Tekst op condoléance kaart

27-07-2010 13:53 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Spoedje, want de kaart gaat vandaag voor 18:00 met de post mee...

Wat schrijf ik op de kaart die gericht is aan mijn schoonouders? De overledene is een grootouder van mijn vriend.

Ik heb de overledene zelf niet gekend/nooit ontmoet, dus dat maakt het (voor mij althans) wat moeilijker iets passends te bedenken.

Alleen mijn naam op de kaart schrijven vind ik niet correct... alsof ik niet de moeite heb willen nemen iets erbij te schrijven Er staat natuurlijk wel al een tekst op (bedrukte kaart). Heb er nu echt al even op zitten kauwen (niet op de kaart), maar heb hier (gelukkig) te weinig ervaring mee om iets te bedenken.

Alvast bedankt voor het reageren!
Veel sterkte met het dragen van dit verlies en dan je naam...zoiets?
Dus de persoon die overleden is, is de ouder van een van je schoonouders? Of bedoel je iets anders?

Dan zou ik je schoonouders inderdaad veel sterkte wensen.

Verder - wat voor relatie heb je met je schoonouders? Ik heb mijn schoonouders geen condoleance-kaart gestuurd bij overlijden van een van hun ouders. Ik ging, als familie, mee naar de begrafenis/crematie. In dat geval is een kaartje niet echt nodig, maar natuurlijk nog wel steeds heel erg lief!
Het betreft dus de opa of oma van je vriend? Dan ga je toch naar de begrafenis/crematie? En breng je persoonlijk je condeolance over? Hoef je toch geen kaartje te sturen?

Stuur je wel een kaartje, dan hoef je echt geen tekst te gebruiken. Teksten in de trant van sterkte met dit verlies voldoen altijd.
Je kent je schoonouders neem ik aan wel?

Veel sterkte met het verlies van je/uw vader/moeder
Of koop een kaart met een tekst er op. Hoef je alleen je naam onder te zetten.

Maar als het een ouder van je schoonouders is, zou ik gewoon naar de begrafenis of crematie gaan. Hebben ze liever niet dat je komt, stuur dan een bos bloemen.
Ik heb met het overlijden van opa van Lief ook geen kaartje gestuurd. We zijn heen geweest om afscheid te nemen van opa (toen leefde hij nog) en we zijn een paar dagen later naar het condoleren geweest. weer twee dagen daarna naar de begrafenis. Nu kende ik opa ook en we kwamen er ook vaak. Dus die situatie is al heel anders. Maar ik neem aan dat jullie naar de begrafenis/ crematie gaan...dus een kaartje is niet noodzakelijk. Maar je zou deze ook persoonlijk kunnen geven aan schoonouders met een knuffel er bij oid.......
Is het dus de opa/oma van je vriend?

Volgens mij stuur je dan geen kaartje, maar ga je ze persoonlijk condoleren én ga je naar de uitvaart.
ik zou denken:

kaart namens beiden, je vriend schrijft er iets bij dat hij zelf wil zeggen, en jij tekent mee.

Condoleren doe je vervolgens bij de uitvaart+begrafenis/crematie
Je stuurt toch altijd 'n kaart met sterktewensen ook al ga je naar de begrafenis?
Alle sterkte gewenst die jullie nodig hebben in deze moeilijke tijd.
quote:elninjoo schreef op 27 juli 2010 @ 14:19:

Je stuurt toch altijd 'n kaart met sterktewensen ook al ga je naar de begrafenis?

Mijn schoonouders zou ik toch echt zo snel mogelijk persoonlijk willen condoleren en sterkte willen wensen nadat er zoiets zou zijn gebeurd. Ook nog eens een kaartje sturen vind ik dan persoonlijk overbodig (en wat 'afstandelijk').

Nadien volgt dan nog ergens een uitvaart/condoeleren etc. Maar schoonouders heb je dan normaalgesproken in de tijd tussen overlijden en uitvaart toch al lang een (paar) keer gezien?!
Beetje afhankelijk van de situatie, maar ik vind de volgende tekst vaak wel heel mooi...

Woorden schieten tekort voor dit grote verlies

mogen deze kleine woorden

een teken van medeleven zijn.
quote:elninjoo schreef op 27 juli 2010 @ 14:19:

Nee, dat doe ik nooit.

Óf ik ga naar de begrafenis/crematie óf ik stuur een kaart. Ik doe nooit allebei.

In dit geval denk ik dat ik naar de begrafenis zou gaan en geen kaart zou sturen. (Maar heb nog niet alles gelezen dus wellicht ben ik mosterd)
Als ik naar het rouwbezoek of de begrafenis of crematie ga, stuur ik geen kaart.

Ik ben niet helemaal met de etiquette op de hoogte, maar volgens mij stuur je een kaart als je niet in de gelegenheid bent om naar de plechtigheid te gaan.
quote:Pien252 schreef op 27 juli 2010 @ 14:27:

Mijn schoonouders zou ik toch echt zo snel mogelijk persoonlijk willen condoleren en sterkte willen wensen nadat er zoiets zou zijn gebeurd. Ook nog eens een kaartje sturen vind ik dan persoonlijk overbodig (en wat 'afstandelijk').

Nadien volgt dan nog ergens een uitvaart/condoeleren etc. Maar schoonouders heb je dan normaalgesproken in de tijd tussen overlijden en uitvaart toch al lang een (paar) keer gezien?!

Dat hangt er maar net van af of ze in de buurt wonen of niet, en hoe vaak je ze normaalgesproken ziet. Ik zie mijn ouders en schoonouders niet wekelijks. In beide gevallen anderhalf uur reistijd, dus dat is niet te doen als je ook nog wilt werken en in het weekend wat met vrienden wilt afspreken... Maar in die tijd heb ik ze natuurlijk al wel gesproken via de telefoon. En langs die weg heb ik ze ook sterkte gewenst.

Toen mijn opa overleed ben ik tussen overlijden en begrafenis niet bij mijn ouders geweest, die hadden het druk genoeg. Ik was er natuurlijk wel voor de begrafenis zelf en we hebben elkaar af en toe gesproken. Er zit ook vaak maar een paar dagen tussen (in NL in elk geval wel!)
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb ze allemaal gelezen op m'n iPhone; helaas lukt het me (nog steeds) niet daarop in te loggen om te reageren.

Inmiddels heb ik de kaart gepost met een korte tekst.

Nav een paar vragen in reacties, zal ik nog wat duidelijkheid scheppen: het gaat om de oma van mijn vriend, de moeder van mijn schoonvader. Ik heb een goede band met mijn schoonouders. Ik heb vandaag wel telefonisch contact gehad, maar dat was kort en enigszins warrig - zijn daar natuurlijk druk met alles te regelen.

Wat vroeger op de dag leek het er even op dat ik zaterdag (begrafenis) misschien niet aanwezig kon zijn ivm werk, maar heb inmiddels kunnen regelen dat ik een korte trip heb en vrijdag weer thuis ben. Voor de zekerheid had ik de kaart dus wel al gepost...

Het is wat dubbelop, want bij de uitvaart ben ik er dus toch wel bij. Desalniettemin vind ik het (zoals iemand hier ook al schreef) toch wel aardig om ook dat kaartje te sturen. Ik stuur mijn schoonouders sowieso met enig regelmaat een kaartje - zomaar, vind ik leuk (zij gelukkig ook ).

Wij wonen een uur rijden van hen vandaan - niet ver, maar voor ons net te lang om 'even snel langs te wippen'. We zien hen dan ook pas op de uitvaart zelf (of kort daarvoor).

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

(Angel, topic mag gesloten worden)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven