Transgendervrouwen deelnemen aan vrouwenwedstrijden topsport

03-05-2021 09:48 315 berichten
Transgendervrouwen die deelnemen aan topsport voor vrouwen. Eerlijk (onder voorwaarden) of niet ?
Ik vind het een lastige.

Transvrouwen willen als vrouwen erkend worden en door ze uit te sluiten worden ze geconfronteerd met het feit dat ze biologisch gezien geen vrouwen zijn. Dat is een feit, maar het blijft voor transvrouwen wel pijnlijk. In tot hoeverre kun/mag je hier rekening mee houden als het om sport op hoog niveau gaat ?

Een paar jaar geleden was er ophef ontstaan nadat Transgender Laurel Hubbard goud had gewonnen bij de Pacific Games (gewichtsheffen). De winnaressen van zilver en brons hebben een klacht ingediend omdat ze het niet eerlijk vonden.

Ik zag vorige week in het nieuws dat Ron Desantis, gouverneur van Florida een wet gaat ondertekenen die deelname door Transvrouwen in vrouwencompetitie verbied.
Caitlyn Jenner zei van het weekend dat het oneerlijk voor vrouwen zou zijn, als transvrouwen mee gaan doen in vrouwencompetities.
Voor degene die Caitlyn Jenner niet kennen - zij is transvrouw die een aantal gouden medailles won vóór haar transitie naar vrouw (Bruce Jenner).

Wat zegt de IOC:
In 2003 kwam het Internationaal Olympisch Comité daarvoor met richtlijnen. Transvrouwen waren welkom in de vrouwencompetitie op voorwaarde dat ze een chirurgische ingreep en minimaal twee jaar hormoontherapie hadden ondergaan. In 2015 werd de operatieverplichting geschrapt. Wel dienen transvrouwen schriftelijk een verklaring af te leggen over hun genderidentiteit (zeg maar: wie je denkt/voelt dat je bent) en kunnen aantonen dat gedurende een jaar hun testosteronniveau onder een bepaald niveau is gebleven.
We willen transgender atleten zo min mogelijk uitsluiten, maar tegelijkertijd eerlijke concurrentie garanderen, aldus het IOC. Het ziet daarbij testosteron als doorslaggevend element, net als eerder gebeurde in de zaak van Caster Semenya (al zijn de aan haar en vergelijkbare atleten gestelde voorwaarden niet precies hetzelfde).

Mogen Transvrouwen meedoen bij de vrouwen ?

Totaal aantal stemmen: 160

Ja. zou altijd moeten kunnen (9%)
Ja, met huidige voorwaarden is t eerlijk (11%)
Ja, maar striktere voorwaarden als nu (8%)
Nee, zal nooit eerlijk zijn (51%)
Alleen bepaalde sport, andere niet (14%)
Nee, vrouwen moet beschermd worden (4%)
Anders (4%)
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
03-05-2021 10:51
Mannen hebben een hele andere bouw dan vrouwen. Het onderdrukken van hormonen zorgt er niet voor dat je handen opeens kleiner worden, dat je een kleinere longinhoud krijgt of dat je opeens 15 centimeter kleiner wordt.

Als het alleen om hormonen zou gaan, dan zouden de Oost Duitse sportsters in de jaren 80 alle wereldrecords voor mannen hebben gebroken.
Die oost-Duitse sportsters wonnen niet voor niets en ik geloof niet dat er bij de mannen niks is gebeurd. (Er werd trouwens ook op andere vlakken nogal gesjoemeld).
aikidoka schreef:
03-05-2021 10:48
Mannen zijn niet nu eenmaal sterker, hormonen spelen daarbij een zeer grote rol.
Je hebt te maken met spiergeheugen dus ik denk dat dit voordeel danwel nadeel levenslang aanwezig blijft.

Zeker wanneer een vrouw al jarenlang als man getraind heeft of een man nieuw instapt bij andere ervaren mannen die dat testosteron van jongsaf aan hadden.
fluttershy schreef:
03-05-2021 11:04
Je hebt te maken met spiergeheugen dus ik denk dat dit voordeel danwel nadeel levenslang aanwezig blijft.

Zeker wanneer een vrouw al jarenlang als man getraind heeft of een man nieuw instapt bij andere ervaren mannen die dat testosteron van jongsaf aan hadden.
het voorbeeld in het OP was iemand die eerst als man meedeed en daarna als transvrouw bij de vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
03-05-2021 10:48
Transvrouwen die wel mannelijke hormonen onderdrukken hebben dus niet meer de kracht van een man. Mannen zijn niet nu eenmaal sterker, hormonen spelen daarbij een zeer grote rol.

Iemand die als man door de puberteit is gegaan heeft een andere lichaamsbouw qua botten en spieren.
Die kan daar nog steeds voordeel van hebben, ook met lagere hormoonlevels.

Vind het trouwens wel apart dat je dan geen mannen/vrouwen sport meer hebt maar sport op het niveau van hormoon-niveau. "En dan gaan we nu naar de wereldkampioenschappen wielrennen voor mensen met een laag testosteron-niveau!'
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
KooktMetKnoflook schreef:
03-05-2021 11:10
Iemand die als man door de puberteit is gegaan heeft een andere lichaamsbouw qua botten en spieren.
Die kan daar nog steeds voordeel van hebben, ook met lagere hormoonlevels.

Vind het trouwens wel apart dat je dan geen mannen/vrouwen sport meer hebt maar sport op het niveau van hormoon-niveau. "En dan gaan we nu naar de wereldkampioenschappen wielrennen voor mensen met een laag testosteron-niveau!'

dat klinkt inderdaad best komisch. :rofl:

ik denk dat we ernaartoe moeten dat voor bepaalde sport je een categorie moet hebben voor transvrouwen en interseks personen.
Alle sporten mengen, gedaan met dit gezever.
Ze willen gelijkheid, dan krijgen ze gelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
03-05-2021 10:57
Als je je niet in de topsportwereld begeeft kan het zijn dat het je inderdaad geen reet kan schelen.

Ik vind het wel een interessant vraagstuk. Maar ja, mijn moeder heeft in de hoogtijdagen van de hormonen in de atletiek tegen oost-Europese vrouwen gestreden. Waar je, als je dat niet deed ook zo ongeveer kansloos was.
Daarom vind ik het ook prima als organisaties als het IOC of bijv de Nederlandse atletiekunie hierover nadenkt of beleid op maakt, eventueel ook voor amateurwedstrijden.

Als politici dat doen vind ik dat goedkoop scoren, en vraag ik mij af waarvan de aandacht nu weer afgeleid moet worden.
Alle reacties Link kopieren
KooktMetKnoflook schreef:
03-05-2021 10:47
Het is een politieke show-discussie.
Er is een reden waarom vrouwensport apart is gezet: Omdat vrouwen in een aantal sporten gewoon altijd zouden verliezen van mannen.

Leuk voor de paar transvrouwen, maar ze verpulveren een paar wereldrecords waar gewone vrouwen nooit meer overheen kunnen komen.

En dan is de sport gewoon 'af'. Dit is het wereldrecord en het heeft geen zin om je leven lang te trainen, want je komt er niet overheen.
Goed punt!

Er waren en zijn goede redenen om een aparte klasse te maken voor vrouwen.

Twistpunt blijft dan toch nog steeds "wat maakt een mens een vrouw".

Of eigenlijk zou de discussie misschien dus breder moeten zijn. Dat ooit het verschil tussen mannen en vrouwen is gemaakt wil toch niet perse zeggen dat dat altijd ook zo moet blijven voor om het even welke sport. Is het nodig om een aparte klasse per sport te maken en wat, misschien wel anders dan vrouw of man, maakt het verschil tussen de klasses. In boksen heb je bijvoorbeeld verschillende gewichtsklasses.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat transgendervrouwen gewoon mee zouden moeten kunnen sporten met de rest van de vrouwen. De lol van competitieve sport is toch altijd dat het lichaam dat je toevallig hebt beter in staat is fysieke prestaties te leveren dan het lichaam van anderen. Ik zie niet in waarom sommige vrouwenlichamen zouden moeten worden uitgesloten.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
03-05-2021 11:12
dat klinkt inderdaad best komisch. :rofl:

ik denk dat we ernaartoe moeten dat voor bepaalde sport je een categorie moet hebben voor transvrouwen en interseks personen.
Het is het eerlijkste als ik strijd in een competitie met organismen die precies dezelfde biologische voor- en nadelen hebben als ik. Dat geldt natuurlijk ook voor alle anderen! Ik stel voor dat we 7 miljard categoriëen gaan maken en iedereen met een vaantje naar huis sturen! :-P)
Alle reacties Link kopieren
We moeten gewoon een derde categorie bedenken

En die noemen we dan restcategorie (flauw grapje)

En dan krijgen we de Olypmische zomerspelen voor mannen en vrouwen en LGBTIWKSHGA personen (ik neem even een voorschot op de toekomstige categorieën).
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
03-05-2021 10:54
Maar er zijn óók cisvrouwen die 2 meter zijn bijvoorbeeld.
Dus bij een transvrouw kan je dan wel zeggen: ze is in het voordeel omdat ze een 'mannelijke' lengte heeft maar als een cisvrouw met dezelfde lengte is geboren dan is dat gewoon een 'geluk' voor haar in de sport.

De transvrouw heeft dan wel meer kans om lang te zijn dan de cisvrouw maar het is niet alsof ze iets heeft wat een cisvrouw nooit zou kunnen hebben.
Precies. Ik ben 1m83 en breed gebouwd. Als ik naar een Zuid-Aziatisch land verhuis en me laat naturaliseren tot dat land en hard ga trainen heb ik in bepaalde sporten ook wel een kans (of had ik gehad in mijn 20er jaren) om kampioen bij de vrouwen van dat land te worden.
Oneerlijk?
Iemand als Usain Bolt is ook een soort genetic freak. Ook oneerlijk?
Thalas schreef:
03-05-2021 11:20
Ik vind dat transgendervrouwen gewoon mee zouden moeten kunnen sporten met de rest van de vrouwen. De lol van competitieve sport is toch altijd dat het lichaam dat je toevallig hebt beter in staat is fysieke prestaties te leveren dan het lichaam van anderen. Ik zie niet in waarom sommige vrouwenlichamen zouden moeten worden uitgesloten.
Omdat ze een mannenlichaam hebben met vrouwelijke aanpassingen?
Westerpaviljoen schreef:
03-05-2021 11:25
We moeten gewoon een derde categorie bedenken

En die noemen we dan restcategorie (flauw grapje)

En dan krijgen we de Olypmische zomerspelen voor mannen en vrouwen en LGBTIWKSHGA personen (ik neem even een voorschot op de toekomstige categorieën).
:-D
En nu even opzoeken wat cisvrouw weeral betekend.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
03-05-2021 11:27
Omdat ze een mannenlichaam hebben met vrouwelijke aanpassingen?

Nee, ze zijn vrouw en hebben toevallig een lichaam dat beter is toegerust op sommige prestaties dan andere lichamen.
aikidoka schreef:
03-05-2021 11:26
Precies. Ik ben 1m83 en breed gebouwd. Als ik naar een Zuid-Aziatisch land verhuis en me laat naturaliseren tot dat land en hard ga trainen heb ik in bepaalde sporten ook wel een kans (of had ik gehad in mijn 20er jaren) om kampioen bij de vrouwen van dat land te worden.
Oneerlijk?
Iemand als Usain Bolt is ook een soort genetic freak. Ook oneerlijk?
je zit jezelf te vergelijken met een transgender?
Thalas schreef:
03-05-2021 11:30
Nee, ze zijn vrouw en hebben toevallig een lichaam dat beter is toegerust op sommige prestaties dan andere lichamen.
Dat ze zich vrouw voelen en wezen betwijfel ik niet, maar hun lichaam is wel nog mannelijk.
Ik ga toch ook niet met een motor deelnemen aan wielerwedstrijden omdat ik me wielrenner voel.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
03-05-2021 11:26
Precies. Ik ben 1m83 en breed gebouwd. Als ik naar een Zuid-Aziatisch land verhuis en me laat naturaliseren tot dat land en hard ga trainen heb ik in bepaalde sporten ook wel een kans (of had ik gehad in mijn 20er jaren) om kampioen bij de vrouwen van dat land te worden.
Oneerlijk?

Onmogelijk. Of denk je dat het Chinese vrouwenvolleybalteam bestaat uit vrouwen van 1.50?

Maar het kan wel, en het gebeurt. Europese tafeltennisteams bestaan voornamelijk uit Aziaten. Niks oneerlijks aan.
Iemand als Usain Bolt is ook een soort genetic freak. Ook oneerlijk?

Als Usain Bolt transgender was geweest en op het toppunt van zijn carrière met de vrouwen mee ging doen, was daar inderdaad niets oneerlijks aan geweest.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
03-05-2021 11:30
Nee, ze zijn vrouw en hebben toevallig een lichaam dat beter is toegerust op sommige prestaties dan andere lichamen.

De penis is af en toe echt wonderbaarlijk.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
03-05-2021 11:34
Dat ze zich vrouw voelen en wezen betwijfel ik niet, maar hun lichaam is wel nog mannelijk.

Ik vind dat niet relevant. Prestaties in sport zijn voor een groot deel mazzel dat het lichaam dat je hebt in staat is om prestaties te leveren, in combinatie met veel training. Dat sommige lichamen beter in staat zijn tot prestaties dan andere lichamen is nu eenmaal zo. Sommige transgendervrouwen zullen de mazzel hebben dat hun lichaam beter in staat is prestaties te leveren dan de lichamen van andere vrouwen; ik vind dat niet anders dan dat sommige vrouwen een lichaam hebben dat beter in staat is tot prestaties dan andere vrouwen.
Thalas schreef:
03-05-2021 11:41
Ik vind dat niet relevant. Prestaties in sport zijn voor een groot deel mazzel dat het lichaam dat je hebt in staat is om prestaties te leveren, in combinatie met veel training. Dat sommige lichamen beter in staat zijn tot prestaties dan andere lichamen is nu eenmaal zo. Sommige transgendervrouwen zullen de mazzel hebben dat hun lichaam beter in staat is prestaties te leveren dan de lichamen van andere vrouwen; ik vind dat niet anders dan dat sommige vrouwen een lichaam hebben dat beter in staat is tot prestaties dan andere vrouwen.
Als dit je besluit is, waarom dan niet gewoon alle sporten mengen?
Thalas schreef:
03-05-2021 11:41
Ik vind dat niet relevant. Prestaties in sport zijn voor een groot deel mazzel dat het lichaam dat je hebt in staat is om prestaties te leveren, in combinatie met veel training. Dat sommige lichamen beter in staat zijn tot prestaties dan andere lichamen is nu eenmaal zo. Sommige transgendervrouwen zullen de mazzel hebben dat hun lichaam beter in staat is prestaties te leveren dan de lichamen van andere vrouwen; ik vind dat niet anders dan dat sommige vrouwen een lichaam hebben dat beter in staat is tot prestaties dan andere vrouwen.
Mazzel ?
Moirmel schreef:
03-05-2021 11:43
Als dit je besluit is, waarom dan niet gewoon alle sporten mengen?
goede vraag. als je het allemaal op mazzel gooit dan hoef je nergens meer onderscheid in te maken. ook niet bij de paralympics.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
03-05-2021 11:35
Onmogelijk. Of denk je dat het Chinese vrouwenvolleybalteam bestaat uit vrouwen van 1.50?
Nee, die zijn allemaal heel lang.

Ik dacht ook zeker niet aan China, maar meer aan een land als Vietnam, waar ik echt heel lang ben. En dan een sport waar ik daadwerkelijk goed in was. Maar goed, kennelijk kan ik niet zelf beoordelen waar ik (aanzienlijke) lichamelijke voordelen zou hebben. Bijzonder, aangezien ik denk dat ik mijn lichaam beter ken dan jij het kent, maar goed, jij bent kennelijk alwetend.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
03-05-2021 11:41
Ik vind dat niet relevant. Prestaties in sport zijn voor een groot deel mazzel dat het lichaam dat je hebt in staat is om prestaties te leveren, in combinatie met veel training. Dat sommige lichamen beter in staat zijn tot prestaties dan andere lichamen is nu eenmaal zo. Sommige transgendervrouwen zullen de mazzel hebben dat hun lichaam beter in staat is prestaties te leveren dan de lichamen van andere vrouwen; ik vind dat niet anders dan dat sommige vrouwen een lichaam hebben dat beter in staat is tot prestaties dan andere vrouwen.
Aan de andere kant wordt er in topsport heel veel gezocht naar de randen van biologie en technologie van wat mag en niet. En die grenzen van wat mag en niet verschuiven ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven