Sterfgeval/ geboorte: wel of geen slingers en balonnen?
vrijdag 22 januari 2010 om 13:37
Ik ben morgen uitgerekend van ons tweede kindje.
De moeder van onze overburen is gisteren overleden.
Vanuit mijn beroep ken ik de moeder.
Ze is 93 geworden en de laatste weken was ze er echt klaar mee, met het leven, zeg maar.
Met onze overburen hebben we goed contact, ondanks dat het qua leeftijd onze ouders zouden kunnen zijn.
Ik vind het moeilijk, wat moeten we doen als de kleine geboren wordt een dezer dagen. Iets in me zegt dat het ongepast is om huis en tuin uitbundig te versieren.
Van de andere kant neemt het overlijden van deze vrouw natuurlijk onze blijdschap met de geboorte niet weg.
Misschien de middenweg en pas versieren na de uitvaart?
Of overleggen met de overburen, vragen of ze er moeite mee hebben als we de tuin versieren?
Hoe denken jullie hierover?
Graag reacties.
De moeder van onze overburen is gisteren overleden.
Vanuit mijn beroep ken ik de moeder.
Ze is 93 geworden en de laatste weken was ze er echt klaar mee, met het leven, zeg maar.
Met onze overburen hebben we goed contact, ondanks dat het qua leeftijd onze ouders zouden kunnen zijn.
Ik vind het moeilijk, wat moeten we doen als de kleine geboren wordt een dezer dagen. Iets in me zegt dat het ongepast is om huis en tuin uitbundig te versieren.
Van de andere kant neemt het overlijden van deze vrouw natuurlijk onze blijdschap met de geboorte niet weg.
Misschien de middenweg en pas versieren na de uitvaart?
Of overleggen met de overburen, vragen of ze er moeite mee hebben als we de tuin versieren?
Hoe denken jullie hierover?
Graag reacties.
vrijdag 22 januari 2010 om 13:41
vrijdag 22 januari 2010 om 13:41
Wat lief dat je er zo nadenkt maar ik mag toch hopen dat je overburen het wel begrijpen als jij je tuin versierd omdat jullie tweede kindje geboren is? Ik geloof niet dat ik daar zo over zou nadenken. Ze weten dat je meeleeft en dat is toch goed?
Of zie ik het nu te simpel?
Ik bedoel, je gaat toch ook niet minder genieten van je tweede kind om dezelfde reden?
Als het voor je eigen gevoel niet goed voelt, dan versier je iets minder uitbundig. Opgelost toch?
Of zie ik het nu te simpel?
Ik bedoel, je gaat toch ook niet minder genieten van je tweede kind om dezelfde reden?
Als het voor je eigen gevoel niet goed voelt, dan versier je iets minder uitbundig. Opgelost toch?

vrijdag 22 januari 2010 om 13:42
Ik zou het overleggen met de buren, vooral als jullie gewoon goed contact met ze hebben. Ik kan me niet voorstellen dat ze jullie zullen zeggen dat ze niet vinden dat jullie de tuin mogen versieren. Maar het is wel zo netjes om het te overleggen, dan houden zij er denk ik ook een goed gevoel aan over.

vrijdag 22 januari 2010 om 13:43
Het is jullie kindje en dat mogen jullie vieren, met alle versieringen die daar volgens jullie bij horen. Daarnaast zou ik een kaartje (of meer, afhankelijk van relatie die je met overburen hebt) bij de overburen in de bus gooien.
Dit lijkt mij geen punt. Moeder van overburen woonde (waarschijnlijk) niet in de straat, dus ik neem aan dat de uitvaart niet vanuit jullie straat zal zijn.
Dit lijkt mij geen punt. Moeder van overburen woonde (waarschijnlijk) niet in de straat, dus ik neem aan dat de uitvaart niet vanuit jullie straat zal zijn.
quote:Babywish schreef op 22 januari 2010 @ 13:37:
Iets in me zegt dat het ongepast is om huis en tuin uitbundig te versieren.
Ik vind het sowieso ongepast om je huis en tuin uitbundig te versieren. Paar balonnen en een bord prima, maar het moet niet gekker worden...
Om je vraag te beantwoorden: ik vind dat je best kunt versieren en ik zou dat niet meer dan normaal vinden eigenlijk.
Je kunt moeilijk met iedereen rekening houden.
Iets in me zegt dat het ongepast is om huis en tuin uitbundig te versieren.
Ik vind het sowieso ongepast om je huis en tuin uitbundig te versieren. Paar balonnen en een bord prima, maar het moet niet gekker worden...
Om je vraag te beantwoorden: ik vind dat je best kunt versieren en ik zou dat niet meer dan normaal vinden eigenlijk.
Je kunt moeilijk met iedereen rekening houden.
ik zou overleggen inderdaad. Misschien vinden ze het helemaal geen probleem, misschien wel. Door te praten weet je wat ze ervan vinden en kan je je hierop aanpassen. Door het te vragen laat je zien dat je nadenkt over hun gevoelens van verdriet, dat zou voor mij al heel wat betekenen.
Je zegt dat je je overburen goed kent dus ik denk dat jullie er wel uit komen.
Je zegt dat je je overburen goed kent dus ik denk dat jullie er wel uit komen.

vrijdag 22 januari 2010 om 13:45
Ik snap dat je dubbel hierover bent. Ik zit ook al: jeetje de geboorte van een kind is een feest. Maar ja, tegenover je wonen mensen die veel verdriet hebben op dit moment (ondanks de hooge leeftijd van de overledene) Zeker omdat je ze goed kent is dat gevoel extra dubbel.
Het kan goed zijn dat de overburen opgelucht zijn dat moeder overleden is. Geen idee of ze ernstig ziek was of veel pijn had of iets dergelijks. Dat kun jij goed beoordelen aangezien je moeder beroepsmatig kende.
Ik snap goed dat je rekening wilt houden met hun gevoelens. Maar vergeet niet dat jouw gevoelens -blijdschap geboorte- er ook mogen zijn. Is er niet een gulden middenweg te bedenken? Je versiert je huis aan de binnenkant en laat de tuin gewoon even tuin zijn? Of iets dergelijks. Het klinkt heel raar en misschien wel hard wat ik zeg, maar gezien de leeftijd van de overledene en omdat het leven toch ook gewoon doorgaat vind ik niet dat je helemaal niets moet doen voor jouw kindje.
Het kan goed zijn dat de overburen opgelucht zijn dat moeder overleden is. Geen idee of ze ernstig ziek was of veel pijn had of iets dergelijks. Dat kun jij goed beoordelen aangezien je moeder beroepsmatig kende.
Ik snap goed dat je rekening wilt houden met hun gevoelens. Maar vergeet niet dat jouw gevoelens -blijdschap geboorte- er ook mogen zijn. Is er niet een gulden middenweg te bedenken? Je versiert je huis aan de binnenkant en laat de tuin gewoon even tuin zijn? Of iets dergelijks. Het klinkt heel raar en misschien wel hard wat ik zeg, maar gezien de leeftijd van de overledene en omdat het leven toch ook gewoon doorgaat vind ik niet dat je helemaal niets moet doen voor jouw kindje.
vrijdag 22 januari 2010 om 13:47

vrijdag 22 januari 2010 om 13:47
Ik heb even een vraag die een beetje los staat van dit onderwerp, maar waar ik wel erg benieuwd naar ben:
Ik zie de laatste jaren steeds vaker dat mensen hun tuin versieren bij de geboorte van hun kind (ooievaar, slingers, balonnen enz.). Ik vroeg mij af waarom mensen dit doen? De geboorte van je kind is toch iets intiems en privé's, waar de buurt niets mee te maken heeft?
Terug on topic: waarom versier je niet alleen het huis en laat je de tuin gewoon zoals hij is?
Ik zie de laatste jaren steeds vaker dat mensen hun tuin versieren bij de geboorte van hun kind (ooievaar, slingers, balonnen enz.). Ik vroeg mij af waarom mensen dit doen? De geboorte van je kind is toch iets intiems en privé's, waar de buurt niets mee te maken heeft?
Terug on topic: waarom versier je niet alleen het huis en laat je de tuin gewoon zoals hij is?
vrijdag 22 januari 2010 om 13:50
vrijdag 22 januari 2010 om 13:50
Je hebt goed contact met je overburen? Dan zou ik gewoon even binnenlopen bij ze, natuurlijk om te condoleren en dan aangeven dat jullie van plan zijn (waren) om de tuin te versieren als de kleine er is. Dat je begrip hebt voor hun verdriet en dat zij hopelijk ook begrip hebben voor jullie geluk. Overleggen hoeft niet, maar inderdaad informeren is wel zo sociaal. Als het contact goed is zullen ze dat vast ook wel begrijpen toch?
vrijdag 22 januari 2010 om 13:53
ik zou gewoon gaan versieren hoor, Toen mijn schoonzusje bevallen was een paar weken terug was in diezelfde week een buurmeisje dood geboren.. Zij hebben dus niet versierd. Maar dat vind ik logisch, Maar de moeder van de overburen, die 93 is... nee daar zou ik geen rekening mee houden. Anders houd je het wat soberder. Wat ballonnen op de deur, een bord of ooievaar en een slinger met hoera een ..... voor het raam. Weet niet wat voor circus je in geachten had,
Ik las het even verkeerd, en dacht dat de buurvrouw was bevallen van een overleden kindje. En in zo'n geval zou ik wel begrijpen dat je het niet, of subtiel versierd.
Maar in jullie geval zou ik gewoon versieren hoe je van plan was.
Juist voor de overburen misschien ook iets moois, het ligt allemaal dicht bij elkaar, geboorte en overlijden.
Wij hadden pas ook zo iets in de straat, en juist de mensen waar iemand was overleden, werden ook wel weer blij van een versierd huis, en zorgden er voor dat ze moesten glimlachen als ze naar buiten keken (heeft de vrouw ook verteld tegen me)
Maar in jullie geval zou ik gewoon versieren hoe je van plan was.
Juist voor de overburen misschien ook iets moois, het ligt allemaal dicht bij elkaar, geboorte en overlijden.
Wij hadden pas ook zo iets in de straat, en juist de mensen waar iemand was overleden, werden ook wel weer blij van een versierd huis, en zorgden er voor dat ze moesten glimlachen als ze naar buiten keken (heeft de vrouw ook verteld tegen me)
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!