Stijladvies gevraagd voor tegelvloer en achterwand keuken
zaterdag 8 september 2018 om 21:46
Help! Wij hebben al heel veel gezien maar weten het niet meer.
Afgelopen maart zijn we verhuisd naar een jaren 30 woning waar eerder 50 jaar dezelfde vrouw had gewoond, altijd goed onderhouden maar met een inrichting die 50 jaar geleden hip was en nu vooral heel nodig moest worden vervangen. We hebben al veel gedaan en zijn nu bezig met de keuken, de keuken is uitgezocht en de plannen voor de woonkamer worden steeds concreter maar uit de tegels voor de vloer in de keuken en wat we op de achterwand willen komen we maar niet uit.
We hebben een doorgang naar de woonkamer gemaakt en de keuken is nog wat langer dan de woonkamer is, de muur die je ziet op onderstaande plaatjes is dus een buitenmuur.
Dit zijn plaatjes uit de Ikea keukenplanner, er komt echter andere apparatuur in maar het beeld klopt zo wel. Ipv de zwarte grepen die je ziet op de plaatjes lijkt het me leuk om de gele leren handgrepen te nemen. Ik vind het lastig onze stijl verder te beschrijven, een belangrijk kenmerk is de originele houten visgraat vloer die we hebben liggen en waar de keukenvloer dus aan grenst. Deze vloer moet nog gerestaureerd worden waardoor ik nog niet exact weet hoe donker deze blijft. Direct naast de keuken is een grote schuifdeur naar de tuin met een zwart kozijn, als eettafel willen we straks een houten blad en een zwart stalen onderstel en naar de gang komt een deur met zwart staal en glas. Aan de ene zijde van de tafel komen okergele stoelen en aan de andere zijde een bankje die bij de tafel past.
Achter de eettafel komt nog iets van kunst aan de muur, we zijn erg gecharmeerd van een kunstenaar die oude striptekeningen op een doek maakt zonder kleur en hier een fel gezicht in pop art stijl overheen schildert, hier willen we dan ook het geel in terug laten komen. De muur aan deze kant (tegenover de keuken dus) wordt groen. Omdat het er allemaal nog niet hangt maar de woonkamer nu een tijdelijke keuken is vind ik het lastig om goed te bedenken wat er bij zal passen. Iets met een print vind ik leuk maar ik weet niet of het te druk wordt om zowel op de vloer als op de grond een plint te doen... en wat voor een plint dan? Iets met visgraat tegels op de achterwand vind ik ook leuk maar welke kleur...
Op de doorgang wil ik op het plafond en de muur richting de buitenmuur de doorgang accentueren met een gele streep zoals op onderstaand plaatje.

Mochten jullie tips of opmerkingen hebben op onze overige ideeën zijn die ook altijd welkom.
Afgelopen maart zijn we verhuisd naar een jaren 30 woning waar eerder 50 jaar dezelfde vrouw had gewoond, altijd goed onderhouden maar met een inrichting die 50 jaar geleden hip was en nu vooral heel nodig moest worden vervangen. We hebben al veel gedaan en zijn nu bezig met de keuken, de keuken is uitgezocht en de plannen voor de woonkamer worden steeds concreter maar uit de tegels voor de vloer in de keuken en wat we op de achterwand willen komen we maar niet uit.
We hebben een doorgang naar de woonkamer gemaakt en de keuken is nog wat langer dan de woonkamer is, de muur die je ziet op onderstaande plaatjes is dus een buitenmuur.
Dit zijn plaatjes uit de Ikea keukenplanner, er komt echter andere apparatuur in maar het beeld klopt zo wel. Ipv de zwarte grepen die je ziet op de plaatjes lijkt het me leuk om de gele leren handgrepen te nemen. Ik vind het lastig onze stijl verder te beschrijven, een belangrijk kenmerk is de originele houten visgraat vloer die we hebben liggen en waar de keukenvloer dus aan grenst. Deze vloer moet nog gerestaureerd worden waardoor ik nog niet exact weet hoe donker deze blijft. Direct naast de keuken is een grote schuifdeur naar de tuin met een zwart kozijn, als eettafel willen we straks een houten blad en een zwart stalen onderstel en naar de gang komt een deur met zwart staal en glas. Aan de ene zijde van de tafel komen okergele stoelen en aan de andere zijde een bankje die bij de tafel past.
Achter de eettafel komt nog iets van kunst aan de muur, we zijn erg gecharmeerd van een kunstenaar die oude striptekeningen op een doek maakt zonder kleur en hier een fel gezicht in pop art stijl overheen schildert, hier willen we dan ook het geel in terug laten komen. De muur aan deze kant (tegenover de keuken dus) wordt groen. Omdat het er allemaal nog niet hangt maar de woonkamer nu een tijdelijke keuken is vind ik het lastig om goed te bedenken wat er bij zal passen. Iets met een print vind ik leuk maar ik weet niet of het te druk wordt om zowel op de vloer als op de grond een plint te doen... en wat voor een plint dan? Iets met visgraat tegels op de achterwand vind ik ook leuk maar welke kleur...
Op de doorgang wil ik op het plafond en de muur richting de buitenmuur de doorgang accentueren met een gele streep zoals op onderstaand plaatje.

Mochten jullie tips of opmerkingen hebben op onze overige ideeën zijn die ook altijd welkom.
envelop wijzigde dit bericht op 08-09-2018 21:56
1.84% gewijzigd
zaterdag 8 september 2018 om 21:49
We hebben deze fonts van de kasten gekozen:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40205434/
En dit blad:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60335199/
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40205434/
En dit blad:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60335199/
zaterdag 8 september 2018 om 21:50
zaterdag 8 september 2018 om 21:54
Oh oeps... Dat was inderdaad een betere pijler geweest maar verplaatsen gaat niet meer toch?
Mooie tegels trouwens maar net iets te donker bij de zwarte inductieplaat en de zwarte wasbak misschien omdat de keuken zelf ook niet zo heel ruim is. Ik had toevallig zelf bijna dezelfde gepint
Als je daarvoor zou kiezen, wat zou je dan op de vloer doen?
Mooie tegels trouwens maar net iets te donker bij de zwarte inductieplaat en de zwarte wasbak misschien omdat de keuken zelf ook niet zo heel ruim is. Ik had toevallig zelf bijna dezelfde gepint

zaterdag 8 september 2018 om 22:03
Miss in het modetator topic vragen of ze hem kunnen verplaatsen.Envelop schreef: ↑08-09-2018 21:54Oh oeps... Dat was inderdaad een betere pijler geweest maar verplaatsen gaat niet meer toch?
Mooie tegels trouwens maar net iets te donker bij de zwarte inductieplaat en de zwarte wasbak misschien omdat de keuken zelf ook niet zo heel ruim is. Ik had toevallig zelf bijna dezelfde gepintAls je daarvoor zou kiezen, wat zou je dan op de vloer doen?
Je hebt een visgraat houten vloer liggen lees ik. Dit kan prachtig zijn in combinatie met een grijze gietvloer of met een Novilon-vloer en dan de betonlook.
https://goo.gl/images/3wpYgF
Ik heb zelf trouwens deze groene tegels

zaterdag 8 september 2018 om 22:11
@regrette, ik bedoelde ook visgraat tegels op de muur, die komen dus pas boven de kastjes en niet tegen de vloer aan. Ben het met je eens dat visgraat tegen visgraat niet mooi is. Ik weet nog niet goed wat ik van je voorbeeld vind, misschien dat het juist wel heel goed past maar het is ook wel wat "soft" vergeleken bij de rest van de inrichting straks. Misschien moet ik er ook even aan wennen, vind het zo lastig soms!
@suze, wegens de ondergrond is een gietvloer lastig en we hebben wel gekeken naar betonlook tegels. Man vind dat wel mooi passen maar ik wat minder (vooral door de voegen die je dan krijgt).
Heb trouwens een verzoek ingediend om het topic te verplaatsen.
@suze, wegens de ondergrond is een gietvloer lastig en we hebben wel gekeken naar betonlook tegels. Man vind dat wel mooi passen maar ik wat minder (vooral door de voegen die je dan krijgt).
zaterdag 8 september 2018 om 22:14
Envelop schreef: ↑08-09-2018 22:11@regrette, ik bedoelde ook visgraat tegels op de muur, die komen dus pas boven de kastjes en niet tegen de vloer aan. Ben het met je eens dat visgraat tegen visgraat niet mooi is. Ik weet nog niet goed wat ik van je voorbeeld vind, misschien dat het juist wel heel goed past maar het is ook wel wat "soft" vergeleken bij de rest van de inrichting straks. Misschien moet ik er ook even aan wennen, vind het zo lastig soms!
Daarom zou Novilon een goede optie kunnen zijn. Dat ziet er precies uit als een betonvloer. Dus ook geen naden. Je hebt het ook van licht tot donker.. en tis heel makkelijk schoonhouden.
zaterdag 8 september 2018 om 22:17
Ik ken het niet maar ga er eens naar kijken, scheelt ook koude voeten op de tegelvloer (klaagt man altijd over en vloerverwarming paste helaas niet in de keuken).
Ik moet er zo vandoor maar zal morgen op eventuele verdere reacties reageren.
zaterdag 8 september 2018 om 22:22
zondag 9 september 2018 om 11:08
Je bent bang dat het te druk wordt, dus ik zou kiezen voor een lichte wandtegel. Visgraat is op zichzelf al wat drukker, dus zelfs met een simpele witte of offwhite visgraat wandtegel wordt het al drukker in de keuken.
Je zou op de vloer de visgraat van de woonkamer door kunnen leggen, maar dan met keramisch parket in een donkere kleur. (Omdat je niet weet welke kleur de vloer in de woonkamer wordt, is contrast mooier dan proberen die kleur te matchen).
Leren grepen in een keuken is echt niet praktisch. Leer wordt mooier als je het vaak aanraakt, maar niet als je het aanraakt met natte of met vieze handen. En dat is een keuken vrijwel niet te voorkomen, hoezeer je er ook op let.
Je zou op de vloer de visgraat van de woonkamer door kunnen leggen, maar dan met keramisch parket in een donkere kleur. (Omdat je niet weet welke kleur de vloer in de woonkamer wordt, is contrast mooier dan proberen die kleur te matchen).
Leren grepen in een keuken is echt niet praktisch. Leer wordt mooier als je het vaak aanraakt, maar niet als je het aanraakt met natte of met vieze handen. En dat is een keuken vrijwel niet te voorkomen, hoezeer je er ook op let.
zondag 9 september 2018 om 13:26
Ik zit juist eerder te denken aan een kleur op de muur omdat de kasten al wit zijn en het werkblad van hout en dan een iets rustigere vloer. Visgraat tegen visgraat lijkt me niet zo mooi. Offwhite visgraat tegen de muur kan misschien ook juist wel weer leuk zijn.
Over de leren grepen heb ik lang getwijfeld om de reden die jij noemt, ik heb staaltjes aangevraagd en er wat olie en water opgesmeerd wat weinig tot geen effect heeft gehad. Daarnaast is het erg goedkoop dus als we het jaarlijks moeten vervangen is dat ook geen probleem.
Ik twijfel over een jaren 30 print op de vloer omdat ik me afvraag of het past bij de rest van de inrichting.
Over de leren grepen heb ik lang getwijfeld om de reden die jij noemt, ik heb staaltjes aangevraagd en er wat olie en water opgesmeerd wat weinig tot geen effect heeft gehad. Daarnaast is het erg goedkoop dus als we het jaarlijks moeten vervangen is dat ook geen probleem.
Ik twijfel over een jaren 30 print op de vloer omdat ik me afvraag of het past bij de rest van de inrichting.

zondag 9 september 2018 om 19:28
Leren handgrepen? In een keuken? Hoe ga je die schoon houden?
Er wat olie en water opsmeren staat niet in verhouding tot het inwringen met keukenhanden die ook zuur, kleurstof en dergelijke bevatten. Handgrepen moet je bij sommige laden vervangen door de laden uit elkaar te halen. Daar worden ze toch wat minder stevig van.
Daarnaast, een keuken wil je blind in werken, en een leren handgreep is elke keer waarschijnlijk net even iets anders om vast te grijpen.
Ik wens je veel succes.
Er wat olie en water opsmeren staat niet in verhouding tot het inwringen met keukenhanden die ook zuur, kleurstof en dergelijke bevatten. Handgrepen moet je bij sommige laden vervangen door de laden uit elkaar te halen. Daar worden ze toch wat minder stevig van.
Daarnaast, een keuken wil je blind in werken, en een leren handgreep is elke keer waarschijnlijk net even iets anders om vast te grijpen.
Ik wens je veel succes.
dinsdag 11 september 2018 om 14:20
Handgrepen van leer? Dat lijkt me erg onhygiënisch. En geel wordt goor in aanraking met huidvet. Bovendien is het niet bepaald tijdloos. En meer een hype dan een trend geweest. Het is eigenlijk al weer passé, maar het kan natuurlijk zijn dat je ze toch perse wil.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
dinsdag 11 september 2018 om 14:29
Het bedrijf ken ik niet, kwam het plaatje tegen via google 'PVC tegels decor'. http://www.deinterieurcorner.nl/vloer/pvc-vloeren/
dinsdag 11 september 2018 om 14:59
Wat goed dat je dat zo weet. Als ik daarop google zie je heel veel mooie dingen https://www.google.nl/search?q=Moduleo+ ... 66&bih=631