Transgendervrouwen deelnemen aan vrouwenwedstrijden topsport

03-05-2021 09:48 315 berichten
Transgendervrouwen die deelnemen aan topsport voor vrouwen. Eerlijk (onder voorwaarden) of niet ?
Ik vind het een lastige.

Transvrouwen willen als vrouwen erkend worden en door ze uit te sluiten worden ze geconfronteerd met het feit dat ze biologisch gezien geen vrouwen zijn. Dat is een feit, maar het blijft voor transvrouwen wel pijnlijk. In tot hoeverre kun/mag je hier rekening mee houden als het om sport op hoog niveau gaat ?

Een paar jaar geleden was er ophef ontstaan nadat Transgender Laurel Hubbard goud had gewonnen bij de Pacific Games (gewichtsheffen). De winnaressen van zilver en brons hebben een klacht ingediend omdat ze het niet eerlijk vonden.

Ik zag vorige week in het nieuws dat Ron Desantis, gouverneur van Florida een wet gaat ondertekenen die deelname door Transvrouwen in vrouwencompetitie verbied.
Caitlyn Jenner zei van het weekend dat het oneerlijk voor vrouwen zou zijn, als transvrouwen mee gaan doen in vrouwencompetities.
Voor degene die Caitlyn Jenner niet kennen - zij is transvrouw die een aantal gouden medailles won vóór haar transitie naar vrouw (Bruce Jenner).

Wat zegt de IOC:
In 2003 kwam het Internationaal Olympisch Comité daarvoor met richtlijnen. Transvrouwen waren welkom in de vrouwencompetitie op voorwaarde dat ze een chirurgische ingreep en minimaal twee jaar hormoontherapie hadden ondergaan. In 2015 werd de operatieverplichting geschrapt. Wel dienen transvrouwen schriftelijk een verklaring af te leggen over hun genderidentiteit (zeg maar: wie je denkt/voelt dat je bent) en kunnen aantonen dat gedurende een jaar hun testosteronniveau onder een bepaald niveau is gebleven.
We willen transgender atleten zo min mogelijk uitsluiten, maar tegelijkertijd eerlijke concurrentie garanderen, aldus het IOC. Het ziet daarbij testosteron als doorslaggevend element, net als eerder gebeurde in de zaak van Caster Semenya (al zijn de aan haar en vergelijkbare atleten gestelde voorwaarden niet precies hetzelfde).

Mogen Transvrouwen meedoen bij de vrouwen ?

Totaal aantal stemmen: 160

Ja. zou altijd moeten kunnen (9%)
Ja, met huidige voorwaarden is t eerlijk (11%)
Ja, maar striktere voorwaarden als nu (8%)
Nee, zal nooit eerlijk zijn (51%)
Alleen bepaalde sport, andere niet (14%)
Nee, vrouwen moet beschermd worden (4%)
Anders (4%)
Thalas schreef:
03-05-2021 12:13
Is dat een relevante ingangseis voor dit gesprek?
Omdat je iets voorstelt wat niet te implementeren is.

En waarom dan? Ik bedoel, deze regels veranderen omdat het vanuit sportief oogpunt logisch is, prima. Maar de regels veranderen vanuit een politieke overtuiging is gewoon raar.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
03-05-2021 11:58
ik heb een aanvulling gedaan maar ik was een beetje in shock door die onthulling.
dat je van achteren op een man lijkt heeft geloof ik niets te maken met transgender. dat geeft geen voordeel voor zover ik weet dus ik vond het gewoon apart dat die poster dat vertelde.
Natuurlijk heeft mijn lengte en bouw wel voordeel voor sommige sporten. Als hockeykeeper blokkeerde ik een groter stuk van het goal, kon verder reiken en hoger springen.
Daarentegen was ik per definitie niet geschikt voor turnen of ballet.
Lichamen zijn verschillend en topsport wordt sowieso gedaan door mensen die lichamelijk geschikt zijn voor die sport. Dat is dus per definitie oneerlijk.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
03-05-2021 12:16
Omdat je iets voorstelt wat niet te implementeren is.

En wanneer ik dat doe is de enige logische reactie om te stellen dat ik geen topsport heb gedaan? Wat een onzinnige, denigrerende respons.
Alle reacties Link kopieren
327 schreef:
03-05-2021 11:55
Dat denk ik ook. Gewichtsklasses, lengte, spiermassa. Je kan op veel punten een onderscheid maken zonder dat het over geslacht gaat. En dus verschillende klasses per sport. Ook omdat bv lichtere of kortere mannen nu ook niet kunnen winnen. Vind het net zo raar als een verschil maken tussen beste mannelijke of vrouwelijke acteur. Heb je een aparte categorie nodig omdat vrouwen slechtere acteurs zijn?
Bij acteurs is dat volgens mij omdat er, in ieder geval in het verleden, minder grote rollen zijn voor vrouwen dan voor mannen.
Dus dan maakte je als vrouw ook veel minder kans omdat er maar weinig leading ladies waren.
Tegenwoordig is die balans een stuk beter dus zou je kunnen nadenken over het mixen.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
03-05-2021 12:13
Is dat een relevante ingangseis voor dit gesprek?

Typisch dat dit het enige is uit zijn argument waar je op reageert.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
03-05-2021 12:18
Natuurlijk heeft mijn lengte en bouw wel voordeel voor sommige sporten. Als hockeykeeper blokkeerde ik een groter stuk van het goal, kon verder reiken en hoger springen.
Daarentegen was ik per definitie niet geschikt voor turnen of ballet.
Lichamen zijn verschillend en topsport wordt sowieso gedaan door mensen die lichamelijk geschikt zijn voor die sport. Dat is dus per definitie oneerlijk.

Is het oneerlijk als bepaalde mensen beter in iets zijn dan anderen? Dan kunnen we competitieve sport sowieso wel opheffen.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
03-05-2021 12:11
Ja, dat weet ik, maar kennelijk vindt iedereen dat normaal, omdat het in Nederland geen populaire sporten zijn. Ik heb er dus zelf ook geen moeite mee. (Top)sport is per definitie oneerlijk. De vraag is hoeveel regels je wil invoeren om het zo eerlijk mogelijk te maken. Ik vraag me regelmatig af of we daar niet veel te geobsedeerd door zijn, al die regels.
Topsport is sowieso verstrengeld met regels en grenzen. Het is balanceren op de grens van de regel.

Maar misschien is dat precies wat je zegt.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
03-05-2021 12:21
Typisch dat dit het enige is uit zijn argument waar je op reageert.

Ja, rare ad hominemreacties zouden iedere andere bijdrage acuut moeten diskwalificeren.
aikidoka schreef:
03-05-2021 12:05
Ik ben cisvrouw met redelijk veel spieren. Geen idee van mijn testosteronniveau, nooit laten meten. Ik vermoed dat mijn longinhoud wel groter is dan van een veel kleinere vrouw, puur door mijn lengte en bouw.

En ik vind het sneu voor jou dat je zo beperkt bent dat je denkt dat ik ermee zit dat ik soms voor een man wordt aangezien. Ik ben blij met mijn lichaam en wat het kan.
Jouw longinhoud zal wel groter zijn dan die van een kleinere vrouw maar jouw lichaam heeft ook meer zuurstof nodig omdat het groter is. Bij mannen is de longinhoud in verhouding groter dan bij vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel een interessante gedachte vind is dat het eigenlijk allemaal niet eerlijk is. Als je 1.60m bent en fantastisch kunt basketballen, heb je toch pech gehad op basis van je fysiologie. Ik met mijn fysiek heb ook gewoon pech gehad voor welke sport dan ook ;-D Zou je dan met een transgender-biologie niet ook gewoon pech kunnen hebben dat je niet kwalificeert. Gewoon omdat er geen transgender groep is. Net zoals er geen korte-mensen basketball selectie is.

Ik denk dat het voor elke man-naar-vrouw transgender niet eerlijk is om mee te doen met de vrouwen. Net zoals je als vrouw-naar-man transgender wel met de mannen kunt willen meedoen maar dan waarschijnlijk ook niet kwalificeert op basis van kracht. Is dat niet een geval “heel vervelend maar pech gehad”?
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
03-05-2021 12:07
Jij hebt geen topsport gedaan neem ik aan. De sporten waar dat echt belangrijk is kennen al gewichtsklassen.

Maar kijk naar de sporten waar de meeste mensen naar kijken: voetbal. Ooit Messi gezien? Is bepaald geen beer van een vent.

Formule 1 is ook een grote sport. Is gemengd. Geen vrouw te bekennen (er zijn er geweest die er tegenaan zaten trouwens).
Messi was nooit op zijn huidige niveau gekomen als hij als kind geen groeihormonen had gehad.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
ippy schreef:
03-05-2021 12:26

Ik denk dat het voor elke man-naar-vrouw transgender niet eerlijk is om mee te doen met de vrouwen. Net zoals je als vrouw-naar-man transgender wel met de mannen kunt willen meedoen maar dan waarschijnlijk ook niet kwalificeert op basis van kracht. Is dat niet een geval “heel vervelend maar pech gehad”?
Ik weet er van 4 m-naar-v, waarvan 2 al getransitioneerd zijn (of hoe noem je dat?) en niet zoveel voordeel meer hebben, en eentje is nog heel klein. Extra kracht wordt dan gecompenseerd door gebrek aan talent en/of basis in de sport, zeg maar.
Maar meedoen met de dames voordat je enige behandeling hebt ondergaan, op je fysieke piek qua leeftijd, geeft je zeker wel een voordeel, zeker als je al een basis in de sport hebt.

Sportbonden zouden voor hun eigen bond hier iets voor moeten opstellen, omdat je geen algemene regel kunt maken die voor alle sporten eerlijk is. En bovendien zou het gedaan meoten worden door mensen die ook daadwerkelijk verstand hebben van die sport in plaats van door iemand die alleen maar inclusiviteit wil bevorderen. Je bevordert namelijk geen acceptatie door mensen toe te laten die als het ware fysiek dopen: dat vinden de tegenstandsters niet leuk.
Thalas schreef:
03-05-2021 12:18
En wanneer ik dat doe is de enige logische reactie om te stellen dat ik geen topsport heb gedaan? Wat een onzinnige, denigrerende respons.
Ik vind het gewoon vreemd om voorstellen te doen zonder je ook maar een beetje te hebben verdiept in waarom dingen zijn zoals ze zijn.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
03-05-2021 12:41
Ik vind het gewoon vreemd om voorstellen te doen zonder je ook maar een beetje te hebben verdiept in waarom dingen zijn zoals ze zijn.

Ik vind het vreemd om er na een ad hominem nóg eentje in te gooien. Dit is geen inhoudelijke manier van discussieren.
valentinamaria schreef:
03-05-2021 12:27
Messi was nooit op zijn huidige niveau gekomen als hij als kind geen groeihormonen had gehad.
Dat vind ik een beetje als stellen dat hij ook nooit op dit niveau was gekomen als hij geen goed voedsel had gehad.

Het bijzondere aan hem is niet dat hij groeihormonen heeft gehad, maar zijn techniek en inzicht, waardoor hij de oplossing al weet voordat de bal naar hem wordt gespeeld en die oplossing vaak op een ongekende wijze kan uitvoeren.

Dat heeft allemaal niets te maken met lengte, gewicht, longinhoud, enz.

Daar komt nog bij dat voetbal met 11 Messi's tegen 11 Messi's meteen een hele andere sport wordt. Je hebt juist een mis nodig van krachtpatsers, liefst lang die de bal veroveren en de behendige jongens die voetballende oplossingen bedenken, de loopwonders die box to box spelen, enz.

Waarom beginnen we niet eens met de vraag waarom we het wel toe zouden willen staan. Wordt daar topsport leuker van?
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
03-05-2021 12:49
Dat vind ik een beetje als stellen dat hij ook nooit op dit niveau was gekomen als hij geen goed voedsel had gehad.

Het bijzondere aan hem is niet dat hij groeihormonen heeft gehad, maar zijn techniek en inzicht, waardoor hij de oplossing al weet voordat de bal naar hem wordt gespeeld en die oplossing vaak op een ongekende wijze kan uitvoeren.

Dat heeft allemaal niets te maken met lengte, gewicht, longinhoud, enz.

Daar komt nog bij dat voetbal met 11 Messi's tegen 11 Messi's meteen een hele andere sport wordt. Je hebt juist een mis nodig van krachtpatsers, liefst lang die de bal veroveren en de behendige jongens die voetballende oplossingen bedenken, de loopwonders die box to box spelen, enz.

Waarom beginnen we niet eens met de vraag waarom we het wel toe zouden willen staan. Wordt daar topsport leuker van?
zonder groeihormonen zou Messi niet alleen een stuk kleiner zijn, maar ook huid en oogproblemen hebben, een slechte weerstand en amper spieropbouw.

dus had hij niet meer kunnen voetballen.
wij slapen nooit.
Thalas schreef:
03-05-2021 12:46
Ik vind het vreemd om er na een ad hominem nóg eentje in te gooien. Dit is geen inhoudelijke manier van discussieren.
Het is alleen geen ad hominem. Ik reageer op wat je schrijft.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
03-05-2021 12:49
Waarom beginnen we niet eens met de vraag waarom we het wel toe zouden willen staan. Wordt daar topsport leuker van?

Het is in 50% van de gevallen al gewoon toegestaan. Transmannen mogen gewoon meedoen bij de mannen. Maar dat komt degenen die 'transfobie' graag als argument gebruiken niet goed uit, dus daar hebben we het maar gewoon niet over.
valentinamaria schreef:
03-05-2021 12:52
zonder groeihormonen zou Messi niet alleen een stuk kleiner zijn, maar ook huid en oogproblemen hebben, een slechte weerstand en amper spieropbouw.

dus had hij niet meer kunnen voetballen.
Vrijwel iedere topvoetballer heeft medische hulp gehad. En daar schaar ik dit onder.

Zijn klasse zit daar niet in. Het is niet zo dat als je een willekeurig ventje groeihormonen geeft dat hij dan later op topniveau gaat voetballen.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
03-05-2021 12:54
Vrijwel iedere topvoetballer sporter heeft medische hulp gehad. En daar schaar ik dit onder.
valentinamaria schreef:
03-05-2021 12:27
Messi was nooit op zijn huidige niveau gekomen als hij als kind geen groeihormonen had gehad.
wat ?
julius schreef:
03-05-2021 12:53
Het is in 50% van de gevallen al gewoon toegestaan. Transmannen mogen gewoon meedoen bij de mannen. Maar dat komt degenen die 'transfobie' graag als argument gebruiken niet goed uit, dus daar hebben we het maar gewoon niet over.
Maar die halen de topsport niet, dus dat is ook een wassen neus.

Ik begrijp overigens wel waar je op doelt en dat is ook waarom ik er echt een probleem mee heb en dat is dat het gelijkheidsdenken belangrijker lijkt dan de menselijke maat. Een beetje zoals hoe links vaak omgaat met religies die vrouwenrechten schenden.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
03-05-2021 12:49
Waarom beginnen we niet eens met de vraag waarom we het wel toe zouden willen staan. Wordt daar topsport leuker van?
Als je liefhebber bent van uitzonderlijke prestaties, en dat ben ik, dan denk ik dat topsport er voor mij wel leuker van wordt.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
03-05-2021 12:56
Maar die halen de topsport niet, dus dat is ook een wassen neus.

En dat terwijl volgens de argumentatie van degenen die transvrouwen in de vrouwensport geen enkel probleem vinden, ook transmannen de topsport zouden moeten kunnen halen. Gewoon hormonen erin en hoppa, het speelveld is gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het bij sporten in de vrouwencategorie logisch dat er gekeken wordt naar transgender en intersexe. Het aantal vrouwen die daar onder vallen maakt niet uit. Het is duidelijk dat ze een natuurlijk voordeel hebben omdat ze meer en betere spieren hebben, meer uithoudingsvermogen en meer kracht. Daar kan geen enkele topsporter tegen trainen. En dus zijn er sporten waarbij andere vrouwen in het nadeel zijn.

Bij een teamsport zal dit minder spelen. Maar bij bepaalde individuele sporten juist wel.

Bij het hardlopen is er iemand die meedoet bij de vrouwen. Die loopt ze er allemaal uit terwijl ze bij de mannen op dat niveau geen kans had gemaakt. Dat is wat mij betreft oneerlijke competitie. Dat is echt een halve kerel en weinig vrouwelijks aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven