijn.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:appeltjesgroen schreef op 19 december 2015 @ 14:28:

[...]

Nee inderdaad. Maar ik heb wel voor het werk een keer een vrij formele bijeenkomst bijgewoond waar een aantal ministers en staatssecretarissen enzo waren. Bij binnenkomst kreeg je een bossche bol op een servetje overhandigd. Geen mes, geen vork, geen bord, geen tafels ('t was een staande bijeenkomst). Dan schiet ik dus serieus in de stress he.... Maar ik was wel blij opgelucht toen ik om me heen diverse bollen op de grond zag belanden en andere bezoekers met slagroom of choco tot achter de oren zag , dan viel mijn gestunt misschien toch nog mee .Whut? Was dat een sociaal experiment ofzo? Hahaha
quote:landylover schreef op 19 december 2015 @ 14:39:

OK, tijd voor echte gekke, maar toch best moeilijke vragen

1- Waarom is/vind je iets eng, terwijl je weet dat het niet echt is

2- Waarom kan je niet stoppen met lachen als je de slappe lach heb---> Jaaaaa voor allebei

[...]

Dat iets voornamelijk voorkomt bij mensen van een bepaald 'ras' wil niet zeggen dat het komt vanwege hun 'ras'. Dat het voornamelijk voorkomt bij negroïde mensen komt omdat die wonen op een plek waar de malariamug actief is. Het is een aanpassing op malaria die overerfelijk is. Geef global warming nog even de tijd en malaria zal steeds noordelijker oprukken met als resultaat dat over een hele poos hoogblonde Zweden ook sikkelcelanemie krijgen.Ja, precies
quote:feow schreef op 19 december 2015 @ 14:04:

[...]

Hitler komt bij mij op foto's niet echt over als het toppunt van groot, blond en blauwe ogen.Nee,idd, meer gevalletje klein, gedrongen, bruin haar. Maar nog steeds wel behorende tot het 'Arische ras'.

[...]

Dat iets voornamelijk voorkomt bij mensen van een bepaald 'ras' wil niet zeggen dat het komt vanwege hun 'ras'. Dat het voornamelijk voorkomt bij negroïde mensen komt omdat die wonen op een plek waar de malariamug actief is. Het is een aanpassing op malaria die overerfelijk is. Geef global warming nog even de tijd en malaria zal steeds noordelijker oprukken met als resultaat dat over een hele poos hoogblonde Zweden ook sikkelcelanemie krijgen.

Een gevolg van een omgevingsfactor dus..?

Oké.

Maar ik vraag me dus af of er raciale verschillen zijn mbt weerstand tegen ziektes etc.

Of je in zijn algemeenheid kunt stellen dat bijvoorbeeld het Aziatische ras sneller allergieën ontwikkeld, of dat een bepaalde vorm van kanker bij negroïde mensen minder voorkomt, of dat (oorspronkelijke) Indianen mss sneller bloedneuzen hebben, (noem maar wat), whatever.

Die verschillen zouden interessant kunnen zijn bij het opsporen van beschermende genen. (Stamcel behandelingen)
Dat chocoladebollenverhaal

Zag het ff voor me!
Tja, en waarom je ergens bang voor kunt zijn waar je niet bang voor HOEFT te zijn. ..?

Wrs omdat angst gestuurd is vanuit een ander (primitiever) deel van je hersenen, dan het 'logisch-denk-deel' van je hersenen, en dat dat angst deel vecht- en vluchthormonen aanmaakt, waardoor logisch denk deel 'overruled ' wordt.....? Zoiets?
Dit topic loopt lekker door. Ik was even uitgecheckt, ik werd misselijk van die naaktslakken
Hallo?!
quote:_Doortje_ schreef op 19 december 2015 @ 17:20:

Dit topic loopt lekker door. Ik was even uitgecheckt, ik werd misselijk van die naaktslakken Hahaha, nou, inmiddels gaat het over chocoladebollen, dus je kunt weer veilig meedoen
Over waarom je iets eng vindt, ook als je weet als het nep is (bijvoorbeeld een horrorfilm)? Volgens mij komt angst altijd voor uit een overlevingsinstinct, dus het zal inderdaad iets instintinctiefs zijn, zoals ikbenik ook schrijft.

Ik zat gister toch weer eens over tijd na te denken. Er zijn mensen die denken dat tijd is ontstaan met de oerknal, toen ons heelal ontstond. Maar hoe kan tijd 'opeens' bestaan? En wat was er daarvoor dan? Of is er geen 'daarvoor' omdat er geen tijd was? Dus dan is er, net zoals er een begin van een nieuw levend wezen is (bijvoorbeeld bevruchting). ook een 'begin' van de tijd. HUHHHH
quote:ikbenik schreef op 19 december 2015 @ 17:05:

[...]

Een gevolg van een omgevingsfactor dus..?

Oké.

Maar ik vraag me dus af of er raciale verschillen zijn mbt weerstand tegen ziektes etc.

Of je in zijn algemeenheid kunt stellen dat bijvoorbeeld het Aziatische ras sneller allergieën ontwikkeld, of dat een bepaalde vorm van kanker bij negroïde mensen minder voorkomt, of dat (oorspronkelijke) Indianen mss sneller bloedneuzen hebben, (noem maar wat), whatever.

Die verschillen zouden interessant kunnen zijn bij het opsporen van beschermende genen. (Stamcel behandelingen)

Het enige dat ik wel eens gehoord heb is dat Aziaten gemiddeld sneller dronken zijn, maar dat zal wel komen omdat ze gemiddeld kleiner zijn dan Europeanen. Een Chinees van 1.75 en 70 kilo zal in dezelfde mate dronken worden als een Europeaan van gelijke lengte en gewicht, maar de meeste Chinezen zijn 1.66 lang en een stuk lichter. Een Europeaan van 1.66 en 55 kilo zal net zo snel kachel zijn als de gemiddelde Chinees. Het zegt dus wel wat over het gemiddelde van een groep mensen met dezelfde kenmerken maar niet per se iets over een individu van die groep.

Ik heb eens een documentaire gezien over dna. Dan lieten ze zien dat het dna van een zwarte Amerikaan erg overeenkwam met een Afrikaan uit het land waar de Amerikaan generaties terug vandaan kwam. Maar legden zij zijn dna naast dat van een Rus, dan bleken ze net zoveel procent overeen te komen.

Ashkenazy joden hebben veel gemeenschappelijke kenmerken, ze zijn vaak erg intelligent, lijken uiterlijk veel op elkaar en dragen veelal een bril. Dat komt niet door hun 'ras', maar omdat zij zich binnen eigen kring voortplanten en dus uit een kleine genenpool putten waardoor er veel overeenkomsten zijn. Onder Volendammers, die bij voorkeur een gezin stichten met mededorpelingen komen bepaalde erfelijke ziekten meer voor, net als muzikaliteit en een goede zangstem.

Afrikanen en Aziaten zijn vaak lactose-intolerant. Dat komt omdat die van oudsher geen zuivelproducten gebruiken. Bij geëmigreerde Afrikanen en Aziaten verdwijnt die intolerantie met de generaties. Europeanen zijn veel eerder melkproducten gaan gebruiken. De mens is van nature lactose-intolerant, maar Europeanen zijn er inmiddels overheen gegroeid.
Met dat "Eng" bedoelde ik een film, waarvan je weet, het is nep, maar toch zit je met een kussen voor je gezicht.

Maar goed, ik vind dit een leuk en leerzaam topic dus ik ga even hardop nadenken;

Stel:

Ik heb een hele snelle auto (YEH ) En die kan sneller als het geluid Juist ja, hij kan HEEL hard.

Goed, stap in, niet vergeten je veiligheidsgordel vast te maken Ja, doe nou maar, we gaan tijd reizen.

Juist, 20, 40, 80, 120, 230KM/U en..zit je nog

Dan gaan wij sneller als het geluid. De andere mensen horen een knal, wij horen niks want wij zitten voor het geluid

Maar nu;

Ik steek een cassettebandje in de radio(ouwe radio, auto was duur genoeg )

De radio speelt in mijn auto, maar wie hoort dat dan? Ik of de mensen achter mij
iedereen leest mee
quote:ikbenik schreef op 19 december 2015 @ 16:57:

[...]

Nee,idd, meer gevalletje klein, gedrongen, bruin haar. Maar nog steeds wel behorende tot het 'Arische ras'.

Nee, volgens mij niet, want Hitler was deels Joods (maar niet via moeders kant heb ik ondertussen begrepen)

Het Arische ras is een verzinsel van Hitler zelf, waar Joden dus niet bijhoren

Dat Aziaten sneller dronken worden komt ook door evolutie, hier dronken ze (om ziekten door het drinken van vervuild water tegen te gaan) alcoholische dranken daar thee, zij zijn dus niet al ik weet niet hoeveel jaar gewend aan alcohol
Ik zat gister toch weer eens over tijd na te denken. Er zijn mensen die denken dat tijd is ontstaan met de oerknal, toen ons heelal ontstond. Maar hoe kan tijd 'opeens' bestaan? En wat was er daarvoor dan? Of is er geen 'daarvoor' omdat er geen tijd was? Dus dan is er, net zoals er een begin van een nieuw levend wezen is (bijvoorbeeld bevruchting). ook een 'begin' van de tijd. HUHHHH :-|[/quote]

Jij denkt net zo krom als ik, heerlijk. En tijd? Dat vind ik een iets waar ik geen vinger op kan leggen dus dat kan ik je ook niet verder uitleggen

Verder gaat de wetenschap steeds kleiner en kleiner met wat ons NU ter vervoeging staat.

Misschien kunnen wij later nog kleiner kijken wat er af speelt in onze neusharen

Aan de andere kant kan je je af vragen; "Wat is er meer tussen hemel en aarde"

We kunnen kijken in het heelal maar niet verder.

Dus, aan beide zijde houd onze kennis/apparatuur op, voor nu.

Maar toch zullen wij er nooit achter komen, That's the secret of Live!

Dat heeft die Vent daar boven toch goed in elkaar gekleid

De Indianen hebben het over: "The circle of Live"

iedereen leest mee
quote:landylover schreef op 19 december 2015 @ 18:04:

...

De radio speelt in mijn auto, maar wie hoort dat dan? Ik of de mensen achter mij

Wat een ontzettend leuke vraag! Ik ben geen natuurkundige, maar hierbij mijn redenering. Die overigens vastloopt, ik zeg het er maar ff bij.

Als jij achterin zit en je gooit een balletje naar de bestuurder, of andersom, dan gooi je dat balletje met gebruikelijke kracht. En hij komt zoals gebruikelijk aan. Wat dat balletje aan extra snelheid nodig heeft bovenop de situatie in een stilstaande auto, heeft hij al meegekregen door in dezelfde snelle auto als jij aanwezig te zijn. Of je nou 0, 100 of 600 km per uur gaat. Dat balletje vliegt niet ineens vanzelf door de achterruit (zo lang je dezelfde snelheid houdt).

Maar..... Geluid is alleen een golf en heeft geen massa, en krijgt daardoor niet dezelfde startsnelheid en richting mee denk ik. Dus ik denk dat je het geluid voorbij rijdt. Stel dat dat niet zo zou zijn, dus dat je puur door snel te gaan de muziek wat extra 'snelheid' zou meegeven, dan zou het uiteindelijk sneller dan het geluid gaan en dat kan niet.

Maar.... Hoe zit dat dan met straaljagerpiloten? Kunnen die geen radiocontact met de basis meer hebben als ze sneller dan het geluid vliegen? Jawel toch lijkt me??? Lijkt me nogal essentieel bij belangrijke missies enzo. Dus ergens gaat mijn bovenstaande redenering vast mank. Wie oh wie helpt?
Ik zou gewoon de ramen van mijn superauto dicht laten, dan zit het geluid lekker gevangen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:appeltjesgroen schreef op 19 december 2015 @ 18:40:

[...]

Wat een ontzettend leuke vraag! Ik ben geen natuurkundige, maar hierbij mijn redenering. Die overigens vastloopt, ik zeg het er maar ff bij.

Als jij achterin zit en je gooit een balletje naar de bestuurder, of andersom, dan gooi je dat balletje met gebruikelijke kracht. En hij komt zoals gebruikelijk aan. Wat dat balletje aan extra snelheid nodig heeft bovenop de situatie in een stilstaande auto, heeft hij al meegekregen door in dezelfde snelle auto als jij aanwezig te zijn. Of je nou 0, 100 of 600 km per uur gaat. Dat balletje vliegt niet ineens vanzelf door de achterruit (zo lang je dezelfde snelheid houdt).

Maar..... Geluid is alleen een golf en heeft geen massa, en krijgt daardoor niet dezelfde startsnelheid en richting mee denk ik. Dus ik denk dat je het geluid voorbij rijdt. Stel dat dat niet zo zou zijn, dus dat je puur door snel te gaan de muziek wat extra 'snelheid' zou meegeven, dan zou het uiteindelijk sneller dan het geluid gaan en dat kan niet.

Maar.... Hoe zit dat dan met straaljagerpiloten? Kunnen die geen radiocontact met de basis meer hebben als ze sneller dan het geluid vliegen? Jawel toch lijkt me??? Lijkt me nogal essentieel bij belangrijke missies enzo. Dus ergens gaat mijn bovenstaande redenering vast mank. Wie oh wie helpt?

Je komt een heel eind met je beredenering! Klinkt plausibel!

Ik denk dat het afspelen van een muziekje in de (ultrasnelle) auto niet te vergelijken is met het opnemen van een radiocontact met de satelliet. (*eh..nee, dat kan ik niet uitleggen *)
quote:ikbenleaf schreef op 19 december 2015 @ 18:18:

[...]

Nee, volgens mij niet, want Hitler was deels Joods (maar niet via moeders kant heb ik ondertussen begrepen)

Het Arische ras is een verzinsel van Hitler zelf, waar Joden dus niet bijhoren

l

Dat stukje heb ik sowieso nooit begrepen. "Joods" is toch een religie, en geen ras..?

Ik begrijp dat er van oudsher verschillende rassen zijn. De er ooit een stam in Afrika zat dat is gaan wandelen, dat er ooit Oosterse stammen waren, Amerikanen (indianen), Kelten (blanken, de zgn Ariërs ), maar een 'Jood' valt toch ook gewoon onder categorie 'blank'..? Je zegt toch ook niet dat de katholieken een ras zijn en protestanten een ander ras. .? Of zeg ik nu iets heel raars..?
quote:maylina schreef op 19 december 2015 @ 17:59:

[...]

...(...).. dna van een zwarte Amerikaan erg overeenkwam met een Afrikaan uit het land waar de Amerikaan generaties terug vandaan kwam. Maar legden zij zijn dna naast dat van een Rus, dan bleken ze net zoveel procent overeen te komen.

(...)De mens is van nature lactose-intolerant, maar Europeanen zijn er inmiddels overheen gegroeid.

Maar zelfs al ZOU het dna verschillen, (van de Rus en de Afrikaan ) dan zal dat een bizar klein verschil moeten zijn. Ik bedoel; de mens en de chimpansee schelen maar 2% (!) in hun dna. Dus tussen mensen onderling zal dat al helemaal te verwaarlozen zijn. Maar goed, één verschilletje/mutatie op één allel kan al een ernstige ziekte tot gevolg hebben voor het individu...

Dat van die lactose intolerantie wist ik niet! Interessant!
quote:appeltjesgroen schreef op 19 december 2015 @ 18:40:

[...]

Hoi Appeltjesgroen;

Ik vind jouw vraag geweldig; Kan een straaljagerpiloot contact hebben als hij sneller dan het geluid vliegt?

Ja, leg dat maar 's uit

Over die bal weg gooien in een auto die rijdt, kom ik op het; Coriolus effect.

Dus jij op bijrijdersstoel (rechts)l, gooi de bal naar achter, en komt bij de linker aan.

Natuurkunde is best leuk, al had ik er een scheurft hekel aan op school
iedereen leest mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven