Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )

En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.

En droomt een blinde in beelden?

En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?

En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?

En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )

Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
quote:femke09 schreef op 15 januari 2016 @ 09:01:

En Waarom veranderd de 'g' in ketting ineens in een 'k' als je er kettinkje van maakt? Zijn hier meer voorbeelden van?

Juf op de basisschool legde me (meer dan 25 jaar geleden, slik) uit dat ngk (bij de discussie wanneer ..ng en wanneer ..nk) nooit achter elkaar in een woord voorkomt. Maar ja, behalve dan in 'gangkast', bedachten we later.

Woorden eindigend op -ng (of -ing) krijgen als verkleinwoord -kje: botsinkje, beweginkje. Je hoort m dus je schrijft m ook. En daarbij verdwijnt de g omdat ie qua klank overbodig is (dacht dat het zo zat tenminste).

Gangkast is geen verkleinwoord maar een samenstelling
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Ik krijg jeuk!
quote:ikbenik schreef op 15 januari 2016 @ 09:46:

Ik krijg jeuk! Van de spinnen?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
ja
Nee, geen mug, dan toch een zespotige hooiwagen

Sorry voor die suffe vraag over ng / nk .... was destijds nogal onder de indruk van die gangkast

Maar ja, dat valt in dezelfde categorie als: alles met 'te' ervoor is niet goed, behalve 'tevreden'
Waarom is mijn to-do-lijst overvol en weet ik toch niet waar ik aan moet beginnen? (of heb ik gewoon geen zin?)
En waarom zijn mensen allemaal zo verschillend? Iedereen reageert anders op koffie/eten/alcohol/etc en past (als ze goed op zichzelf letten) zijn/haar dieet daar op aan. Maar dieren moeten het maar uitzoeken. In het wild kun je dan nog je eigen voorkeur bedenken (voor zover dat aanbod er is), maar tamme dieren moeten het doen met wat ze voorgeschoteld krijgen (hoewel, net als kinderen dus. Laat maar, uitstapje.). Je hebt wel verschillende soorten kattenvoer en zo (kitten, oudere kat, beweeglijke kat etc) maar toch, de keuze is vrij beperkt. Laat ze het maar uitzoeken, die huisdieren. En die arme koeien dan? Gras, en bix, lekker saai. Zeker in zo'n stal, 1 grote bak en daar kun je het allemaal mee doen (keurig afgestemd op het signaal van je halsband, zodat je niet teveel eet).

Gaat dat dan goed bij dieren?
quote:S0LEIL schreef op 15 januari 2016 @ 09:08:

[...]

Ik denk dat dat nu misschien zo is. Maar oorspronkelijk niet. Er werd stijfsel gebruikt en dan was de boord hard en daarom dat lusje. Heb ik eens gehoord hoor, want ik heb nog nooit stijfsel gebruikt en overhemden draag ik ook al niet Aha! Dat zou een verklaring kunnen zijn. Dat van die bretels klinkt ook interessant. Heb ik zelf geen ervaring mee, maar wie weet moeten/kunnen die daar wel doorheen?
quote:femke09 schreef op 15 januari 2016 @ 09:03:

Oh, oh, en nog een dilemma! Gisteravond heb ik de hulp ingeroepen van echtgenoot, er zat een spin op het behang, een bijzondere, want hij had 6 poten. Oh, dan is het geen spin, aldus echtgenoot. Daar was ik het niet mee eens, het was een spin, met maar 6 pootjes (een soort wereldwonder dus). Maar volgens echtgenoot was het 'maar' een hooiwagen, en dat zijn geen spinnen, dat zijn hooiwagens. Tja. Maar hij deed wel heel erg als een spin hoor!

(Anyway, manlief wilde hem pakken, liet hem vallen, dus ik heb vannacht met sokken aan geslapen )

Daar heb ik goed opgeleide poezebeesten voor...die hoef ik maar te roepen als er zo'n gezellig beest in huis is. (Je moet toch wat als je alleen woont.. )
quote:Cuques schreef op 15 januari 2016 @ 11:37:

[...]

Aha! Dat zou een verklaring kunnen zijn. Dat van die bretels klinkt ook interessant. Heb ik zelf geen ervaring mee, maar wie weet moeten/kunnen die daar wel doorheen?Ik ga ook voor ophang lusje. Bretels past denk ik niet, die komen op het midden/onderop je rug pas samen. Of hadden ze vroeger andere bretels dan nu?
Zo...nèt terug thuis, meteen de weekend boodschappen maar even gedaan. Alles uitgepakt en de spruiten staan alvast schoongemaakt in de pan. Mijn weekend is begonnen..! Pilsje erbij.

Ik spoel mijn glas om met koud water en schenk het goudgele goedje in mijn glas.

Waarna ik dus een nieuwe vraag heb: WAAROM spoel ik eigenlijk altijd eerst mijn glas om voordat ik er bier inschenk. ..?

(Mijn vader deed/doet dit ook altijd, ik heb dat overgenomen maar weet dus eigenlijk niet waarom. )

Is dat voor de hygiëne? Stof eruit spoelen? Schuimt het dan beter?
Schuimt het beter
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Dan slaat het schuim niet meteen plat.

Over spruitjes, daar moet je het kontje vanaf halen he? Maar dan valt dat hele ding toch helemaal uit elkaar? Hoe pak ik dat aan? (Ik wil ze zondag eten)
Spruitjes nemen met een stevig kontje .
Ik vind hier dingen van.
Nee hoor, ze vallen niet uit elkaar, gewoon niet te ver afsnijden. Je kan dan de buitenste blaadjes weghalen, die zijn meestal niet mooi. En een kruisje onderin snijden, daar zouden ze minder bitter door worden. Volgens mij zijn de spruiten op vandaag toch al minder bitter dan vroegah maar ik doe het nog steeds.
Dat kruisje is vooral zodat ze sneller gaar zijn. Als je het niet doet zijn de dunne stukken eerder gaar dan de dikke (hee, dat is gek, je zou dus eigenlijk de bolle kant in moeten snijden - maar dan vallen ze uit elkaar), en het kontje is ook 'dichter', dus ook iets minder snel gaar.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Als je blind bent, en een vrouw. Hoe weet je dan wanneer je ongesteld bent geworden? En wanneer het weer over is?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
quote:laverne schreef op 15 januari 2016 @ 18:11:

Nee hoor, ze vallen niet uit elkaar, gewoon niet te ver afsnijden. Je kan dan de buitenste blaadjes weghalen, die zijn meestal niet mooi. En een kruisje onderin snijden, daar zouden ze minder bitter door worden. Volgens mij zijn de spruiten op vandaag toch al minder bitter dan vroegah maar ik doe het nog steeds.Nooit gehoord van dat kruisje. We hebben ze vandaag gegeten. Ik snij het 'kontje' eraf, de komt er altijd 1 a 2 blaadjes mee af. Rest blijft gewoon zitten als het goed is. De andere blaadjes zitten hoger vast. Snij maar eens één spruitje in de lengte door.
quote:NowThen schreef op 15 januari 2016 @ 19:20:

Als je blind bent, en een vrouw. Hoe weet je dan wanneer je ongesteld bent geworden? En wanneer het weer over is?Best n goeie vraag eigenlijk. Je voelt wel aan veranderingen aan je lijf dat je ongesteld bent, maar hoeveel je (al/nog) vloeit lijkt me lastig inschatten.
quote:Prins_Joe schreef op 15 januari 2016 @ 09:31:

Wat ik me altijd afgevraagd heb, is of iemand na het laten van een windje lichter of zwaarder is.

Er ontsnapt gas uit je lichaam, en gas is lichter dan lucht, dus ik dacht altijd dat je dan zwaarder zou moeten worden.

Maar de wind stinkt, dus ontsnappen er ook andere dingen uit je lichaam, wat je in principe ook lichter kan maken...

Iemand suggesties?Als mij een scheet dwars zit, en ik ben hem eindelijk kwijt dan voelt het mentaal wel een stuk lichter.
quote:ikbenik schreef op 15 januari 2016 @ 19:27:

[...]

Nooit gehoord van dat kruisje. We hebben ze vandaag gegeten. Ik snij het 'kontje' eraf, de komt er altijd 1 a 2 blaadjes mee af. Rest blijft gewoon zitten als het goed is. De andere blaadjes zitten hoger vast. Snij maar eens één spruitje in de lengte door.Ik doe hetzelfde als jij en druk dan idd ook een kruisje in het (deels afgesneden) kontje. Als ik spruiten kook voor kinderen, gooi ik 2 keer de kook er over ipv 1x. Spruitjes koken, nog een pannetje kokend water ernaast. Spruitjes afgieten en dan in de andere pan. Dan is alle bitterheid er echt uit.
quote:clemance schreef op 15 januari 2016 @ 18:03:

Dan slaat het schuim niet meteen plat.

Over spruitjes, daar moet je het kontje vanaf halen he? Maar dan valt dat hele ding toch helemaal uit elkaar? Hoe pak ik dat aan? (Ik wil ze zondag eten)Hoe je dat aan pakt? Spuitjes kopen waarbij dat al gedaan is (liggen in de koeling), doe ik ook en scheelt tijd met koken
Ik spreek toch geen Chinees?!
quote:NowThen schreef op 15 januari 2016 @ 19:20:

Als je blind bent, en een vrouw. Hoe weet je dan wanneer je ongesteld bent geworden? En wanneer het weer over is?Ik denk dat je het kunt ruiken en voelen.
quote:-tinkerbell- schreef op 15 januari 2016 @ 22:06:

[...]

Hoe je dat aan pakt? Spuitjes kopen waarbij dat al gedaan is (liggen in de koeling), doe ik ook en scheelt tijd met koken Heb nu al 2 zakken-met-kontjes in de koelkast liggen
quote:clemance schreef op 15 januari 2016 @ 22:21:

[...]

Heb nu al 2 zakken-met-kontjes in de koelkast liggen Dat is dan mooi shit In dat geval geen tips..
Ik spreek toch geen Chinees?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven