Taalkundige vraag.
zaterdag 7 juli 2018 om 09:54
Ik moet voor een instantie mijn bevindingen op papier zetten, betreft een overleden persoon. In mijn geval gaat het om mijn (overleden) opa.
Wat zeg je dan?
- Hij was mijn opa
Of
- Hij is mijn opa.
Kortom: 'was' of 'is'?
Ondanks hij overleden is, blijft hij mijn opa. Dus zeg ik enerzijds: Hij is mijn opa.
Anderzijds kan ik de indruk wekken dat hij nog leeft. Als je zegt : Hij was mijn opa, dan weet iedereen hij leeft niet meer.
Ik kan natuurlijk dit omzeilen, door te zeggen:Hij is mijn overleden opa.
Maar ik vraag me gewoonweg af. Wat is correct Nederlands.
Was of is?
Wat zeg je dan?
- Hij was mijn opa
Of
- Hij is mijn opa.
Kortom: 'was' of 'is'?
Ondanks hij overleden is, blijft hij mijn opa. Dus zeg ik enerzijds: Hij is mijn opa.
Anderzijds kan ik de indruk wekken dat hij nog leeft. Als je zegt : Hij was mijn opa, dan weet iedereen hij leeft niet meer.
Ik kan natuurlijk dit omzeilen, door te zeggen:Hij is mijn overleden opa.
Maar ik vraag me gewoonweg af. Wat is correct Nederlands.
Was of is?
anoniem_237897 wijzigde dit bericht op 07-07-2018 10:02
0.68% gewijzigd
zaterdag 7 juli 2018 om 10:24
Hmmm. Het ligt eigenlijk aan je eigen gevoel erover. Als ik iets zeg over mijn overleden opa, zeg ik bijv 'mijn opa was...'. Maar hij ís mijn opa, voor altijd.
Dus het ligt ook aan wat je over hem wil zeggen, de context van de zin. Tijdens een dienst zou ik 'is' zeggen, maar ik weet niet wat voor instantie je nu moet aanschrijven.
Dus het ligt ook aan wat je over hem wil zeggen, de context van de zin. Tijdens een dienst zou ik 'is' zeggen, maar ik weet niet wat voor instantie je nu moet aanschrijven.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
zaterdag 7 juli 2018 om 10:41
zaterdag 7 juli 2018 om 10:48
zaterdag 7 juli 2018 om 10:53
Ook als ik over mijn overleden kind praat gebruik ik 'was'.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 7 juli 2018 om 12:23
Afhankelijk van hoe officieel het document is, zou ik zeggen;
Dhr/meneer ***** is overleden.
Mijn relatie tot deze man is familie.
Hij is de vader van mijn vader/moeder of hij is mijn grootvader.
Of
Dhr/meneer ***** is mijn overleden grootvader.
In spreektaal zou ik wel zeggen; hij was mijn opa. En dat doet absoluut niet onder aan de band die ik met hem had. Want hij blijft mijn opa, niemand kan die relatie die ik met hem had en die herinneringen afpakken. Alleen hij is er niet meer in levende lijve.
Dhr/meneer ***** is overleden.
Mijn relatie tot deze man is familie.
Hij is de vader van mijn vader/moeder of hij is mijn grootvader.
Of
Dhr/meneer ***** is mijn overleden grootvader.
In spreektaal zou ik wel zeggen; hij was mijn opa. En dat doet absoluut niet onder aan de band die ik met hem had. Want hij blijft mijn opa, niemand kan die relatie die ik met hem had en die herinneringen afpakken. Alleen hij is er niet meer in levende lijve.
zaterdag 7 juli 2018 om 12:38
Het betreft een uitgeverij, die verhalen verzameld van mensen die gewoond hebben in een bepaalde wijk tijdens de oorlog.MarindaH schreef: ↑07-07-2018 10:24Hmmm. Het ligt eigenlijk aan je eigen gevoel erover. Als ik iets zeg over mijn overleden opa, zeg ik bijv 'mijn opa was...'. Maar hij ís mijn opa, voor altijd.
Het verhaal van mijn opa is hierin heel bijzonder, men heeft mij gevraagd dit op papier te zetten. Zijn zullen taalkundig best verbeteringen toepassen.
Het puur een gevoelskwestie je wilt het artikel zo correct en duidelijk mogelijk schrijven.
zaterdag 7 juli 2018 om 12:49
Het betreft een uitgeverij, die verhalen verzameld van mensen die gewoond hebben in een bepaalde wijk tijdens de oorlog.MarindaH schreef: ↑07-07-2018 10:24Hmmm. Het ligt eigenlijk aan je eigen gevoel erover. Als ik iets zeg over mijn overleden opa, zeg ik bijv 'mijn opa was...'. Maar hij ís mijn opa, voor altijd.
Het verhaal van mijn opa is hierin heel bijzonder, men heeft mij gevraagd dit op papier te zetten. Zijn zullen taalkundig best verbeteringen toepassen.
Het puur een gevoelskwestie je wilt het artikel zo correct en duidelijk mogelijk schrijven. Maar het is ook inderdaad die gevoelskwestie. Het is mijn opa, voor altijd.
zaterdag 7 juli 2018 om 13:16